Paarden dood op uitkijkplaats, vermoedelijk door honden

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paarden dood op uitkijkplaats, vermoedelijk door honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 23:44

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Paarden op het Rhossili uitkijkpunt.
Foto: Gareth James/Geographic Britain and Ireland/Wikimedia Commons

Loslopende honden hebben gezorgd voor twee dode paarden bij het beroemde uitkijkpunt Rhossili in Wales. Eén paard viel van een klif af, een andere merrie verloor haar ongeboren veulen, enkele weken voor de uitgerekende datum. Nicky Beynon is de eigenaar van de paarden, maar Robert Morgan verzorgt ze. Hij vertelt dat dit het gevolg is van "nalatigheid en domheid" van hondenbezitters. Dit gebeurde bij de Rhossili Sunflowers, een van de bekendste toeristische trekpleisters in de plaats Gower. Helaas lopen de paarden daar een groot risico door loslopende honden en achtergelaten zakjes met hondenpoep.

Robert Morgan is een boer van de vijfde generatie, runt de Rhossili Sunflowers en heeft een boerderij in Gower. Hij doet nu een oproep om te zorgen dat er niet nog meer paarden komen te sterven op deze plek. Merrie Sally viel volgens hem van een klif en werd dood gevonden op het strand. Dit kon ze niet zelf hebben gedaan, maar ze zou zijn geschrokken van een loslopende hond. Sally was waarschijnlijk ook drachtig. De paarden lopen daar volgens Robert 365 dagen per jaar en kennen de omgeving als hun broekzak. Ze weten waar ze kunnen lopen en hoe ze niet van een klif vallen. Mensen die van het uitzicht komen genieten en hun hond los laten lopen, vergeten soms dat er ook dieren grazen en hun jongen krijgen. Veel honden die gedurende de lockdowns gekocht zijn, zijn meestal niet goed opgevoed. Het is niet de fout van hond, veel zijn als pup gewoon niet goed opgeleid om van andere dieren weg te lopen.

Een ander incident op deze plek kwam door hondenpoep. Een merrie verloor haar veulen na het eten van hondenpoep. Dit zit normaal gesproken niet in hun dieet, maar sommige paarden eten het wel als ze het tegenkomen. Deze poep kan echter een bacterie bevatten, die bij inname ervoor zorgt dat het ongeboren veulen wordt geaborteerd. Deze merrie at van de poep die uit een gescheurd zakje was gekomen en verloor daarna haar veulen, dat in het voorjaar geboren had moeten worden. Robert Morgan haalde het dode kleintje vervolgens op. Volgens hem was het een perfect veulentje, wit van kleur. Hij deed dan ook een oproep aan hondeneigenaren. Volgens hem horen honden daar niet los te lopen. En neem het zakje met hondenpoep mee naar de parkeerplaats en gooi het daar in de vuilnisbak. Kom en geniet van Rhossili, laat je honden er ook van genieten, maar laat dit soort dingen niet weer gebeuren.

Dit zijn helaas niet de eerste incidenten langs de kust bij Gower. In september werd een jonge vrouw getrapt door een hengst en viel een pasgeboren veulen in een klif. Dit laatste gebeurde nadat het dier schrok van een groep mensen die selfies wilden maken met het diertje. Deze beide gevallen vonden plaats bij Worm's Head.

Gebruikte bronnen:

pluisje88

Re: Paarden dood op uitkijkplaats, vermoedelijk door honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 00:02

Bah wat akelig..

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:28

Ik hou echt van honden, maar echt zo veel mensen die ze niet opvoeden en de poep gewoon ff opruimen. Zo moeilijk is het allemaal niet, maar men lijkt vaak vooral schijt te hebben. Zo jammer dat dit soort dingen nogsteeds zo'n probleem zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:05

Inderdaad zijn dit trieste ongevallen.

Maar anderzijds: mocht ik hondeneigenaar zijn, dan zou ik waarschijnlijk in dit geval ook argumenteren dat, als de paarden er mogen loslopen, de honden dit ook mogen. Ik zou toch het risico niet nemen mijn paarden ergens te zetten waar ze dodelijk kunnen verongelukken als ze misstappen. Want wat als de paarden elkaar gaan opjagen? En wat met piepjonge veulens? Laat hij die dan ook daar rondlopen?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:26

hwn schreef:
Maar anderzijds: mocht ik hondeneigenaar zijn, dan zou ik waarschijnlijk in dit geval ook argumenteren dat, als de paarden er mogen loslopen, de honden dit ook mogen.

Wat is hier de logica achter? :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:26

hwn schreef:

Maar anderzijds: mocht ik hondeneigenaar zijn, dan zou ik waarschijnlijk in dit geval ook argumenteren dat, als de paarden er mogen loslopen, de honden dit ook mogen.

Wat een rare gedachte :? Paarden zijn vluchtdieren, honden jagers dus allebei los kan gewoon niet.

Idem in het bos, hoeveel reekalfjes eraan gaan door loslopende honden…. Maak je hond gewoon vast.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:42

hwn schreef:

Ik zou toch het risico niet nemen mijn paarden ergens te zetten waar ze dodelijk kunnen verongelukken als ze misstappen. Want wat als de paarden elkaar gaan opjagen? En wat met piepjonge veulens? Laat hij die dan ook daar rondlopen?
Naast dat ik dit echt een kulredenatie vind gezien je dan overal alles wel los mag laten gezien er altijd wel dieren zijn die los lopen (de kat in de woonwijk, de vogeltjes in de boom, etc etc). Beide los is juist waarbij het mis gaat, zelfde in het bos hier. Hond mag niet los ivm loslopend wilt dat dan opgejaagd wordt (een regel die wellicht ook niet zou zijn als men hun honden standaard had opgevoed).

Daarbij staat er al staat dat de paarden bij normale omstandigheden het gebied kennen en er niks raars gebeurd, totdat mensen hun onopgevoede honden ze gaan opjagen en hun hondenpoep niet opruimen. Van paarden die elkaar de afgrond in jagen en veulens die eraf vallen is dus helemaal geen sprake. Wel van mensen die in een beheerd gebied komen en zivh niet kunnen gedragen naar de lokale regels en daarmee ongelukken veroorzaken.

Trouwens, honden mogen hier ook wel los hoe ik het zo lees? Ze vragen enkel dat deze is afgericht en niet als een gek achter de paarden aan gaat rennen maar zich gedraagt en bij je blijft/onder controlle zijn. Iets wat trouwens ook in Nederlandse losloopgebieden hoort, al gebeurd het niet. En dat je de poep netjes opruimt. Lijkt me gewoon de basis van een hond houden. Dat men dat niet doet is echt een probleem, ook buiten dit gebied.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:44

hwn schreef:

Maar anderzijds: mocht ik hondeneigenaar zijn, dan zou ik waarschijnlijk in dit geval ook argumenteren dat, als de paarden er mogen loslopen, de honden dit ook mogen. Ik zou toch het risico niet nemen mijn paarden ergens te zetten waar ze dodelijk kunnen verongelukken als ze misstappen. Want wat als de paarden elkaar gaan opjagen? En wat met piepjonge veulens? Laat hij die dan ook daar rondlopen?

Paarden kunnen nog verongelukkken als ze in de wei misstappen. Het is hier overduidelijk dat de problemen komen doordat mensen met loslopende honden problemen veroorzaken. Gewoon vast houden en geen paarden het slachtoffer laten worden van jouw hond. Ook geen schapen, andere honden enz enz.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:45

hwn schreef:

Wat een rare beredenering....
In natuurgebieden lopen hier ook paarden los voor begrazing, maar dan ga je toch ook geen honden los laten lopen?
Honden jagen vaak op wild zoals reeën en hazen en verstoren daarmee de natuurlijke rust.. Dat zie ik paarden nog niet zo snel doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:21

Ik vraag me al tijden af wat mensen denken als ze eerst de poep van hun hond in een zakje stoppen en dat zakje daarna gewoon op de grond gooien (of een boom in slingeren). Dan heb je toch ook je verstand thuis laten liggen?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:44

Even advocaat van de duivel, maar als het verworpen veulentje wit was... Is de kans dan sowieso niet gewoon groot dat het verworpen zou zijn?
Verder natuurlijk wel heel vervelend dat mensen zo slecht rekening houden met elkaar en de dieren die wonen op de plek waar zij hun hond uitlaten. Dat zie je in NL ook. Inderdaad doodgebeten reekalfjes, opgejaagde schapen etc. Hou je hond aan de lijn óf waar het mag los maar onder appèl.
Anderzijds bescherm ik mijn dieren ook met hekken op plekken waar ik liever niet hebt dat ze heen lopen, een drukke weg bijvoorbeeld of.. ja een klif!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:51

Jemig als ik het zo lees..dan denk ik domme toeristen met hun onopgevoede honden. Tegelijkertijd zou ik toch echt geneigd zijn om er een hek omheen te zetten waar geen mensen en honden meer door kunnen..maar of zoiets mogelijk is, is natuurlijk de vraag.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 09:56

Het is blijkbaar een incidentrijke plek, om weer alleen hondeneigenaars aan te spreken, vind ik jammer. Op basis van vermoedens dan ook nog eens.

Iedere toerist is een verstoring van de natuur. Duurzaam toerisme is de verantwoordelijkheid van allen, niet alleen van hondeneigenaars.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 10:29

In Engeland heb je vrijwel overal recht van overpad, dus dat hek staat er waarschijnlijk al.

Het is allemaal heel erg triest maar in het hele verhaal zie ik voornamelijk heel veel aannames terug. Ook paarden die de omgeving heel goed kennen kunnen op een stukje rots gaan staan dat afbreekt en merries aborteren om heel veel meer reden dan omdat ze hondenpoep eten. En of die hond tijdens corona aangeschaft is of niet is in dit geval helemaal niet bekend.

Wat niet wegneemt dat je honden gewoon aan de lijn moet houden rond graasdieren en je poepzakjes gewoon even meeneemt totdat je een prullenbak tegenkomt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:01

Ibbel schreef:
Ik vraag me al tijden af wat mensen denken als ze eerst de poep van hun hond in een zakje stoppen en dat zakje daarna gewoon op de grond gooien (of een boom in slingeren). Dan heb je toch ook je verstand thuis laten liggen?

Oh ja, dat zien we hier ook steeds vaker inderdaad!
Maar er zijn ook veel mensen die niet eens weten dat je ook in een natuurgebied de hondenpoep op moet ruimen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:49

Bonita_Bon schreef:
Even advocaat van de duivel, maar als het verworpen veulentje wit was... Is de kans dan sowieso niet gewoon groot dat het verworpen zou zijn?

Want? Er zijn ook wit geboren paarden

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 12:02

Even los van het feit dat het gewoon super smerig is om die zakjes de natuur in te gooien (laat dan maar gewoon de poep liggen |o ) heb ik er eigenlijk nog nooit van gehoord dat paarden hier ook last van hebben.

Runderen wel, daarom hangen de veehouders ook waarschuwingsborden aan hun poorten, maar paarden?

Denk dat de arme merrie eerder koliek heeft gekregen van het plastic zakje...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:35

In hondenpoep kan de bacterie Neospora zitten, deze kan wel degelijk abortussen veroorzaken.

Zonder onderzoek is natuurlijk nooit duidelijk wat precies de oorzaak is, dus zullen het aannames blijven.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:52

Dat is mij bekend, bij runderen, maar niet bij paarden...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:55

Ik kan ook niet duidelijk vinden of dit voor paarden ook geldt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:58

hwn schreef:

Wat :)).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 14:42

Elisa2 schreef:
Jemig als ik het zo lees..dan denk ik domme toeristen met hun onopgevoede honden. Tegelijkertijd zou ik toch echt geneigd zijn om er een hek omheen te zetten waar geen mensen en honden meer door kunnen..maar of zoiets mogelijk is, is natuurlijk de vraag.

Dat hek staat er waarschijnlijk al, maar in het VK ben je vrij overal rond te lopen, ook op andermans terrein. Die toeristen weghouden kan dus niet, is vaak zelfs verboden. Nederland is wat dat betreft een uitzondering in Europa trouwens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:32

hwn schreef:

Ik zou je graag tegen komen op mijn stuk grond met die redenering…

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:35

YvonneV schreef:
Bonita_Bon schreef:

Want? Er zijn ook wit geboren paarden

Dat klopt, zeeeeeer zeldzaam. Je hebt wel lichte cremello's e.d. maar wit is zelden levensvatbaar. Vandaar mijn opmerking. Natuur heeft het mooi ontworpen, witte veulens worden vaak verworpen omdat ze vaak afwijkingen hebben naast de kleur. Als de ouders beide het 'wit' gen doorgeven is het veulen sowieso niet levensvatbaar.
Daarnaast is de kleur een reden om verstoten te worden van de kudde of zelfs gedood te worden, dus een wit veulen is niet iets waarop gefokt word.
Het Overo Lethal White Syndrome is een voorbeeld van een afwijking die gepaard gaat met de witte kleur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 16:00

hwn schreef:

In Engeland loop je vooral op andermans privé terrein. Niet gewoon openbare gebieden, maar dus de weilanden van boeren. Die paarden of koeien wonen daar en je mag er lopen met hond maar dus niet los als ze andere dieren niet mer rust laten. En poep opruimen op de grond van een ander lijkt me geen rare eis.