Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-24 19:01

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Daniel Coyle en Legacy op weg naar de overwinning in de wereldbekerwedstrijd tijdens JA.
Foto: Leanjo de Koster/FEI/Flickr

De provincie Noord-Holland gaat stoppen als vaste sponsor van Jumping Amsterdam. Wel kan het evenement een aanvraag indienen voor incidentiele sponsoring, net als andere evenementen kunnen doen. De Partij voor de Dieren (PVDD) is hier blij mee, volgens hen staat het welzijn van dieren hier niet bovenaan. De provincie laat weten dat dit besluit niet is genomen door deze aantijgingen van de PVDD, maar omdat ze willen vernieuwen en ook andere evenementen een kans willen geven om meerjarige subsidie te krijgen.

Dierenwelzijnsorganisaties zijn al langer bezorgd om evenementen als Jumping Amsterdam. Volgens hen hebben paarden last van stress tijdens dit soort evenementen. De dieren zouden in onnatuurlijke houdingen gedwongen worden en bitten zouden pijn veroorzaken aan hun gevoelige monden. "De provincie kan evenementen met dieren helaas niet verbieden. Maar belastinggeld geven aan evenementen waar dierenwelzijn duidelijk in het geding is, zoals bij Jumping Amsterdam, staat haaks op de afspraken die Provinciale Staten hebben gemaakt," zo staat er in een bericht op de site van de PVDD.

Volgens Kathalijne Visser, docent Human-Animal Interactions aan de Aeres Hogeschool in Dronten, is het echter niet zo zwart-wit te stellen. Zij doet momenteel onderzoek naar de interactie tussen mens en dier en dan met name naar paarden. Aan NH-Nieuws vertelt ze dat ze het nogal een grote stelling vindt. "Ik ben het niet eens met mensen die zeggen dat alles wat je met dieren doet per se zielig is. Maar bij sport kan je wel sneller geneigd zijn om een grens over te gaan, om resultaten te behalen." Hierbij doet zij op het onjuist gebruik van bitten, sporen en andere hulpmiddelen. "Als je die op de goede manier gebruikt, kan het geen kwaad. Maar niet iedereen doet dat. Dan levert het bij bitten bijvoorbeeld veel extra druk op in de mond", zo legt ze uit. Ze denkt ook dat het voor evenementen belangrijk is om de kritiek van publiek en dierenrechtenorganisaties serieus te nemen, om te voorkomen dat het een keer over en uit is met grote evenementen als Jumping Amsterdam. “Het publiek ziet dingen waarvan ze zich afvragen: waarom doen we dat zo? Als dat serieus genomen wordt en er ook wordt ingegrepen, dan win je het vertrouwen,” gaat ze verder.

Het vertrek van de provincie Noord-Holland als sponsor, hoeft niet gelijk het einde van Jumping Amsterdam te betekenen. Ellis Halbmeijer, woordvoerder van het concours laat weten dat ze nog vele sponsoren over hebben en dat ze erop vertrouwen dat dit gat weer ingevuld kan worden. Ook vertelt de woordvoerder over de maatregelen die ze hebben getroffen om dierenwelzijn hoog in het vaandel te houden. Zo wordt er gecontroleerd op dierenwelzijn, is er aan het begin een controle om te zien of de paarden ‘fit to compete’ zijn, en stewards en dierenartsen houden tijdens de wedstrijden een oogje in het zeil.

Gebruikte bronnen:

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:09

Grappig dat dit stuk begint met 'de gemeente stopt de sponsoring niet i.v.m. het dierenwelzijn, maar omdat ze andere evenementen willen steunen' en het vervolgens vrijwel helemaal over dierenwelzijn gaat :+

Het zou mooi zijn als er (onder andere n.a.v. de kritiek op Lottie Fry met Everdale) een sponsor gaat zijn die wel een statement durft te maken en zich terugtrekt in het belang van dierenwelzijn. En daar bedoel ik niet mee dat Jumping helemaal van de baan zou moeten, maar dat ze (de organisatoren en de FEI) eindelijk eens wat gaan merken van de gevolgen van hun hypocrisie en hopelijk daarmee gemotiveerd raken om te veranderen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 19:25

Wat een onzin, Charlotte heeft geen rollkur gedaan, geen bloed aan de mond, niet op druk gereden etc. Dat je het niet eens bent met de jurering dat kan. Maar dat maakt het niet gelijk dierenmishandeling.

Ik vind het een zwaktebod van de provincie, hopelijk vinden ze een andere sponsor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:08

Elisa2 schreef:
Wat een onzin, Charlotte heeft geen rollkur gedaan, geen bloed aan de mond, niet op druk gereden etc. Dat je het niet eens bent met de jurering dat kan. Maar dat maakt het niet gelijk dierenmishandeling.

Ik vind het een zwaktebod van de provincie, hopelijk vinden ze een andere sponsor.

Wie heeft het over dierenmishandeling? Er wordt alleen wel gesproken over dierenwelzijn. En zoals Everdale gereden wordt... Ik kan dat geen Happy Athlete of positief welzijn noemen :=

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 20:17

Elisa2 schreef:

Dus het is pas dierenmishandeling als je rollkur beoefent in de proef of bloed ziet? Ben trouwens wel benieuwd wat jij verstaat onder op druk rijden, gezien Everdale de gehele proef achter de loodlijn liep en erg onrustig in de mond was, naast dat zij veel spoorgebruik en behoorlijk wat gewicht in haar handen heeft. Maar dat terzijde. Het gaat juist om de jurering, Fry is enkel een voorbeeld van hoe krom en hypocriet de FEI-richtlijnen zijn. Zij beschrijven in de jury-richtlijn dat ‘keeping in mind horse welfare’ de meest belangrijke taak van de jury is, waarbij ze ‘all signs of discomfort’ significant moeten afstraffen in de score per onderdeel. Everdale knaagt, zwiept, loopt te diep, staat niet stil, en krijgt desondanks bizar hoge cijfers, terwijl meer harmonieuze combinaties die hoge cijfers niet kregen. Dat klopt gewoon niet. En als er nu een sponsor opstapt die zegt ‘ik kom pas terug als deze vorm van aanmoediging van dierenleed stopt’, ja, dat zou ik heel sterk vinden.

Elisa2

Re: Provincie Noord-Holland stopt als vaste sponsor Jumping Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:01

Een paard kan om zoveel redenen achter de loodlijn lopen. Het is een klassieke denkfout dat dit altijd door de ruiter komt.

Dat kan maar het kan ook komen door de bouw, spanning, paard wat zich wat aan de aanspanning ontrekt. De een drukt zich op, de ander komt graag te diep en sommige kruipen er dan achter.

Voordat er dure woorden in de mond worden genomen over welzijn is het wel handig om in staat te zijn dit correct te kunnen beoordelen en interpreteren.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 21:35

Dure woorden over welzijn? :') bijzonder trouwens dat je de rest van mijn reactie negeert en alleen het stukje over de loodlijn eruit pikt.
De reden waarom het paard achter de loodlijn loopt doet er in deze niet zo toe. Het gaat erom waarom een paard wat een hele proef achter de loodlijn loopt én zeer veel signalen van ongemak laat zien een wereldbekerfinale kan winnen, terwijl de FEI-regels (waarop de juryleden hun scores horen te baseren) daar fel op tegen zijn.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:22

Ik denk dat iedereen in de paardenwereld op moment zelf bezig is de sport te laten verbieden. Als 'wij' het al zielig vinden laat staan mensen buiten onze sport. Stop dus met het kritiek uiten op die manier! Alle paarden worden super behandeld en verzorgd en doen hun werk met plezier, en net als in de sportschool niet altijd zonder (spier)pijn. En ziet het er dus ook niet altijd vriendelijk uit heb je ooit iemand zien gewichtheffen zonder gepijnigd gezicht? Desalniettemin ben je gelukkiger en gezonder als je sport. Dat promoten we bij mensen. Waarom is dat bij paarden dan ineens zielig?

Neemt overigens niet weg dat naar mijn mening de proef van Pauline Basquin veruit het beste was, dat is echt harmonie. Maar dat is een discussie over wat het beste is qua einddoel, niet over dierenwelzijn wat voer geeft aan haatdragers voor de sport.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:27

JessicaD88 schreef:
Ik denk dat iedereen in de paardenwereld op moment zelf bezig is de sport te laten verbieden. Als 'wij' het al zielig vinden laat staan mensen buiten onze sport. Stop dus met het kritiek uiten op die manier! Alle paarden worden super behandeld en verzorgd en doen hun werk met plezier, en net als in de sportschool niet altijd zonder (spier)pijn. En ziet het er dus ook niet altijd vriendelijk uit heb je ooit iemand zien gewichtheffen zonder gepijnigd gezicht? Desalniettemin ben je gelukkiger en gezonder als je sport. Dat promoten we bij mensen. Waarom is dat bij paarden dan ineens zielig?

Neemt overigens niet weg dat naar mijn mening de proef van Pauline Basquin veruit het beste was, dat is echt harmonie. Maar dat is een discussie over wat het beste is qua einddoel, niet over dierenwelzijn wat voer geeft aan haatdragers voor de sport.

Zoals hoe Fry haar proef doorkwam, dat is niet mijn sport. En als ik moet accepteren dat mensen op zo'n manier paardrijden om mijn sport levend te houden, dan stop ik nog liever met mijn sport.

Het paard moet voorop staan, niet de prestatie.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:33

Marjo schreef:
JessicaD88 schreef:

Zoals hoe Fry haar proef doorkwam, dat is niet mijn sport. En als ik moet accepteren dat mensen op zo'n manier paardrijden om mijn sport levend te houden, dan stop ik nog liever met mijn sport.

Het paard moet voorop staan, niet de prestatie.

Gaat niet om accepteren, je kunt best beargumenteren dat een ander beeld meer gewenst is. Maar dat het zielig is is gewoon onzin. Wel zouden er naar mijn idee echt andere punten moeten worden gegeven aan harmonieuze proeven. Maar dan gaat de harmony award naar Marlies van Baalen, sorry maar ook daar staartgezwiep en ooen mond. De proef van Pauline was weliswaar met een fout, maar dat maakt niet uit, gaf een heel fijn beeld totaal in harmonie. En dat wordt dus niet gezien

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:38

JessicaD88 schreef:
Gaat niet om accepteren, je kunt best beargumenteren dat een ander beeld meer gewenst is. Maar dat het zielig is is gewoon onzin. Wel zouden er naar mijn idee echt andere punten moeten worden gegeven aan harmonieuze proeven. Maar dan gaat de harmony award naar Marlies van Baalen, sorry maar ook daar staartgezwiep en ooen mond. De proef van Pauline was weliswaar met een fout, maar dat maakt niet uit, gaf een heel fijn beeld totaal in harmonie. En dat wordt dus niet gezien

Je zegt zelf bijna letterlijk dat we moeten accepteren dat er zo gereden wordt, omdat we anders onze sport kwijtraken?

Er zijn nou eenmaal wel veel mensen die dit zielig vinden, en ik moet zeggen dat ik het meer en meer met hen eens begin te worden. Over de hele topsport overigens.

Als dit zo doorgaat dan wordt de paardensport echt in de ban gedaan en dat vind ik niet meer dan terecht overigens.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 22:52

Marjo schreef:
JessicaD88 schreef:

Je zegt zelf bijna letterlijk dat we moeten accepteren dat er zo gereden wordt, omdat we anders onze sport kwijtraken?

Er zijn nou eenmaal wel veel mensen die dit zielig vinden, en ik moet zeggen dat ik het meer en meer met hen eens begin te worden. Over de hele topsport overigens.

Als dit zo doorgaat dan wordt de paardensport echt in de ban gedaan en dat vind ik niet meer dan terecht overigens.

Ik vind dat er anders gepunt moet worden. Dat is dus niet accepteren. Maar ik vind het inderdaad heel raar dat mensen de sport willen opgeven. Alle paardenliefhebbers emigreren ofzo?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:05

xLoki schreef:
Dure woorden over welzijn? :') bijzonder trouwens dat je de rest van mijn reactie negeert en alleen het stukje over de loodlijn eruit pikt.
De reden waarom het paard achter de loodlijn loopt doet er in deze niet zo toe. Het gaat erom waarom een paard wat een hele proef achter de loodlijn loopt én zeer veel signalen van ongemak laat zien een wereldbekerfinale kan winnen, terwijl de FEI-regels (waarop de juryleden hun scores horen te baseren) daar fel op tegen zijn.

Dat doet er alles toe! Als je niet in staat bent om te beoordelen waar het vandaan komt. Dan ben je imo ook niet in staat om er een goed onderbouwde mening over te hebben. En dat is precies wat er hier gebeurt.

Snap best dat niet iedereen het eens is met de jurering en dat hoeft ook niet. Het is en blijft een jury sport. Maar er wordt echt vanalles bijgehaald wat imo nogal uit het verband wordt gerukt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:14

Elisa2 schreef:
xLoki schreef:

Dat doet er alles toe! Als je niet in staat bent om te beoordelen waar het vandaan komt. Dan ben je imo ook niet in staat om er een goed onderbouwde mening over te hebben. En dat is precies wat er hier gebeurt.

Nee, de reden doet er niet toe. Er kunnen 3 miljoen redenen zijn waarom een paard achter de loodlijn loopt. Of dat nu bouw is, of door het rijden, of omdat Venus in retrograde staat. Het gebeurt, je kunt er niet altijd (makkelijk) wat aan doen. Het is, vooral op dat niveau, geen correct beeld en, vind ik, heel onprettig en strak om te zien. En het is jammer dat dat nog zo hoog gepunt wordt.

Ik vind de shitzooi die Charlotte over zich krijgt niet terecht. Ja, zij stelt hem zo voor, maar het is de jury die beoordeelt. Die moeten de kritiek krijgen, de FEI moet hierin een statement maken. Hoewel ik ook vind dat ereen verantwoordelijkheid ligt bij de ruiters/amazones.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:19

JessicaD88 schreef:
Ik denk dat iedereen in de paardenwereld op moment zelf bezig is de sport te laten verbieden. Als 'wij' het al zielig vinden laat staan mensen buiten onze sport. Stop dus met het kritiek uiten op die manier!

Wij zijn juist degene die kritisch moeten zijn, in plaats van doen alsof alles perfect gaat. Als wij oogkleppen opdoen dan is de sport sowieso gedoemd te verdwijnen.

JessicaD88 schreef:
Alle paarden worden super behandeld en verzorgd en doen hun werk met plezier

Da's nogal een uitspraak.

JessicaD88 schreef:
en net als in de sportschool niet altijd zonder (spier)pijn. En ziet het er dus ook niet altijd vriendelijk uit heb je ooit iemand zien gewichtheffen zonder gepijnigd gezicht? Desalniettemin ben je gelukkiger en gezonder als je sport. Dat promoten we bij mensen. Waarom is dat bij paarden dan ineens zielig?

Ik denk niet dat dit argument zegt wat je denkt dat het zegt. Een ander mens dwingen om te gewichtheffen valt ook niet echt lekker.

Er gebeuren nog teveel dingen die niet oké zijn, zoals sportpaarden die niet/nauwelijks buiten komen, professionele ruiters die hun paarden blijken te mishandelen en andere idiote dingen. Daar moeten we wat aan doen, want anders wordt er terecht met argusogen naar onze sport gekeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:25

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, de reden doet er niet toe. Er kunnen 3 miljoen redenen zijn waarom een paard achter de loodlijn loopt. Of dat nu bouw is, of door het rijden, of omdat Venus in retrograde staat. Het gebeurt, je kunt er niet altijd (makkelijk) wat aan doen. Het is, vooral op dat niveau, geen correct beeld en, vind ik, heel onprettig en strak om te zien. En het is jammer dat dat nog zo hoog gepunt wordt.

Ik vind de oliebol die Charlotte over zich krijgt niet terecht. Ja, zij stelt hem zo voor, maar het is de jury die beoordeelt. Die moeten de kritiek krijgen, de FEI moet hierin een statement maken. Hoewel ik ook vind dat ereen verantwoordelijkheid ligt bij de ruiters/amazones.

De jury kijkt gelukkig verder dan alleen een loodlijn. Goed paardrijden bestaat uit zoveel meer!
De jury ziet dat het beeld er bij Everdale door zijn bouw er sowieso snel uit ziet. Dus kijken ze ook of er aanspanning is en hij goed van achter naar voren los door zijn lijf gereden wordt. En ja hoor, het wordt opgemerkt dat hij meer op lengte moet blijven op sommige momenten. En ja, ook voor het halthouden waar hij achterwaarts ging kreeg hij een 3,8.
Ze zien ook dat hij heet is en gespannen. Hadden meer paarden last van bij JA.

Is hij misschien te hoog gepunt nog? Ja dat kan, het is en blijft een jury sport.

Om dan gelijk te gaan mekkeren over dierenwelzijn is gewoon belachelijk. Dan moet niemand meer op wedstrijd want er is geen enkel paard die dat altijd doet zonder spanning of altijd perfect loopt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:33

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind de oliebol die Charlotte over zich krijgt niet terecht. Ja, zij stelt hem zo voor, maar het is de jury die beoordeelt. Die moeten de kritiek krijgen, de FEI moet hierin een statement maken. Hoewel ik ook vind dat ereen verantwoordelijkheid ligt bij de ruiters/amazones.

De jury kijkt gelukkig verder dan alleen een loodlijn. Goed paardrijden bestaat uit zoveel meer!
De jury ziet dat het beeld er bij Everdale door zijn bouw er sowieso snel uit ziet. Dus kijken ze ook of er aanspanning is en hij goed van achter naar voren los door zijn lijf gereden wordt. En ja hoor, het wordt opgemerkt dat hij meer op lengte moet blijven op sommige momenten. En ja, ook voor het halthouden waar hij achterwaarts ging kreeg hij een 3,8.

Is hij misschien te hoog gepunt nog? Ja dat kan, het is en blijft een jury sport.

Om dan gelijk te gaan mekkeren over dierenwelzijn is gewoon belachelijk. Dan moet niemand meer op wedstrijd want er is geen enkel paard die dat altijd doet zonder spanning of altijd perfect loopt.

Met deze beredenering zou je met een fjord nog de Grand Prix moeten kunnen winnen, want de jury moet maar rekening houden met de bouw en de limieten van het paard?

Wat een klinkklare onzin verkondig je hier :')

De eerste prijs en de hoogste punten moeten gaan naar degene die de mooiste en meest harmonieuze proef neerzet. En dit was gewoon geen harmonieuze proef en al helemaal niet mooi om naar te kijken. Er zijn een heleboel combinaties die dat wel hadden.
Maar wat hadden deze combinaties niet? Een bekende naam.

Een 3,8 is nog hoog voor een halthouden dat ze niet heeft laten zien. En houdt je dan ook rekening met dat jurylid dat gewoon een 7 gaf? ;)

Dit paard werd niet van achteren naar voren gereden, maar van voor naar achteren. Hele paard valt in 2 delen ipv dat het één mooi geheel is in verzameling.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:39

Elisa2 schreef:
_San87_ schreef:

Waar mekker ik over dierenwelzijn?

Goed paardrijden bestaat zeker uit veel meer, juist dat neusje eruit kunnen rijden, op een mooie constante verbinding, van achter naar voor, dat is correct paardrijden. En debiel moeilijk. Dus ja, ik snap heel goed dat je dan ook deze beelden ziet. Moet dat winnen? Imo niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:40

Als het enkel gaat om het beoordelen van de mooiste en meest harmonieuze proef kunnen we net zo goed rondjes gaan stappen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:43

Jezus wat flauw :').

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:46

_San87_ schreef:

Ja sorry, maar Marjo beticht een ander van het verkondigen van onzin om vervolgens zelf onzin te schrijven.

Beoordeling van een proef gaat om veel meer dan “mooi” en harmonie. Gelukkig maar. Mooi is nogal subjectief.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:51

Het is trouwens niet alleen Charlotte Fry die commentaar krijgt op dat korte, strakke voorstellen. De laatste proef van Charlotte Dujardin (die Imhotep ook kort in de hals had lopen, mede ook door zijn bouw) kreeg t zelfde commentaar zag ik onder filmpjes.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:51

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Ja sorry, maar Marjo beticht een ander van het verkondigen van onzin om vervolgens zelf onzin te schrijven.

Beoordeling van een proef gaat om veel meer dan “mooi” en harmonie. Gelukkig maar. Mooi is nogal subjectief.

Ik kan toch al een paar combinaties bedenken die zeer harmonieuze proeven neergezet hebben in het verleden, daar terecht mee gewonnen hebben en meer deden dan een rondje stappen ;)

Mooi is zeker subjectief. Maar daarom zou je des te meer van juryleden mogen verwachten dat ze niet iemand laten winnen die het tegenovergestelde laat zien van wat dressuur hoort te zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:52

_San87_ schreef:
Het is trouwens niet alleen Charlotte Fry die commentaar krijgt op dat korte, strakke voorstellen. De laatste proef van Charlotte Dujardin (die Imhotep ook kort in de hals had lopen, mede ook door zijn bouw) kreeg t zelfde commentaar zag ik onder filmpjes.

Klopt. Men staart zich blind op de lengte in de hals en de loodlijn. Dat is nu eenmaal het makkelijkste te beoordelen met weinig “oog”. Waar het vandaan komt is al een stuk lastiger te beoordelen en of het paard verder wel goed gaat is nog veel moeilijk te beoordelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 23:56

Marjo schreef:
Ik kan toch al een paar combinaties bedenken die zeer harmonieuze proeven neergezet hebben in het verleden, daar terecht mee gewonnen hebben en meer deden dan een rondje stappen ;)

Mooi is zeker subjectief. Maar daarom zou je des te meer van juryleden mogen verwachten dat ze niet iemand laten winnen die het tegenovergestelde laat zien van wat dressuur hoort te zijn.

Het gaat erom dat je beweert dat dressuur alléén gaat over harmonie. Dat is niet waar. Je wil van maximale aanspanning naar maximale ontspanning en alles ertussen in kunnen. Dát is waar dressuur om gaat. Die maximale controle. Dat wil je het liefst ontspannen en in harmonie ja. Maar als het alleen om dat laatste ging hoef je geen proefje te rijden waarin je verzameling, lengtebuiging, gehoorzaamheid op de hulpen etc. Kan testen.