Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 22:56

Equnews.be
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het is algemeen bekend dat de boeren aandacht vragen voor hun toekomst, die door heel wat politieke vraagstukken in het gedrang komt. Maar niet enkel de boerderijen waar koeien, varkens en kippen worden gehouden staan in het vizier, ook wij als paardenhouders hebben belang om te weten wat er precies gaande is, want het stikstofakkoord beslaat ook onze sector.

Het stikstofakkoord is vertaald in een stikstofdecreet. Voor de paardenhouderij betekent dit decreet:

Elke paardenhouderij die een vergunning wenst aan te vragen voor het houden van paarden zal rekening moeten houden met het beoordelingskader opgenomen in het stikstofakkoord. Het houden van paarden is vergunningplichtig vanaf 20 paarden in een agrarisch gebied, vanaf 10 paarden in woongebied met landelijk karakter en vanaf 5 paarden in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter.

Wanneer de impactscore meer dan 0,025 % bedraagt zal er een passende beoordeling toegevoegd moeten worden aan de aanvraag. De impactscore is de bijdrage van de stikstofemissies afkomstig van de paarden ten opzichte van de kritische depositiewaarden van de habitattypen gelegen in Habitatrichtlijngebied (SBZ-H). De kritische depositiewaarde is de maximale toelaatbare depositie per eenheid van oppervlakte voor een bepaald habitattype zonder dat er – volgens de huidige kennis – schadelijke effecten optreden.

In de passende beoordeling moet aangetoond worden dat de aanvraag geen betekenisvolle aantasting van de natuurlijke kenmerken van SBZ-H veroorzaakt. In het stikstofdecreet is opgenomen dat een passende beoordeling voor een paardenhouderij gunstig beoordeeld wordt als de impactscore minder dan 50 % bedraagt en er geen stijging is van de stikstofdeposities ten opzichte van de huidige vergunde situatie.

Maar wat met een vergunning voor een nieuwe paardenhouderij zonder vergunde situatie? Als de impactscore meer dan 0,025 % bedraagt, dan zal in de passende beoordeling aangetoond moeten worden dat de aanvraag de gebiedsspecifieke neerwaartse depositietrend van ammoniak niet hypothekeert. Hiervoor zal door de overheid een tool ontwikkeld worden. Dit geldt eveneens voor uitbreidingen van bestaande paardenhouderijen die gepaard gaan met een stijging van de stikstofdeposities.

Bedraagt de impactscore minder dan 0,025 %, dan hoeft er geen passende beoordeling opgemaakt te worden.

Dit is natuurlijk onder voorbehoud van de richtlijnen omtrent de uitvoering van het decreet en de interpretatie hiervan. (auteur: studie- en adviesbureau DLV)

Maar één en ander betekent wel dat wanneer het akkoord wordt uitgevoerd, ook pony- en ruitertoernooien heel erg bedreigd worden en dat het voor heel veel mensen die hun paarden en pony’s thuis houden, bijzonder moeilijk wordt om die paarden nog te mogen houden aan huis. Om nog maar te zwijgen over de groter wordende administratieve last...

plutolover

Re: Stikstofakkoord België brengt de paardensport in gedrang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:06

Ik snap er werkelijk niks van…

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:10

Nou en bedankt....
Wij hebben geen kinderen, bewust niet.
Omdat wij vinden dat mensen nog altijd de grootste vervuilers zijn. Ook ben ik voor een 1 kind beleid, geen ki meer voor mensen, niet meer invriezen van zaad,eieren,embryo's.
Wel hebben wij onze geliefde dieren. Absoluut geen eigen fok, er zijn dieren genoeg die een goed huis verdienen.
Op deze manier wordt dierenleed in de hand gewerkt. En worden mensen zoals ik "gestraft".
Mijn dieren heb ik lief, de mensen niet.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 23:21

Dit soort berichten maken me altijd somber over de toekomst van paardenhouderij…

Ergens ben ik “blij” dat mijn pony al op leeftijd begint te raken en ik deze ellende rondom het hebben van paarden - bovenstaand bericht als voorbeeld - in de toekomst niet met hem mee hoef te maken. En dat ik hem in elk geval óók heb kunnen houden toen het nog een stuk simpeler was allemaal. Ik zou het hierna echt niet weer 20-25 jaar aandurven met dit soort regels, wordt alleen maar lastiger en nog duurder gemaakt allemaal.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 01:12

Ik had een hele lijst geschreven over dat deze strenge regels voor paarden en ander vee houden weinig doen tegen het stikstofprobleem omdat kunstmest en drijfmest de grote problemen zijn, maar.......... bokt heeft mijn bericht met uitgebreide uitleg compleet verwijdert......

Als iemand het wil lezen, kan ik het morgen nog wel schrijven, maar na een uur alles proberen duidelijk te verwoorden en deze site die besluit het in een klap te verwijderen, heb ik nu geen zin om het allemaal opnieuw te schrijven.

Maar ja, we moeten minder dieren houden, maar de veestapel verminderen en vooral die strengere regels invoeren benadeelt meer mensen en dieren dan dat het de natuur helpt. En dat is gewoon weer heel jammer, want we schieten er weinig mee op.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:07

Westhof schreef:
Dit soort berichten maken me altijd somber over de toekomst van paardenhouderij…

Ergens ben ik “blij” dat mijn pony al op leeftijd begint te raken en ik deze ellende rondom het hebben van paarden - bovenstaand bericht als voorbeeld - in de toekomst niet met hem mee hoef te maken. En dat ik hem in elk geval óók heb kunnen houden toen het nog een stuk simpeler was allemaal. Ik zou het hierna echt niet weer 20-25 jaar aandurven met dit soort regels, wordt alleen maar lastiger en nog duurder gemaakt allemaal.

Dit heb ik ook,te samen met de moeite om nog een fatsoenlijke stal te vinden waar ze echt lekker veel en lang buiten komen en andere basis dingen op orde zijn (ik heb nu na lang zoeken de enige in de wijde omtrek gevonden). Maar ik verlang terug naar vroeger, toen het allemaal gewoon simpeler was, paarden liepen op de wei, en in het bos en buitengebied mocht je bijna overal komen. Er blijven straks alleen nog hele dure grote pensionfabrieken over in niet aantrekkelijke gebieden zonder natuurwaarde. Precies wat ik niet wil. Blij dat mijn paardje en ik nog hebben kunnen genieten van die tijd in onze florerende jaren en een kleine steek van treurnis dat het min of meer verdwenen is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:13

BriPi schreef:
bokt heeft mijn bericht met uitgebreide uitleg compleet verwijdert......

<knip>

deze site die besluit het in een klap te verwijderen <knip>

'Bokt' verwijdert niet zomaar berichten. Áls er berichten worden verwijderd, is dat bovendien 99 van de 100 keer pas nadat een moderator verwittigd is, daar gaat (vaak veel) tijd overheen én je krijgt er bericht van. De kans dat een moderator een informatief bericht zomaar verwijdert is bovendien nul.

Maw, er is vast iets fout gegaan met plaatsen/internetverbinding kwijt of wat dan ook, maar 'bokt' verwijdert geen berichten zomaar.

Overigens vind ik de berichtgeving nou niet zo alarmerend. Tot 20 paarden in agrarisch gebied hoeft er niets (en dat is best al veel) en in woongebieden mag je zonder gezeik 5 paarden houden. Kom daar in NL eens om.

Dat grotere bedrijven een vergunning nodig hebben lijkt me vrij logisch - en de meeste (in NL althans) hébben die al.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 01-02-24 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:14

Het stemt mij ook somber..vooral omdat mensen totaal buiten beschouwing gelaten worden als vervuilers en ze de plekken die overblijven wel vrolijk vol willen bouwen met hele woonwijken.

Waarschijnlijk gaan heel veel paardenhouderijen in de buurt van natuurgebieden het moeilijk krijgen.

Ik hoop dat ik het mis heb dus ik ben wel benieuwd naar jouw verslag BriPi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:24

Citaat:
Het houden van paarden is vergunningplichtig vanaf 20 paarden in een agrarisch gebied, vanaf 10 paarden in woongebied met landelijk karakter en vanaf 5 paarden in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter.

Dit is toch absoluut niet streng?

Hadden grote bedrijven, 20 plus, nu dan geen vergunning nodig?

En welke particulier met paarden aan huis gaat in de problemen komen?

Wie heeft er meer dan 5 in niet landelijk gebied?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:05

Ja kijk maar lekker weg. Valt allemaal wel mee. :wave: :list:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:14

Wat is daar weg kijken aan?
Ik ben compleet tegen de stikstof waanzin.
Maar in het artikel staat dat bijvoorbeeld mensen met paarden aan huis hierom in de problemen komen.

Kun jij uitleggen hoe dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:20

Dergelijk populisme kon je een jaartje of 2 geleden lezen over/vanuit NL.
Het is een stuk om zieltjes te winnen. Particulieren met 2-3 paarden hebben echt helemaal niets te vrezen, al wekken die populisten graag een ander idee op. BBBedrog.

Per saldo zou iedereen, ook die veehouders die kennelijk vinden dat er helemaal niets veranderd hoeft te worden en dat het zo wel goed gaat, iedereen zou TEGEN intensieve dierhouderijen moeten zijn.
En ja, dus ook tegen intensieve paardenhouderij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:21

Elisa2 schreef:
Het stemt mij ook somber..vooral omdat mensen totaal buiten beschouwing gelaten worden als vervuilers en ze de plekken die overblijven wel vrolijk vol willen bouwen met hele woonwijken.

Waarschijnlijk gaan heel veel paardenhouderijen in de buurt van natuurgebieden het moeilijk krijgen.

Ik hoop dat ik het mis heb dus ik ben wel benieuwd naar jouw verslag BriPi.

Dat vind ik dus ook ergerlijk. Dat de toenemende bevolking maar toe neemt en toe neemt, maar dat aan die kant niet aan een oplossing wordt gezocht.
Ik kan me ook dood ergeren aan die programmas over grote gezinnen. Ik kan daar niet met respect naar kijken.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:25

Fotosynthese.......... Planten voeden zich met stikstof welke zij omzetten naar zuurstof. Die zuurstof is onze (en dieren) noodzaak om te kunnen leven. Ons bloed filtert de zuurstof uit de lucht die we inademen en wij/dieren ademen weer stikstof uit. Hoe mooi kan het zijn he?! *\o/*

Stikstofprobleem is een gecreëerd probleem (dus enkel op papier en gegoten in modellen, pure een theoretische blabla dus). _-:(

Al in de gaten waar dat UBN nummer nou straks zo ontzettend handig voor gaat zijn >;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:29

Doe even een lesje biologie en chemie graag. Planten zetten stikstof niet om in zuurstof.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:30

Nou dees
In Nederland zijn de regels wel wat strenger dan deze Belgische.
Dus wat bbb ermee te maken heeft?
Ja dat die hoogstens wil dat "jij" met 2 paarden in Nederland niet in de problemen komt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:32

Mirranda schreef:
Fotosynthese.......... Planten voeden zich met stikstof welke zij omzetten naar zuurstof. Die zuurstof is onze (en dieren) noodzaak om te kunnen leven. Ons bloed filtert de zuurstof uit de lucht die we inademen en wij/dieren ademen weer stikstof uit. Hoe mooi kan het zijn he?! *\o/*

Stikstofprobleem is een gecreëerd probleem (dus enkel op papier en gegoten in modellen, pure een theoretische blabla dus). _-:(

Al in de gaten waar dat UBN nummer nou straks zo ontzettend handig voor gaat zijn >;)

Ik heb dat verplichte chippen ook nooit vertrouwd. Ik vind nu ook dat paardenhouden moeilijker wordt gemaakt op allerlei slinkse manieren, waarbij ik die wolven als de meest acute bedreiging ervaar.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:52

Heb je hem door Anjali ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:26

DuoPenotti schreef:
Nou dees
In Nederland zijn de regels wel wat strenger dan deze Belgische.
Dus wat bbb ermee te maken heeft?
Ja dat die hoogstens wil dat "jij" met 2 paarden in Nederland niet in de problemen komt.

In België schijnt er ook een ploeg te zijn die zich voor boerenbelangen inzet onder de noemer BBB(edrog).

En ook: in bovenstaande tekst staat genoemd vanaf 5 paarden. Maw: met minder dan 5 paarden krijgt de Belgische paardenhouder hier niet mee te maken.

Tja... goed lezen en een breder geïnformeerde nieuwsgierigheid. Je komt er verder mee ;)
En dan zul je zien....: BB-geBakken Lucht. Populisme.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:28

Ja goed lezen, lees de tekst nog eens en dan ook welke omgeving erbij staat...

daar laat ik het bij, want heeft toch geen zin tegen iemand die het heeft over breder geïnformeerde nieuwsgierigheid. Je komt er verder mee, maar in de spiegel kijkt...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:32

DuoPenotti schreef:
Ja goed lezen, lees de tekst nog eens en dan ook welke omgeving erbij staat...

daar laat ik het bij, want heeft toch geen zin tegen iemand die het heeft over breder geïnformeerde nieuwsgierigheid. Je komt er verder mee, maar in de spiegel kijkt...

:D
Ik weet heus wel dat dit over België gaat hoor :D
In mijn eerste reactie stond ook te lezen dat men een artikel als deze een paar jaar geleden over NL kon lezen.
Maar goed, de context daarvan ontgaat jou.

Het nieuwbericht is bedoeld als bangmakerij voor paardenhouders in België, zodat zij ook pro-boer (veehouderij) gaan stemmen. Net zoals BBB dat in Nederland probeerde. Het was toen populisme, dat is het nu ook/weer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:35

Maareh, als jij 1 ( of 2 of 3) paard in pension hebt staan.... dan raakt het je toch vanzelf?
Dus dan raakt het ook vanzelf de particulier? Zo ver gezocht is dat dan weer niet.

Ik meen me te herinneren dat het probleem hem er in zit dat die belgische vergunningen voor een x aantal jaar zijn? Dus dat je vanzelf op termijn aan de beurt komt met deze strengere regels? Maar even met een slag onder de arm of ik dat goed begrepen heb.

Of dat het gaat om bedrijven die voorheen een vergunning kregen naast een natuurgebied en nu ineens IN een natuurgebied zitten.

Het is wel iets complexer dan: als je je vergunningen op orde hebt, zul je er wel geen last van hebben.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 02-02-24 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:38

ik bedoel niet omgeving belgie.... de omgeving waar je alsnog zonder problemen 5 paarden mag houden...

echt wie heeft er meer dan 5 paarden in in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter?

dus het kan nooit populistisch zijn voor BBB oid. hoogstens voor mensen die niet kunnen lezen wat er allemaal nog mag in Belgie en zichzelf angst aan zitten te jagen

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:41

DuoPenotti schreef:
ik bedoel niet omgeving belgie.... de omgeving waar je alsnog zonder problemen 5 paarden mag houden...

echt wie heeft er meer dan 5 paarden in in andere gebieden dan een agrarisch gebied of woongebied met landelijk karakter?

dus het kan nooit populistisch zijn voor BBB oid. hoogstens voor mensen die niet kunnen lezen wat er allemaal nog mag in Belgie en zichzelf angst aan zitten te jagen

Het zou je verbazen hoeveel er dit zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 17:03

pol013 schreef:
Maareh, als jij 1 ( of 2 of 3) paard in pension hebt staan.... dan raakt het je toch vanzelf?
Dus dan raakt het ook vanzelf de particulier? Zo ver gezocht is dat dan weer niet.

Ik meen me te herinneren dat het probleem hem er in zit dat die belgische vergunningen voor een x aantal jaar zijn? Dus dat je vanzelf op termijn aan de beurt komt met deze strengere regels? Maar even met een slag onder de arm of ik dat goed begrepen heb.

Of dat het gaat om bedrijven die voorheen een vergunning kregen naast een natuurgebied en nu ineens IN een natuurgebied zitten.

Het is wel iets complexer dan: als je je vergunningen op orde hebt, zul je er wel geen last van hebben.

:j

Jij snapt het.