Algemeen

Een paard dat plat ligt te slapen. Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer
Telkens weer werd de eigenaresse van het paard Custard aangegeven bij de dierenbescherming op het Britse eiland Guernsey, waar ze woont. Reden daarvoor is dat het paard regelmatig helemaal plat op de grond ligt te slapen. Mensen denken dan dat het dier dood is, maar dat is gelukkig niet het geval.
Uiteraard bedoelen de aangevers het goed, een terechte aangifte kan ervoor zorgen dat schandelijke praktijken aan het licht komen. In zo’n geval kunnen de dieren worden bevrijd uit hun benarde situatie en op naar een beter leven. Maar soms zijn de aangiften ook onterecht, zoals in dit geval in Guernsey. De eigenaresse van Custard is er wel een beetje klaar mee. In een bericht op de lokale Facebookpagina vertelt ze hoe het werkelijk zit. “Hallo iedereen. Dit is mijn paard Custard, hij woont in de plaats Baudu, samen met zijn vrienden. Ik krijg regelmatig telefoontjes en berichten van mensen die bezorgd zijn dat hij ziek of dood is. Dit is niet het geval. Hij is nog maar een baby en ongelooflijk lui. Hij slaapt veel, en kan dan snurken of knorren, alsof hij geen adem krijgt. Maar echt, hij is helemaal gezond. Ik controleer hem minimaal drie keer per dag, hij heeft onbeperkt hooi en wordt daarnaast twee keer per dag gevoerd. Ik ga nog bordjes maken voor op het hek om dit aan de mensen uit te leggen. Als iemand bezorgd om hem is, voel je dan vrij om contact met mij op te nemen.”
Later voegde ze daar nog een update aan toe, waarin ze de mensen vraagt om te stoppen met het brengen van eten naar de paarden. “Asjeblieft, willen jullie ze nooit voeren. Ze worden goed gevoerd en alle goedbedoelde extraatjes kunnen ervoor zorgen dat ze gaan bijten of vechten om het lekkers. Van sommige snacks kunnen ze ernstig ziek worden of ze kunnen sterven door verstikking of koliek.”
Gebruikte bronnen: