Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
tienus63 schreef:Dat had wist ik niet.
Ik was in de veronderstelling dat alles daar in de Flevopolder onder OVP valt.
Dan hoop ik dat de dieren in dit besloten stukje, in betere omstandigheden leefden en kunnen blijven leven.
Als ze dezelfde erbarmelijke omstandigheden hebben gehad, dan blijf ik bij mijn woorden wbt wanbeheer.
karuna schreef:Natuurpark Lelystad is geen oostvaardersplassen.maar een natuurlijk opgezet natuurpark met oa fokprogramma van deels met uitsterven bedreigde soorten wild waar onder het przewalskipaard. Destijds otters, bevers, pater davidshert en nog meer.
Gelukkig hebben ze nu een grotere kudde.hopelijk voelen alle dieren zich er prettig bij
https://www.flevo-landschap.nl/gebied/n ... k-lelystad
In de link staat ook wat over de bever die ze daar probeerde te redden van uitsterving. Die waren destijds ontsnapt en de dag daarna kwam ik in het bos daar in de buurt rare overstekende dieren tegen, de ontsnapte bevers.Vandaar uit hebben ze zich verspreid door het land.
KootMiraDrum schreef:Bij de Exmoors loopt een hengst, is het gewenst dat die de oude merries nog dekt?
Ibbel schreef:Ik geloof er geen fluit van, dat er 25% przewalskii 75% Koniks zouden rondlopen.
Je kunt 65 chromosomen niet met 64 chromosomen kruisen.
Die 65 chromosomen moeten nl eerst delen. Tot wat? 32 en 31? Lukt dat correct? Heb je dan 32 chromosomen eicellen/spermacellen én 31 chromosomen eicellen/spermacellen? En dan? Hoe vormt dat dan weer een werkend setje van 64 of 65 met een Konik (die er 32 aanlevert)
Ik denk dat de staatsloterij winnen meer kans geeft dan een dracht van een hybride Prze met een Konik...
Ponytante schreef:Prima, ik geloof het, hoor.Reddit (/VS) is niet per se de bron van alle kennis. Maar ik wist niet dat przewalski's 100% beheerd / traceerbeer zijn, dacht dat een gekkie zoiets wel zou kunnen hebben ergens. Blijkbaar niet, dus.
Link 2 ook niet goed gelezen, nu iets beter (nog steeds niet helemaal), maar lijkt idd te gaan over een of ander "terugfokprogramma" waar paarden die op prze lijken worden gekruist. Type de pogingen om de tarpan te "maken" in de vorige eeuw.
Dus dan zal er wel niet snel een kruising bestaan. Aan de andere kant, mag het ras/soort dan "zo maar" in een gemengde kudde met een ander ras? Zo ja, dan is een kruising niet geheel ondenkbaar (onvruchtbaar dan wel, waarschijnlijk), ergens in de wereld.
Theoretisch zou dus een prze/exmoor in 2025 ook kunnen, of niet? Als de bewering hierboven over een hengst klopt.
Citaat:En hoe komen ze überhaupt aan een przwalski? Is een beschermde diersoort. Zit geen CITES op maar dat is ook niet ongewoon voor een diersoort waarvan er zo weinig zijn.
Ik heb het idee dat de term przwalski inwisselbaar wordt gebruikt met de term wild paard en dan je zo waarschijnlijk bij konik/wannabee tarpan kruisingen uitkomt. Ik ga het navragen bij de coördinator van het fokprogramma. Overigens lijken hybriden mij ook niet wenselijk trouwens.
tienus63 schreef:En komen de exmoor pony’s stom toevallig uit het DFW? Het is toch niet de kudde die meermalen is aan gevallen door wolven? En dat de overgebleven pony’s konden leren van de dood/aanval op hun kuddegenoot volgens de eigenaar?