Gezelschap voor drie laatste przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gezelschap voor drie laatste przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 22:30

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding
Een przewalskipaard. Foto: Tambako The Jaguar/Flickr

De drie laatst overgebleven przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad hebben gezelschap gekregen. Het Flevo-Landschap heeft vier exmoorpony's naar de paarden gebracht, om zo alsnog een vitale kudde te vormen.

Volgens de natuurorganisatie verbetert dit het welzijn van de przewalskipaarden. Met nog maar drie overgebleven dieren werd de eigen kudde nu echt te klein.

De drie resterende przewalskimerries zijn allemaal 21 jaar oud. Zij kunnen tussen de dertig en veertig jaar oud worden. Het Flevo-landschap hoopt dat ze in deze nieuwe samengestelde kudde nog jaren van een goede oude dag kunnen genieten.

Fokprogramma
In Natuurpark Lelystad werd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw een ambitieus fokprogramma met przewalskipaarden gehouden. Het dier was namelijk in het wild uitgestorven. Mede door de aanwas van jonge dieren in Lelystad kon er in Mongolië een nieuwe wilde populatie worden opgebouwd.

Dat programma was zo succesvol dat het in 2002 kon worden stopgezet. Sindsdien is de achtergebleven groep in Lelystad door natuurlijke sterfte langzamerhand steeds kleiner geworden.

Op de website van Omroep Flevoland is een filmpje te zien.

tienus63

Re: Gezelschap voor drie laatste przewalskipaarden in Natuurpark Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:36

Natuurlijke sterfte?!
Wanbeheer, teveel dieren en geen vreten zullen ze bedoelen.

En komen de exmoor pony’s stom toevallig uit het DFW? Het is toch niet de kudde die meermalen is aan gevallen door wolven? En dat de overgebleven pony’s konden leren van de dood/aanval op hun kuddegenoot volgens de eigenaar?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:43

Natuurpark Lelystad is geen oostvaardersplassen. :n maar een natuurlijk opgezet natuurpark met oa fokprogramma van deels met uitsterven bedreigde soorten wild waar onder het przewalskipaard. Destijds otters, bevers, pater davidshert en nog meer.

Gelukkig hebben ze nu een grotere kudde.hopelijk voelen alle dieren zich er prettig bij :)

https://www.flevo-landschap.nl/gebied/n ... k-lelystad

In de link staat ook wat over de bever die ze daar probeerde te redden van uitsterving. Die waren destijds ontsnapt en de dag daarna kwam ik in het bos daar in de buurt rare overstekende dieren tegen, de ontsnapte bevers. :P Vandaar uit hebben ze zich verspreid door het land.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 23:59

Dat had wist ik niet.
Ik was in de veronderstelling dat alles daar in de Flevopolder onder OVP valt.

Edit: westkant Flevoland.

Dan hoop ik dat de dieren in dit besloten stukje, in betere omstandigheden leefden en kunnen blijven leven.
Als ze dezelfde erbarmelijke omstandigheden hebben gehad, dan blijf ik bij mijn woorden wbt wanbeheer.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 24-01-24 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:02

Inderdaad Karuna, natuurpark Lelystad ligt op een steenworp afstand van de Oostvaardersplassen maar is alles wat de Oostvaardersplassen had moeten zijn. Beheer is zeer goed.
Naast de przewalskipaarden hebben ze er bijvoorbeeld ook pater davidsherten waarmee ze bijdragen aan het internationale fokprogramma.
Beide diersoorten waren ooit uitgestorven in het wild maar zijn dankzij deze programma’s weer opnieuw uitgezet. Przwalski paarden staan nu als bedreigd geregistreerd.
Fijn voor deze dames dat ze wat kudde genoten krijgen, al vraag ik me af of ze wel wat aan elkaar hebben aangezien ze niet tot dezelfde (onder) soort behoren.

Zo jammer dat ze de Oostvaardersplassen ook niet op zo’n manier hebben ingericht, dan had het wat kunnen bijdragen aan de wereld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:05

tienus63 schreef:
Dat had wist ik niet.
Ik was in de veronderstelling dat alles daar in de Flevopolder onder OVP valt.

Dan hoop ik dat de dieren in dit besloten stukje, in betere omstandigheden leefden en kunnen blijven leven.
Als ze dezelfde erbarmelijke omstandigheden hebben gehad, dan blijf ik bij mijn woorden wbt wanbeheer.

Ga er eens kijken. Echt mooi park.
Die paarden doen het prima. Wel even zoeken of je ze überhaupt ziet want ze hebben echt veel ruimte en schuilmogelijkheden. Zelfde geldt voor de elanden en wisenten. De enige dieren die je gegarandeerd ziet zijn de otters want die worden op gezette tijden gevoerd en weten dat precies.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:06

Dank voor de aanvulling mensen.

Dan neem ik mijn opmerking terug.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:07

Je ziet het idd verkeerd Tienus. Natuurpark Lelystad is heel wat anders. Mijn ouders namen ons daar als kind in de jaren 80 al mee heen. Het is en was gratis. En ook nu vind ik het nog steeds geweldig. Heerlijk opzoek naar dieren en kijken naar de kuddes. Zeker achterin het park is het nog steeds niet extreem druk.

De dieren hebben echt ruimte en het is een feit dat hun fokprogramma's mega succesvol zijn. Ze hebben succesvol bijgedragen aan de terugkeer van bevers, otters, de prezwalski's, pater davidsherten en ooivaars. Ze helpen met het instand houden van een gezonde genenpoel van zwijnen, wiesenten en moeflons. Het is goed dat ze aan het welzijn van de laatste prezwalski's denken. Ze hadden ze ook weg kunnen doen en iets anders in het gebied kunnen plaatsen. Het is een dierenpark met menselijke inmenging, maar wel veel meer opgezet als natuurlijk dierenpark. Sommige dieren moet je echt spotten en bv de edelherten en elanden krijg je echt niet zomaar te zien. Die kunnen zich heel goed verbergen. Maar ze worden gevoerd, er komt een dierenarts en een verzorger voor ze enz...

Als je er nooit geweest bent, zeker keer tripje doen. Je kan je er wel een dag vermaken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:19

Ik ben er destijds ook zo vaak geweest, het zat om de hoek. Ook het watervogel gedeelte was er schitterend. De kans dat je beestjes ziet is niet 100% juist omdat de gebieden waar ze zitten enorm zijn en gewoon bijna ruige natuur. Geen dierentuin of zo. En idd heel erg succesvol met hun fokprogrammas, juist misschien wel door de natuurlijke omgeving waarin de dieren zitten, waarze gewoon de mens kunnen ontlopen als ze willen.

Helaas woon ik niet meer dichtbij maar wil er graag wel weer heen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 00:36

karuna schreef:
Natuurpark Lelystad is geen oostvaardersplassen. :n maar een natuurlijk opgezet natuurpark met oa fokprogramma van deels met uitsterven bedreigde soorten wild waar onder het przewalskipaard. Destijds otters, bevers, pater davidshert en nog meer.

Gelukkig hebben ze nu een grotere kudde.hopelijk voelen alle dieren zich er prettig bij :)

https://www.flevo-landschap.nl/gebied/n ... k-lelystad

In de link staat ook wat over de bever die ze daar probeerde te redden van uitsterving. Die waren destijds ontsnapt en de dag daarna kwam ik in het bos daar in de buurt rare overstekende dieren tegen, de ontsnapte bevers. :P Vandaar uit hebben ze zich verspreid door het land.

Wat een apart hert dat Pater Davidshert, prachtig! Ik ben van de herten, maar van deze had ik nog nooit gehoord!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:30

Hoe het ook zij en waar de pony's dan ook vandaan komen, win win zou ik zeggen. Erg fijn dat ze vinden dat 3 pony's te weinig is voor een kudde en er meer bij zetten. Daar word ik blij van.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:16

Ik ben hier ooit (25 jaar geleden?) geweest om de prezwalskis te bekijken. Uitstapje had ik gewonnen bij de Penny :D

Na een kijkje in het park in Lelystad zijn we ook nog in een ander gebied geweest dat van hen was, waar ze een kudde hadden staan die (op korte termijn) naar Mongolië zou gaan. Dit gebied was niet openbaar, heel gaaf om te zijn geweest.
We hebben de kudde toen gevonden en stonden vlakbij <3 met uitdrukkelijke instructies om niet aan ze te zitten of tussen ze door te lopen.
Ik moet eens kijken of ik de foto’s nog kan vinden.

On topic, fijn dat ze denken aan het (mentale) welzijn van deze oude dames en er wat maatjes bij hebben gevonden!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:28

Bij de Exmoors loopt een hengst, is het gewenst dat die de oude merries nog dekt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:31

KootMiraDrum schreef:
Bij de Exmoors loopt een hengst, is het gewenst dat die de oude merries nog dekt?

Je zou dan hetzelfde resultaat krijgen als een muildier, een oneven aantal chromosomen. Przewalskii heeft er 66, paard 64. Dus je krijgt in ieder geval geen vruchtbare veulens ervan. Geen idee of het ooit wel eens geprobeerd/gebeurd is, zo'n bastaardkruising.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:10

Google vindt wel wat, hier https://www.reddit.com/r/Equestrian/com ... ?rdt=42898 is een plaatje die fjord/przewalski zou moeten zijn (in de discussie wordt verwezen naar een verkoopadvertentie die dat bevestigt + de staart lijkt ook op een przewalskistaart met kortere haren op het bovenste stuk).

In de discussie zijn nog meer links naar andere. Bijvoorbeeld deze heeft meerdere voorbeelden en ook 25% przewalski, dus doorfokken lijkt toch te kunnen (?): https://breedingback.blogspot.com/2016/ ... peaue.html

On topic: mooi dat voor gezelschap voor de dames wordt gezorgd. Met de kennis van zaken die de beheerders lijken te hebben is er vast over mogelijke veulens nagedacht, dus komt vast goed.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 19:44

Ik geloof er geen fluit van, dat er 25% przewalskii 75% Koniks zouden rondlopen.

Je kunt 65 chromosomen niet met 64 chromosomen kruisen.

Die 65 chromosomen moeten nl eerst delen. Tot wat? 32 en 31? Lukt dat correct? Heb je dan 32 chromosomen eicellen/spermacellen én 31 chromosomen eicellen/spermacellen? En dan? Hoe vormt dat dan weer een werkend setje van 64 of 65 met een Konik (die er 32 aanlevert)

Ik denk dat de staatsloterij winnen meer kans geeft dan een dracht van een hybride Prze met een Konik...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 20:20

Ibbel schreef:
Ik geloof er geen fluit van, dat er 25% przewalskii 75% Koniks zouden rondlopen.

Je kunt 65 chromosomen niet met 64 chromosomen kruisen.

Die 65 chromosomen moeten nl eerst delen. Tot wat? 32 en 31? Lukt dat correct? Heb je dan 32 chromosomen eicellen/spermacellen én 31 chromosomen eicellen/spermacellen? En dan? Hoe vormt dat dan weer een werkend setje van 64 of 65 met een Konik (die er 32 aanlevert)

Ik denk dat de staatsloterij winnen meer kans geeft dan een dracht van een hybride Prze met een Konik...

Haha precies dit. En hoe komen ze überhaupt aan een przwalski? Is een beschermde diersoort. Zit geen CITES op maar dat is ook niet ongewoon voor een diersoort waarvan er zo weinig zijn.

Ik heb het idee dat de term przwalski inwisselbaar wordt gebruikt met de term wild paard en dan je zo waarschijnlijk bij konik/wannabee tarpan kruisingen uitkomt. Ik ga het navragen bij de coördinator van het fokprogramma. Overigens lijken hybriden mij ook niet wenselijk trouwens.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:43

Prima, ik geloof het, hoor. :') Reddit (/VS) is niet per se de bron van alle kennis. Maar ik wist niet dat przewalski's 100% beheerd / traceerbeer zijn, dacht dat een gekkie zoiets wel zou kunnen hebben ergens. Blijkbaar niet, dus.

Link 2 ook niet goed gelezen, nu iets beter (nog steeds niet helemaal :+ ), maar lijkt idd te gaan over een of ander "terugfokprogramma" waar paarden die op prze lijken worden gekruist. Type de pogingen om de tarpan te "maken" in de vorige eeuw.

Dus dan zal er wel niet snel een kruising bestaan. Aan de andere kant, mag het ras/soort dan "zo maar" in een gemengde kudde met een ander ras? Zo ja, dan is een kruising niet geheel ondenkbaar (onvruchtbaar dan wel, waarschijnlijk), ergens in de wereld.

Theoretisch zou dus een prze/exmoor in 2025 ook kunnen, of niet? Als de bewering hierboven over een hengst klopt. :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:10

Ponytante schreef:
Prima, ik geloof het, hoor. :') Reddit (/VS) is niet per se de bron van alle kennis. Maar ik wist niet dat przewalski's 100% beheerd / traceerbeer zijn, dacht dat een gekkie zoiets wel zou kunnen hebben ergens. Blijkbaar niet, dus.

Link 2 ook niet goed gelezen, nu iets beter (nog steeds niet helemaal :+ ), maar lijkt idd te gaan over een of ander "terugfokprogramma" waar paarden die op prze lijken worden gekruist. Type de pogingen om de tarpan te "maken" in de vorige eeuw.

Dus dan zal er wel niet snel een kruising bestaan. Aan de andere kant, mag het ras/soort dan "zo maar" in een gemengde kudde met een ander ras? Zo ja, dan is een kruising niet geheel ondenkbaar (onvruchtbaar dan wel, waarschijnlijk), ergens in de wereld.

Theoretisch zou dus een prze/exmoor in 2025 ook kunnen, of niet? Als de bewering hierboven over een hengst klopt. :D

Theoretisch gezien zou dat waarschijnlijk wel kunnen. Er zijn genoeg voorbeelden van soorten die dicht bij elkaar liggen maar onderling niet (zomaar) voortplanten wegens verschil in gedrag of biologie, maar aangezien alle andere paardachtige dat onderling wel kunnen lijkt het me sterk dat een przwalski dat niet zou kunnen. Wat wel zou kunnen is dat de genoemde exmoor hengst eigenlijk een exmoor ruin is, bepaalde nieuwskanalen halen dat gemakkelijk door de war.

Qua 100% traceerbaar… zeg 95% traceerbaar, er is altijd wel ergens een gaatje… overigens loopt er ook een kudde bij Tsjernobyl, die schijnen het daar erg goed te doen :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:15

Citaat:
En hoe komen ze überhaupt aan een przwalski? Is een beschermde diersoort. Zit geen CITES op maar dat is ook niet ongewoon voor een diersoort waarvan er zo weinig zijn.

Ik heb het idee dat de term przwalski inwisselbaar wordt gebruikt met de term wild paard en dan je zo waarschijnlijk bij konik/wannabee tarpan kruisingen uitkomt. Ik ga het navragen bij de coördinator van het fokprogramma. Overigens lijken hybriden mij ook niet wenselijk trouwens.

Volgens de OP kwamen de Przwalski's uit het fokprogramma van de verschillende dierentuinen.

Please keep us posted!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:19

Er zijn ook mensen die privé zebra's hebben. En ook die worden met paarden en ezels gekruist. Dus je kunt vermoedelijk best een prze hebben zonder daar heel gekke dingen voor te moeten doen of laten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:52

Iets ingewikkelder allemaal dan het doet voorkomen. Het blijkt dat prezwalski's en gedomesticeerde paarden wel degelijk kunnen kruisen. Mijn genetische kennis is vrij rudementair. Maar het is mij uitgelegd dat op de X-chromosoom er een verwantschap is, hierdoor is kruisen dus wel mogelijk.

In duitsland wordt het al sinds de jaren 30 gedaan. Zoek voor de fun maar eens op heck paarden. Dat was een van oorsprong kruising tussen ijslandse paarden, koninkspaarden en przwalski's. Dat is nu gewoon zelfs een apart ras.

Uit het orginele stamboek van de przwalski's blijkt dat er is gefokt uit 13 oorsprong dieren. Van die 8 merries waren er maar 4 volzuiver. De andere 4 hadden gedomesticeerd bloed in zich. Er werd toen vanuit gegaan dat de verdunningsfactor groot genoeg zou zijn en hoe meer bloed hoe sterker de populatie. Let wel, er was in het wild niks meer over en nu zijn het er iets van 2000.
In gevangeschap was het aantal toen onbekend, maar het waren er zeker meerdere. Dus niet elke kruising is percee ook geregistreerd.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:56

@Ibbel, maar (steppe)zebra’s zijn er heel veel, die kan je in België nog wel eens op tweedehands.be tegenkomen. Zit vanuit de dierentuinen ook geen strenge regulatie achter.

@veulen84, kruisen kan heel vaak tussen diersoorten met nauwe verwantschap, maar als die soorten niet hetzelfde aantal chromosomen hebben dan wordt het heel lastig. Paardachtige hebben verschillende aantallen, dus je ziet wel hybriden, zoals muildieren en zonkeys, maar die zijn zelf dan steriel. Dat zal voor een hybride paard - pzrewalski ook wel zo zijn. Al… durf ik bij dit soort dingen ook nooit iets met 100% te zeggen…de wetenschap blijft ook dingen ontdekken. Ik ga eens navragen of er officiële documentatie bestaat van verder gekruiste hybriden.

Kameelachtigen hebben allemaal hetzelfde aantal chromosomen en die kan je dus wel verder kruisen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:12

tienus63 schreef:
En komen de exmoor pony’s stom toevallig uit het DFW? Het is toch niet de kudde die meermalen is aan gevallen door wolven? En dat de overgebleven pony’s konden leren van de dood/aanval op hun kuddegenoot volgens de eigenaar?

In het DFW zijn bij mijn weten geen Exmoors. Die destijds aan gevallen zijn liepen bij Uffelte en dat is lang geen DFW. Maar maakt het uit waar ze vandaan komen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 10:30