Hengstenkeuring 2024 door de ogen van een fokker

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hengstenkeuring 2024 door de ogen van een fokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-24 20:05

Omrop Fryslan
Fokkerij

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie[

Paardenfokker Tsjalling de Boer uit Sintjohannesga had bij de afgelopen hengstenkeuring maar liefst zes paarden in de ring. Omrop Fryslân was de hele dag bij hem.

Terwijl Tsjalling 's ochtends met de eerste paarden in de ring verschijnt, komt zijn partner Gerda Nota met de tweede lichting in de kar naar Leeuwarden. Er is heel wat aan vooraf gegaan om de dieren in topvorm te krijgen.

En dan is het afwachten hoe de paarden presteren en wat de jury ervan vindt. Zou er dit jaar weer een kampioen tussen zitten of loopt het uit op een teleurstelling?

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video van de dag van Tsjalling de Boer.
Laatst bijgewerkt door JPitty op 21-01-24 18:06, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

cp112

Re: HK 2024 door de ogen van een fokker: "Dit kan eigenlijk niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:16

Ik zou het heel interessant stuk vinden maar sorry als niet fries is hier geen kaas van te maken voor mij :=

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:19

CP112 hebben ze er geen ondertiteling bij? Op social media wordt het vaak wel ondertiteld. Misschien even zoeken op hea of Omroep Fryslan?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 15:23

SophievdV schreef:
CP112 hebben ze er geen ondertiteling bij? Op social media wordt het vaak wel ondertiteld. Misschien even zoeken op hea of Omroep Fryslan?

Nee geen ondertitels helaas

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 06:26

Nou zo erg is het toch ook weer niet. Het is niet dat ze Chinees spreken ofzo :+
Ik vind het echt meer dan prima te volgen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:43

Ik vind het idioot dat friezen vinden dat de hele wereld dat gekwaak moet verstaan, alleen daarom laat ik het voorbij gaan.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:44

Billy schreef:
Ik vind het idioot dat friezen vinden dat de hele wereld dat gekwaak moet verstaan, alleen daarom laat ik het voorbij gaan.

Plus 1

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 09:49

Even los van of je het wel of niet kan begrijpen staat in de Boktregels:
De voertaal op Bokt is Nederlands: zorg voor verzorgde, leesbare posts.

Ik begrijp dan ook niet helemaal waarom er naar een Fries filmpje gelinkt wordt. Er zijn nog elf andere provincies in Nederland die dit niet in hun vocabulaire hebben zitten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:01

Het is een item van Oprop Fryslan, ik snap niet waarom men dan moeilijk doet over de taal? Dat het lastig te volgen is snap ik wel, maar dan klik je het of weg of kijk je toch alleen de beelden? Dat is wat ik doe wanneer ik Duits of een regionale omroep met dialect niet kan volgen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:06

RianneH schreef:
Het is een item van Oprop Fryslan, ik snap niet waarom men dan moeilijk doet over de taal? Dat het lastig te volgen is snap ik wel, maar dan klik je het of weg of kijk je toch alleen de beelden? Dat is wat ik doe wanneer ik Duits of een regionale omroep met dialect niet kan volgen.

Een korte samenvatting in het bericht was dan wel fijn geweest. Helemaal met zo'n titel.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:07

Enige verschil is dat je dat hier op Bokt niet tegen komt. Er wordt hier toch ook niet gelinkt naar een item van de Italiaanse zender of de Franse zender zonder ondertiteling?

IMO moet alles wat hier op het nieuwsforum gedeeld wordt te begrijpen zijn voor elke Bokker.
En niet wegwuiven van "als je het niet begrijpt klik je het toch gewoon weg."

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:16

Ik zie een titel en ik ben nieuwsgierig: wat kan niet? En dan zie ik een berichtje over een man en een vrouw die naar een keuring gaan. Er staat nergens iets wat naar de titel leidt? Wat kan er niet?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:17

Maar dan is het probleem niet de video an sich, maar de clickbait achtige titel en beperkte inhoud van het bericht? Daar wil ik best in mee gaan, ik klikte dit ook enkel aan vanwege de titel en na het zien van het filmpje komt het er op neer dat het gaat over de prestaties van hun paarden op de keuring, niet over de keuring zelf of iets anders spannends.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:26

Het is op enkele woorden na goed te volgen. En die kun je dan met logisch nadenken zelf wel invullen.

Ik kom niet uit de buurt van Friesland. Maar met een beetje goede wil kom je al een heel eind in dat filmpje.

Maar bij sommigen roept het "gekwaak" blijkbaar direct sterke emoties op :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 21-01-24 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:29

Ikzelf woon in Friesland en ik begrijp het Fries uitstekend. Daar gaat het niet om.

Maar het Fries is niet de voertaal in Nederland. Niet iedereen begrijpt deze taal. En ik ben van mening dat iedereen die op dit forum zit een nieuwsbericht zou moeten kunnen begrijpen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:39

Ik heb vooral problemen met de titel en dan vervolgens de inhoud hier op bokt die daar niet bij aansluit. Ik snap dat dat 1 op 1 is overgenomen, maar leest dan niemand het even na of het wel logisch is?
Laatst bijgewerkt door Jorex op 21-01-24 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:39

Ach, ik ken nu wel de inhoud van dat filmpje. En het deed geeneens pijn :)

Anderen zetten hun principiele hakken in het zand.

Hun keuze. Hun verlies, in mijn ogen.

Je kunt overal wel een probleem van maken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:43

Dorine92 schreef:
Nou zo erg is het toch ook weer niet. Het is niet dat ze Chinees spreken ofzo :+

Sorry, ik versta het echt niet,. Hier en daar eens een woordje, maar absoluut niet zo dat ik zijn verhaal prima kan volgen. :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:44

Jorex schreef:
Ik heb vooral problemen met de titel en dan vervolgens de inhoud hier op bokt die daar niet bij aansluit. Ik snap dat dat 1 op 1 is overgenomen, maar leest dan niemand het even na of het wel logisch is?

Misschien wel, maar vonden ze het prima zo? Ik in ieder geval wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 10:50

Ik begrijp er evenveel van als van een Duits filmpje. Bijna niks dus.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:06

De clickbait titel slaat nergens op.
Tenminste, ik heb die zin niet gehoord (of niet verstaan) in het filmpje.

Het is een hengstenhouder die met 6 paarden naar de keuring gaat, geen van zijn hengsten krijgt een prijs.

Ze zijn er wel lekker nuchter onder, die mensen. "Het is wat het is".

Verder zag ik veel hypermobiele, extreem bewegende paarden op veel te lange hoeven en daar werd ik niet zo vrolijk van.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:14

Voor extreem bewegende paardenrassen/fokrichtingen hoeft je inderdaad de landsgrenzen niet over :(

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:20

Deze Rotterdamse verstaat het Frysk prima dankzij mijn vakanties in het verleden en ik vond het een leuk filmpje, maar enige uitleg bij dit nieuwsbericht zou het wel beter gemaakt hebben.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:22

Nouja, bronnen moeten gewoon gelinkt zijn ongeacht taal. Al zou de nieuwsredactie het uit Chinees nieuws halen. Het is immers een bron geweest. Dus een Friese bron vind ik dan ook wel prima en zelfs logisch.

Wel zou het erg handig zijn als Bokt een geheel artiekel schrijft. Het behoort een nieuwsartiekel te zijn, niet een reclame voor Omrop Fryslan. Dus dan verwacht ik ook het nieuwswaardige deel te lezen in het artiekel op Bokt zonder dat ik de bron moet bezoeken. Ik snap nu aan de hand van het Bokt artiekel niet wat er nou aan de hand is. Wat kan er niet? Geen idee. Ik lees alleen een fokker die naar de keuring gaat, en dat ze op de keuring pas horen of er een kampioen tussen zit of niet. Maar dat is toch normaal, niet nieuwswaardig?
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 21-01-24 11:46, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 11:33

Gini schreef:
Dorine92 schreef:

Sorry, ik versta het echt niet,. Hier en daar eens een woordje, maar absoluut niet zo dat ik zijn verhaal prima kan volgen. :')

Nee ik als brabo krijg dit ook niet gevolgd.
Idd hier en daar een woordje.

Vraag me af als een item plat Limburgs is het wel geplaatst zou worden....