Algemeen

Ouro. Foto: Screenshot Katrien Tavernier op Facebook
Katrien Tavernier kreeg afgelopen donderdagochtend de schrik van haar leven: haar geliefde lusitano Ouro was uit zijn stal in het Belgische Vlissegem (gemeente De Haan) verdwenen. Het is niet duidelijk wat er met hem is gebeurd: gestolen of losgebroken. Het dier lijkt wel van de aardbodem verdwenen. "Het is mogelijk dat hij is uitgebroken, maar dan zou hij toch moeten gezien zijn in de buurt? Misschien ligt hij wel ergens in een gracht langs een weide, maar wordt dat nu tijdens de wintermaanden niet opgemerkt."
Waarde
Katrien is er kapot van. Ze was al ruim vier jaar met Ouro samen. Ze kocht hem toen hij 1,5 jaar was. De lusitano was niet alleen haar beste vriend, maar ook die van haar hond. Ze is bang dat Ouro in het illegale slachtcircuit terecht is gekomen, maar hoe waarschijnlijk is dat? Naast een onschatbare emotionele waarde voor Katrien heeft het dier namelijk ook nog eens een een hoge financiële waarde. “Als hij gestolen is om te slachten, zou dat helemaal geen steek houden. Een volwassen lusitano is tienduizenden euro’s waard. Daarom kocht ik hem als veulen, want een volgroeid dier is onbetaalbaar. Maar dat is momenteel het laatste van mijn zorgen. Als Ouro verkocht wordt in het slachtcircuit, zou dat misschien nog geen 1.000 euro opleveren. En ik garandeer het je: de persoon die mij met een gouden tip naar Ouro leidt, of iemand die kan helpen, die krijgt van mij een veelvoud van dat bedrag”, verklaart ze.
Niet alleen op stal
Opmerkelijk is dat Ouro de bewuste nacht niet alleen op stal stond, er stonden nog twee zwaarder gebouwde paarden naast hem, die niet zijn meegenomen. "Het ene paard is met pensioen, het andere heeft wat fysieke ongemakken. Maar ze zouden wel meer vlees opleveren."
Social Media
Katrien heeft op social media een oproep gedaan om haar paard terug te krijgen. Er zijn reacties die melden dat de lusitano op 2ehands.be (Belgische Marktplaats - red.) is gezien. "Aan de persoon die Ouro meenam.
Weet dat U van mij een pak meer cash kunt krijgen voor hem, dan in het illegale circuit.
Er zullen geen vragen gesteld worden, geen politie verwittigd. Breng hem terug of laat weten waar ik hem kan ophalen.
Ouro is zacht en eerlijk, maar ook enorm zenuwachtig en gevoelig.
Hij verkeert niet in goede gezondheid, heeft medicatie nodig en speciale voeding. Het eten wat met hem meegenomen werd, is bestemd voor oude paarden.
Contacteer mij aub."
Meer foto's van Ouro zijn op al onze bronnen te vinden.
Gebruikte bronnen: