Dressuurhengsten tonen natuurlijke aanleg en goede karakters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dressuurhengsten tonen natuurlijke aanleg en goede karakters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 20:18

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Charlotte Fry met Glamourdale. Foto: Marlies Trap Fotografie

Alle acht aan de eindpresentatie deelnemende dressuurhengsten zijn met goed gevolg ingeschreven. Met 91 respectievelijk 87 punten maakten Proud James (v.Jameson RS2) en Pjethro (v.Kjento) het meeste indruk.

Het is het laatste onderzoek waarin de hengstenkeuringscommissie cijfers toekennen en dat leverde in het geval van Proud James (Jameson RS2 uit Cyraniek elite PROK van Johnson, fokker Yolien van Maasacker) van Andreas Helgstrand een historische score op. Deze halfbroer van de KWPN-goedgekeurde Lichte Tour-hengst Inverness (v.Everdale) scoorde een alleszeggende 10 voor houding & balans, naast 9’s voor alle overige onderdelen. “Deze schimmelhengst heeft ongelooflijk veel balans, een zeer goede bewegingstechniek met een goed ondertredend achterbeen, een bergopwaartse tendens en een fantastisch karakter. Hij laat zich heel goed bewerken en is lichtvoetig”, sprak Bert Rutten. Ook een topscoorder bleek de met 87 punten beoordeelde Pjethro (Kjento uit Jaomie elite IBOP-dres D-OC van Desperado, fokker A.J. Beerens), één van de drie hengsten die Gertjan van Olst als (mede)eigenaar goedgekeurd heeft gekregen. “De karakters van de hengsten in dit onderzoek zijn echt positief opgevallen en dat kan ook zeker gezegd worden van deze Pjethro. Hij is heel werkwillig, heeft heel veel ‘go’ en beweegt met veel afdruk, kracht en houding.” Wereldkampioen Glamourdale kreeg in dit onderzoek twee zonen goedgekeurd. De rapportages worden zo spoedig mogelijk gepubliceerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 20:25

Gefeliciteerd Redd! Supergaaf!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:41

Suzanne F. schreef:
Gefeliciteerd Redd! Supergaaf!

Helemaal eens, wat een top merrie heb je maar weer *\o/*

Albert

Re: Dressuurhengsten tonen natuurlijke aanleg en goede karakters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 21:29

Dat "goede karakter" moet nog maar bewezen worden in een periode waarin het paard niet continue overvraagd wordt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 08:42

Dat van die karakters neem ik de laatste jaren ook met een korrel zout. We zullen over een paar jaar wel zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:14

De meesten leken fijne bewerkbare sportpaarden.

Bert Rutten maakte nog de opmerking hoe goed de karakters nu zijn vergeleken met toen hij ruiter was bij het VO..

*edit* typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 14-12-23 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:16

Goed karakter is natuurlijk ook subjectief. Dit zijn paarden gefokt met het oog op (top)sport. Daar hoort een bepaald karakter bij.

Dat het karakter past bij een (top) sportpaard betekent natuurlijk niet automatisch dat het voor iedereen passend is.

Het lijkt mij ook een fijne groep werkwillige paarden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:53

Elisa2 schreef:
De meesten leken fijn bewerkbare sportpaarden.

Bert Rutten maakte nog de opmerking hoe goed de karakters nu zijn vergeleken met toen hij ruiter was bij het VO..

Met donder en geweld (vaak) worden 2 jarigen klaar gestoomd voor de hengstenkeuring, die jonkies zijn totaal overdonderd en doen wat, kennelijk, van hen verwacht wordt, om fysieke pijn te vermijden. Dan kàn je maar 1 ding zeggen over karakter: learned helplessness een 10. Voor de rest helemaal niks. Wat betreft het commentaar van Bert Rutten: wie appels vaart die appels eet.
Wil je een eerlijk beeld van karakter hebben: Laat ze hun jeugd in vrijheid en begin te beleren op 3,5 jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:58

Nou..daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Als je de hengsten een beetje volgt, eerst in de bezichtigingen, later in het VO en bij het eindexamen dan is er een heleboel uit te halen wbt karakter. De een is ook duidelijker makkelijker dan de ander.

Rutte reed in de tijd van Amor..need i say more?

Over de leeftijd en vele belasting, ja daar ben ik ook geen voorstander van maar dit ligt toch wat genuanceerder in mijn ogen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:11

Elisa2 schreef:
De meesten leken fijne bewerkbare sportpaarden.

*edit* typfout

hihi, mijn instructeur van vroeger reed de paarden van de vader van Bert Rutten en hij vertelde dat hij daar altijd de paarden te rijden kreeg waar Bertje niet op durfde :=
Da's wel heul lang geleden hoor, de man reed ook Abgar en Leonidas dus ik denk dat hij wel wat van lastige paarden wist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:17

Als je Abgar kon rijden dan moet je wel echt een handige harry zijn ja. :D

(heb ooit een Zeddam x Abgar gereden, was echt wel heel speciaaltje :o )

Kreeg ie vast ook El Corona?

In het VO kun je het ook zien als je de ruiters kent..de wat stoerdere ruiter zit altijd op de wat lastigere paarden. O:)
Ik kan daardoor dus ook altijd een karakter inschatting maken.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:24

...in de tijd van Amor.... dat zijn grotendeels door de tijd groter geworden verhalen. De werkelijkheid was dat men toen geen flauw idee had hoe om te gaan met iets anders dan een Gelders/ Gronings landbouwpaard.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:28

Elisa2 schreef:

In het VO kun je het ook zien als je de ruiters kent..de wat stoerdere ruiter zit altijd op de wat lastigere paarden. O:)

Hij heette toevallig inderdaad Harry :') maar inderdaad was hij erg handig met paarden. Zo iemand die een lastig paard even over neemt en ze veranderen zonder dat hij ook maar iets doet in een meewerkend dier.
Stond El Corona niet in Noord Nederland? Dan heeft hij die niet gereden denk ik. Was El Corona zo lastig?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:35

Ja El Corona was een verschrikkelijke lastpost, zij hadden hem staan als dekhengst vandaar.

Zulke ruiters zijn goud waard, en ook nodig voor zulke dieren.

Nou Albert, heb de zoon van de eigenaren van Amor weleens gesproken en die denken daar toch echt wat anders over.

Ik denk dat de hengsten nu misschien sensibeler/ riller zijn geworden (ook niet allemaal).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:51

Elisa2 schreef:

ik heb ook nog een abgar kleindochter gehad en gereden. Was vaak bloed, zweet en tranen maar op het laatst kon ik lezen en schrijven met haar. Rete slim beest, eenmaal gestraft voor iets op het juist moment deed ze het nooit meer. Echter 14 dagen later had ze wel iets nieuws uitgevonden. Had alleen een bloedhekel aan krakende luidsprekers en gepraat in luidsprekers. KOn ze echt niet tegen. MUziek geen probleem.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:00

Haha :D

"Door hun niet ongecompliceerde karakter vroegen de Abgar-kinderen meer training en dat leidde soms tot problemen. We zien bij Abgar hetzelfde verschijnsel als bij Marco Polo: een veronderstelde mindere hardheid en duurzaamheid die haar oorzaak vind in overbelasting.
Hoewel bij beide hengsten het karakter de oorzaak was, zijn ze toch van geheel verschillende aard. Bij Marco Polo was de grote inzetbereidheid, het altijd willen, de oorzaak van soms overtraining en lichamelijke problemen. Bij Abgar was het zich minder snel willen onderwerpen aan de ruiter de oorzaak. Kan een ruiter evenwel met het karakter van een Abgar omgaan, dan zijn het, door hun atletisch vermogen, geweldige sportpaarden.
Hoewel ze goede bewegingen hebben, zijn ze door dat karakter minder geschikt voor de dressuursport. Voor de dressuursport waren ze te kwalijknemend en lieten ze zich niet voldoende bewerken. In de springsport, waar de inwerking van de ruiter minder groot is, waar het dikwijls omgaat dat de ruiter het paard niet moet hinderen, komen de talenten en het atletische vermogen van de Abgars wel tot hun recht.
Maar ook in de springsport zijn de Abgars geen paarden waar iedereen mee om kan gaan. Ze laten zich moeilijk onder druk rijden, ze willen op eigen benen lopen en een forse inwerking of ingrijpen van de ruiter leidt meestal tot afgeworpen balken. Kortom, de Abgars zij echte bloedpaarden; sensibel, zelfbewust en wat eigenzinnig, maar intelligent en atletisch."

[F-AM] Abgar: een atleet, maar geen makkelijk heerschap

Leuke samenvatting over het karakter wat hij vererfde.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:06

Elisa2 schreef:
Ja El Corona was een verschrikkelijke lastpost, zij hadden hem staan als dekhengst vandaar.

Heb even gekeken, El Corona is pas in 1986 geboren, hij reed ruim voor die tijd de paarden bij Jo (Abgar is van 1958 en Leodidas van 1969)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:13

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:02

irmaz schreef:
Ik heb ook even Leonidas opgezocht, volgens mijn instructeur was dat een "echte rotzak" (zijn woorden).
Leonidas is EV x Amor 8-)
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/6170/leonidas

Verbaasd me niets :+

Volgens mij reedt Bert eind jaren 70 in het verrichtingsonderzoek.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:12

Doet me denken aan m’n grote vossen vriend die vandaag precies een jaar dood is. Vader was een Arabisch volbloed uit een Zuidpool (van Amor) merrie en zijn moeder was van Abgar.
Ontzettend lief, leuk en vriendelijk dier… maar die kon toch een partij explosief reageren als je hem niet in zijn waarde liet. Daarbij was hij ook heel duidelijk wat hij wel een niet wilde, ik ben menig keer gelanceerd voor hij me goed had afgericht :') . Zijn moeder was ook zeker een geval apart, super lief zolang je niks van der vroeg.

In de (met name dressuur) sport heb je paarden nodig die bewerkbaar zijn en ook wat vergevingsgezind, zeker als je het ook voor de amateurs leuk wilt houden. Goed dat ze daar tegenwoordig meer op letten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:28

mwah, vind dat ze nog teveel voor de topsport kiezen ipv voor de gewone man en vrouw. NIet ieder veulen belandt in de topsport.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:46

petraaken schreef:
mwah, vind dat ze nog teveel voor de topsport kiezen ipv voor de gewone man en vrouw. NIet ieder veulen belandt in de topsport.

Is dat gek? Als je bedenkt welke prijzen er voor sportpaarden worden betaald en welke voor recreatiepaarden?

Zodra de “gewone man en vrouw” bereidt zijn in ieder geval de fokker de kostprijs te gaan betalen voor een braaf, gezond paard, gaat de markt er heel anders uitzien.

Het onderhoud van een merrie waarmee je een recreatieveulen wil fokken kost niet minder dan een merrie waarmee je een sportveulen wil fokken. De prijzen van dat eerste veulen liggen echter een stuk lager.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:03

Inderdaad, voor de gewone man is er de Gelderse richting maar dat soort paarden willen ze vaak niet want ze moeten wel flitsend zijn. Denk dat mensen vooral niet eerlijk zijn naar zichzelf.

Iedereen wil een super karakter, maar niemand wil ervoor betalen. :+

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:39

Elisa2 schreef:
Inderdaad, voor de gewone man is er de Gelderse richting maar dat soort paarden willen ze vaak niet want ze moeten wel flitsend zijn. Denk dat mensen vooral niet eerlijk zijn naar zichzelf.

Iedereen wil een super karakter, maar niemand wil ervoor betalen. :+

Ik ben het met je eens.
Ik ben er ook zo eentje die op papier met een gelderse hengst ( met extra dressuuraanleg) moest gefokt hebben.

Maar ... toen ging ik de nakomelingen van Henkie volgen en zag dat ze niet gemakkelijker waren dan sommige echte dressuurhengsten.
Mede omdat ik een grote nodig had, toch maar voor Fontaine gekozen.
Brave dressuurhengsten bestaan.
Brave dressuurhengsten die GP ( toch het fokdoel van kwpn) lopen is al weer moeilijker.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 12:13