[AG] De dood van een paard en wat daarna komt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

[AG] De dood van een paard en wat daarna komt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 23:05

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

De dood... iedere paardeneigenaar krijgt er vroeg of laat mee te maken, maar wat gebeurt er nu eigenlijk met het lichaam van een paard als het is overleden? Welke opties zijn er? In dit artikel bekijken we welke opties er zijn voor na de dood van je paard.

Het overlijden
Er zijn drie manieren waarop een paard kan komen te overlijden. Een natuurlijke dood, inslapen of door het te laten slachten.

Natuurlijke dood
Veel paarden sterven een natuurlijke dood. Dit kan vele redenen hebben, bijvoorbeeld ouderdom, een hartstilstand of een andere oorzaak.

Inslapen
Onderstaande informatie is geschreven door Paardenkliniek Wolvega.

Wie (van) dieren houdt, weet dat er aan alle goede dingen ooit een einde komt. Helaas geldt dit ook
voor het leven van onze geliefde paarden. In Nederland hebben wij gelukkige de vrijheid om een
paard dat ondragelijk lijdt op een humane manier te laten inslapen.

Dit kan in acute situaties, denk maar aan koliek of ernstige beenbreuken, maar ook wanneer paarden al langere tijd ziek zijn of erg oud zijn geworden. Als dierenarts blijft dit altijd het minst prettige van de job, maar toch helpen wij graag bij deze moeilijke keuze om het leven van het paard tot een mooi einde te laten komen.

Afbeelding
Een schietmasker. Foto: Martin de Kok

Euthanasie van een paard kan zowel thuis, op stal of bij ons op de kliniek. De dieren worden hierbij vaak op een open plek gezet, zoals een stukje grasveld, een zandpaddock, maar het kan indien nodig ook op stal. Op de kliniek kan er ook gebruik worden gemaakt van de recovery box. Deze box beschikt over rubberen bescherming, zowel aan de wand als op de vloer, waardoor we de paarden beter kunnen begeleiden en opvangen wanneer ze vallen.

Wanneer het mogelijk is, wordt het paard allereerst naar een geschikte plek gebracht. Daarna wordt het paard vaak door middel van sedatie een beetje suf gemaakt. Hierdoor blijft het paard rustig, maar kan het nog wel recht blijven staan. Ook als het paard al ligt, is het fijner als ze een lichte dosering van de sedatie krijgen. Vervolgens wordt de laatste spuit toegediend. Meestal wordt er een overdosis slaapmiddel gebruikt, wat ervoor zal zorgen dat de paarden eerst buiten bewustzijn raken, vervolgens stopt de ademhaling en als laatste ook het hart.

Net na het toedienen van deze laatste spuit zal de dierenarts het paard overnemen, zodat deze hem zo goed mogelijk kan begeleiden, omdat paarden vaak ineens vallen. Dit is van belang voor de algemene veiligheid. Het is belangrijk om te weten dat paarden door dit middel als het ware flauwvallen, waarbij ze weinig van de situatie mee krijgen. Wanneer het paard ligt en is gestorven, kunnen verschillende spieren nog ‘ontladen’, wat kan zorgen voor contracties, et cetera. Hierdoor lijkt het vaak dat de paarden nog ademen, maar dat is in werkelijkheid niet zo.

Na het overlijden van het paard zijn er verschillende mogelijkheden voor de afvoer van het dier. Wanneer het paard overleden is na ziekte/ongeluk, of in geval van een verzekeringsgeval, kan er een (officiële) autopsie op worden uitgevoerd, ook bij een verdacht of plotseling overlijden kan dit meer duidelijkheid brengen. Deze officiële autopsie kan in Nederland worden uitgevoerd op de faculteit van Utrecht, of bij de gezondheidsdienst voor Dieren.

Als tweede kan het paard zowel bij u thuis als op de kliniek worden opgehaald door het afvoerbedrijf genaamd Rendac. Wanneer dit bij u thuis is, is het van belang dat het paard op een goed toegankelijke plek ligt zodat de vrachtwagen makkelijk toegang heeft tot het dier.

Als laatste kan u het paard ook laten cremeren door verschillende bedrijven/instanties (zie hieronder voor meer informatie over laten cremeren).

Indien u een crematie wilt, kunt u online verdere informatie vinden bij de desbetreffende organisaties. Indien er een officiële autopsie nodig is of indien uw paard op een kliniek wordt ingeslapen, zal uw dierenarts de verdere afhandeling voor u kunnen regelen. Indien het paard bij u thuis is ingeslapen u wilt een crematie, zult u dit zelf moeten organiseren. Hierbij is het van belang om er rekening mee te
houden bij een niet-acute euthanasie dat deze bedrijven niet in het weekend langs kunnen komen.

Slachten
Als je paard nog te vervoeren is, kan je ervoor kiezen om het te laten slachten. Als dit goed gebeurt, is dit de snelste methode.

Als je hebt besloten je paard te laten slachten, dan bel je het slachthuis, je doet je verhaal en dan bespreek je met de slachter wat de mogelijkheden zijn. Een van de belangrijkste dingen is dat het paspoort wordt doorgenomen: is het op tijd afgegeven, is het medisch inlegvel ingevuld, et cetera. Het medisch inlegvel moet blanco zijn. Als het is ingevuld, is het paard voor altijd uitgesloten van de slacht voor menselijke consumptie. Je paard kan dan nog wel geslacht worden, maar zal daarna naar een dierentuin gaan en aan de roofdieren gevoerd worden. Als een paard niet geslacht mag worden vanwege medicatie, zal het niet naar de dierentuin worden gebracht. De Rendac komt het kadaver dan halen.

Afbeelding
De boxen bij Paardenslachthuis De Kok. Foto: Martin de Kok

Een paard mag verder niet geslacht worden voor menselijke consumptie als:
  • de eigenaar dit niet wil
  • de tijd tussen de geboorte en uitgifte van het paspoort langer dan 6 maanden is.
  • het paard bepaalde medicijnen krijgt en de houder en de verantwoordelijke dierenarts hiervoor een handtekening hebben gezet

Je kan je paard naar het slachthuis brengen, maar je kan het ook op laten halen. Dan wordt het paard een dag na het halen geslacht. Het slachthuis waarmee wij contact hebben opgenomen, Paardenslachthuis De Kok bv, heeft fatsoenlijke paardenboxen. Slachthuizen staan onder toezicht van de NVWA. Het slachthuis meldt het paard af bij de RVO, en daarna mag het niet langer dan een dag levend bewaard blijven.

Op de dag van het slachten, wordt het paard naar een ruimte van 5x6 meter geleid. Het wordt in een vrije ruimte geschoten, want het gebruik van een zogenaamde schietkooi is niet meer toegestaan. Op de vloer ligt een rubberen mat, zoals ook wel eens op een poetsplaats ligt. Omdat het schieten in een vrije ruimte gebeurt, is het voor eigenaren uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan bij het schieten aanwezig te zijn. Het is een grote ruimte, en het paard kan alle kanten opvallen. Na het schieten gaat de deur van de schietruimte open, zodat je kan zien dat het paard echt dood is.

Het schieten gebeurt met een zogenaamd schietmasker. Dit is een ijzeren pin die met zeer hoge snelheid afgeschoten wordt.

Na de dood

Na het slachten
Na het schieten in het slachthuis is het paard hersendood en voelt het niets meer. Om te zorgen dat het paard echt doodgaat, moet het worden uitgebloed. Het lichaam van het paard wordt opgetakeld aan de achterbenen en de slagader wordt doorgesneden. Het uitbloeden en -druppelen duurt ongeveer 3 minuten. Na het uitbloeden wordt het hoofd van het lichaam gesneden en bewaard, dit zal later nog worden gebruikt. Uitgebreidere informatie over wat er na het schieten gebeurt met een paard staat op de Bokt Wiki. Bij dit artikel zijn ook foto's te zien, die als schokkend kunnen worden ervaren.

Cremeren
Je kan je paard na zijn overlijden ook laten cremeren. In Nederland zijn enkele crematoria met ovens die groot genoeg zijn voor een paard. Maar hoe gaat het hele proces nu in zijn werk? Wij hebben contact opgenomen met Paardencrematorium Het Hoeksche Hof en zij hebben ons alles uitgelegd.

Afbeelding
De crematieoven. Foto: Paardencrematorium Het Hoeksche Hof

Als een paard is overleden, of ingeslapen moet worden, kan de eigenaar contact opnemen met het crematorium. Het crematorium komt dan op afspraak naar stal, om het paard op te halen. Op locatie probeert het crematorium altijd zo dicht mogelijk bij het paard of pony te komen, om niet aan het paard of aan de pony te hoeven trekken met touwen, et cetera. Wel worden er touwen gebruikt om het paard om te draaien op de slede. Deze slede zit in de aanhanger en wordt tegen de rug van het paard en pony geplaatst, zodat het paard over de rug op de slede gedraaid kan worden. Als dat is gelukt, wordt de slede met paard en al door een lier in de aanhanger teruggetrokken.

Als het crematorium niet in de gelegenheid is om het paard te komen halen, kan er ook contact worden opgenomen met Paardenslachthuis De Kok bv. Martin de Kok is ook officieel door de NVWA bevoegd voor het transport van overleden paarden en pony’s.

Het komt helaas weleens voor dat een paard of pony bijvoorbeeld in de stal overlijdt en dan ontkomen ze er niet aan om het paard of de pony te moeten verslepen. Als de locatie moeilijk bereikbaar is bijvoorbeeld, en er is hulp nodig van bijvoorbeeld een landbouwvoertuig, dan zijn ze toch genoodzaakt om met een lier te werk te gaan.

De crematie
Als het paard is aangekomen in het crematorium, wordt het op een speciaal ontworpen ovenlader gelegd met een heftruck. Daarna gaan het paard en de lader in zijn geheel de oven in. Tijdens het cremeren roteert de oven, zodat het verbrandingsproces sneller gaat. Afhankelijk van de grootte van het paard, duurt een crematie 3 tot 5 uur.

Na de operatie blijft er zo'n 20 tot 30 liter as over. Dit kan door het crematorium verstrooid worden op een strooiveld, of over zee. De eigenaar kan de as ook mee naar huis krijgen. Je hoeft niet bang te zijn dat er nog as van een ander paard bij zit, want na elke crematie wordt de oven helemaal schoongemaakt voor de volgende. De as wordt meegegeven in een plastic bak.

Eigenaren mogen aanwezig zijn bij de crematie, maar dat wordt eigenlijk niet aangeraden. Het is niet mooi om te zien en kan als schokkend worden ervaren. Het advies is dan ook om in eigen omgeving afscheid te nemen.

Afbeelding
De trailer waarmee een overleden paard wordt opgehaald, is kantelbaar.
Foto: Paardencrematorium Het Hoeksche Hof

Als het crematorium chip- en/of levensnummer doorkrijgt, doen ze ook de zogenaamde doodmelding bij het RVO. Het paspoort moet officieel bij de paspoortuitgevende instantie worden afgemeld en ongeldig worden gemaakt. Dit is aan de eigenaar zelf.

Kosten
Het laten cremeren van een paard is een dure aangelegenheid. Op de website van Paardencrematorium Het Hoeksche Hof zijn tarieven te vinden. Deze kosten kunnen per crematorium verschillen.

Als je het as van je paard in een urn wilt, dan moet je daar nog extra kosten voor bij de crematie optellen.

Rendac
Overleden paarden kunnen worden opgehaald door de Rendac. Als ze een melding van overlijden krijgen, wordt het kadaver de eerstvolgende werkdag opgehaald met een kraanvrachtwagen. Rendac biedt ook een individuele ophaalservice aan, waarbij ze het dier op een afgesproken tijdstip ophalen met een speciale trailer.

Eenmaal aangekomen op het terrein van Rendac, gaat het productieproces van start. Meer informatie hierover staat op hun website.

Doneren aan de wetenschap
Naast cremeren of op laten halen door de Rendac, bestaat er nog een derde optie: je kan je overleden paard doneren aan de wetenschap. Met het Dierdonorcodicil geeft het baasje aan dat het overleden dier mag worden ingezet voor onderwijs aan diergeneeskundestudenten.

Proefdiervrij en de faculteit Diergeneeskunde dragen met deze samenwerking constructief bij aan het vervangen van de duizenden proefdieren in Nederland.

Vervoer van overleden dieren
Afhankelijk van waar je woont, zijn er verschillende manieren om je overleden huisdier aan te bieden. Overleden dieren in regio Utrecht worden door de faculteit Diergeneeskunde opgehaald. Dit gaat altijd via de deelnemende dierenartsen. Overleden dieren uit andere regio’s moeten zelf naar de faculteit Diergeneeskunde gebracht worden. Lees meer over het codicil op de site van Proefdiervrij. Ook voor dierenartsen heeft Proefdiervrij een pagina met informatie over het codicil.

Sectie of aanbieden voor onderzoek
Als je paard door een voor jou en de dierenarts onbekende oorzaak is overleden, kan het verstandig zijn om sectie uit te laten voeren. Dit kan bij de GD of Universiteit Utrecht. Het paard wordt dan opgehaald met speciaal vervoer, onderzocht en afgevoerd. De kosten hiervoor bedragen ongeveer 500 euro.

Gebruikte bronnen:

Wintu

Re: [AG] De dood van een paard en wat daarna komt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:27

Ik mis de optie dat je individueel vervoer kan regelen via de rendac.Je kunt een afspraak met ze maken om je dier in een trailer op te komen halen, vlak na het inslapen. Zo hoeft je paard niet aan de kant van de weg en wordt het niet in een vrachtwagen getakeld. Eenmaal bij het destructiebedrijf aangekomen, gebeurt er hetzelfde mee als met de rest van de Rendac opgehaalde dieren
. Voor het dier geen verschil, voor de eigenaar wel.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 00:29

Wintu schreef:
Ik mis de optie dat je individueel vervoer kan regelen via de rendac.Je kunt een afspraak met ze maken om je dier in een trailer op te komen halen, vlak na het inslapen. Zo hoeft je paard niet aan de kant van de weg en wordt het niet in een vrachtwagen getakeld. Eenmaal bij het destructiebedrijf aangekomen, gebeurt er hetzelfde mee als met de rest van de Rendac opgehaalde dieren
. Voor het dier geen verschil, voor de eigenaar wel.

Staat er toch echt in hoor: Rendac biedt ook een individuele ophaalservice aan, waarbij ze het dier op een afgesproken tijdstip ophalen met een speciale trailer.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:42

Er staat bij het stuk slachten:
‘dat het hoofd word bewaard voor later’.
Wat doen ze er dan mee? Of lees ik er overheen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 08:50

soesie schreef:
Er staat bij het stuk slachten:
‘dat het hoofd word bewaard voor later’.
Wat doen ze er dan mee? Of lees ik er overheen?

Ook naar de dierentuin lijkt me. Heb ze wel eens een paardenhoofd zien voeren.
Manen er nog aan. Vond ik een luguber gezicht :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 09:55

Bij inslapen van mijn paard kreeg hij eerst een lichte sedatie. Dit om de infuusnaald in te brengen.
Daarna een zware sedatie om gecontroleerd te vallen en pas toen kreeg hij de dosering om te sterven.
Hij kreeg dus 3 injecties en geen 2 zoals hier beschreven staat.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:12

Mijn paard kreeg wel 2 injecties. Eerst de sedatie en toen de dodelijke spuit. Het was geen fijn gezicht, de naald van de tweede spuit was er nog niet uit en het paard begon helemaal te schudden en te shaken. Was een heel naar gezicht, dat ging zo door tot het paard ca 30 seconden op de grond lag. Dat had ik met andere paarden niet meegemaakt, die kregen trouwens wel 3 spuiten.

Huni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:21

Hahaha contact opgenomen met slachthuis de kok... De dag na ophalen geslacht? Grapje zeker. Als de kok maandag een paard ophaalt word het echt dinsdag niet geslacht. Vaak brengen ze paarden naar slagerij de slager en die slacht paarden alleen op vrijdag ochtend.
Ze hebben zelf geen slachterij, ze maken vaak gebruik van andere slachterijen. Paarden kunnen dan zeker nog 1 of 2 dagen in de slachterij staan voordat ze geschoten worden.

Nooit dat ik een paard door hun zou laten ophalen om te slachten. Mocht ik het doen dan breng ik het zelf naar de slachterij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 10:52

Citaat:
Natuurlijke dood
Veel paarden sterven een natuurlijke dood. Dit kan vele redenen hebben, bijvoorbeeld ouderdom, een hartstilstand of een andere oorzaak.

Ik vind dit een bijzondere bewering. Veel paarden een natuurlijke dood? En dan uit ouderdom? Dat is geen doodsoorzaak. Als dit door een kliniek is geschreven... :=

Ik heb al meer dan 40 jaar paarden en er is er zegge en schrijve precies 1 uit zichzelf is gegaan, van de 10 die in die 40 jaar zijn overleden.

(en nee, paarden gaan hier niet gemiddeld met 4 jaar dood - ik heb er altijd 5-6 tegelijkertijd gehad)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:02

ElCamino schreef:
Bij inslapen van mijn paard kreeg hij eerst een lichte sedatie. Dit om de infuusnaald in te brengen.
Daarna een zware sedatie om gecontroleerd te vallen en pas toen kreeg hij de dosering om te sterven.

Mij is ook geleerd dat dit de juiste manier is.
Ik heb het ook nog specifiek van te voren gevraagd omdat ik idd wel eens anders hoor.
En dan had ik geweigerd.

Mijn paard is ook individueel opgehaald.
Hij is op zaterdag ochtend ingeslapen en in de middag opgehaald.
Dat vond ik erg fijn en de prijs helemaal waard

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 11:07

Inslapen met euthanasaat (wat in feite een overdosis kalium toedienen is) moet altijd in 3 stappen. Sedatie, narcose, euthanasaat.
Je kunt echter ook 'gewoon' een overdosis narcosemiddel geven (barbituraten). Dan gaat euthanasie in 2 stappen.

Wat vroeger wel werd gedaan was sedatie en dan direct het kaliumhoudende middel. Dat is uitermate pijnlijk. In de VS wordt op deze manier de doodstraf wel uitgevoerd, waar dan ook veel protest tegen is.

Indien een DA een 2-traps euthanasie voorstelt hoef je dat dus niet (direct) te weigeren. Wel even verifieren of de 2e injectie een overdosis narcosemiddel is, en geen euthanasaat.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:19

Ja Ibbel, dat dacht ik dus ook en zo ging het bij mijn paard gelukkig ook.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 12:23

Ibbel schreef:
Citaat:
Natuurlijke dood

Ik vind dit een bijzondere bewering. Veel paarden een natuurlijke dood? En dan uit ouderdom? Dat is geen doodsoorzaak. Als dit door een kliniek is geschreven... :=

Ik heb al meer dan 40 jaar paarden en er is er zegge en schrijve precies 1 uit zichzelf is gegaan, van de 10 die in die 40 jaar zijn overleden.

(en nee, paarden gaan hier niet gemiddeld met 4 jaar dood - ik heb er altijd 5-6 tegelijkertijd gehad)

Hier viel ik ook over ja :Y) Ik dacht dat veruit de meeste paarden géén natuurlijke dood stierven.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:11

Was dus niet de enige die dat opviel

Daarnaast is het zo dat een eigenaar niet zelf meer in het paspoort af kan tekenen. Vroeger kon je zelf nog een krabbel zetten maar dat is niet meer geldig.

Daarnaast hebben slachterij vaste slacht dagen voor paarden. Dus er word niet iedere dag een Pony op de slagerij geslacht maar vaak op 1 ochtend. Hier in de buurt is dat bijvoorbeeld altijd op donderdag

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:17

Citaat:
Als je paard nog te vervoeren is, kan je ervoor kiezen om het te laten slachten. Als dit goed gebeurt, is dit de snelste methode.

Vind dit nogal tendentieus. Bij inslapen staat er niet bij, ´als dit goed gebeurt´...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 13:40

ElCamino schreef:

Zo ging get bij onze pony ook, en trouwens bij onze hond ook. Erg diervriendelijk.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:14

Ik las bij het stukje over Rendac "Eenmaal aangekomen op het terrein van Rendac, gaat het productieproces van start" en ik vroeg me af welk productieproces. Ik heb het net bekeken en vind het wel mooi dat een overleden paard verwerkt wordt tot grondstof voor energie om woningen te verwarmen.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:25

Annemarievzr schreef:
Ik las bij het stukje over Rendac "Eenmaal aangekomen op het terrein van Rendac, gaat het productieproces van start" en ik vroeg me af welk productieproces. Ik heb het net bekeken en vind het wel mooi dat een overleden paard verwerkt wordt tot grondstof voor energie om woningen te verwarmen.

Ik heb ook al eens gehoord dat er lijm van gemaakt word.
maar geen idee of dat echt zo is?
En inderdaad… hoe gaat zoiets dan?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 14:40

Huni schreef:
Hahaha contact opgenomen met slachthuis de kok... De dag na ophalen geslacht? Grapje zeker. Als de kok maandag een paard ophaalt word het echt dinsdag niet geslacht. Vaak brengen ze paarden naar slagerij de slager en die slacht paarden alleen op vrijdag ochtend.
Ze hebben zelf geen slachterij, ze maken vaak gebruik van andere slachterijen. Paarden kunnen dan zeker nog 1 of 2 dagen in de slachterij staan voordat ze geschoten worden.

Nooit dat ik een paard door hun zou laten ophalen om te slachten. Mocht ik het doen dan breng ik het zelf naar de slachterij.

Ja wij hebben de kok al 2 nodig gehad waar dus de knie en het hartje door de studenten dierengeneeskunde als studie materiaal zijn gebruikt ! Zo heeft zijn dood de wetenschap voor andere paarden vergroot En dat is dus gevraagd en echt geen enkele negatieve ervaring gehad met deze mensen.
Zelfs toen ik door ziekte van mezelf acuut een paard kwijt moest heeft hij wel een koper voor haar gevonden en het dier leeft nu na 10 jaar nog! Ook al heeft hij er aan verdiend ik ben zo dankbaar dat ze er nog is! En dat is ook keurig gevraagd of ik dat goed vond!
En echt ik vind dat ook de noodslachting met een pony met gebroken rug aan de kant van de weg enorm netjes afgehandeld werd.

Er zullen vast fouten gemaak worden maar ik en velen met mij hebben toch echt goede ervaringen met slachthuis de kok.

Juist in mijn situatie was het echt fijn dat het dier daar ter plekke werd opgehaald want geen enkel slachthuis is open om 3.00 uur in het holst van de nacht, midden op de snelweg. En die krijg je zelf alleen niet in de trailer!

Ook de ervaring met de rendac was bij ons goed, maar in de zomer is het in de wacht dagen niet zo ideaal ivm de ontbinding van een lijk . En dan is de kok echt een betere optie!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 15:43

Een paar weken terug heb ik (met veel verdriet) mijn lieve paard in moeten laten slapen.
Hij kreeg inderdaad 3 spuiten, niet 2. Zoals ik wel vaker hoor van anderen, vond ik het "spartelen" na de 2e spuit ook naar om te zien.
Ik vroeg me alleen wel direct af waarom een schietkooi niet meer toegestaan is, dat lijkt me toch beter dan een paard laten vallen in een open ruimte? Bij de dierenarts gebruiken ze ook een soort vangkooi (met kussens) als ze een paard verdoven zodat het gecontroleerd gaat liggen.
En ik ben ook wel benieuwd naar het verwerkingsproces van de Rendac eigenlijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:44

xSCWx schreef:
Ik vroeg me alleen wel direct af waarom een schietkooi niet meer toegestaan is, dat lijkt me toch beter dan een paard laten vallen in een open ruimte?

Schietkooi zet een paard klem, er zijn er die dat helemaal niet weten te appreciëren.
Op het moment dat ze vallen bij schieten, zijn ze al hersendood en voelen de val niet meer.

Zo ziet het eruit (al lijkt me deze voor koeien, veiling inboedel slachthuis dokkum)
https://www.troostwijkauctions.com/l/sc ... A1-15240-1

Mijn pony is op de slachtvloer geschoten in Mechelen. Kundige slager die eerst over haar kol wreef en toen schietmasker erop, ging heel kalm en netjes (zei mijn moeder, ik heb niet alles gezien)

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:06

ElCamino schreef:

Ja hier ook 3 injecties

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:32

Bij mijn oude paard 2 injecties en die ging heel rustig liggen bij de eerste. Na de tweede was ze zo weg. Het was heel rustig en vredig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:34

Nog een keer: 2 injecties is ook een bekende methode. Zolang de eerste maar sedatie is, en de tweede narcose (barbituraat, propofol, dat soort middelen). Als die 2e een overdosis narcose is, is een derde niet meer nodig.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:53

soesie schreef:
Annemarievzr schreef:

Ik heb ook al eens gehoord dat er lijm van gemaakt word.
maar geen idee of dat echt zo is?
En inderdaad… hoe gaat zoiets dan?

Diep in de kelder van Bokt ligt een topic over Rendac.
De moeite waard om eens te lezen

Jaren terug zijn er door een aantal bokkers excursies georganiseerd, 1 naar de paardenslachter, 1 naar Rendac.
Van beide kun je de topics, helaas inmiddels zonder foto's teruglezen

Maar in het kort: nee er wordt geen lijm gemaakt.