[OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 18:00

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dit stuk is geschreven door Nadja Maria Bieler. Zij is een Deense dressuuramazone en Lusitanofokker die acht jaar in Portugal heeft gewoond en gewerkt, voordat ze terugkeerde naar Denemarken om een stoeterij te runnen. Ze heeft Lusitano's tot en met Grand Prix-niveau uitgebracht, en ze reed professioneel voor de Portugese teamruiter Daniel Pinto. Ze fokt en traint haar eigen dressuurpaarden.

"Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"
Terwijl het grootste deel van de paardenwereld online druk bezig is zich te distantiëren van geweld, misbruik en harde trainingsmethoden waarbij paarden worden gedwongen te presteren buiten hun vrije wil om, ben ik verbaasd.

De meeste prominente ruiters in de bovengenoemde groep, samen met zo veel anderen, vinden tegelijkertijd berichten leuk en zijn lovend over 4- en 5-jarigen die er Grand Prix-klaar uitzien, piaffe en passage laten zien, tempowisselingen en een algehele houding die past bij een paard dat twee keer zo oud is.

Het spijt me, maar het Helgstrand-imperium uitschelden over hun complete verlies van richting in normen, moraal en ethiek zal niets veranderen. Dat is makkelijk roepen.

Noch de Deense Ruitervereniging (DRF), noch de FEI is bereid om een duidelijk standpunt in te nemen. Het kwam neer op een tijdelijke pauze in de activiteiten van de DRF, terwijl Helgstrands vader uit zijn functie als voorzitter van het bestuur is ontheven.

Stel je voor. Ze weten al dat hij weer wordt uitgenodigd. Het lijkt me allemaal een toneelstukje.

Als de berichten over "zelfreflectie op persoonlijke training", "nee zeggen tegen grof gedrag tegen paarden" en "alleen trainen en rijden met het welzijn van het paard als hoogste prioriteit" iets anders willen worden dan loze woorden op sociale media, in een snelle heksenjacht en grondig in onschuld wassen (!), dan moeten die woorden worden gevolgd door daden.

Ik ben een fokker. Ik kijk elke dag naar mijn jonge paarden en zie ze eigenlijk als "baby's" tot ze ongeveer 6 jaar oud zijn, vooral mijn jonge hengsten. Terwijl ze op dit moment in groepsstallen in kuddes leven, zouden de opgroeiende 3-jarige paarden nu onder het zadel moeten zijn om de eerste week van maart onder het zadel te kunnen verschijnen op de hengstenkeuring van het Deense Warmbloed. Misschien is nu zelfs een beetje laat, dan hadden ze al veel training gehad. Gelukkig zijn het Lusitano's, en mogen ze op die leeftijd niet presenteren.

Als de arena's in Herning in maart weer vollopen met toeschouwers die applaudiseren en juichen voor de amper 3-jarige paarden die er Medium Tour-klaar uitzien, juichen jullie allemaal voor een deel van het probleem. Het was geld dat die oproep deed. Hoe eerder ze kunnen presenteren, hoe beter de waarde.

En natuurlijk weet ik hoe het is om de eindjes aan elkaar te knopen als fokker. Ik kan alleen niet akkoord gaan met het runnen van een bedrijf dat gebaseerd is op het pushen van paarden boven hun vermogen. Je kunt niet met paarden werken als je streeft naar een bedrijf met een kapitaalfonds, exit-strategieën en miljarden winst, want dan beslist het geld en wordt het paard vergeten.

Als je video's en foto's post, deelt en leuk vindt van paarden waarvan de botten nog niet eens volledig ontwikkeld zijn, en die oefeningen uitvoeren waarvoor ze nog niet eens lang genoeg geleefd hebben om sterk genoeg te zijn, dan vind je de oorzaak van het probleem leuk. Zou je kunnen aanvoeren dat ze sterk genoeg zijn door hun spieren? Misschien. Maar gewrichten, ligamenten en botten zijn dat niet. Je ziet de schade niet op de röntgenfoto's van een 5-jarige, maar ze verschijnen nadat het paard is verkocht...

We weten dat we botten sterker maken door de belasting langzaam op te voeren, maar vertel me eens... waarom heeft het gemiddelde verzekerde paard in Denemarken dan een verwachte levensduur van 9 jaar? Ja, paarden worden gemiddeld op 9-jarige leeftijd afgemaakt vanwege een blessure.

Echter.... We weten tegenwoordig beter. Onderzoek is er in overvloed. Er zijn andere methoden beschikbaar. We weten hoe schadelijk sommige methoden kunnen zijn voor onze paarden, dus zijn we (de meesten van ons) ermee gestopt toen we erachter kwamen.

Behalve toen sommigen ontdekten dat ze geld konden verdienen door de paarden door de trainingsfasen te dwingen. De sport werd steeds lucratiever. De prijzen van paarden die op bepaalde niveaus presteerden, werden torenhoog. Sommigen verloren dus hun principes.

We weten allemaal dat het Helgstrand-imperium geen uniek verhaal is. Het is niet iets dat alleen daar gebeurt, het gebeurt overal. In mindere of meerdere mate, maar waar het op neerkomt is een gefrustreerde manier om paarden in een nieuw systeem te dwingen, dat nog maar een paar decennia geleden een oneervolle manier van rijden zou zijn geweest.

Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.

Dus als ik journalisten in dit debat hoor vragen: "Is het eigenlijk wel mogelijk om een paard naar het hoogste niveau te brengen zonder mishandeling?" Ik ben geschokt. Hoe is dat überhaupt een vraag geworden? Zijn we al vergeten wat paarden vroeger voor ons deden en waren?

Als de sport sterft omdat de bestuursorganen niet voldoende maatregelen nemen tegen degenen die misbruik maken, als de fokkerijverenigingen de leeftijdsniveaus voor het showen van paarden onder het zadel niet veranderen, en het prestatieniveau dat vereist is om zelfs maar te hopen op een mooie score, dan zij het zo. De sport heeft geen bestaansrecht - geen doel, geen bestaansrecht, als het niet kan leven zonder paarden die mentaal of fysiek lijden.

Het is zo makkelijk om te posten hoe iedereen paarden wil opleiden en trainen volgens hun opvattingen. Ik zal meer onder de indruk zijn als ik al die ruiters zie die "afstand nemen" van gemene methodes, thuisblijven bij hun 3-, 4- en 5-jarigen, ze langzaam en correct opbouwen, ze sterk maken in lichaam en geest. Zoals we allemaal weten, is de enige reden om te gaan prestige en geldwaarde.

Het punt is dat als er niemand komt opdagen met een 3-jarige hengst voor een verrichtingsproef of hengstenkeuring, de kans groot is dat er dingen zullen veranderen. Als de bestuursorganen niet de eerste stap zetten - misschien moeten alle ruiters die posten hoe ze afstand moeten nemen van harde methodes hun baby's thuis houden en de paardeneigenaren leren dat paarden levende, gevoelige wezens zijn, net als de hond die bij je op de bank slaapt. Zou iemand zijn hond aandoen wat wij onze paarden zien aandoen? Ik denk van niet.

DRF, FEI, Deens Warmbloed. We kijken nu naar jullie. Wat zal het zijn?

Als de paardenwereld één lijn trekt, kunnen we voor verandering zorgen. Met of zonder de bestuursorganen. #takethesportback

Afbeelding

Shalimar

Re: [OPINIE] "Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:50

Wat een geweldig stuk, ik ga hem delen. De spijker op zijn kop!!!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:06

Amen!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:10

Je hebt (imo) helemaal gelijk. Mensen beginnen niet alleen teveel van te jonge dieren te verwachten, maar ook spiegelen ze zich (iha) teveel aan het 'plaatje'. En als ik naar dat 'plaatje' kijk, lopen de rillingen me over de rug. Het lijkt wel of het idee om een (volgroeid) paard op een zinnige manier te beleren en te rijden is vervangen door iets wat de jury graag wil zien. (Neus achter de loodlijn, hals sterk verkort, achter- en voorhand niet in balans, en geen draagkracht achter, alleen stress en verkorting).

Zo ontzettend zonde, zoveel dierenleed, zoveel schade aan de anatomie van het paard en zoveel frustratie bij ambitieuze ruiters... En helaas gaat dat zelfs door tot op topniveau.

Lees de boeken van Ernest van Loon: Ruiters En Rechters, dan begrijp je wel wat ik bedoel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 19:20

Ben het er ook mee eens! Neem de tijd, rust en geduld om een paard fatsoenlijk op te leiden zonder deze te forceren.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:42

Goed stuk , ik ben het er helemaal mee eens !!

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 16:45

Deze moet ik even bewaren om later even rustig te lezen

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-23 18:28

Eens met elk woord!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:51

Wat een goed stuk is dit. Laten we hopen dat de situatie rond AH uitgroeit tot besef bij een veel grotere groep. Het paard als verdienmodel…nog zoveel plekken waar heel regelmatig (te) jonge paarden worden klaargestoomd, filmpje op Facebook en hopla na paar maanden de verkoop / handel in. Allemaal ‘beloftes’ en vaak ‘hogere prijsklasse’. Ze komen niet veel los (of een uurtje in bubbeltjesplastic verpakt want oh jee straks gaan ze stuk).
Laat het iets zijn waar NL ook mee aan de slag gaat!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:20

Nieuwsredactie schreef:
Eurodressage
Algemeen

[ Afbeelding ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Dit stuk is geschreven door Nadja Maria Bieler. Zij is een Deense dressuuramazone en Lusitanofokker die acht jaar in Portugal heeft gewoond en gewerkt, voordat ze terugkeerde naar Denemarken om een stoeterij te runnen. Ze heeft Lusitano's tot en met Grand Prix-niveau uitgebracht, en ze reed professioneel voor de Portugese teamruiter Daniel Pinto. Ze fokt en traint haar eigen dressuurpaarden.

"Als het geld beslist en het paard wordt vergeten"
Terwijl het grootste deel van de paardenwereld online druk bezig is zich te distantiëren van geweld, misbruik en harde trainingsmethoden waarbij paarden worden gedwongen te presteren buiten hun vrije wil om, ben ik verbaasd.

De meeste prominente ruiters in de bovengenoemde groep, samen met zo veel anderen, vinden tegelijkertijd berichten leuk en zijn lovend over 4- en 5-jarigen die er Grand Prix-klaar uitzien, piaffe en passage laten zien, tempowisselingen en een algehele houding die past bij een paard dat twee keer zo oud is.

Het spijt me, maar het Helgstrand-imperium uitschelden over hun complete verlies van richting in normen, moraal en ethiek zal niets veranderen. Dat is makkelijk roepen.

Noch de Deense Ruitervereniging (DRF), noch de FEI is bereid om een duidelijk standpunt in te nemen. Het kwam neer op een tijdelijke pauze in de activiteiten van de DRF, terwijl Helgstrands vader uit zijn functie als voorzitter van het bestuur is ontheven.

Stel je voor. Ze weten al dat hij weer wordt uitgenodigd. Het lijkt me allemaal een toneelstukje.

Als de berichten over "zelfreflectie op persoonlijke training", "nee zeggen tegen grof gedrag tegen paarden" en "alleen trainen en rijden met het welzijn van het paard als hoogste prioriteit" iets anders willen worden dan loze woorden op sociale media, in een snelle heksenjacht en grondig in onschuld wassen (!), dan moeten die woorden worden gevolgd door daden.

Ik ben een fokker. Ik kijk elke dag naar mijn jonge paarden en zie ze eigenlijk als "baby's" tot ze ongeveer 6 jaar oud zijn, vooral mijn jonge hengsten. Terwijl ze op dit moment in groepsstallen in kuddes leven, zouden de opgroeiende 3-jarige paarden nu onder het zadel moeten zijn om de eerste week van maart onder het zadel te kunnen verschijnen op de hengstenkeuring van het Deense Warmbloed. Misschien is nu zelfs een beetje laat, dan hadden ze al veel training gehad. Gelukkig zijn het Lusitano's, en mogen ze op die leeftijd niet presenteren.

Als de arena's in Herning in maart weer vollopen met toeschouwers die applaudiseren en juichen voor de amper 3-jarige paarden die er Medium Tour-klaar uitzien, juichen jullie allemaal voor een deel van het probleem. Het was geld dat die oproep deed. Hoe eerder ze kunnen presenteren, hoe beter de waarde.

En natuurlijk weet ik hoe het is om de eindjes aan elkaar te knopen als fokker. Ik kan alleen niet akkoord gaan met het runnen van een bedrijf dat gebaseerd is op het pushen van paarden boven hun vermogen. Je kunt niet met paarden werken als je streeft naar een bedrijf met een kapitaalfonds, exit-strategieën en miljarden winst, want dan beslist het geld en wordt het paard vergeten.

Als je video's en foto's post, deelt en leuk vindt van paarden waarvan de botten nog niet eens volledig ontwikkeld zijn, en die oefeningen uitvoeren waarvoor ze nog niet eens lang genoeg geleefd hebben om sterk genoeg te zijn, dan vind je de oorzaak van het probleem leuk. Zou je kunnen aanvoeren dat ze sterk genoeg zijn door hun spieren? Misschien. Maar gewrichten, ligamenten en botten zijn dat niet. Je ziet de schade niet op de röntgenfoto's van een 5-jarige, maar ze verschijnen nadat het paard is verkocht...

We weten dat we botten sterker maken door de belasting langzaam op te voeren, maar vertel me eens... waarom heeft het gemiddelde verzekerde paard in Denemarken dan een verwachte levensduur van 9 jaar? Ja, paarden worden gemiddeld op 9-jarige leeftijd afgemaakt vanwege een blessure.

Echter.... We weten tegenwoordig beter. Onderzoek is er in overvloed. Er zijn andere methoden beschikbaar. We weten hoe schadelijk sommige methoden kunnen zijn voor onze paarden, dus zijn we (de meesten van ons) ermee gestopt toen we erachter kwamen.

Behalve toen sommigen ontdekten dat ze geld konden verdienen door de paarden door de trainingsfasen te dwingen. De sport werd steeds lucratiever. De prijzen van paarden die op bepaalde niveaus presteerden, werden torenhoog. Sommigen verloren dus hun principes.

We weten allemaal dat het Helgstrand-imperium geen uniek verhaal is. Het is niet iets dat alleen daar gebeurt, het gebeurt overal. In mindere of meerdere mate, maar waar het op neerkomt is een gefrustreerde manier om paarden in een nieuw systeem te dwingen, dat nog maar een paar decennia geleden een oneervolle manier van rijden zou zijn geweest.

Paardrijden was vroeger namelijk een kunstvorm. Vroeger werd het gerespecteerd. Vroeger was het een wereld waarin mensen paarden zorgvuldig ontwikkelden tot een sublieme co-existentie en waarin het tonen van de oefeningen boven de grond op een 25 jaar oud paard normaal was.

Dus als ik journalisten in dit debat hoor vragen: "Is het eigenlijk wel mogelijk om een paard naar het hoogste niveau te brengen zonder mishandeling?" Ik ben geschokt. Hoe is dat überhaupt een vraag geworden? Zijn we al vergeten wat paarden vroeger voor ons deden en waren?

Als de sport sterft omdat de bestuursorganen niet voldoende maatregelen nemen tegen degenen die misbruik maken, als de fokkerijverenigingen de leeftijdsniveaus voor het showen van paarden onder het zadel niet veranderen, en het prestatieniveau dat vereist is om zelfs maar te hopen op een mooie score, dan zij het zo. De sport heeft geen bestaansrecht - geen doel, geen bestaansrecht, als het niet kan leven zonder paarden die mentaal of fysiek lijden.

Het is zo makkelijk om te posten hoe iedereen paarden wil opleiden en trainen volgens hun opvattingen. Ik zal meer onder de indruk zijn als ik al die ruiters zie die "afstand nemen" van gemene methodes, thuisblijven bij hun 3-, 4- en 5-jarigen, ze langzaam en correct opbouwen, ze sterk maken in lichaam en geest. Zoals we allemaal weten, is de enige reden om te gaan prestige en geldwaarde.

Het punt is dat als er niemand komt opdagen met een 3-jarige hengst voor een verrichtingsproef of hengstenkeuring, de kans groot is dat er dingen zullen veranderen. Als de bestuursorganen niet de eerste stap zetten - misschien moeten alle ruiters die posten hoe ze afstand moeten nemen van harde methodes hun baby's thuis houden en de paardeneigenaren leren dat paarden levende, gevoelige wezens zijn, net als de hond die bij je op de bank slaapt. Zou iemand zijn hond aandoen wat wij onze paarden zien aandoen? Ik denk van niet.

DRF, FEI, Deens Warmbloed. We kijken nu naar jullie. Wat zal het zijn?

Als de paardenwereld één lijn trekt, kunnen we voor verandering zorgen. Met of zonder de bestuursorganen. #takethesportback

[ Afbeelding ]

Ik heb in het verleden eens op Bokt gezegd dat mijn vorige pensionhoudster\manegeeigenaresse zei dat paarden gemiddeld maar 9 jaar worden omdat ze dan al kapotgereden zijn. Dat werd door Bokkers tegen gesproken. Nu dus hetzelfde bericht uit een heel andere hoek .

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:27

Ik geloof daar ook geen reet van dat 9 jaar. Helemaal niet omdat het niet eens mogelijk is een reeel beeld te hebben omdat doodsoorzaken nauwelijks vast gelegd worden en er maar een heel beperkt deel paarden verzekerd zijn.

Ook ben ik wel weer voor het paard wegbrengen om te beleren. Een beetje stalruiter laat het er erg goed uitzien door amper iets te doen. :j Beter als 'samen leren' en het dier jouw fouten ook nog eens op zijn bord schuiven in de leerfase.

Verder 100% eens met de strekking van het artikel

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:39

Helemaal mee eens. Te vaak wordt vergeten dat dressuur er voor het paard is en niet het paard er voor de dressuur. Een oefening is niet het doel, maar een middel om een paard te trainen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:48

anjali schreef:
Ik heb in het verleden eens op Bokt gezegd dat mijn vorige pensionhoudster\manegeeigenaresse zei dat paarden gemiddeld maar 9 jaar worden omdat ze dan al kapotgereden zijn. Dat werd door Bokkers tegen gesproken. Nu dus hetzelfde bericht uit een heel andere hoek .

Het gaat om paarden die verzekerd worden en het gemiddelde daarvan. Dus ook dat jonge paard van 3 dat verongelukt telt mee, of veulens als die verzekerd zijn en oudere paarden worden uit de verzekering gegooid of gehaald, omdat ze oud zijn. Dus erg omhoog kan je dat getal niet halen als paarden van bijvoorbeeld 18 eruit gehaald of gegooid worden, terwijl paarden die nog niet eens ingereden zijn bijvoorbeeld wel het nummer naar beneden halen door een ongeluk of omdat ze al iets mankeren zonder dat het door rijden komt.

En daarnaast gaat niet alles dood wat afgekeurd wordt door de verzekering. Mijn ene paard ging met 8 of 9 uit de verzekering, maar heeft nog jaren geleefd en onder het zadel gelopen.
Net als ander paard wat eruit gegooid werd, omdat de verzekering het te lang vond duren. Paard was 100 procent gezond en bleef in de sport lopen, maar was net 2 maanden te laat genezen verklaard op 12 jarige leeftijd. :+

Voordat je iets over die cijfers kan zeggen moet je weten wat er mee gerekend wordt en waarom ze afgekeurd worden. Sommige blessures zullen komen door rijden, anderen zullen sterven door een ongeluk.

Sunnda, eens. Een groen dier een goede basis geven door iemand die daar ervaren in is is in mijn ogen veel verstandiger en beter voor het paard. Wel de verantwoordelijkheid van eigenaar om niet te veel tijdsdruk te geven. Daar was pasgeleden ook een topic over, over hoeveel je wilde betalen, hoe lang er over gedaan mocht worden en wat ze dan moesten kunnen. Dan zie je toch ook dat sommige mensen heel veel willen in een hele korte tijd. Niet alleen de 'sport'/wedstrijd mensen.

Er gaat nog wel een hoop mis, maar zijn toch ook onderzoeken dat juist op jonge leeftijd licht belasten in de vorm waar je ze later in wilt gebruiken een positief effect heeft ipv eerst volledig laten uitgroeien. Maar die lichte belasting is het struikelblok. Op elke leeftijd ook in mijn ogen, want als ze ouder zijn moet alsnog het lijf wennen aan de nieuwe belasting en kan je helemaal niet sneller gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:18

Sunnda schreef:
Ik geloof daar ook geen reet van dat 9 jaar. Helemaal niet omdat het niet eens mogelijk is een reeel beeld te hebben omdat doodsoorzaken nauwelijks vast gelegd worden en er maar een heel beperkt deel paarden verzekerd zijn.

Ook ben ik wel weer voor het paard wegbrengen om te beleren. Een beetje stalruiter laat het er erg goed uitzien door amper iets te doen. :j Beter als 'samen leren' en het dier jouw fouten ook nog eens op zijn bord schuiven in de leerfase.

Verder 100% eens met de strekking van het artikel

Ik ben ook voor prof beleren, een goede heeft een dier gewoon in korte tijd al heel snel een heel eind zonder dat het geforceerd hoeft te worden. Aan de eigenaar om het paard goed voor te bereiden.

Die 7/9 jaar komt inderdaad uit de verzekeringen en heeft eerder met verkoop dan met kapot te maken.

Al worden er natuurlijk wel paarden kapot gereden die geforceerd worden en te jong, teveel of op een verkeerde manier belast worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:45

Elisa2 schreef:
Die 7/9 jaar komt inderdaad uit de verzekeringen en heeft eerder met verkoop dan met kapot te maken.

Al worden er natuurlijk wel paarden kapot gereden die geforceerd worden en te jong, teveel of op een verkeerde manier belast worden.

Ja, komt helaas zeker voor. In alle lagen en soorten disciplines, ook de recreatie en bij degene die niet verzekeren. Alleen heb je daar geen of minder cijfers van, want het wordt niet bijgehouden. Tenminste niemand die ik ken stuurt de paspoorten terug als paard ingeslapen wordt, dus is er lang niet altijd bekend dat een dier overleden is.

Blijft lastig hoe het op te lossen is over de gehele sport ook. Iedereen begint met geen ervaring en dan ben je afhankelijk van de mensen die jou dingen leren. Sommige hebben geluk en beginnen bij een goede, andere hebben pech en beginnen bij een slechte en dan moet je zelf het inzicht hebben en ook handig genoeg zijn om een goede te gaan vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:48

En het ook willen, niet iedereen heeft helaas de intentie om goed en zacht met een paard om te gaan. Ik verbaas me soms over hoe hard mensen kunnen zijn tegen paarden terwijl het zulke gevoelige dieren zijn.

Vraag me altijd af waar dat vandaan komt.. :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:54

Ook dat, hoewel ik dat altijd wat verban uit mijn hoofd, want ik kan me dat idd niet voorstellen. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:04

Goed stuk.
Behalve idd die 9 jaar. Gelukkig heeft zij het al over verzekerde, niet over alle.
En dat getal zal vast kloppen hoor. Maar dat is een gemiddelde waar de jaarling ook verongelukt in de wei en de 15 jarige uit de verzekering word gegooid maar 25 word. En ja dan kom je wel op 9.

Wat niet wegneemt dat ik haar stuk verder goed vind.
En ik ben niet tegen rustig in gaan rijden met een paard van 4. Want pezen, spieren alles laten wennen aan belasting is ook bewezen goed.
Maar dan heb je het over 20 minuutjes basis werk.
Idd geen verzamelde paarden vol in het zweet van de inspanning.

Van mij zouden alle hengstenkeuringen, jonge paarden competities met enkele jaren verhoogd mogen worden.
Dan is het voor elke fokker en stal weer gelijk en krijgen de paarden vanzelf meer tijd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:49

Goed stuk. Maar…
Ik kom nog uit de “oude tijd”. De paarden hadden het toen niet per definitie beter of slechter.
De fokkerij, houderij, harmachement, smeden etc is zo vreselijk door ontwikkeld dat je met een paard wat ZZz startte in 1963 nu misschien in het Z1 blijft hangen.
De paarden zijn zulke belachelijke voorbeenzwaaiers geworden, dat heeft niets met dressuur te maken. Maar het verkoopt.
Het gemiddelde inkomen in de 1e wereld is rap omhoog gegaan de gelopen 70 of zo jaar. Veel vaker hebben Meer- of minder getalenteerde ruiters veel te besteden.

Al met al een hoop zaken waardoor meer mensen de L van levenslang achter zich kunnen laten en zicht krijgen op het magischte ZZl

Dan komt zo’n (getalenteerd??) voorbeenzwaai paard voorbij. Te koop. Jippie! Nu gaan we het maken! En als dat niet lukt komen er meer teugels, meer trainers, meer noem-maar-op aan te pas omdat de ruiter in kwestie het plaatje a la Totilas toch echt wil.

Wij zijn dit. Wij veroorzaken dit.

Niet AH, die “gewoon” doet wat zijn klanten vragen: snel en zo goedkoop mogelijk een rozetten/winstpunten machine afleveren.

Geen lekkere boodschap. Maar als niemand deze training betaalt, niemand erom vraagt, niemand het goedkeurt en aan meewerkt om een 2,5 jaar oud dier te beleren, is er geen vraag en houdt het aanbod op.

Straf deze man, dit instituut en kijk naar jezelf.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:13

rien10 schreef:
Goed stuk. Maar…
Ik kom nog uit de “oude tijd”. De paarden hadden het toen niet per definitie beter of slechter.
De fokkerij, houderij, harmachement, smeden etc is zo vreselijk door ontwikkeld dat je met een paard wat ZZz startte in 1963 nu misschien in het Z1 blijft hangen.
De paarden zijn zulke belachelijke voorbeenzwaaiers geworden, dat heeft niets met dressuur te maken. Maar het verkoopt.
Het gemiddelde inkomen in de 1e wereld is rap omhoog gegaan de gelopen 70 of zo jaar. Veel vaker hebben Meer- of minder getalenteerde ruiters veel te besteden.

Al met al een hoop zaken waardoor meer mensen de L van levenslang achter zich kunnen laten en zicht krijgen op het magischte ZZl

Dan komt zo’n (getalenteerd??) voorbeenzwaai paard voorbij. Te koop. Jippie! Nu gaan we het maken! En als dat niet lukt komen er meer teugels, meer trainers, meer noem-maar-op aan te pas omdat de ruiter in kwestie het plaatje a la Totilas toch echt wil.

Wij zijn dit. Wij veroorzaken dit.

Niet AH, die “gewoon” doet wat zijn klanten vragen: snel en zo goedkoop mogelijk een rozetten/winstpunten machine afleveren.

Geen lekkere boodschap. Maar als niemand deze training betaalt, niemand erom vraagt, niemand het goedkeurt en aan meewerkt om een 2,5 jaar oud dier te beleren, is er geen vraag en houdt het aanbod op.

Straf deze man, dit instituut en kijk naar jezelf.

Eens met alles wat Rien10 hier naar voren brengt. Maar ook dit is van alle tijden, alleen glimt het nu wat harder dan in 1963. Toen was ik nog niet geboren, maar ik weet vrij zeker dat er toen nog niet zoveel glitter te koop was in de ruitersportzaak en bij de paardenhandelaar. Maar goed zolang we allemaal dat mooie donkerbruine of zwarte dressuurpaard willen dat ons alles geeft wat ons hartje begeert, dan is er iemand die zorgt dat die paarden op de markt zijn.

En even inhakend op de claim eerder in dit topic dat sportpaarden maar zo en zo oud worden: er wordt nergens bijgehouden op welke leeftijd een paard overlijdt, ook niet door verzekeraars. Dergelijke beweringen zijn alleen maar fantasie, het is je reinste nepnieuws.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:22

Maar eigenlijk is het dus wel AH die het veroorzaakt. AH als synoniem voor de topsport.
Als de overdreven bewegingen van Totilas niet zo beloond werden, zou de amateur geen voorbeenzwaaiend paard willen.
De amateurruiter kijkt ook alleen maar naar wat scoort, wat blijkbaar werkt, wat gewild is,...
De verandering gaat topdown moeten komen. De verandering gaat er niet komen doordat 14-jarige vrijwilligers op lokale wedstrijden hardhandige ruiters gaan aanspreken, terwijl Andreas tegelijkertijd op een FEI-wedstrijd start met een paard waarvan de tong blauw is. Die verandering gaat andersom moeten gebeuren: eerst van paardenwelzijn in de topsport écht een punt maken en dan na verloop van tijd, heeft die vrijwilliger op de wedstrijd om de hoek misschien iets te zeggen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:46

Nee, de koper vraagt erom. Al lang voor Totilas was die markt aanwezig, maar daar zag je weinig van omdat we toen nog een internet hadden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:58

Precies. Vraag en aanbod. Even heel zwart wit;
Zwaai paard nr 1 wordt geboren. 50 kopers: jaa die wil ik.
Jaar erop 50 zwaaiers worden geboren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:24

Het is en/ en denk ik..

AH speelt in op wat de markt vraagt. Jury,s en de wedstrijd sport zou moeten hervormen. Mensen zouden zich bewust moeten zijn dat ze rijden voor hun ego ipv voor hun paard. En de topsport zou het goede voorbeeld moeten geven.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 21:02

Elisa2 schreef:
Het is en/ en denk ik..

AH speelt in op wat de markt vraagt. Jury,s en de wedstrijd sport zou moeten hervormen. Mensen zouden zich bewust moeten zijn dat ze rijden voor hun ego ipv voor hun paard. En de topsport zou het goede voorbeeld moeten geven.

Misschien werkt het zo in het sprookjesbos, maar in de realiteit denk ik dat het vooral ligt bij de instructie en dus daarmee bij de KNHS. De organisatie die enkele jaren geleden de hoeden verbood en daarmee ruimte bood voor de cap-industrie om in te spelen op de hebberigheid van mensen. Daarna werden de verplichtingen rondom tenue losgelaten en ontstond er een groep ruiters die maanden bezig is om een wedstrijdset samen te stellen, met de juiste cap, het jasje in die kleur en de matchende laarzen erbij. Er is een groep heel druk daarmee, maar zodra ze met een paard een basisoefening moeten laten zien zoals achterwaarts of schouderbinnenwaarts, dan staan ze met hun bek vol tanden. De instructie moet echt beter zodat mensen nog eens iets kunnen leren, dan hoef je ze ook niet iets te verbieden.