Paarden vinden andere weg naar klant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paarden vinden andere weg naar klant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-23 20:40

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokker Tilmar

Het aanbod op paardenmarkten neemt af, het internet neemt deels de rol van deze markten over. Voor een goed paard is geld over. Veulens zijn minder in trek, ze kosten geld en geven risico's voordat ze goede paarden zijn.

De paardenmarkt Hedel, traditioneel op de eerste maandag na 1 november, kende dit jaar met 783 dieren meer aanvoer dan in 2022. Dat jaar was met 644 paardachtigen een dieptepunt. Voorzitter August van den Anker is tevreden, hoewel hij geen verklaring heeft voor de dip van vorig jaar. Voor de coronaperiode was er overigens nog meer handel, met bijvoorbeeld 1.390 dieren in topjaar 2018.

De Zuidlaardermarkt heeft ook fors minder aanvoer sinds corona, met 863 paarden en 13 ezels. Daarvoor waren het er meer, zoals 1.754 dieren in 2017. "Enkele grote handelaren bleven dit jaar thuis. Ook is er het nieuwe in- en uitslagregister", zegt veilingmeester Gertjan Timmer. Maar ook hij is niet ontevreden. Zowel Timmer als Van den Anker hoorden dat de prijzen prima waren en paarden goed zijn verkocht.

Omslag naar online
Voorzitter van de Centrale Bond van Paardenhandelaren in Nederland, Rinus Bakker, ziet ook een dalende trend op de markten: "Vroeger waren er ook hengstenhouders om veulens te verkopen. Nu zijn er veel veilingen, vaak online. Vroeger dachten we dat het internet nooit de rol van de markt kon overnemen. Toch is dat nu de nieuwe trend."

Wel ziet Bakker daarbij soms enig voorbehoud: "Je wil toch de omgang van een paard zien en weten hoe het dier op stal is, voordat je het koopt. Maar aan de andere kant, als je als verkoper iemand besodemietert, doe je dat maar één keer."

Binnen no-time reactie
Volgens Bakker komt de omslag naar onlineverkoop deels doordat het internet snel is. "Vroeger duurde het twee weken voordat een geplaatste advertentie in een paardenblad verscheen. Zet je nu een paard op bijvoorbeeld Marktplaats, dan heb je binnen no-time reacties van potentiële kopers."

De voorzitter van de bond van paardenhandelaren signaleert dat de prijzen voor veulens wel wat lager zijn dan enkele jaren terug. "Een particulier die een veulen koopt en opfokt, moet drie jaar wachten voordat het een rijpaard is. Daarbij loop je veel risico."

Verder ziet Bakker dat veel opfokbedrijven plaatsen aanbieden. "Ik heb het idee dat dit ook toeneemt en er meer aanbod van stalling is dan vraag. Maar wie het opfokken uitbesteedt, doet een dure investering."

Dure slachtpaarden
De prijs voor slachtpaarden ligt volgens Bakker nu hoog. Dit komt mede door het lage aanbod. "Van de tien paarden die iets mankeren, kiezen acht of negen eigenaren ervoor het dier te laten inslapen. Zelfs wanneer ze de rekening van de dierenarts amper kunnen betalen." Die trend komt ook naar voren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Zo werden in 1990 nog 4,3 duizend eenhoevigen geslacht, in 2020 1.600. Dit jaar ligt het aantal op ruim 100 per maand.

Bakker vindt de keuze voor het slachthuis een goede. "Verhalen over het transport van paarden naar verre landen behoren echt tot het verleden. Alle paarden worden in Nederland geslacht. Er is hiervoor één slachterij die de zaken netjes voor elkaar heeft, met bijvoorbeeld mooie stallen. Een paard dat daarheen gaat, hoeft er niets van te lijden. Terwijl een beetje paard toch 1.000 euro opbrengt."

Monique1963

Re: Paarden vinden andere weg naar klant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:50

Ik hoop dat beide trends zich blijven voorzetten, steeds minder paarden op markten en steeds meer paarden euthanaseren ipv slachten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:58

Moet de DA wel meewerken aan dat euthanaseren. Je zal maar klem zitten met paard dat te goed is om in te slapen, niet verantwoord is om te verkopen en die je niet kan houden ... Liever die taboe op slacht er af dan het gerommel met dieren die door aandoeningen, etc. niet veilig zijn in omgang en of werk doorverkopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 09:37

Transport naar Italie was toch ook alleen als ze door de verzekering in beslag waren genomen?

Als 1000 euro nu de slachtprijs is, dan is die wel fors gestegen..want bij mijn weten lag dit altijd rond de 300 euro voor een volwassen paard.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:03

Sinds de invoering van de UBN en de gezondheidsverklaringen zijn de massa transporten naar het buitenland echt afgenomen. Normaal mocht je op de markt gelijk de gezondheidsverklaring laten doen (lees, 2x in de ogen laten kijken en een keer knijpen) en dan mochten ze ingeladen worden voor een dagenlang transport. Dat mocht nu niet meer, de paarden mochten Nederland pas na een paar dagen op een tussenlocatie met UBNnummer verlaten, en daar komt dan ook een controleur de gezondheidsverklaring doen.
Dat is voor de grote afvoer naar de buitenlandse slacht niet meer interessant.

Wat geslacht is in NL heeft het echt niet zo slecht. Maar de grote Italië transporten houd je hiermee wel tegen.

Die 1000 euro vind ik ook wel fors hoog. De laatste keer kreeg ik 425,- voor een paard van 650 kilo. Wel al wat jaartjes terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 10:16

Oke, goed om te weten!

Alleen maar goed dat dit niet/ minder gebeurd.

Slachten vind ik dubbel, als de paarden oud zijn/ een goed leven hebben gehad en ik ze niet ken (lekker hypocriet) dan vind ik het prima dat het vlees opgegeten wordt.

In andere gevallen heb ik er meer moeite mee, maar dat komt vooral door mezelf. Want of een kadaver nu vernietigd wordt bij de Rendac of opgegeten wordt..dat laatste is dan tenminste nog nuttig.

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:06

Slachtprijs is zeker gestegen, laatste anderhalf jaar helaas 3 paarden laten slachten en we kregen tussen 1000 en 1200 per paard. Kwpn dressuurpaarden van 170cm, zelf erbij en het gaat zo vreselijk snel en zonder stress. Maar mijn oudje zou ik liever inslapen in de wei omdat die waarschijnlijk snel weg zal zijn na een spuit. Ik ben blij dat de keuze er is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:19

Monique1963 schreef:
Ik hoop dat beide trends zich blijven voorzetten, steeds minder paarden op markten en steeds meer paarden euthanaseren ipv slachten.

Wat is er mis met slachten? Of wat zou er beter zijn aan euthanaseren ipv slachten?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:16

eshz schreef:
Slachtprijs is zeker gestegen, laatste anderhalf jaar helaas 3 paarden laten slachten en we kregen tussen 1000 en 1200 per paard. Kwpn dressuurpaarden van 170cm, zelf erbij en het gaat zo vreselijk snel en zonder stress. Maar mijn oudje zou ik liever inslapen in de wei omdat die waarschijnlijk snel weg zal zijn na een spuit. Ik ben blij dat de keuze er is.

Oke goed om te weten, levert dan nog best wel wat op.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:22

Er is niets mis met slachten, alleen je ontneemt de kudde de mogelijkheid om te begrijpen wat er gebeurt en dus afscheid kunnen nemen.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 14:27

eshz schreef:

Mooi om te horen dat het zo snel en stessvrij is gegaan. Mag ik vragen waar dit is?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:01

josien_m_ schreef:
Er is niets mis met slachten, alleen je ontneemt de kudde de mogelijkheid om te begrijpen wat er gebeurt en dus afscheid kunnen nemen.

Tja, is dat anders dan verhuizen?

Paardjes83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:21

Niet kiezen voor slachten is gewoon emotie. Ik denk zelfs dat inslapen meer fout gevoelig is.

Een ervaren slager weet wat die doet. Op medicatie reageert elk paard anders.

Afscheid nemen kudde is inderdaad gelijk aan verhuizen. Misschien wel positiever zelfs?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 22:52

Mijn paard kan niet meer voor consumptie. Dit houdt in dat ik in zal moeten slapen, of laten schieten zonder slacht.

Ik ben niet tegen slachten. Ik heb het gedaan zien worden en ik vond het zelfs heel interessant.

Dat de hoeveelheid dieren op een markt terug loopt, ben ik heel blij mee. Het is gewoon niet meer van deze tijd.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 23:54

Maartje1990 schreef:
josien_m_ schreef:

Tja, is dat anders dan verhuizen?

Nee, dat is ook naar voor de achterblijvers en voor het verhuispaard.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:26

Ik ben een van die mensen uit die groep die wordt genoemd die steeds meer hun paarden laten euthanaseren i.p.v. slachten. Het is kennelijk een bewustwordingstrend in Nederland die ik toejuich. Ik kan een dier dat zijn leven lang voor mij zijn best heeft gedaan, niet (laten) opeten. Het is voor mij een gevoelskwestie, mijn blijk van respect.

En dan kan het nog zo netjes gaan bij een slachterij, een paard dat daar aankomt, ruikt de stresshormonen en het bloed. En waarvoor zou ik voor slacht kiezen? Alleen omdat ik er dan nog geld voor terugkrijg? Voor mij persoonlijk is een paard een huisdier, een familievriend. Aan zijn dood hoef ik niet te verdienen.

Ik ben in de pensioenleeftijd, heb menig dier in mijn leven gehad en laten euthanaseren, waaronder ook paarden. Uiteraard zijn er de horrorverhalen van euthanasiën die fout gaan. Maar dat blijven de uitzonderingen.

Ik woon in Frankrijk en mijn laatste twee paarden, allebei achter in de twintig, zijn ingeslapen in 2013 en 2017, door verschillende dierenartsen. Ik heb nog nooit mijn paarden zien struggelen of vechten tegen de prik.

Het laatste paard werd in overleg met mij, zonder narcose meteen met T61 ingespoten en was echt acuut weg, zonder voor-narcose waar eventueel tegen gevochten kon worden. Ze stond met haar neus in een emmer te eten met de andere paarden ook op stal, prik ging in haar nek, ze keek op zo van au prik en was dood. De paarden hebben afscheid van haar kunnen nemen (deden ze overigens niet allemaal) en het was goed. Voor mij is dat de paardwaardigste oplossing.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:34

Monique, ben jij ooit daadwerkelijk op een slachterij geweest? Want je geeft aan stress dat paarden hormoon en bloed ruiken.

Maar dat is simpelweg niet waar. Van de dieren die ik daarbuiten zag staan, wachtend op het schieten, was er geen een die stress vertoonde. Er was er ook geen een die weigerde om de schiet box in te lopen. En ik heb er toch echt een stuk of 6 zien gaan die dag.

Als een slager netjes werkt en de dieren met rust benaderd, zijn ze gewoon weg terwijl ze nog op een wortel staan te kauwen, bij wijze van spreken.

Uiteraard ben ik wel van mening dat beide opties open moeten blijven. En ik kies met de tijd voor inslapen van mijn paard omdat dat beter voelt voor mij. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 00:37

Als je de mogelijkheid hebt om een grasmaaier te houden die niet verkocht kan worden tot de DA meewerkt aan euthanasie, heb je geluk. Er zijn stomweg uitzonderingen op en dan heb ik echt liever dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen en zo´n dier dood uit handen laten gaan ipv aan de handelaar mee geven, want zelf houden kan niet meer.
Liever dus wel dat mensen de stap slager zetten dan rekken, of zich verhaaltjes laten vertellen over weidemaatje elders (die beerput zijn genoeg voorbeelden van langsgekomen over de jaren).
Zeker als het economisch minder gaat moeten er wel eens keuzes gemaakt worden waar je emotioneel niet achter staat. Laat dus aub wel mensen die drempel blijven nemen en de mogelijkheid tot ook legaal blijven.

Reggledoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:05

Tallie1979 die stress en dat bloed kan zeker wel waar zijn. Heb het zelf meegemaakt. Er stonden enorme bakken slachtafval en er stonden andere dieren te wachten, schaap, een koe met een enorme uier die melk stond te lekken. Het was een enorme bende. Paard ging compleet over de rooie. We hebben hem met touwen om zijn kont naar binnen moeten trekken. Normaal gesproken was hij nergens bang voor. Voor mij blijft dit een trauma. Als ik er aan terug denk kan ik nog janken. Ik zal me altijd schuldig blijven voel dat hij dit heeft moeten meemaken.
Gelukkig heb ik later meegemaakt dat het netter kan op een ander slachthuis. Maar om zo stellig te beweren dat het niet zo is is gewoon onterecht

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:29

Je zou het feit dat hij opgegeten wordt ook net als een teken van respect kunnen zien. Een soort symbolische bijdrage aan de cyclus van leven en dood.
Het alternatief is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoe er met dierenkadavers wordt omgegaan en wat er daarna van gemaakt wordt (o.a. beenderlijm) is ook niet zo mooi en respectvol als menig eigenaar zou willen.

Ik vind het goed dat beide opties bestaan, met de voor-en nadelen die er aan vast zitten, en dat je in sommige gevallen de keuze kan maken.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:56

soesita schreef:
Je zou het feit dat hij opgegeten wordt ook net als een teken van respect kunnen zien. Een soort symbolische bijdrage aan de cyclus van leven en dood.
Het alternatief is ook niet allemaal rozengeur en maneschijn. Hoe er met dierenkadavers wordt omgegaan en wat er daarna van gemaakt wordt (o.a. beenderlijm) is ook niet zo mooi en respectvol als menig eigenaar zou willen.

Ik vind het goed dat beide opties bestaan, met de voor-en nadelen die er aan vast zitten, en dat je in sommige gevallen de keuze kan maken.

Dat ook, helaas zijn al mijn paarden uitgesloten voor humane consumptie. Maar eigenlijk is paard wel op deze manier het mooiste stukje vlees wat je kan hebben. Bij de gemiddelde paardenhouder hebben ze een beter leven dan veel ander vee. Of ik mijn eigen dier op mijn bord emotioneel zou kunnen hebben denk ik niet. Maar ik zie ook zeker de voordelen van slachten. Ook als je dissectie zou willen laten doen, dan moeten ze geslacht (maar niet voor humane consumptie).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:02

Tallie1979 schreef:
Mijn paard kan niet meer voor consumptie. Dit houdt in dat ik in zal moeten slapen, of laten schieten zonder slacht.

Ik ben niet tegen slachten. Ik heb het gedaan zien worden en ik vond het zelfs heel interessant.

Dat de hoeveelheid dieren op een markt terug loopt, ben ik heel blij mee. Het is gewoon niet meer van deze tijd.

Kan geslacht worden voor diervoer niet voor voeding voor de mens

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 13:58

StalNollie schreef:
Tallie1979 schreef:

Kan geslacht worden voor diervoer niet voor voeding voor de mens

Leveren ze dan ook nog zoveel op? De slachtprijzen zijn verbazingwekkend hoog geworden met 1000 euro.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 15:53

Je moet ook met een slachter kunnen handelen ook zei proberen uiteraard een paard voor minder te krijgen.

Uiteraard speelt een goed paspoort /leeftijd/schimmel/ dikte ook mee in wat je krijgt dus afgestempeld is echt weinig waard dat is l*llig gezegd afval

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 19:44

Iemand vroeg of ik wel eens bij een slachterij ben geweest, jazeker. Ik reed in Woerden mijn paard op de manege die aan de Oude Rijn ligt. Tegenover die manege was of is, dat weet ik niet want ik woon niet meer in NL, een slachterij. Voornamelijk koeien. Je kon alles zien wat er gebeurde. Je keek zo de slachterij binnen. En het gebeurde regelmatig dat dieren in paniek de Rijn in sprongen om maar te ontsnappen aan de ellende. Helaas lagen daar barken en boten. Ik heb gezien hoe een koe haar voorpoten brak op zo'n boot in haar noodsprong. En dan moest ze toch uit het water en dan die mannen die zonder enige empathie in de boot erbij met stokken rammen op het dier dat daarna weer in doodsnood op de kade sprong op haar knieën omdat haar pijpen gebroken waren. En dan niet daar ter plekke met een schietmasker afmaken op de kade, nee doormeppen en door kruipen moest ze naar de wachtrij. Dat was het ergste incident, maar er waren regelmatig dergelijk incidenten.

Het was daar en toen dat ik als 11-jarige besloot geen dieren meer te eten uit respect. En tuurlijk zal het allemaal beter zijn nu. En net zo goed als dat hier mensen zeggen dat hun paarden rustig de slachterij inliepen en geen stress hadden, zo zijn er ook die zeggen dat hun paard wel stress had.

Ik zie het voordeel van slachten niet t.o.v. euthanaseren, behalve het geld.

En voor mij is dat een stap te ver om voor een dier dat je liefhebt, te verdienen aan zijn dood. En ja euthanaseren kost geld. Het laten ophalen kost ook nog eens een best beetje. Maar dat weet je als je een paard neemt.

Daarom vind ik het des te bewonderenswaardiger dat de bewustwordingstrend zich goed doorzet en er kennelijk steeds meer mensen hun paard niet meer naar de slacht brengen. Zij nemen het respect en draaien ook nog eens voor hogere kosten op, dus chapeau voor al diegenen die laten euthanaseren.