Konikpaarden op eilandje door hoogwater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Konikpaarden op eilandje door hoogwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 19:37

Omroep Gld
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Caroline Legg/Flickr

OOIJ - Een bijzonder gezicht bij de Bisonbaai in Ooij. Een kudde paarden staat op een eiland omringd door het hoge water. Gevaarlijk is het niet, zegt Tanja de Bode van Free Nature, de eigenaar van de paarden.

"De paarden staan op droge grond, ze kunnen nog anderhalve meter stijging hebben. Dat komt er niet meer, want het hoogste punt is bereikt", weet De Bode. "Ze zijn daar thuis, weten waar ze nog wel kunnen staan. En we controleren alle dieren regelmatig", benadrukt ze. Indien nodig kunnen de Konikpaarden nog door het water naar andere delen droge grond lopen.

'Niet zenuwachtig'
Het eerste verhoogde water van dit jaar brengt weinig problemen met zich mee. "Wij worden hier niet zenuwachtig van", vlogde dijkbeheerder Rens van Waterschap Rijn en IJssel maandag bij Spijk, waar het Rijnwater de provincie binnen dendert. "Onze dijken kunnen vier keer zoveel aan."

Albert

Re: Konikpaarden op eilandje door hoogwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:51

"Free Nature, de eigenaar van de paarden." Dat zegt dan gelijk alles over de manier waarop men daar meent te moeten omgaan met vee. Stel je voor dat een willekeurige boer zijn pinken zo in de shit zou laten staan. Dat zou hem een forse boete opleveren.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:34

Ken de situatie ter plaatse niet. Hebben ze genoeg eten ook, naast droge voeten?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:57

Nou die hebben het niet dramatisch slecht. En volgens mij kunnen ze daar best doorheen als ze zouden willen
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 25-11-23 02:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd ivm copyright.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 16:14

Albert schreef:
"Free Nature, de eigenaar van de paarden." Dat zegt dan gelijk alles over de manier waarop men daar meent te moeten omgaan met vee. Stel je voor dat een willekeurige boer zijn pinken zo in de oliebol zou laten staan. Dat zou hem een forse boete opleveren.

Ze staan niet in de shit, ze staan op een hele hoge berg met voldoende voedsel en anders krijgen ze extra, ik denk dat sommige paarden nu slechter staan...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:05

Caira schreef:
Ze staan niet in de shit, ze staan op een hele hoge berg met voldoende voedsel en anders krijgen ze extra, ik denk dat sommige paarden nu slechter staan...

Ze staan in de bagger. Zonder voer, want je kan er niet bij, niet te voet en niet per boot. Geloof je me niet? Dan nodig ik je uit om deze dagen een wandelingetje door de uiterwaarden te maken. Trek je wel laarzen aan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:11

een lullig klein stukje ook, daar is echt niet genoeg te vreten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 22:14

Een kudde Koniks zwom op gegeven moment de Waal over.
Echt de volle breedte.

Dus ik denk dat deze dieren gewoon in staat zijn om de oversteek te maken, maar daar nu niet de noodzaak van inzien.
(En als het hoogste punt inmiddels bereikt is, denk ik dat het gewoon een apart gezicht is. Geen kwestie van dierenleed of zo iets.)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:58

Janneke2 schreef:
Een kudde Koniks zwom op gegeven moment de Waal over.
Echt de volle breedte.

Dus ik denk dat deze dieren gewoon in staat zijn om de oversteek te maken, maar daar nu niet de noodzaak van inzien.
(En als het hoogste punt inmiddels bereikt is, denk ik dat het gewoon een apart gezicht is. Geen kwestie van dierenleed of zo iets.)

En stel dat ze gaan zwemmen; zouden ze voor de lol doen? Met een lege maag? Hoezo is dat geen dierenleed? Ik vind het sneu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 00:06

Lege maag...?
Op de foto zie ik gras.

En die groep die de Waal over zwom deed dat niet vanwege honger oid.

En er zijn paarden die graag zwemmen.

De mens komt van origine uit Afrika, en wij hebben het onder de 20 graden Celsius snel koud.
De diersoort paard komt van origine uit Centraal Mongolië, boven de 15 graden vinden paarden het wel warm worden en tot een graad of min vijf is het voor hen doorgaans gewoon lekker weer.

Zet je om de gedachte te bepalen een groepje KWPN'ers zonder deken op zo'n eilandje, dan weten de dieren zich inderdaad geen raad.
Dan wordt het dierenleed.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 01:23

Het is groen, maar of er voldoende voedsel beschikbaar is voor zoveel paarden, betwijfel ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 11:32

tja, ''prachtig;' een kudde paarden die de Waal overzwemmen, echt, hoe verzin je het.
Als ze hier de IJssel zouden overzwemmen dan gaat dat niet goedkomen, er is altijd een enorme stroming en aan wal klauteren kan lang niet overal

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:53

Kinke schreef:
tja, ''prachtig;' een kudde paarden die de Waal overzwemmen, echt, hoe verzin je het.

Geen idee.
Jij verzint dat dat prachtig is.
... ik meldde dat een groep Koniks dat deed, en niet vanwege honger.

Citaat:
Als ze hier de IJssel zouden overzwemmen dan gaat dat niet goedkomen, er is altijd een enorme stroming en aan wal klauteren kan lang niet overal

Dat kan, zeker als rijkswaterstaat veel water vanuit Lobith naar het noorden stuurt.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:22

senna21 schreef:
Het is groen, maar of er voldoende voedsel beschikbaar is voor zoveel paarden, betwijfel ik.

Precies, dat komt van wens-natuur-denkers. De ijsseldijk hier is ook groen, maar probeer er niet over te lopen. Dat lukt nauwelijks, want ook die, net als die wierd, zijn gemaakt van rivierklei. Leuk voor vogels, een ramp voor grote grazers.
Bovendien zijn Koniks niet gemaakt voor dit klimaat. Kou geen probleem, maar natte omstandigheden geeft ellende.
Daarbij komt, en dat was ook mijn punt: Als een veehouder te laat is om zijn pinken (jonge koeien) uit de uiterwaarden te halen, er een behoorlijke sanctie volgt en volgens mij zijn ook Koniks gewoon vee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 15:30

dat beetje gras wat er staat heeft ook 0,0 voedingswaarde

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:29

En dat is ook heel erg snel op. Zet je eigen paarden maar eens met zoveel op zo´n klein stukje.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:35

En geen droge plek om te slapen. Ik vind het schandalig.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 16:50

Ik vind het heel raar, eigenlijk schandalig, dat dè wet kennelijk voor de ene veehouder wèl geldt, maar voor een ander niet. Dat kennelijk voor; Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en noem ze verder maar op, de wet blijkbaar niet geldt omdat ze hun vee "wild" noemen, terwijl het dat op geen enkele manier is.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:18

Ik vind het vooral apart dat mensen dit als positief en niet schrijnend zien.

In het gras zitten totaal geen voedingswaarde meer. Dat karige beetje daar is dus verre van genoeg voor een kudde. Overzwemmen is niet omdat ze zwemmen geweldig vinden met deze temperaturen. Dit is vooral overlevingsdrang.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 18:26

Het is wel een heel klein stukje waar ze met zijn allen op staan. Zonder beschutting overgeleverd aan de elementen met gras dat ze tot op de kluit moeten afvreten om toch nog maar iets te eten te hebben. Fraai is het allemaal niet.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:08

Nee, ik vind het niet schrijnend. Op een klein stukje of tijdelijk minder eten vind ik voor in het wild levende paarden niet erg. Zij hebben de vrijheid om keuzes te maken en te waden of te zwemmen naar meer vegetatie. Zo zie je wat er voor hun toe doet. Paarden in een klein weilandje hebben die keuze niet, ook niet naar hogere stukken te verkassen. En nee, ik ze ze niet als vee waar voor gezorgd moet worden, behalve voorzorgsmaatregelen tegen extremen zoals overbevolking. Dat vind ik wel erg.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:14

Ik las ergens dat er hekken onder het water zitten daar, dus of zwemmen echt een oplossing is?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:19

de dierenpolitie wordt normaal voor minder gebeld..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:27

Deze paarden zijn vrij, vrij in het kiezen van hun kuddegenoten, vrij om te gaan waarheen ze willen (binnen hun grote terrein uiteraard) en vrij te eten wat ze willen op het moment dat ze dat willen. Dat vind ik echt zoveel waard! Ik snap juist niet goed dat mensen bezorgd zijn over hun welzijn. Of gaat het meer om dat gewone dierhouders wel commentaar krijgen als hun dieren in de modder staan?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 19:29

Albert schreef:
dat komt van wens-natuur-denkers. De ijsseldijk hier is ook groen, maar probeer er niet over te lopen. Dat lukt nauwelijks, want ook die, net als die wierd, zijn gemaakt van rivierklei. Leuk voor vogels, een ramp voor grote grazers.

Ja, maar wat is je punt nou precies...?
Citaat:
Bovendien zijn Koniks niet gemaakt voor dit klimaat. Kou geen probleem, maar natte omstandigheden geeft ellende.

Dat vroeg ik me wel af, het geldt voor alle paarden.
Citaat:
Daarbij komt, en dat was ook mijn punt: Als een veehouder te laat is om zijn pinken (jonge koeien) uit de uiterwaarden te halen, er een behoorlijke sanctie volgt en volgens mij zijn ook Koniks gewoon vee.

Als een bokker een Konik uit een natuurgebied koopt, 'wordt het dier vee'.
Juridisch zijn deze dieren dat niet.