Vastgoedontwikkelaar omsingelt Amsterdamse manege met hekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Vastgoedontwikkelaar omsingelt Amsterdamse manege met hekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 15:11

Equnews
Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Deze ochtend was het vreemd opstaan voor de uitbaters van een manege op de Akersluis in Nieuw-West. Plots was de manege omgeven door metershoge hekkens. De pony's kunnen hierdoor niet meer vrij richting de rijbak lopen. Eigenaar Mandy Druninck is alvast niet opgezet met het gebeuren. "Dit soort mensen denkt dat ze alles kunnen maken omdat ze geld en macht hebben," klinkt het in een reactie aan NH Nieuws.

Het terrein voor manege Mandy's Pony Plezier is van Midvast, een vastgoedontwikkelaar. Zij willen bouwen op de grond en waren in gesprek met de familie om ook hun terrein over te nemen. Maar dat gesprek loopt nu spaak. Het bod van Midvast is tot nu toe te karig, zegt Mandy van Drunick."Dat aanbod moet wel realistisch zijn."

Verkoop ging dus niet door. Tot verbazing van iedereen bij de manege plaatste Midvast vanochtend tientallen hekken rondom het hele terrein.

Een deel van dat terrein is het (over)pad dat door de medewerkers en gasten wordt gebruikt om bij de manege te komen. Daar kun je nog wel komen, maar parkeren gaat niet meer en de pony's kunnen nu niet meer bij de rijbak komen.

Midvast laat aan AT5 weten dat de hekken zijn geplaatst als voorbereiding op een verbouwing, maar dat is volgens de familie Van Drunick ongeloofwaardig. "Het voelt als pesten."

Groot probleem voor de familie is dat de paarden nu dus niet meer vrij kunnen lopen in de rijbak. Want de enige weg naar de manege is die van de ontwikkelaar en daar zijn nu dus hekken geplaatst.

"Het voelt bedreigend dat je recht van overpad hebt, maar dat je nu niet eens je huis goed in en uit kan", zegt een zichtbaar geëmotioneerde Mandy. "Mijn ouders hebben hier 32 jaar gewerkt om hun bedrijf op te bouwen en moeten dit nu meemaken tijdens hun pensioen."

Vastgoedbedrijf Midvast reageerde ondertussen: "De hekken staan rondom het perceel van Midvast en dienen ter beveiliging. Midvast is namelijk voornemens om haar eigendom tijdelijk in gebruik te nemen én voor te bereiden op een bouwuitvoering. In het verleden zijn er contacten geweest met de familie Drunick, maar dat heeft niet geleid tot verdere afspraken. Daarom heeft Midvast de aandacht verlegd naar haar eigen kavel en handelt zij volledig binnen de geldende wet- en regelgeving. Op grond hiervan heeft, aldus de geraadpleegde advocaat, Midvast het recht om haar eigendom af te perken met een hek."

Onali

Re: Vastgoedontwikkelaar omsingelt Amsterdamse manege met hekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:22

Euh volgens mij is recht van overpad ook vastgelegd in de wet en mag die niet zomaar afgezet worden.

Wat een sneu bedrijf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:38

Gut gut wat een getreiter. Wat een triest bedrijf. Lekkere reclame.... Not. :n

Als de gemeente er tussenkomt is het vast weer opgelost alleen in de tussentijd is het gewoon prut.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 18:59

Interessant inderdaad of er een recht van overpad is. Zo automatisch gaat dat niet. Een nieuwe eigenaar (in dit geval de projectontwikkelaar) is bijvoorbeeld niet gebonden aan mondelinge afspraken met de vorige eigenaar.

Daarnaast kunnen er voorwaarden aan verbonden zijn die de overlast voor de eigenaar van de grond beperken. Bijvoorbeeld dat je er zelf wel over mag om naar je huis te komen en weer weg. Maar dat betekent dan niet ineens ook dat je er de hele dag klanten en pony's van de manege over mag laten gaan, of op mag laten parkeren.

Het lijkt inderdaad veel op pesten, zoals het door de manege in beeld gebracht wordt. Maar je weet denk ik al lang dat je andermans grond gebruikt voor je bedrijfsactiviteiten.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:02

Sjonge jonge, wat kinderachtig van dat bedrijf :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:50

8)7 nou het lijkt weer een demonstratie van ik heb het geld dus ik eis op waarvan ik denk dat ik recht heb. Dat het bedrijf niet van plan is een marktconform bedrag te betalen en denkt dat ze met een schijntje wel een terrein kunnen inpikken.

Sneu zielig gedoe dan. Ik mag hopen dat een rechter hier heel rap een uitspraak over doet en dat de hekken weg moeten. En duim dat er in de tussentijd geen medisch noodgeval ontstaat bij een van de ponys. Die kunnen niet eens met de trailer naar een kliniek zo -:(-

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:52

Wat verschrikkelijk kinderachtig!
Zo laat je je ook wel echt kennen zeg...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:56

Recht van overpad is een erfdienstbaarheid, en staat bij het kadaster ingeschreven.

Ooit woonde ik in een huis met een stukje tuin waar recht van overpad gold, en dat hadden de verschillende notarissen voor alle zekerheid ook in de verschillende koopactes gezet.

Ik vind het treiteren.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:03

Je kan hier toch niks zinnigs over zeggen zolang je de exacte situatie niet weet .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:29

SARINO schreef:
Je kan hier toch niks zinnigs over zeggen zolang je de exacte situatie niet weet .

Aangezien de vastgoedhandelaar het andere perceel ook in bezit wil krijgen, is dit gedrag op zijn minst bedenkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:48

De familie zal wel een spoed kort geding aangaan als ze inderdaad recht van overpad hebben. Nare situatie voor ze.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:58

karuna schreef:
8)7 nou het lijkt weer een demonstratie van ik heb het geld dus ik eis op waarvan ik denk dat ik recht heb. Dat het bedrijf niet van plan is een marktconform bedrag te betalen en denkt dat ze met een schijntje wel een terrein kunnen inpikken.

Sneu zielig gedoe dan. Ik mag hopen dat een rechter hier heel rap een uitspraak over doet en dat de hekken weg moeten. En duim dat er in de tussentijd geen medisch noodgeval ontstaat bij een van de ponys. Die kunnen niet eens met de trailer naar een kliniek zo -:(-

En een goede claim van gemiste inkomen en overlast.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:43

Hier is een filmpje te zien ( heb ik nog niet gekeken) en staat het verhaal met nog een foto erbij: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/327759/v ... -amsterdam .
Ze spannen inderdaad een kort geding aan.

Wat een trieste bedoening daar, Midvast maakt zo echt geen goede beurt...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:57

SARINO schreef:

Is helemaal niet belangrijk hier :D

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:12

Zo dat zijn ook niet zomaar hekken.. Lekker in de grond geramd en je kan ze niet bewegen. Dit is echt enorm kinderachtig van dat vastgoedbedrijf imo

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:27

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:33

Zo te zien gaat dat komen op het achterliggende terrein en blijft het parkeerterrein zoals het is.
Op de afbeeldingen is de buitenbak ook gewoon zichtbaar. Lijkt dus inderdaad puur op treiteren zoals ze de hekken nu neer hebben gezet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 00:35

Dat was ook mijn indruk o.b.v. de nummering van de percelen op google maps...
Manege zal wel niet bij de uitstraling van het hotel passen ;)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 08:51

Zeeuwsemeid schreef:
Zo dat zijn ook niet zomaar hekken.. Lekker in de grond geramd en je kan ze niet bewegen. Dit is echt enorm kinderachtig van dat vastgoedbedrijf imo

Dit voelt inderdaad als gewoon treiteren :n Toevallig heeft de ontwikkelaar op de grond naast ons ook het stuk afgezet met hekken, maar die kan je gewoon nog verplaatsen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 17:50

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 18:14

Jet schreef:
En er is een update: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/328133/h ... e-commotie .

Er zit toch wel meer aan vast dan uit het vorige bericht bleek lijkt wel.

Waar haal jij dan uit dat er toch wel meer aan vast zat?

Het lijkt er meer op dat deze vastgoedmakelaar deze commotie niet had verwacht waarbij hij alsnog besluit om in te binden en dus de hekken weer laat verwijderen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:12

NoGo schreef:
Jet schreef:
En er is een update: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/328133/h ... e-commotie .

Er zit toch wel meer aan vast dan uit het vorige bericht bleek lijkt wel.

Het lijkt er meer op dat deze vastgoedmakelaar deze commotie niet had verwacht waarbij hij alsnog besluit om in te binden en dus de hekken weer laat verwijderen.

Het lijkt mij dat je niet al ergens in november hekken om een pand laat plaatsen als je pas eind december van plan bent in de buurt te gaan bouwen. Hij zegt dat ze wel tot alles toegang hadden, terwijl zij zegt dat dat niet zo is. Ik vind dat best wel anders dan in het eerste bericht genoemd, ik weet alleen niet wat daarvan waar is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:25

Jet schreef:
NoGo schreef:

Het lijkt mij dat je niet al ergens in november hekken om een pand laat plaatsen als je pas eind december van plan bent in de buurt te gaan bouwen. Hij zegt dat ze wel tot alles toegang hadden, terwijl zij zegt dat dat niet zo is. Ik vind dat best wel anders dan in het eerste bericht genoemd, ik weet alleen niet wat daarvan waar is.

Heel vaak worden er al hekken (eventueel met cameratoezicht) om braakliggend terrein geplaatst om krakers te voorkomen. Dus op zich is dat geen gekke situatie.

Even buiten beschouwing gelaten dat in dit geval de buren er wel erg veel last van hebben :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:33

Dat kan best, maar dit was geen braakliggend terrein en ze konden kennelijk ineens niet meer bij de rijbak komen en daardoor ook de paarden niet los laten bewegen. Daar is toch wel een verschil tussen lijkt mij.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 23:45

Jet schreef:
Dat kan best, maar dit was geen braakliggend terrein en ze konden kennelijk ineens niet meer bij de rijbak komen en daardoor ook de paarden niet los laten bewegen. Daar is toch wel een verschil tussen lijkt mij.

Ik heb geen foto gezien, dus over deze situatie kan ik niets zeggen.