Noorse moeder en dochter willen miljoenenpaard Donkey Boy klonen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Noorse moeder en dochter willen miljoenenpaard Donkey Boy klonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 21:07

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Donkey Boy, hier met ruiter Jan Møller Christensen tijdens het WK voor Jonge
Dressuurpaarden 2019 in Ermelo. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Het Noorse moeder-dochterduo Kristin en Alexandra Andresen heeft grootse plannen om toppaard Donkey Boy te klonen, met de bedoeling om de klonen even succesvol en waardevol te maken als het origineel.

Het paard werd oorspronkelijk verkocht voor 25 miljoen Noorse kronen aan een Nederlandse koper, maar na een juridisch geschil kwam het terug in bezit van de Andresen-familie. Het klonen zal worden uitgevoerd door hetzelfde bedrijf dat eerder succesvolle klonen heeft geproduceerd voor een Deense vriendin van de Andresens.

Het kloningsproces kost ongeveer een miljoen kronen voor drie bevruchte klooneieren die in drie draagmerries worden geplaatst. Als de klonen even goed worden als het origineel, zou dit een lucratieve investering kunnen zijn, aangezien de prijs van de beste veulens op veilingen snel kan oplopen tot tussen een half miljoen en één miljoen kronen.

Hoewel sommige fokverenigingen nog steeds terughoudend zijn om klonen te accepteren, is de houding aan het veranderen, omdat sommigen geloven dat klonen de duurzaamheid van paardenfokkerij kan verbeteren door de beste eigenschappen van toppaarden uit het verleden opnieuw naar voren te brengen. Voorlopig lijkt het erop dat de klonen van Donkey Boy geregistreerd zullen worden bij stamboeken die klonen accepteren, waarschijnlijk in België of Nederland.

pluisje88

Re: Noorse moeder en dochter willen miljoenenpaard Donkey Boy klonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:40

Het zou verboden moeten worden…

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:37

pluisje88 schreef:
Het zou verboden moeten worden…

+1
Verboden moeten zijn...

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:46

Mijn gevoel zegt dat jullie gelijk hebben, hoor. Maar kan eigenlijk geen reden bedenken waarom het eigenlijk verboden zou moeten worden :o

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 23:52

Ik vind klonen ook een gek idee, maar....ik zie eigenlijk het verschil niet zo tussen embryo transplants en klonen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:16

juniper schreef:
Ik vind klonen ook een gek idee, maar....ik zie eigenlijk het verschil niet zo tussen embryo transplants en klonen.

Dat is toch een mega verschil hoor . De procedure voor de ontvangende merrie misschien niet zo . Maar vindt klonen zelf niks

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 00:22

lies schreef:
Mijn gevoel zegt dat jullie gelijk hebben, hoor. Maar kan eigenlijk geen reden bedenken waarom het eigenlijk verboden zou moeten worden :o

Vermindering genetische variatie. En dat gebeurt al met gewoon fokken door de fixatie op een klein aantal hengsten. Lopen al genoeg stamboeken tegen die gevolgen op ...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:09

Ik krijg hier een naar gevoel bij. Laat dieren met rust.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:43

Citaat:
Als de klonen even goed worden als het origineel, zou dit een lucratieve investering kunnen zijn [...]
Hmm, tja, met vooral een hele vette ALS. De klonen van Jazz bewijzen dat het nog niet zo simpel is....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:45

Beetje wishful thinking dat het financieel lucratief is.
Zelfs de klonen van Jazz zijn geen cash cow geworden voor zover ik weer.
Voor 80.000 euro kun je meerdere jonge veelbelovende dieren kopen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:50

juniper schreef:

Ik ben tegen beide. Kom op zeg, voor mij houd het bij inseminatie (en daar vind ik ook wat van) echt op met onze bemoeizucht en zongezonde zoektocht naar perfectie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 07:57

Klonen is juist geen zoektocht naar perfectie maar stilstand (alles houden zoals het was).
Als die hengst in je eigen bezit is zou ik denken dat het veel leuker is om daar super goede merries bij te zoeken. Bij een ruin is het een ander verhaal.
Maar ieder zijn ding denk ik maar.

Het klonen zelf heb ik geen emotie bij. Wel zou ik bang zijn dat die jonge dieren dan te vroeg sterk onder druk konen te staan omdat ze moeten presteren omdat ze puur voor de commercie gemaakt zijn.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:04

Ik vind dit soort dingen ingewikkeld en vraag me ook vaak af: moeten we het wel willen alleen maar omdat het kan.

Net zoals ze nu varkensharten in mensen plaatsen. Ik weet niet zo goed of ik dat allemaal wel ethisch verantwoord vind.

Ik neig naar nee maar ben op dit moment dus niet heel helder voor of tegen maar het wringt wel voor mij en ergens zal ik er een keer een duidelijk standpunt over innemen maar voor nu twijfel ik nog even door.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:10

Omdat je iets zelf niet ziet zitten hoeft het natuurlijk niet automatisch verboden te worden.
Zolang er geen leed bij komt kijken tenminste.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:13

Sizzle schreef:
Omdat je iets zelf niet ziet zitten hoeft het natuurlijk niet automatisch verboden te worden.
Zolang er geen leed bij komt kijken tenminste.

Weet niet of je dit aan mij bedoelt maar verbieden hoeft van mij niet. Enige is dat ik zelf nog niet echt weet wat ik er persoonlijk nou echt van vind :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:46

Zouden ze dat willen omdat dit dier geblesseerd is geraakt?

Ik ben ook niet zo'n voorstander van klonen, er is er al een..die gewoon dekt dus zie het nut er niet van in. Daarnaast weten ze nog helemaal niet wat fokken met zo'n kloon op langere termijn doet qua DNA en gezondheid.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:48

Dat niemand wil investeren in een robot paard joh die kun je helemaal afstellen zo als je dat wil.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:35

Koek koek.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:49

Met klonen creëer je dan wel een genetische kopie, met ongeveer dezelfde talenten als het origineel. Daarbij ga je eraan voorbij dat bij de ontwikkeling van een embryo heel veel kan gebeuren waardoor het resultaat significant kan afwijken, daar komt dan ook nog de opvoeding door zowel de draagmoeder als de mens bij en je hebt een totaal ander paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:35

office schreef:
Dat niemand wil investeren in een robot paard joh die kun je helemaal afstellen zo als je dat wil.

Dat is de auto. De uitvinding daarvan heeft de noodzaak van paarden als werkdier al vrijwel overbodig gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 12:05

Ik zie op zich wel nut in klonen, maar dan bij dieren die vroeg geruind zijn, omdat er hij toen niet door een hengstenhouderij opgekocht is, en nu super blijkt te lopen. Zeker bij dieren met een zeldzame bloedlijn. Of eventueel bij een merrie van een zeldzame lijn waarvan de kwaliteit enorm hoog is (hoewel we daar technisch gezien spoelen voor hebben tegenwoordig, maar dat schijnt niet bij ieder dier even succesvol en is vrij belastend voor de merrie).

Voor het reproduceren van een nog dekkende hengst, of een hengst/ruin met 100+ nakomelingen, zie ik geen voordelen op fokkerijvlak.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:00

Een kloon is alleen op genetisch niveau identiek, tussen het DNA en de daadwerkelijke uiting ervan zitten nog heel veel stappen, waardoor een kloon nooit hetzelfde is (behalve op DNA) als het originele dier. Leuk voor de emotionele waarde, een dier dat erg lijkt op het origineel, en eventueel als dekhengst als je het originele paard in de sport wilt laten lopen, maar verder voegt het allemaal niet zoveel toe.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:39

Ik denk eerder dat de kloon-fokkers zich verkijken op eventuele waarde van de klonen. Een deel van de verkoopswaarde wordt immers gerealiseerd omdat er slechts 1 Jazz, slechts 1 Totilas is en net die wil je hebben. Als er een Jazz 1.0, 1.1, 1.2 en 1.3 rondloopt, zal de interesse sowieso slinken. Volgens mij blijft dit dus een (duur) randverschijnsel in de topssport.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:05

lies schreef:

Waarom zou je nog meer dezelfde genen willen behouden met de hoeveelheid ‘lijnenteelt’ die er al is?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 16:11

De klonen van E.T. en Gem Twist hebben best leuke nakomelingen voort gebracht. Alleen dat waren zelf ruinen….