Duits onderzoek toont gesjoemel met medische info op paardenpaspoorten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Duits onderzoek toont gesjoemel met medische info op paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-23 12:52

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een nieuw onderzoek, gevoerd door de Vrije Universiteit van Berlijn, heeft aangetoond dat de medische informatie van paarden, in paspoorten niet te vertrouwen is. Er is een grote afwijking tussen de informatie van medicijnen en het uiteindelijke gebruik ervan.

In 96% van de casussen werden er afwijkingen gevonden tussen de informatie in het paardenpaspoort en het actuele medicijngebruik. De conclusie is dan ook formeel dat paspoorten niet te vertrouwen zijn.

Verder concludeert het onderzoek dat deze onzorgvuldige houding kan leiden tot strengere regels en nog diepgaandere digitalisering.

Tymone

Re: Duits onderzoek toont gesjoemel met medische info op paardenpaspoorten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:48

Er is nog nooit medicatie in de paspoorten van 1 van onze paarden genoteerd. Een digitaal medisch dossier is makkelijk aan een chipnummer te koppelen

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:05

Mijn dierenarts heeft nog nooit medicatie in het paspoort genoteerd. Daar komen alleen de vaccinaties in terecht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 15:55

Melzazu schreef:
Mijn dierenarts heeft nog nooit medicatie in het paspoort genoteerd. Daar komen alleen de vaccinaties in terecht.

Bij mij idem dito.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:16

Dus de 'schuld' ligt bij de dierenartsen? Ik dacht dat alleen medicatie vermeld moest worden waardoor ze niet geslacht mogen worden?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:18

Elisa2 schreef:
Dus de 'schuld' ligt bij de dierenartsen? Ik dacht dat alleen medicatie vermeld moest worden waardoor ze niet geslacht mogen worden?

Of waar een wachttijd voor is en dat geldt voor de meeste medicatie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:27

Zou dan moeten gaan om vaccinaties of om de aantekening 'niet bestemd voor menselijke consumptie'?
Verder zijn er toch geen verplichte registraties van medicatie?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:55

Daar was geen onderzoek voor nodig geweest hoor :+ (Bijna) overal word in gesjoemeld in de paardenwereld.

windsor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:24

Bij ons wordt het alleen in het paspoort gezet als hij bv in de kliniek gecastreert is, dan ook de medicijnen. Verder net als de anderen alleen de vaccinatie's.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:29

Die van mij heeft een tijd geleden op buut gestaan. Volgens mij moet dat altijd aangetekend worden, maar mijn DA begon er niet over.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:16

Als je paard buut krijgt moet in het paspoort de aantekening komen dat het paard niet voor menselijke consumptie geschikt is/niet geslacht mag worden. Welke medicatie hij heeft gekregen hoeft niet te worden vermeld. Als er dus al in het paspoort staat dat het paard uitgesloten is van de slacht dan hoeft er verder niets te gebeuren.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 18:25

Mijn vorige paard had buut gehad maar niet gevraagd naar een paspoort hoor. En ik ken er meerdere waar geen aantekening is gemaakt terwijl ze buut kregen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:29

Ik vind het een leuk onderzoek...

Er hoeft nl geen complete medicatielijst bij gehouden te worden in het paspoort, alleen de medicatie met een wachttermijn van 6 maanden moet erin. En dat zijn niet zo heel veel middelen.

Voor de rest moet een dierenarts een logboek formulier aan de houder meegeven bij gebruik van medicatie waarop de gegevens over het middel, dosering, etc staan en ook de wachttermijn vermeld wordt.

Dat logboekformulier hoeft niet in het paspoort.

Dus ik kan me goed voorstellen dat wat de universiteit van Berlijn onderzocht heeft, ook klopt :j

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:03

Daarom wordt tegenwoordig door dierenartsen vaak gevraagd om het paspoort en of je je paard voor menselijke consumptie wil laten slachten. Als dat niet het geval is, tekenen ze het gelijk af op de daarvoor bestemde pagina. Dan hebben ze nooit de rompslomp van het moeten noteren van de 6 maanden wachtlijst medicatie en mogen ze het paard elke benodigde medicatie geven.
Dat ik hierboven lees dat paarden met buut zelfs geen registratie in het paspoort hebben van uitsluiting vind ik wel opmerkelijk, maar eigenlijk ligt de verantwoording daarvoor bij de eigenaar en niet bij de dierenarts. De eigenaar hoort het paspoort aan de dierenarts aan te bieden, dan zal een dierenarts het vast ook aftekenen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:34

Zou het in Duitsland anders gaan dan in NL?

Weet iemand dit?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:55

Het is Europese wetgeving waar de paardenpaspoorten onder vallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:20

Oke bedankt, dan gaat het dus niet anders.

Dan vraag ik mij wel af hoe dat dan zit idd met de registratie als de paarden niet voor de slacht bestemd zijn. En of er dan uit gemakzucht regels overgeslagen worden etc.

Dat het niet klopt allemaal verbaasd mij verder ook niets.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 08:45

Als een paard niet voor humane consumptie meer bestemd is (afgetekend in paspoort), dan hoeven er helemaal geen medicijngegevens meer in het paspoort genoteerd te worden.

Wanneer het paard wel nog voor humane consumptie geschikt is (niet afgetekend paspoort), moet de houder van alle medicatie die het paard krijgt bijhouden wanneer het gegeven is en wat de wachttermijn voor slacht is (bv adhv de logboekformulieren die de houder van diens dierenarts krijgt, maar bij vrij verkrijgbare medicijnen moet je dat als houder zelf uitzoeken en bijhouden. Dit bijhouden per paard doe je als houder niet in het paspoort. In het paspoort noteert de dierenarts alleen medicatie met een wachttermijn van 6 maanden.

Wettelijk gezien mag je het paard niet verkopen als het dier nog in een wachttermijn voor de slacht zit van bepaalde medicijnen, behalve als het die medicatie betreft met wachttermijn van 6 maanden, dan mag het wel, want dan ligt het zichtbaar vast.

Ik denk overigens dat er geen paardenhouder in Nederland is, die weet dat die dit allemaal moet bijhouden als het paspoort niet is afgetekend.
En een paard een wormkuur toedienen voor die naar de nieuwe eigenaar gaat, mag dus feitelijk ook niet, want ook op een wormkuur zit een wachttermijn.

Een snelle zoektocht op een aantal middelen geeft mij wachttermijnen voor vlees van 18 tot 32 dagen voor ivermectine en moxidextine, tot 64 dagen voor de Equest pramox.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:50

Bedankt voor de verduidelijking.

Als een wormkuur ook toegevoegd moet worden dan snap ik wel waar het is mis gaat ja..

Het eerste wat de DA's mij altijd vragen bij een ander paard is of deze ooit voor humane consumptie bestemd is. Ik teken het gelijk af zodat alles gewoon gegeven kan worden wat nodig is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 11:57

Nee, het moet niet toegevoegd worden in het paspoort, je moet als houder buiten het paspoort om, bijhouden welke medicijnen een paard gekregen heeft.

In het paspoort moeten uitsluitend de medicijnen met een wachttermijn van 6 maanden voor vlees/slacht voor consumptie worden genoteerd door de dierenarts.

Als houder mag je niet eens zelf medicijnen in het paspoort noteren, je bent alleen verplicht om dat ergens in je eigen administratie bij te houden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:25

En je mag ( tegenwoordig) toch ook niet zelf het paspoort aftekenen als niet-bestemd voor slacht? Daar was een tijdje geleden toch nog ophef over omdat veel mensen hun paard ( ook na verkoop) niet naar de slacht willen hebben en dat ( nu) dus alleen door dierenartsen afgetekend mag worden?

supsuusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 12:28

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:21

Marije_jiplover schreef:
Nee, het moet niet toegevoegd worden in het paspoort, je moet als houder buiten het paspoort om, bijhouden welke medicijnen een paard gekregen heeft.

In het paspoort moeten uitsluitend de medicijnen met een wachttermijn van 6 maanden voor vlees/slacht voor consumptie worden genoteerd door de dierenarts.

Als houder mag je niet eens zelf medicijnen in het paspoort noteren, je bent alleen verplicht om dat ergens in je eigen administratie bij te houden.

Dat heb ik nog nooit gehoord dat als als houder zelf moet bijhouden apart wat voor een medicijnen een paard heeft gekregen. Ken ook echt niemand die dat doet. Zie het nut er ook niet van in.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:34

Ik krijg een kopie van medicijnen die ik koop mee en daar staat dat dus wel op dat ik het moet bewaren voor mijn administratie.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 08:33

Mijn dierenarts zei destijds dat als je aangeeft dat je paard uitgesloten is voor de slacht je de medicatie niet bij hoeft te houden. Hebben we toen dus maar voor het gemak gedaan :')