Veulen ernstig mishandeld in Winterswijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Veulen ernstig mishandeld in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-23 08:32

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
De gehechte wond van het mishandelde veulen.
Foto: Screenshot Wijkagent Willem Saris op Twitter

Aan de Veldboomweg in Winterswijk is een veulen ernstig mishandeld. Het dier werd met een enorme snijwond van 40 á 50 cm in de wei aangetroffen. De politie zoek getuigen.

Wijkagent Willem Saris schrijft het volgende op Twitter:
"#Winterswijk #Ratum #Veldboomweg wij doen onderzoek naar een ernstige vorm van #dierenmishandeling. Een veulen werd met een grote snijwond van 40 a 50 cm, in de wei aangetroffen. (foto: wond gehecht). Wie heeft er informatie? Bel ons via 0900.8844."

Gebruikte bronnen:

Anoniem

Re: Veulen ernstig mishandeld in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:35

Hoe weten ze zo zeker dat er sprake is van mishandeling? Heel summier bericht dit.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:38

En zijn ze heel zeker dat dit niet van een slecht hekwerk oid komt? Je kunt verbaasd zijn waar ze zich soms aan kunnen verwonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 08:42

Kaitlyn schreef:
En zijn ze heel zeker dat dit niet van een slecht hekwerk oid komt? Je kunt verbaasd zijn waar ze zich soms aan kunnen verwonden.
Dat dus. :=

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:04

Nou idd zou het een snijwond van een mes zijn had het ook netter gehecht kunnen worden. Dit lijkt meer op een "scheurwond"

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:11

Veulens zijn heel erg goed in zichzelf mishandelen. Zelfs als je alles perfect voor elkaar hebt met afrastering en andere obstakels in de wei krijgen ze zoiets makkelijk zelf voorelkaar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:42

Dit ziet er idd niet uit alsof het door een mens gedaan is.......

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:36

Onder het Facebook bericht gaat het inderdaad los met mensen die dit soort verwondingen al eens hebben zien gebeuren door trauma van buitenaf, maar er wordt door de betrokken personen fel op gereageerd dat alles nagelopen is en dit absoluut mensenwerk moet zijn..

Hoe lullig ook, hoop ik toch dat het een stom ongeluk is geweest ipv een doelbewuste handeling.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:37

Met een beetje pech lukt ze zit gewoon aan een isolator van de stroomdraad.
Als je maar lekker onhandig knullig doet, zoals een velen wel vaak nog doet...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:42

Het zou mij idd ook niets verbazen als het veulen dit zelf voor elkaar heeft gekregen of een klap van een paard met ijzers heeft gehad.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:53

Ik heb een jaarling gehad die zichzelf een enorme winkelhaak aan haar rechterknie bezorgd en ze liep welgeteld 2 minuten in de wei samen met de rest. Ik liet ze buiten en ging naar binnen om emmers te vullen met water om hun waterkuip bij te vullen en echt ze kwam het moment dat ik naar buiten ging met de emmers met een bebloede knie naar me toe.

Goede afrastering. We hebben ons rot gedacht of ze geen trap had gekregen maar ik vond wat bloed op de drinkbak buiten en kon alleen constateren dat het daar moest gebeurd zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:01

Cayenne schreef:
Het zou mij idd ook niets verbazen als het veulen dit zelf voor elkaar heeft gekregen of een klap van een paard met ijzers heeft gehad.

Met een klap lijkt me niet dat je een wond van 40 a 50 cm krijgt.
Een aanval van een wolf kan daar ook wel.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:01

Over de toedracht is weinig te zeggen. Kan een stom ongeluk zijn geweest. Maar de hechting zelf lijkt niet heel netjes gedaan te zijn. Hopelijk herstelt het veulen volledig.
Laatst bijgewerkt door jazzejam op 15-08-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:03

pillow schreef:
Cayenne schreef:

Ligt er maar net aan hoe een ijzer terecht komt.
Een ex-stalgenoot van mij haalde haar paard met een flinke jaap uit het land.
Na het terug kijken van camerabeelden bleek dat haar paard klem stond in een hoek en een flinke knal van zijn weidemaatje kreeg.
Daar zijn heel wat hechtingen in gegaan.
Ik zeg niet dat de verwonding van het veulen uit de openingspost door een ijzer is gedaan, maar ik zou het ook niet uitsluiten.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-08-23 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:05

Waar komt de verdenking op mishandeling überhaupt vandaan?
Een veulen kan dit ook gewoon doen door uit te glijden in volle vaart en zich daarmee fiks open halen aan een steentje, tak, afrastering of noem het. Ik moet zeggen dat mishandeling het laatste scenario is waar ik aan moet denken (niet ondenkbaar maar komen tientallen andere scenario's naar boven)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:11

Veulens zijn vaak behoorlijk eenkennig.
Lijkt me stug dat een vreemde zomaar het veulen in de handen kan krijgen. Zeker als veulen zonder halster gelopen zou hebben.

Anyway, beterschap voor het veulen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:43

pillow schreef:
Cayenne schreef:

Ik weet niet of je weleens honden of wolven beten hebt gezien, maar dat is over het algemeen niet 1 lijn. :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 12:07

nagel van een ijzer bij een ander paard dat uitgehaald heeft en de nagel net in het vlees heeft gesneden. Nagels in het gras van afgetrapte hoeven of glas, blik in het gras en met rollen eroverheen gegaan. Stokken kunnen ook scherpe punten hebben en spijkers uitsteken, hoeft niet groot te zijn

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 14:47

Zelfs een haak aan een onbeslagen hoef kan een flinke verwonding veroorzaken vooral als de hoef hard en droog is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 15:32

Ik las zonder de foto al gezien te hebben; veulen met een wond van een halve meter, hoe kan dat beestje dat overleefd hebben, dat is zowat de helft van een doorsnee (pun intended) veulen! Maar het zal een jaarling, of een niet volwassen paard zijn.

Ik zou ook niet direct aan mishandeling door mensen hebben gedacht eerlijk gezegd. Een paard blijft niet stilstaan om zo gesneden te worden. Dan zou de wond er lijkt mij anders hebben uitgezien. Dan haal je uit en krijg je een rechtere haal.

Misschien vindt de eigenaresse op fb, later nog ergens een voorwerp waar het dier zich aan verwond kan hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:29

Denk dat de dierenarts die de wond heeft gehecht wel kan zien of dit met een (schoon) mes is geweest of dat het een rijtwond is. Er er lopen idioten rond. Aangezien niemand erbij was ben ik geneigd het oordeel van de dierenarts te geloven. Die heeft de wond gezien (snijvlakken en diepte).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 17:48

paars schreef:
Denk dat de dierenarts die de wond heeft gehecht wel kan zien of dit met een (schoon) mes is geweest of dat het een rijtwond is. Er er lopen idioten rond. Aangezien niemand erbij was ben ik geneigd het oordeel van de dierenarts te geloven. Die heeft de wond gezien (snijvlakken en diepte).

Misschien lees ik er overheen maar waar bevestigd een dierenarts dat?

De politie is op zoek naar...
Kan ook zijn doordat de eigenaar zegt dat het mishandeling is.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:18

Ik heb een veulen gehad van tien dagen oud wat zich aan een verbindingsplaatje van het schrikdraad had verwond. Die lag van voor naar achter open aan één kant, haar huid hing er als een bloederige lap bij. De dierenartsen zijn daar een tijd mee bezig geweest en er gingen 120 hechtingen in!
Is uitzonderlijk mooi genezen en als volwassenen paard moest je er naar zoeken om het nog te zien.
Veulenhuidjes zijn zo teer.. ik hoop dat dit ook gewoon enorme pech is geweest en geen mishandeling en hoop dat het snel en mooi geneest!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:30

DuoPenotti schreef:
Misschien lees ik er overheen maar waar bevestigd een dierenarts dat?

De wond is niet gehecht door de wijkagent…. De wond is gehecht door een dierenarts. En die kan goed beoordelen of dit een messnede is. Dat bedoel ik ermee?

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:51

MerleSimone schreef:
Onder het Facebook bericht gaat het inderdaad los met mensen die dit soort verwondingen al eens hebben zien gebeuren door trauma van buitenaf, maar er wordt door de betrokken personen fel op gereageerd dat alles nagelopen is en dit absoluut mensenwerk moet zijn..

Hoe banketstaaf ook, hoop ik toch dat het een stom ongeluk is geweest ipv een doelbewuste handeling.
Ik snap wel dat die fel zijn. Als idd alles is nagelopen, er een arts is die heeft gehecht en die daar ook mee eens is, dan snap ik wel dat een boel mensen online die de wond zelf niet hebben gezuen roepen dat het wel een obgelukje zal zijn. Terwijl dat al is uitgesloten en jij gewoon graag de dader wil vinden. Zou ik ook best chagarijnig van worden.

Let wel, dan ga ik er voor het gemak ff van uit dat alles idd is nagelopen door mensen met kennis, en dat bij alles ook de wond hoort. Tuurlijk kan dat niet zo zijn, maar alles online is deels aannamens. We zijn er immers allemaal niet bij. Maar aannemende dat het verhaal klopt, snap ik hem wel.