ISES pleit voor voorzorgprincipe in paardensport

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

ISES pleit voor voorzorgprincipe in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 15:17

Levende Have
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het gebruik van dubbele bitten in de dressuur zou door de internationale organisatie voor de paardensport FEI bij wedstrijden op Grand Prix-niveau niet langer dwingend voorgeschreven moeten worden. Ruiters moeten een keuze hebben, waarbij ze hoofdstellen die minder belastend zijn voor het welzijn van paarden, kunnen toepassen. Bovendien moeten er eisen worden gesteld aan het gebruik van neusriemen. Metingen kunnen uitwijzen of de riem niet te strak zit.

Dit stelt ISES, de internationale organisatie voor wetenschappelijke studies naar het welzijn van paarden, een jaar voordat in Parijs de Olympische Spelen worden gehouden. Eerder gaven de Spelen aanleiding tot heftige discussies over het welzijn van de sportpaarden. Zowel de dressuur als het onderdeel springen liggen onder een vergrootglas. Grote zorgen zijn er over het gedrag van topruiters en de middelen die zij toepassen. Dat is van invloed op de manier waarop in z'n algemeenheid met paarden wordt omgegaan.

ISES spreekt zich uit voor toepassing van het voorzorgsprincipe. Vaak worden welzijnsbevorderende maatregelen achterwege gelaten, omdat het effect daarvan nog niet voor 100% wetenschappelijk is aangetoond. Volgens ISES moet bij twijfel altijd het welzijn van het paard de doorslag geven, totdat uit onderzoek blijkt dat er geen welzijnsrisico is.

ISES is er tot dusver nog niet in geslaagd de machtige FEI op andere gedachten te brengen en het welzijn van paarden boven alles te stellen. Het is belangrijk dat de FEI de standpunten van de International Dressage Trainers Club en de International Dressage Riders Club terzijde schuift, aldus ISES in een persverklaring. De FEI heeft in 2021 een welzijnsommissie ingesteld: de Equine Ethics and Wellbeing Commission, waaraan ook de Nederlandse Kathalijne Visser deelneemt. Deze commissie komt in november met een rapport op de algemene vergadering van de FEI in Mexico. In een tussentijdse versie is al geconstateerd dat in de publieke opinie wereldwijd - met uitzondering van de Verenigde Arabische Emiraten - geen meerderheid meer is te vinden voor de opvatting dat paarden er plezier aan beleven om gebruikt te worden in de sport.

Het standpunt dat dieren plezier moeten kunnen beleven aan activiteiten met de mens, is uitgewerkt in de zienswijze die de Nederlandse Raad voor Dierenaangelegenheden onlangs heeft uitgebracht: Plezier voor mens en dier? Over het inzetten van dieren voor sport, ontspanning, traditie en vermaak. "De activiteit en alles wat daarmee is gemoeid moet passend zijn voor de diersoort, zijn natuur én het individu", aldus de RDA. "De activiteit en alles wat daarmee is gemoeid mag geen inbreuk maken op de integriteit (heelheid) van het dier."

Dit betekent onder meer dat:

• het dier de vrijheid moet hebben om te kunnen stoppen met de fysieke activiteit of training zonder dat dit onaangename consequenties heeft
    het dier alleen blootgesteld mag worden aan trainingsmethoden en hulpmiddelen die door het dier als neutraal of positief worden ervaren

De RDA vindt dat als een dier wordt blootgesteld aan activiteiten op het gebied van sport, ontspanning, traditie of vermaak, aan zes leidende principes moet worden voldaan. "Dit om een dierwaardige inzet van de dieren te realiseren. Zijn de activiteiten niet verenigbaar met de leidende principes, dan moet worden bekeken hoe en waar de activiteit kan worden aangepast. Dat kan ertoe leiden dat sommige activiteiten in de huidige vorm niet meer kunnen bestaan en dus zouden moeten veranderen of zelfs zouden moeten stoppen. De RDA wil naar een toekomst toe waar sport, ontspanning, traditie en vermaak plezierig is voor mens én dier."

Elisa2

Re: ISES pleit voor voorzorgprincipe in paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:40

En hoe zien ze dat voor zich precies?

Paard heeft geen zin meer dus stopt midden in een proef hi hi.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:24

Nouja, in principe zou dat eigenlijk wel zo moeten zijn..

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:44

2 bitten heb ik sowieso nooit gesnapt. Voor fijnere hulpen? Maar hoe kan je nou fijnere hulpen geven met meer geschut?

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:01

Als ik geen zin heb om te werken kan ik toch ook niet zomaar stoppen? De natuur van de mens is toch zo dat ie niet gemaakt is om 5 dagen achter een beeldscherm te werken/lopende band/vul maar in….
De sportpaarden bestaan omdat er met ze gesport wordt… zonder die sport geen sportpaarden….
Ik zeg hier niet dat we ze niet goed moeten behandelen hè… ieder dier verdiend het dat er goed voor ze gezorgd wordt en er positief met ze getraind wordt…
Het overmatige betuttel van een grote groep omdat een enkeling verkeerde keuzes maakt wordt steeds erger in mijn ogen…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:24

Cinnepin schreef:
2 bitten heb ik sowieso nooit gesnapt. Voor fijnere hulpen? Maar hoe kan je nou fijnere hulpen geven met meer geschut?

Dat snap je pas als je er ooit goed mee hebt leren rijden denk ik. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:25

hesterve schreef:
Als ik geen zin heb om te werken kan ik toch ook niet zomaar stoppen? De natuur van de mens is toch zo dat ie niet gemaakt is om 5 dagen achter een beeldscherm te werken/lopende band/vul maar in….
De sportpaarden bestaan omdat er met ze gesport wordt… zonder die sport geen sportpaarden….
Ik zeg hier niet dat we ze niet goed moeten behandelen hè… ieder dier verdiend het dat er goed voor ze gezorgd wordt en er positief met ze getraind wordt…
Het overmatige betuttel van een grote groep omdat een enkeling verkeerde keuzes maakt wordt steeds erger in mijn ogen…

Mee eens, met deze redenatie moet je kinderen ook niet op school houden als ze naar huis willen. En werknemers idd ook niet.

Risxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:27

De verplichting van de mens om de te werken, te vergelijken met dieren, heb ik altijd al vreemd gevonden. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 20:47

Omdat de meeste paarden maar een uurtje per dag hoeven werken en de meesten niet eens iedere dag?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:03

Jij kiest ervoor om te werken, een paard niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:05

Cinnepin schreef:

O:)
In principe heeft de stang een andere functie dan de trens.
De kinriem van de stang werkt in, naar het schijnt op een reflexmatige ontspanning van de kaak,
en met juist gebruik werkt de stang makkelijker in op wat Duiters Hankenbiegung noemen: wat mij betreft bekkenkanteling, ondertreden van de achterhand, buiging van alle gewrichten van het achterbeen.

Persoonlijk lukt het mij niet om dit netjes uit te voeren met slechts één vinger tussen de beide teugels. :o

De oude meesters stelden dat je moest beginnen met de stang als je 99% van de tijd de Hankenbiegung kon krijgen 'op zit en zwaartepunt'.

(En helaas wordt de stang regelmatig gebruikt als extra dwangmiddel. |( Legaal te gebruiken in de ring, itt de slofteugel. En behalve legaal op gegeven moment verplicht.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:23

Supervixen schreef:

Ehm nee hoor, ik moet... anders geen geld, geen eten en geen huis.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:35

Ik vind een paardenmond veel te klein voor 2 bitten.

Maar ik rijd dan ook bitloos.

Maar ik ben dan ook een recreatie ruiter ( en rijd het meest en liefst in het bos ) en geen sport ruiter.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:44

Elisa2 schreef:
Supervixen schreef:

Ehm nee hoor, ik moet... anders geen geld, geen eten en geen huis.

Er zijn mensen die zelfvoorzienend leven. In de vrije natuur is genoeg te vinden.
Maar wij moeten wel langer doorwerken dan paarden. (Als ik eraan denk dat ik nog 30 jaar moet word ik al depressief)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:47

Soms filosofeer ik wel eens hoe de mensen over 200 jaar op ons terug kijken... Zouden ze dan de wijze waarop wij met dieren omgaan, zien als een vorm van slavernij? Ik ben er nog niet uit. Maar dat we voor verandering komen te staan is zeker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 21:53

Ik vraag me meer af of er over twee honderd jaar nog mensen bestaan..

(edit, kritisch zijn is natuurlijk altijd goed, alleen slaat men soms nogal door imo :) )

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 22:12

Maar het is niet zo dat dat ik liever vrij ben, betekent dat ik mijn werk heel vervelend vindt hè. Mijn paard loopt tijdens het rijden vrolijk met de oortjes erop, maar ik denk als ze de keuze zou krijgen dat ze liever vrij heeft. Om de simpele reden dat een paard, en een mens ook, het liefst zo zuinig mogelijk met energie omgaat.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 00:23

hesterve schreef:

Het sportpaard is gecreëerd. Paarden'sport' is sowieso niet normaal, puur vermaak. Dat mensen werken is niet voor vermaak, maar omdat het moet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 07:02

_Mir schreef:
Het sportpaard is gecreëerd. Paarden'sport' is sowieso niet normaal, puur vermaak. Dat mensen werken is niet voor vermaak, maar omdat het moet.

Werken levert iets op. Het is, meestal, de moeite waard, want je krijgt er geld voot.

Ik vind een paard laten werken omdat een volwassen mens dat ook moet, een rare redenatie. Het paard moet werken omdat wij dat leuk vinden. Dat is prima, maar zeg het wel gewoon zoals het is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 07:34

Supervixen schreef:

Ik kies er niet voor hoor...ik moet anders kan ik mijn rekeningen niet betalen.
Als ik morgen de loterij win stop ik acuut met werken.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:08

Maar jij bent wel vrij om, als je het niet naar je zin heb op je werk, te stoppen en wat anders te zoeken. En vrij om minder te werken, geen paard meer houden en je hoeft zo een flink aantal uren minder te werken om rond te komen.
Maar eigenlijk slaat deze vergelijking nergens op, een paard is geen mens. Een sportpaard is gecreëerd om ons mensen een plezier te doen. Zonder de sport zou het sportpaard niet bestaan, maar denk eens na. Zou een paard liever een rottig leven lijden of gewoon niet bestaan? (Heel kort door de bocht hè, zo zwartwit is het uiteraard niet)

Ik hoop dat het in elk geval toegestaan gaat worden om altijd voor een andere, vriendelijkere optoming te kiezen en bv. sporen achterwegen te laten. En dan zien we wel of het ook zonder kan. Want roepen dat het allemaal nodig is is lekker makkelijk als het tegendeel niet bewezen mag worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:11

Ik denk dat werken voor paarden ook eens anders gezien moet worden.

De meeste paarden hebben overgewicht en niet de mogelijkheid om hele dagen te trekken zoals ze in de natuur wel zouden doen. Hun beweging geven is dan wat werken genoemd wordt, maar feitelijk hebben ze dat vaak ook nodig om fit en gezond te blijven.

Het is alleen triest als het op een verkeerde manier gebeurd waar veel dwang en geweld bij komt kijken.

De meeste paarden die ik ken werken/bewegen gelukkig graag, en komen zelf..dus in die zin hebben ze zeker een keuze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:14

Nynkex01 schreef:
Maar het is niet zo dat dat ik liever vrij ben, betekent dat ik mijn werk heel vervelend vindt hè. Mijn paard loopt tijdens het rijden vrolijk met de oortjes erop, maar ik denk als ze de keuze zou krijgen dat ze liever vrij heeft. Om de simpele reden dat een paard, en een mens ook, het liefst zo zuinig mogelijk met energie omgaat.

Ik ken sommige die juist vervelend worden als ze niet mogen werken, gaan zich vervelen..willen graag mee en wat doen. Het zal per individu verschillend zijn. Denk ook echt dat veel paarden hun werk leuk vinden en zo zou het ook moeten zijn, anders gaat er iets niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:43

Elisa2 schreef:
Ik denk dat werken voor paarden ook eens anders gezien moet worden.

De meeste paarden hebben overgewicht en niet de mogelijkheid om hele dagen te trekken zoals ze in de natuur wel zouden doen. Hun beweging geven is dan wat werken genoemd wordt, maar feitelijk hebben ze dat vaak ook nodig om fit en gezond te blijven.

Het is alleen triest als het op een verkeerde manier gebeurd waar veel dwang en geweld bij komt kijken.

De meeste paarden die ik ken werken/bewegen gelukkig graag, en komen zelf..dus in die zin hebben ze zeker een keuze.
Ach ja, semantics, semantics. Over de semantiek gaan bakkeleien verandert echter niets aan de realiteit.

Om ze fit en gezond te houden hoef je geen springparcours van 1,60 te springen of een Grand Prix dressuurproef te rijden. Als het je echt puur gaat om het geven van beweging, ga je elke dag een flink stuk met ze wandelen, maar klim je er niet op en bedrijf je er al helemaal geen sport mee. We rijden ze omdat wij dat leuk vinden, niet omdat dat noodzakelijk is voor het paard, dat is je reinste kul.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 08:48

Wandelen is niet genoeg om ze fit en gezond te houden.

Ik heb het nergens over sport he? Ik zeg alleen dat ik denk dat er naar werken anders gekeken moet worden.

Ik heb het ook over beweging geven en niet over rijden, er zijn zoveel manieren om een paard beweging te geven.

Jouw realiteit is niet mijn realiteit.