Een paard moet nooit alleen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Een paard moet nooit alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 21:55

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer

Een paard is een kuddedier, dat gezelschap moet hebben. Uit onderzoek blijkt dat paarden die alleen staan, zeer ongelukkig zijn en veel stress ervaren. In tegenstelling tot andere landen, is het in Nederland niet verboden om een paard zonder soortgenoten in de wei te zetten. "Een paard dat alleen staat, lijdt”, stelt dierwetenschapper Sarah Pesie van Dier&Recht. "Paarden grazen vaak samen, en als de een slaapt, houdt de ander de wacht. Een paard dat helemaal alleen staat, krijgt chronische stress. Het is dan continu alert, omdat het er letterlijk alleen voor staat.”

Dierenwelzijnsorganisaties vinden dat Nederland het voorbeeld moet volgen van Duitsland, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Zwitserland, waar het verboden is om een paard te huisvesten zonder de mogelijkheid tot in ieder geval 'snuffelcontact', waarbij de dieren contact kunnen hebben, ook al staan ze in een andere wei.

Een goed voorbeeld van stress bij een paard dat alleen staat, is Nozem. Eigenaresse Mariska Vermaas wilde hem een weekendje ergens laten logeren. Hij zou dan wel alleen staan. maar "dat zou wel goed gaan", dacht ze. Het gíng goed, wel een halve dag. "Hij was echt in paniek, liep alleen maar te ijsberen, hinnikte, at en dronk niet meer. Ik heb hem meteen weer teruggebracht. Toen de trailer op zijn vertrouwde plek openging, slaakte hij een diepe zucht, zo van: het is weer goed."

Rapport
In 2003 verscheen een rapport waarin duidelijk werd hoezeer paarden lijden onder een eenzaam verblijf. "We zijn nu twintig jaar verder en het mag nog steeds. Als we het aan de sector overlaten, willen ze het weer een hele generatie de tijd geven om dingen rustig aan te kunnen passen. Het duurt langer en langer, en al die tijd lijden duizenden paarden daaronder. Het is in feite gewoon dierenmishandeling”, aldus Pesie.

Uit recent onderzoek van Dier&Recht blijkt dat één op de vijf paarden, die in het bezit zijn van particulieren, als eenzaam kunnen worden bestempeld vanwege ‘een totaal gebrek aan fysiek contact met soortgenoten’. Dit geldt voor 17 procent van de manegepaarden.

Gids voor Goede Praktijken
In 2011 werden er wel regels omtrent het houden van paarden opgesteld, op initiatief van de Dierenbescherming. Deze regels zijn nooit een wettelijke norm geworden. Wel stelde de sector op verzoek van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vervolgens de Gids voor Goede Praktijken (GvGP) op, waarin staat dat veulens en paarden tot de leeftijd van 3 jaar in sociaal verband moeten opgroeien. Dit was een goed begin, maar er werd niet op gehandhaafd.

“Sociaal contact is voor een paard véél belangrijker dan veel mensen denken”, stelt Machteld Van Dierendonck, professor ethologie en expert dierenwelzijn aan de universiteiten van Antwerpen en Gent. “Een paard alleen heeft een ­probleem. Het wordt triest. ­Depressief, zelfs. Gelukkig raken we er meer en meer van doordrongen dat het voor de gezondheid van paarden noodzakelijk is om soortgenoten in de buurt te hebben. Minstens binnen gezichtsafstand, met neuscontact, het liefst ook bij elkaar.”

Gebruikte bronnen:

paars

Re: Een paard moet nooit alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:39

Tja, niet voor alle eigenaren een leuk bericht om te lezen, maar ik ben het er wel mee eens. Het zijn geen solitaire dieren. Maar goed; mensen houden wel meer diersoorten op een manier die stress veroorzaakt bij het dier. Konijnen in te kleine kooitjes, honden die te lang alleen zijn etc.
Goed dat er iig meer en meer aandacht voor komt. Niet altijd zo eenvoudig op te lossen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:53

Nog steeds zie ik hier vooral bij boederijen vaak een paard alleen, blijf het zielig vinden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 22:58

Een paard alleen vind ik ook not done. Maar een paard apart kan ik nog wel snappen, want ik heb er helaas ook zo een lopen. Maar ik ben super blij om te zien dat ze ondanks het draadje ertussen toch een hechte kudde zijn die alles hetzelfde doen en beurtelings om elkaar waken. (Vaste)buren zijn ook echt wel een must om te snuffelen en sparren.

Die shetjes in een tuin alleen, of een ouder paard volledig afgezonderd, vind ik idd gewoon zielig. Evenals andere diersoorten die normaliter super sociaal zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:01

Ik vind een paard alleen echt niet kunnen, het is een kuddedier en daarmee is gezelschap een eerste levensbehoefte. Die van mijn zus staat ook alleen, maar ik krijg er geen gezelschap aangepraat en ik vind het werkelijk zo sneu voor m.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:01

Ik vind het al sneu, dat wij met een draadje moeten werken wegens aansterken van het oudje... (Ze staan met zn drieën, maar oudje wordt bevreten.) En dat alleen voor de nacht.

Ik zie ze ook nog met regelmaat alleen. Of mensen die denken één shetlander te moeten hebben... Want twee is te veel. Misschien niet leuk om te zeggen, maar neem dan twee Vlaamse reuzen als graasgoed ofzo...

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:04

Ik weet niet hoor maar ik zie nog zelden een paard alleen staan. Ik zie vooral veel paarden samen met (bijv) een shet in de wei maar veel hebben ze niet aan elkaar. Wat mensen soms vergeten is dat er tussen paarden ook een mismatch kan zijn. En als ze dat wel zien gaan de paarden maar uit elkaar en staan ze nog steeds alleen. Dat is haast net zo kwalijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:04

De reactie van de KNHS vind ik uiterst treurig. Zij zijn van mening dat het niet veel voorkomt dat een paard alleen staat zonder zicht op andere paarden.
Ik nodig ze uit voor een rondje Achterhoek, ik ken legio voorbeelden -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:07

Als ik onderzoek door Dier en Recht lees dan haak ik al af..

Ben absoluut voor paarden in kudde verband houden. En waar mogelijk altijd zorgen voor sociaal contact. Merendeel wat ik zie staat gelukkig niet alleen op een paar paarden na bij boeren in de wei.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:14

Ik ken ook wel stallen waar contact niet mogelijk is, helaas. In de wei zie je het niet meer zo vaak.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:36

Elisa2 schreef:
Als ik onderzoek door Dier en Recht lees dan haak ik al af..

Ben absoluut voor paarden in kudde verband houden. En waar mogelijk altijd zorgen voor sociaal contact. Merendeel wat ik zie staat gelukkig niet alleen op een paar paarden na bij boeren in de wei.

Precies dat.
Ik ken een hoop intens slechte mensen/instituten die best wel eens wat zinnigs te melden gehad zullen hebben.

Dat gezegd hebbende: een paard alleen ben ik absoluut tegenstander van en zou ontmoedigd moeten worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:42

Lijkt mij prima om daar wetten voor op te stellen.
De huisvesting van productiedieren is compleet dichtgetimmerd met regels maar bij hobbydieren kan iedereen zomaar wat doen..

Stel regels op dan is het voor iedereen duidelijk.

Mogen ze ook meteen vastleggen dat gezonde paarden dagelijks een aantal uur vrije beweging dient te hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:09

Ik ben ook niet zo'n dan van Dier & Recht, maar hier hebben ze natuurlijk wèl een punt. De overheid doet niks en de paardensector doet niks, en de paarden zijn de dupe.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:20

Dovahkiin schreef:
Ik weet niet hoor maar ik zie nog zelden een paard alleen staan. Ik zie vooral veel paarden samen met (bijv) een shet in de wei maar veel hebben ze niet aan elkaar. Wat mensen soms vergeten is dat er tussen paarden ook een mismatch kan zijn. En als ze dat wel zien gaan de paarden maar uit elkaar en staan ze nog steeds alleen. Dat is haast net zo kwalijk.

Hier ben ik het dan weer echt niet mee eens. Mijn haflinger is echt enorm opengebloeid sinds hij een shettenvriend heeft en je moet maar eens komen horen als die twee uit elkaar genomen zijn. En ok ze kunnen dan niet “schoften kroelen” maar dat houd hun niet tegen op “poep en schouder blad” te kroelen. Ze staan nu zelfs met 2 in kudde verband en moet jij eens zien hoe die 2 tussen 11 andere steeds in elkaars buurt te vinden zijn, terwijl ze beide een ander voor het kiezen hebben.

Het klopt dat het match moet zijn, want in diezelfde kudde houden mijn 2 ruinen zich dan weer mooi bij 2 veulens (boerenpaard en haflinger) en zo zie je wel duidelijk dat paarden elkaar uitkiezen adhv karakters ook.

Maar een paard is een paard of die nu 1.05 is en “pony”’genoemd wordt of een reus van 1.75.. hun (lichaams) taal blijft hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:38

Als het nog zo weinig voor komt zie ik ook niet in waarom iemand een probleem zou hebben met een wet er over.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:03

Hier in Zweden is dat al jaren een wet en in mijn inziens een hele goede ook.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:07

Ayasha schreef:
Als het nog zo weinig voor komt zie ik ook niet in waarom iemand een probleem zou hebben met een wet er over.

Touché :Y) .

Het komt nog veel te vaak voor, soms door onwetendheid, soms met het argument dat het paard echt niet met andere paarden kan. Dat laatste is bijna altijd op te lossen met een draadje of een groter stuk land.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:15

Ayasha schreef:

Dit! _/-\o_
Gewoon lekker wettelijk vastleggen. Dan is het duidelijk voor iedereen en dan weten we vrijwel zeker dat paarden lekker samen kunnen staan.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:20

Beide buren hebben een pony alleen staan, laat die wet maar komen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:23

Hier in oost Groningen komt het ook nog veel voor helaas, net als stallen waar paarden er niet of veel te weinig uit komen, en fiks wordt bespaard op ruwvoer. Merendeel van de paardenliefhebbers vindt het prima, want gaat altijd al zo.

Mijn dekhengst stond al zeker 15 jaar apart, wel met zicht op andere paarden. Toen ik hem kocht dacht ik, is hij gewend, kan wel. Maar binnen een maand moest ik mijn mening bijstellen, wat een stress. Na 15 jaar alleen heb ik hem bij mijn drachtige merries gezet, doodeng, maar de dames hebben hem keurig geleerd wat wel en niet kan. Toen ze gingen bevallen moest hij weer alleen, en zag ik de stress terug komen. Veel mensen zagen het niet en vonden mij overdrijven. Gelukkig was een van de veulens een hengstje, die ik met afspenen langzaam heb geïntroduceerd bij pappa. En wat was pappa lief voor de kleine, vanaf het eerste moment. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder en de heren zijn nog steeds dikke maatjes. Ze lopen samen met nog 2 paarden bij de nieuwe eigenaren van de jongste. Ik mis Collin verschrikkelijk, maar als ik zie hoe blij hij is en echt paard kan zijn, maakt dat alles goed.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:30

Helemaal mee eens. Ookal heeft m'n hengst een gebruiksaanwijzing als het op samen zetten aankomt, ook een hengst is een paard en hoort samen te staan! Met wat geduld kom je heel ver ;)
Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:31

Dovahkiin schreef:

Kan er hier in een straal van 1 km al 5 tellen.

Bij 3 heb ik gevraagd waarom. Waarvan ik bij 1 een diervriendelijk antwoord kreeg.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:36

Het gaat hier over alleen staan zonder paarden in zicht of nooit snuffelcontact. Het alleen staan met draadje oid ertussen ga je nooit kunnen verbieden en moet je ook niet willen. Dan ga je dieren benadelen, terwijl er met de regel dat ze niet alleen mogen staan zonder ook maar een paard in zicht alleen maar paarden op vooruit gaan. Met contact over een draadje nog meer, dat is nog een stap beter.
Natuurlijk wil je in de ideale wereld ze altijd samen in 1 wei of paddock hebben, liever zelfs met meer als 2. Maar dat is niet altijd mogelijk. Soms omdat er ooit iemand besloten heeft dat paard alleen moest, soms door gedrag van het paard, of juist medische zaken. En vaak ook door gebrek aan ruimte.

Dat de sector zelf er niks aan doet is niet zo gek, die hebben niks te vertellen over de paarden van die particulieren die nu zo alleen staan. Net als het aantal uren buiten staan enzovoorts, er is een richtlijn, maar ze kunnen niks anders als advies uitbrengen.

Ik snap ook niet dat mensen denken dat bijvoorbeeld een geit een goede vervanging is. Leuk, twee diersoorten die allebei alleen zijn en niet dezelfde taal spreken. Zo hebben wij ooit een pony niet gekocht die bij die mensen al jaren alleen stond met een geit. Ja, hij was op de ponyclub een stuk feller dan thuis. Gek he? Dan zag hij voor het eerst soortgenoten, de rest van de tijd zag hij niks. Terwijl de buren er meerdere hadden, maar uit het zicht.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:50

Tja, mijn paard heeft ook een tijd alleen gestaan, maar nu al weer een paar jaar met een maatje. Maar ik kan niet aan haar merken dat het enig verschil maakt. Ze staat aan huis, dus ik zie haar elke dag meerdere uren waardoor ik denk dat ik het behoorlijk goed kan inschatten. Bijboorbeeld: Ook toen ze alleen stond lag ze regelmatig diep te slapen. Vertoonde geen stress gedrag zoals bijten, luchtzuigen, graven, dingen slopen, ongedurig langs de draad lopen. Toonde slechts minimale interesse als er een paard in zicht kwam en ook als het paard van de buren weg was reageerde ze daar niet op.
Zij is wel opgegroeid in een groep paarden. Maar daar heb ik haar nooit kunnen betrappen op het hebben van een vriendje (lekker kriebelen met een ander paard, of gewoon samen staan). Zij zette zichzelf altijd apart in de groep.
Nu staat ze samen met haar dochter, en dat gaat prima en het voelt met name voor mezelf goed dat ze niet alleen meer is.

Ik wil hiermee NIET zeggen dat paarden DUS prima alleen kunnen staan. Ik wil alleen benoemen dat niet ieder paard gestressed raakt van alleen zijn.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 08:53

Grappig dat mensen een drama maken over een paard alleen, maar het heel gewoon vinden om 1 hond te houden, terwijl dat net zo goed een roedeldier is… Ik vind daar wel wat van -O-