Te paard langs alle hunebedden in Nederland: Karin gaat het doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Te paard langs alle hunebedden in Nederland: Karin gaat het doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 21:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Karin en Zula. Foto: Privébezit Karin Olfert

Nederland telt 53 hunebedden en Karin Olfert gaat ze allemaal bezoeken. Het bijzondere hieraan is dat ze het samen met haar zelfgefokte merrie Zula gaat doen. De exacte route is nog niet uitgestippeld, maar de tocht zal 11 dagen duren, en ze zullen zo'n 350 kilometer afleggen. Tussendoor zullen Karin en Zula één rustdag hebben. Onderweg slapen ze bij kennissen en campings met een weiland. Bang voor trekkers en ander verkeer dat ze onderweg tegen kunnen komen, is Karin niet. “Er zullen vast wel obstakels zijn, zoals viaducten. Die zijn spannend voor paarden, vanwege het verkeer dat er onderdoor raast. Maar ik als ik koel blijf, dan houdt Zula het hoofd ook koel.” Ze weet ongeveer wel waar ze allemaal langs moet rijden, maar het blijft wel een puzzel. “Er zijn bepaalde wegen waar je met een paard niet overheen mag of kan. Bijvoorbeeld omdat er een veerooster ligt of een hekwerk staat. Dat moet ik nog goed uitzoeken.”

Vanwege haar werk het is niet vreemd dat Karin ook in haar vakantie iets met hunebedden gaat doen. “Ik werk als activiteiten coördinator bij het Hunebedcentrum, dus het is ook niet heel gek dat ik iets met hunebedden ga doen, zelfs tijdens mijn vakantie! Ik hoop dat ik na deze tocht eindelijk kan onthouden waar alle 53 precies liggen, dat scheelt opzoeken in de toekomst.”

Karin ziet de tocht niet alleen als een leuke vakantie, maar ook als een test. “Ik wil over een paar jaar een lange tocht maken door Europa, met twee paarden. De tocht langs de hunebedden is daarvoor een mooie test. En ik ben benieuwd hoe het uitstippelen van de route zal gaan”, vertelt ze aan Dagblad van het Noorden.

Karin en Zula vertrekken 18 juli bij het hunebed in Balloo. Als alles volgens plan verloopt, zal hun tocht op 28 juli eindigen bij de hunebedden in Rolde. Het avontuur is te volgen op Instagram, via het account @1paard53hunebedden. Karin zal haar avonturen ook bij gaan houden in een dagboekje voor Bokt.

Afbeelding
Een hunebed, gezien tussen de oren van Zula door. Foto: Privébezit Karin Olfert

Gebruikte bronnen:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:24

Heel gaaf en bijzonder.

En leuk om wat te lezen van een stal genoot :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:50

Langs alle hunebedden in Nederland. Het klinkt als een enorme rit maar ze staan allemaal in een rondje in Drenthe en 1 in Groningen. Alleen de 2 in Havelte en 1 in Diever staan wat verder weg. Nog wel een behoorlijke tocht maar het is toch wat anders. Wel een leuk idee trouwens wie weet is er een vaste aangegeven route van te maken.

pien_2010

Re: Te paard langs alle hunebedden in Nederland: Karin gaat het doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:55

Ik verheug me op het dagboekje. Leuk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:09

pillow schreef:
Langs alle hunebedden in Nederland. Het klinkt als een enorme rit maar ze staan allemaal in een rondje in Drenthe en 1 in Groningen. Alleen de 2 in Havelte en 1 in Diever staan wat verder weg. Nog wel een behoorlijke tocht maar het is toch wat anders. Wel een leuk idee trouwens wie weet is er een vaste aangegeven route van te maken.

350km is imo een enorme rit.

Ik vind 1 rustdag precies wel weinig. Ik zou zo'n tocht toch eerst goed opbouwen of rijdt ze al meerdere ritten van bv 50km?

Ik wist tevens niet wat een hunebed is, dus heb weer wat bijgeleerd.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:13

Leuk *\o/* dan kom je hier vlak langs. :D
Er liggen 2 vlak bij elkaar *D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:35

350 in 10 dagen! Wow dan heeft ze vast goed voorbereid. Wellicht omdat Pillow ook zegt dat er veel bij elkaar liggen dat ze 1 of 2 hele lange dagen pakt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:38

Wat een leuk idee!
Ik ga je volgen op insta

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:52

Art_Ificious schreef:
pillow schreef:

350km is imo een enorme rit.

Ik vind 1 rustdag precies wel weinig. Ik zou zo'n tocht toch eerst goed opbouwen of rijdt ze al meerdere ritten van bv 50km?

Niet dat ik mij bemoei met de manier van trainen maar ik kan in ieder geval wel zeggen dat er heel veel buitengereden wordt , we hebben naast de stal echt kilometers aan paden.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:03

Een erg origineel idee voor een trektocht!
Lijkt me een mooie tour, met een hoop sub-doelen om dagelijks af te strepen.

Persoonlijk vind ik 35km per dag wel veel, zeker voor een nog niet helemaal uitgegroeid paard (hij is pas 5).

Het lijkt me persoonlijk ook flink vermoeiend, met een strak schema, maar gezien haar instelling zal zij het wel redden :-)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:11

Heel leuk! Kennelijk is het moeilijk om genoeg te krijgen van hunebedden :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:31

Klinkt behoorlijk pittig inderdaad...
Wel een heel tof idee!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 19:54

Wat gaaf, ik ken al veel hunebedden en die in Midlaren en bij het Pinetum in Anloo zijn mijn favorieten denk ik.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 20:21

Bijzondere tocht, heel veel succes en benieuwd hoe het verloopt :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:11

Oh wat leuk! Die rit wil ik ook wel volgen. :D

Overigens vind ik 35 per dag niet per sé heel veel als de conditie van baas en paard goed is hoor. Dan kan je als je een beetje op tijd op pad gaat ergens halverwege een flinke graaspauze houden en dan toch voor donker weer op de volgende bestemming zijn.

Met de fiets wel eens hunebedrondjes gedaan, het is prachtig!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:49

Art_Ificious schreef:

Echt niet?

DemiSisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:50

Wat een leuk plan! Heel benieuwd naar het verloop van deze tocht, dus ik ga ze zeker volgen :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:52

Qimm schreef:
Art_Ificious schreef:

Echt niet?

Nee echt niet. :)
Ben van België, weet niet eens of wij dat hier hebben :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:53

Ah ok, dan snap ik het wel :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 17:52

julius_juut schreef:

Overigens vind ik 35 per dag niet per sé heel veel als de conditie van baas en paard goed is hoor. Dan kan je als je een beetje op tijd op pad gaat ergens halverwege een flinke graaspauze houden en dan toch voor donker weer op de volgende bestemming zijn.

Eens.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 23:32

julius_juut schreef:

Een rit van 35km is niet zo veel nee, maar 10 dagen van 35k, met misschien nog eens verkeerd rijden of een ommetje of tegenvaller, bepakking, evt vermoeidheid en vermoedelijk heel veel stappen - maken dat voor mij heel anders...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 00:07

Nederland noemt het hunebedden. De rest van Europa heeft het over dolmen. Die zijn er in België ook.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 04:39

In en rond t dorp waar ik woon liggen er 6. Ik kom ze bij elke buitenrit tegen.
Leuk idee om dit te doen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 06:52

Keileuk idee, maar 35 km is erg veel zeker voor een paard van 5. Zal het ook nog eens erg warm zijn bijv. Ik zou er 10 dagen bij aan plakken, Niet 350 km in 10 dagen proppen. Maar de helft per dag pakken.En dan ook nog wat vrije dagen.Het moet ook eerlijk voor jouw paard blijven. Denk echt dat het teveel is. Op het moment dat jouw paard het niet meer volhoudt kun je jezelf wel voor je hoofd slaan. Je zoekt de publiciteit op dus iedereen maakt dat ook nog eens een keer mee. Heb eens een topic gevolgd van een familie die een bedevaartstocht wilde houden. Was ook eigenlijk door iedereen die het volgde al wel te zien dat het niet ging werken. Ze zijn dacht nog tot Noord Frankrijk gekomen en toen was het al op. Beter voorzichtig dan te veel zou ik zeggen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:09

TS is inmiddels al vertrokken voor dag 2, dus dat advies is wat aan de late kant.