Paardenkoetsen verdwijnen uit binnenstad Brussel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenkoetsen verdwijnen uit binnenstad Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 18:25

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
De paardenkoetsen in Brugge worden niet vervangen door elektrische exemplaren.
Foto: David Merrett/Flickr

Het vertrouwde beeld van de paardenkoetsen in de binnenstad van Brussel zal binnenkort veranderen. De uitbater van de koetsen, Thibaut Dantine, wil ze allemaal vervangen voor elektrische exemplaren. "Het was mijn eigen idee, ik wilde er al langer mee stoppen. We willen de koetsen laten rijden zoals dat op het einde van de 19de eeuw gebeurde", vertelt hij. Daarmee is Brussel de eerste Europese hoofdstad die dit wil gaan doorvoeren.

Het stadsbestuur is blij met deze verandering. "Ik strijd al vier jaar voor de paarden die in het centrum rondrijden met toeristen. Het was moeilijk om de dieren elke dag te zien rondzeulen met toeristen. Soms hadden ze amper vijf minuutjes pauze tussen twee ritjes door. In deze temperaturen is dat nog lastiger", zegt Zoubida Jellab, van Ecolo-Groen.

De nieuwe koetsen zullen een Harry Potter-gevoel geven: ze zien eruit als paardenkoetsen, maar ze zullen rijden zonder dat ze worden voortgetrokken door een paard en er zal geen koetsier zijn.
De exacte 'look' van de koetsen is nog niet zeker, en het is ook nog niet bekend of de rondritten duurder zullen worden.

Het is de bedoeling dat de eerste elektrische koetsen in 2024 zullen gaan rijden.

Brugge
In Brugge zijn de paardenkoetsen ook kenmerkend voor het straatbeeld, en dat blijft zo. Mathijs Goderis, de Brugse schepen voor Dierenwelzijn, vindt dat de koetspaarden in Brugge uitstekend worden verzorgd. Volgens hem "zijn er geen aanwijzingen uit wetenschappelijk onderzoek dat dit problematisch is voor de dieren. Brugse paarden zijn volgens hem ook gewend aan het stadsverkeer". Een inwoner van de stad is het met Goderis eens. "Ik zie dagelijks koetsen passeren. De dieren zien er gezond en goed verzorgd uit." De Ierse voorzitter van de Europese dierenartsenvereniging zegt dat de behandeling van de paarden door de Brugse koetsiers als een internationaal voorbeeld dient.

Verschillende toeristen geven aan dat het beeld van de paarden echt iets toevoegt aan hun vakantie, en dat de dieren er goed verzorgd uitzien.

Mark Wentein, voorzitter van de Brugse koetsiers, plaatst kanttekeningen bij de overgang naar elektrische koetsen in Brussel. Hij vindt het een ‘nep-oplossing’, omdat toeristen het aaien en begroeten van de paarden zullen missen. “Onze paarden charmeren elke dag kinderen en volwassenen. Ze vormen een sociale symbiose voor Brugge”, zegt hij.

Gebruikte bronnen:

lovelucydan

Re: Paardenkoetsen verdwijnen uit binnenstad Brussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:07

En zo verdwijnt er steeds meer.
Ze kunnen er ook voor kiezen om boven 25 graden geen ritjes te doen. Kan de gemeente dat subsidiëren. Zo blijft het in stand en een beter welzijn voor de paarden

Echt hoor over 30 jaar is er geen paardensport meer. Alles wordt aan banden gelegd. Het begint met dit soort praktijken plat leggen en dat gaat steeds verder tot dat de sport er niet meer is

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:28

Wat heeft dit met sport te maken? Ik kan deze beslissing alleen maar toejuichen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:46

lovelucydan schreef:
En zo verdwijnt er steeds meer.
Ze kunnen er ook voor kiezen om boven 25 graden geen ritjes te doen. Kan de gemeente dat subsidiëren. Zo blijft het in stand en een beter welzijn voor de paarden

Echt hoor over 30 jaar is er geen paardensport meer. Alles wordt aan banden gelegd. Het begint met dit soort praktijken plat leggen en dat gaat steeds verder tot dat de sport er niet meer is

Dit heeft niks met sport te maken. Ik kan het enkel toejuichen dat dit stilaan stopt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:50

Lijkt me een prima beslissing en heeft idd niets met sport te maken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:52

*\%/* Super dat ze dit doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:10

Geen paardenkoets gezien vorige maand. Ik wist niet eens dat deze er waren?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:06

Goeie beslissing!
Komt vast een leuk alternatief.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:10

Tja ik vind het ook dubbel, als de dieren gewoon goed verzorgd worden en ze er geen stress van hebben dan zie ik het probleem niet zo.

In Barcelona begrijp ik het, waar het inmiddels veel te heet wordt in de zomer.

Nu krijg ik een soort Harry Potter beeld in mijn hoofd van zelfrijdende koetsen...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:20

Goede beslissing van de uitbater zelf!

Elektrische 'koetsen' kan je bij ieder weertype en ook vaker en langer laten rijden en er langere ritten mee aanbieden. Ik zie alleen maar voordelen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:41

Elisa2 schreef:
Tja ik vind het ook dubbel, als de dieren gewoon goed verzorgd worden en ze er geen stress van hebben dan zie ik het probleem niet zo.

In Barcelona begrijp ik het, waar het inmiddels veel te heet wordt in de zomer.

Nu krijg ik een soort Harry Potter beeld in mijn hoofd van zelfrijdende koetsen...

Bedoel je Sevilla? :) in Barcelona rijden en reden geen koetsen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:43

purny schreef:

Ik ook niet. ben nu toch al meerdere keren in Brussel geweest. Zou niet weten waar ze rijden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:41

Daancha schreef:

Ze zijn er nog in meerdere Spaanse steden, zoals ook in Valencia en Córdoba. De laatste stad is een van de heetste in Spanje. Ik heb er een keer bij 37 graden een jong paard door de straten zien slaan door een koetsier. Schandalig!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:06

petraaken schreef:
purny schreef:

Ik ook niet. ben nu toch al meerdere keren in Brussel geweest. Zou niet weten waar ze rijden.

In dit artikel wordt meerdere keren Brussel genoemd, maar het is Brugge

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:29

thequeensmum schreef:
Wat heeft dit met sport te maken? Ik kan deze beslissing alleen maar toejuichen

Het gebruik van paarden voor het plezier van de mens. Er op rijden of in een karretje zitten wat door een paard getrokken wordt. Je moet "sport" een beetje breed zien.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 11:32

Heel goed! +:)+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:20

pillow schreef:
petraaken schreef:

In dit artikel wordt meerdere keren Brussel genoemd, maar het is Brugge

Het is in Brussel dat de paardenkoetsen verdwijnen. In Brugge blijven ze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:29

MoniqueT schreef:
Daancha schreef:

Ze zijn er nog in meerdere Spaanse steden, zoals ook in Valencia en Córdoba. De laatste stad is een van de heetste in Spanje. Ik heb er een keer bij 37 graden een jong paard door de straten zien slaan door een koetsier. Schandalig!

Ja dit bedoelde ik. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 14:36

In het weer van de laatste weken van juni laat ik geen paard 's middags werken hoor. Veel te heet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 15:50

purny schreef:

Ik ben Belg, en wist zelfs ook niet dat die er waren in Brussel. In Brugge zullen die niet snel verdwijnen, dat hoort er gewoon bij, en worden inderdaad goed verzorgd. Op een menwedstrijd heb ik indertijd meerdere van die koetsiers/eigenaars uit Brugge leren kennen, en dat waren paardenmensen in hart en nieren.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 06:08

Vind het ook dubbel (ook van BE). Er zijn meerdere rapportages geweest over de werking van de koetsen en hun koetsiers en daaruit blijkt ook enorm veel paardenliefde door te schijnen. De paarden moeten echter niet "hard" werken. Krijgen vaak lekkers van de toeristen of de koetsiers, anderzijds ben ik het bv wel eens met het rondtrekken onder een temperatuur limiet. Maar wat komt in het nieuws? als er een paard valt, een paard op hol slaat.. maar een paard dat goed verzorgd wordt, lekkers krijgt, afgesponst wordt(jawel dit wordt vaak gedaan door de koetsier bij warm weer) dat zie je niet, nee dat brengt ook geen sensatie op..

Maar dat manege lessen in volle zon mogen doorgaan, of "het is toch in de schaduw" met een enorm hoog vochtigheidsgraad waarbij ze mensen waarschuwen niet te sporten.. daar kraait dan weer niemand om...
vind het altijd dubbel en de meningen verdeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:12

Dat is ook helemaal zo! En helaas hoor je alle goede dingen nooit in het nieuws.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:41

Vraag me af of er uberhoupt nog veel mensen in een koetsje gaan zitten!? Is zo oubollig als wat in mijn beleving.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 07:53

Een paard dat goed verzorgd wordt zou ook niet nieuwswaardig moeten zijn imo.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 08:20

Popstra schreef:
Vraag me af of er uberhoupt nog veel mensen in een koetsje gaan zitten!? Is zo oubollig als wat in mijn beleving.

IN brugge blijkbaar genoeg om er inkomen van te bekomen.