Algemeen

De paardenkoetsen in Brugge worden niet vervangen door elektrische exemplaren.
Foto: David Merrett/Flickr
Het vertrouwde beeld van de paardenkoetsen in de binnenstad van Brussel zal binnenkort veranderen. De uitbater van de koetsen, Thibaut Dantine, wil ze allemaal vervangen voor elektrische exemplaren. "Het was mijn eigen idee, ik wilde er al langer mee stoppen. We willen de koetsen laten rijden zoals dat op het einde van de 19de eeuw gebeurde", vertelt hij. Daarmee is Brussel de eerste Europese hoofdstad die dit wil gaan doorvoeren.
Het stadsbestuur is blij met deze verandering. "Ik strijd al vier jaar voor de paarden die in het centrum rondrijden met toeristen. Het was moeilijk om de dieren elke dag te zien rondzeulen met toeristen. Soms hadden ze amper vijf minuutjes pauze tussen twee ritjes door. In deze temperaturen is dat nog lastiger", zegt Zoubida Jellab, van Ecolo-Groen.
De nieuwe koetsen zullen een Harry Potter-gevoel geven: ze zien eruit als paardenkoetsen, maar ze zullen rijden zonder dat ze worden voortgetrokken door een paard en er zal geen koetsier zijn.
De exacte 'look' van de koetsen is nog niet zeker, en het is ook nog niet bekend of de rondritten duurder zullen worden.
Het is de bedoeling dat de eerste elektrische koetsen in 2024 zullen gaan rijden.
Brugge
In Brugge zijn de paardenkoetsen ook kenmerkend voor het straatbeeld, en dat blijft zo. Mathijs Goderis, de Brugse schepen voor Dierenwelzijn, vindt dat de koetspaarden in Brugge uitstekend worden verzorgd. Volgens hem "zijn er geen aanwijzingen uit wetenschappelijk onderzoek dat dit problematisch is voor de dieren. Brugse paarden zijn volgens hem ook gewend aan het stadsverkeer". Een inwoner van de stad is het met Goderis eens. "Ik zie dagelijks koetsen passeren. De dieren zien er gezond en goed verzorgd uit." De Ierse voorzitter van de Europese dierenartsenvereniging zegt dat de behandeling van de paarden door de Brugse koetsiers als een internationaal voorbeeld dient.
Verschillende toeristen geven aan dat het beeld van de paarden echt iets toevoegt aan hun vakantie, en dat de dieren er goed verzorgd uitzien.
Mark Wentein, voorzitter van de Brugse koetsiers, plaatst kanttekeningen bij de overgang naar elektrische koetsen in Brussel. Hij vindt het een ‘nep-oplossing’, omdat toeristen het aaien en begroeten van de paarden zullen missen. “Onze paarden charmeren elke dag kinderen en volwassenen. Ze vormen een sociale symbiose voor Brugge”, zegt hij.
Gebruikte bronnen:
Super dat ze dit doen.
in Barcelona rijden en reden geen koetsen.