Oliver Townend krijgt officiële waarschuwing van de FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Oliver Townend krijgt officiële waarschuwing van de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 18:26

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding
Oliver Townend, hier met Ballaghmor Class bij de veterinaire check tijdens het WK 2022.
Foto: Richard Juilliart/FEI/Flickr

De Britse eventingruiter Oliver Townend, de huidige nummer vier op de wereldranglijst, heeft van de FEI een officiële waarschuwing gekregen. Dit gebeurde tijdens de Badminton Horse Trials, tijdens zijn cross-country rit in de CCI5*-L met zijn paard Swallow Springs. Op dat moment stond hij met de vijftienjarige schimmelruin, in eigendom van Paul en Diana Ridgeon’s en eerder gereden door Andrew Nicholson, op de derde plaats in het klassement. Hij werd door de waarschuwing ook gediskwalificeerd en bij hindernis 24 uit de wedstrijd gehaald. De cross-country bestond uit in totaal 30 hindernissen.

Townend kreeg de waarschuwing voor “gevaarlijk rijden/een reeks gevaarlijke sprongen”. Eerder had hij al elf strafpunten opgelopen op drie verschillende hindernissen. Op hindernis 13ABCD, de KBIS Brush Boxes, leek het paard met zijn achterbenen neer te gaan op het laatste element. Daarna ging het weer mis op hindernis 19B, een inklapbare tafel. Hier activeerde hij het breekbare beveiligingselement. Bij hindernis 22, in het Badminton Lake, gebeurde hetzelfde als op hindernis 13. Bij hindernis 24 was een officiële stopplaats, hier moest hij stoppen omdat er op nummer 26 een paard uit het parcours werd afgevoerd. Tijdens deze stop haalden de officials Oliver Townend en Swallow Springs uit het parcours.

Wat deze waarschuwing als gevolg heeft voor Townend, verschilt per type. Er zijn twee soorten waarschuwingen bij de FEI, de Eventing Recorded Warning en de gele kaart. Bij de Eventing Recorded Warnings ontvangt de ruiter bij drie of meer overtredingen in een internationaal evenement binnen 24 maanden, een schorsing van twee maanden. Deze kunnen worden opgelegd voor onder andere:

• doorgaan in het parcours na diskwalificatie
  • het onder druk zetten van een duidelijk vermoeid paard
  • bloed op of aan het paard
  • geen arts bezoeken na een val
  • niet naar de dierenarts gaan na te zijn teruggetrokken of gediskwalificeerd.

Bij een gele kaart is de termijn korter, maar de ruiter krijgt ook minder kansen. Ontvangt deze een tweede gele kaart binnen twaalf maanden na de eerste, dan wordt hij twee maanden geschorst. Een gele kaart wordt onder andere uitgedeeld bij:

• overmatig gebruik van de zweep
  • andere vormen van mishandelen van een paard
  • het onder druk zetten van een duidelijk vermoeid paard.

Binnen het geldende tijdsbestek is dit de enige sanctie van Townend. Eerder liep hij al wel tegen andere straffen op. Zo kreeg hij tijdens de indoor eventing in Stockholm, in november 2022, wel een mondelinge waarschuwing voor “misbruik van het paard/overmatig gebruik van de zweep”. Ook in 2018 kreeg hij voor ditzelfde vergrijp twee mondelinge waarschuwingen, dit was in Badminton en in Blair. In Badminton had het zelfs betrekking op twee paarden.

Wat voor gevolgen deze recente waarschuwing heeft, is nog niet bekend.

Gebruikte bronnen:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:52

Wat ik nou zo vreselijk jammer vind...dat er alleen maar negatieve berichten over Badminton het nieuws halen op Bokt. Beetje hetzelfde als dat ze bij Studio Sport alleen de valpartijen van Boekelo laten zien.

Ik was dit jaar bij de Badminton Horse Trials en ondanks het weer en de zware condities, echt geweldig mooie sport gezien met een fantastische winnares (Rosalind Canter), een geweldig rijdende Ier (Austin O'Conner) die juist in deze omstandigheden optimaal tot zijn recht kwam. William Fox-Pitt die geweldig reed en zo gecontroleerd met zijn nog jonge merrie en nog zoveel meer schitterende en eerlijke sport.

Het was zwaar, velen hebben ook vrijwillig de cross verlaten omdat ze voelden dat hun paard vermoeid raakte maar de topfitte combinaties die efficiënt met de energie om gingen kwamen goed aan. Niemand binnen de tijd, daar waren de omstandigheden ook gewoon niet naar.

En ik vind helemaal niet dat de wanklanken niet genoemd mogen worden hoor, maar het is toch zo jammer dat dat het enige is wat kennelijk nieuwswaardig is. Terwijl juist evening, en helemaal een zware test als Badminton zo de band, het vertrouwen tussen paard en ruiter weerspiegelt. Ik heb in ieder geval enorm genoten daar en juist de mooie dingen sprongen er voor mij uit. De sportieve prestaties dit evenement lijken mij ook (of juist) nieuwswaardig op een paardenforum.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:52

Toevallig zie ik hem net in een filmpje, dat paard leek wel helemaal geen energie te hebben. Springt gewoon 'op' een hindernis. Daarna is ie nog steeds niet vooruit te branden. Dan had je inderdaad als ruiter moeten stoppen, je moet dat toch aanvoelen? :n

Hier is hij in het eerste stukje te zien.

Je ziet hier trouwens op 1.39 min een paard vallen, die lijkt gewoon oververmoeid te zijn. Dat moet toch niet kunnen op dit niveau?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:41

Waarschuwing is niet meer dan terecht. Het paard was gewoon op/leeg, en dan dien je als ruiter naar je paard te luisteren, hoe graag je ook de finishlijn wilt halen.
Ben verschillende keren naar Badminton geweest en draag de eventing een warm hart toe, maar dit soort acties, wakkert wel de discussies rond de paardensport weer aan, en dat zou veel minder zijn als ruiters van dit soort kaliber,ook gewoon naar hun paard zouden luisteren.

oji

Re: Oliver Townend krijgt officiële waarschuwing van de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 19:51

Waarschuwing was ook zeker terecht, was denk ik niemand daar die het onterecht vond.

Er waren genoeg ruiters van dat kaliber die zeker wel naar hun paard luisterden en het gedurende de cross, of zelfs daarvoor al, vrijwillig terugtrokken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:34

Wat ik me dan afvraag. Hij werd uit het parcours gehaald omdat deze stil was gelegd ivm een val van een ander paard.
Als dat niet was gebeurd hadden ze hem er dan ook uitgehaald?

Imo had hij al veel eerder gestopt moeten worden namelijk. Het is toch overduidelijk dat dat dier oververmoeid is en gewoon niet meer kán :n

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:42

Hoe kan het dat zo'n paard er tijdens een DA check voor de cross country niet uitgepikt wordt? Ik ga er dan toch van uit dat er een check is voor je van start mag?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:45

Iriscope schreef:
Hoe kan het dat zo'n paard er tijdens een DA check voor de cross country niet uitgepikt wordt? Ik ga er dan toch van uit dat er een check is voor je van start mag?

Voor de start zal het paard fit genoeg bevonden zijn. Een paard gaat niet al moe en verzuurd van start normaal gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:45

oji schreef:
Waarschuwing was ook zeker terecht, was denk ik niemand daar die het onterecht vond.

Er waren genoeg ruiters van dat kaliber die zeker wel naar hun paard luisterden en het gedurende de cross, of zelfs daarvoor al, vrijwillig terugtrokken.

Dit inderdaad.
Zou jammer zijn als Badminton of de sport daardoor een slechte naam krijgt. Zie juist dat de Britse ruiters heel veel hart hebben voor hun paard.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:47

Een vet check is natuurlijk ook maar een momentopname. Kan best zijn dat het dier daar gewoon fit was, maar als je op een gegeven moment merkt dat je paard niet echt aanpakt in de cross, kun je beter stoppen. Deze combinatie was al een aantal hindernissen vermoeid, wat heel duidelijk te zien was dat het paard niet meer voorwaarts dacht en genoeg energie had. Is trouwens niet de eerste keer voor deze ruiter.

Verder waren er ook echt hele goede combinaties onderweg en was het zeker ook wel genieten om de cross te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:01

Oehlala schreef:
Een vet check is natuurlijk ook maar een momentopname. Kan best zijn dat het dier daar gewoon fit was, maar als je op een gegeven moment merkt dat je paard niet echt aanpakt in de cross, kun je beter stoppen. Deze combinatie was al een aantal hindernissen vermoeid, wat heel duidelijk te zien was dat het paard niet meer voorwaarts dacht en genoeg energie had. Is trouwens niet de eerste keer voor deze ruiter.

Verder waren er ook echt hele goede combinaties onderweg en was het zeker ook wel genieten om de cross te zien.

Vond het ook niet des Olivers om door te rijden eigenlijk. Snapte dat ook niet zo goed.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:02

Earth schreef:
Toevallig zie ik hem net in een filmpje, dat paard leek wel helemaal geen energie te hebben. Springt gewoon 'op' een hindernis. Daarna is ie nog steeds niet vooruit te branden. Dan had je inderdaad als ruiter moeten stoppen, je moet dat toch aanvoelen? :n

[ Video ]

Je ziet hier trouwens op 1.39 min een paard vallen, die lijkt gewoon oververmoeid te zijn. Dat moet toch niet kunnen op dit niveau?

Echt wat voor knurft ben je dan als je gewoon doorrijdt na meerdere van dit soort sprongen. Dan ben je of donders eigenwijs of heb je gewoon totaal geen gevoel met je paard.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:12

Iriscope schreef:

Ik ben er ook geweest voor het eerst van mijn leven. Heb de cross gelopen en was kapot van het heuvelop heuvelaf, heel veel hoogte verschil. Dat gecombineerd met een sticky bodem en best warm weer zorgde ervoor dat sommige paarden leeg liepen. Een fokproduct van mij liep mee z'n 1e 5-ster. Zijn ruiter is gestopt toen hij vermoeid raakte, hij moet nog langer mee. Vlg de grooms is OT helaas bekend in UK dat hij tot het gaatje gaat en soms net een tikje verder, jammer voor de sport en onbegrijpelijk voor zo'n top ruiter aldus hun.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:19

Oh wat gaaf Bertje, om je eigen paard te zien! Wat voor iets is het? Qua afstamming?
Dat is ook nog mijn doel om ooit een eigen gefokte in een 5* te hebben lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:29

Nu zijn vrouwen niet altijd even vriendelijk, maar wat is dat toch met mannen die zo lomp met dieren omgaan? Daar moet je als mens toch ook met een boog omheen lopen, ik kan me niet voorstellen dat dat lompe en gewetenloze gedrag zich alleen toont bij dieren...
Ik zou toch graag wat piemeltjes kortwieken bij dit soort lamlullen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:37

Ninx schreef:
Nu zijn vrouwen niet altijd even vriendelijk, maar wat is dat toch met mannen die zo lomp met dieren omgaan? Daar moet je als mens toch ook met een boog omheen lopen, ik kan me niet voorstellen dat dat lompe en gewetenloze gedrag zich alleen toont bij dieren...

Wat is dit nou voor een rare opmerking? Het maakt niets uit wat het geslacht van iemand is, het is gewoon niet goed te praten. En dat jij misschien meer mannen dit hebt zien doen, betekend echt niet dat het ook daadwerkelijk meer mannen zijn die hun dieren mishandelen. Dit is toevallig in het openbaar, maar er gebeurd heel veel achter gesloten deuren. Ga je ook de clitoris van vrouwen weghalen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:39

Ninx schreef:

In de springsport zie je het ook vaak terug.
Over het algemeen rijden vrouwen meer 'op gevoel', mannen op 'gaan met die banaan'. Komt het niet uit, gaan we alsnog.

(Gek genoeg wezen wat onderzoeken bij dieren naar de moeders! Die zouden hun zonen anders behandelen dan hun dochters.)

Anyway: ik deel de mening dat mensen als OT na een aantal waarschuwingen in een x tijd maar eens even lekker 2 jaar niet moeten mogen verschijnen.
En een keertje thuiscontrole, want als je zo rijdt op wedstrijd..kunnen we allemaal wel raden hoe het thuis gaat.

Verder prachtige combi's gezien en juist in deze tak van sport gaan veel mensen juist super verstandig met de sport om. Ik kan er immens van genieten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:46

Het is heel terecht dat hij er uit gehaald is, dit doet de sport geen goed, begrjp zijn wijze van rijden ook niet en wat zijn reden is geweest om door te gaan

Begrijp eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom de hindernisjury's hem er al niet eerder uitgehaald hebben, alles ligt op beeld vast dus terug kijken kan voor deze ruiter zeer verhelderend werken

complimeneten aan alle combinaties die wel goede sport hebben laten zien,
als organisatie kun je natuurlijk veel bijdargen aan het doen welslagen, maar deze uitwassen werpen wel een schaduw, jammer.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:52

Op die video: brrr dat is precies niet wat ik wil zien in de sport die ik verder vooral geweldig vind.
Heel goed om te horen dat de regels werken en ze hem gestopt hebben. Niet zozeer alleen op die rotsprong, dat kan gebeuren (en wat fijn dat ze zo goed kijken naar de veiligheid van de hindernissen) maar vooral om de weg er naar toe. Mijn hart breekt een beetje bij het zien van deze beelden. Iets gaat er niet goed bij het paard/ het gevoel van de ruiter daarbij.

Maar gelukkig heb ik inderdaad ook veel positieve verhalen gezien. Ruiters die vrijwillige stoppen. En die man die zijn verlies bij de val in het water zo goed opnam.

Blijven werken aan verbetering dus. Zodat ik van deze sport kan blijven houden ómdat ik van paarden hou.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:49

Ninx schreef:

Dat heeft niks met sekse te maken. Kijk maar op het filmpje op 1.40 minuut. Daar valt een uitgeput paard en daarvan is de ruiter een dame. ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:11

Bertje16 schreef:
Iriscope schreef:

Ik ben er ook geweest voor het eerst van mijn leven. Heb de cross gelopen en was kapot van het heuvelop heuvelaf, heel veel hoogte verschil. Dat gecombineerd met een sticky bodem en best warm weer zorgde ervoor dat sommige paarden leeg liepen. Een fokproduct van mij liep mee z'n 1e 5-ster. Zijn ruiter is gestopt toen hij vermoeid raakte, hij moet nog langer mee. Vlg de grooms is OT helaas bekend in UK dat hij tot het gaatje gaat en soms net een tikje verder, jammer voor de sport en onbegrijpelijk voor zo'n top ruiter aldus hun.

Ha ha...ik vond lopen door het strodorp nog vele malen zwaarder, daar was het één en al modder en werd je elke stap echt vastgezogen.

Ik had na zaterdag de cross gelopen te hebben, verwacht dat de bodem op crossdag vooral heel erg glad en gevaarlijk zou zijn. Ik was zondag blij verast door hoe goed de bodem er nog bij lag. Een aantal hindernissen zijn ook aangepast aan de bodemcondities. Maar goed doordat de bodem wel heel zuigend was geworden werd het wel een hele zware test. Is dan naast de conditie ook heel erg afhankelijk van hoe makkelijk je paard over zo'n bodem beweegt. De ene gaat er nog vrij lichtvoetig met een grote galoppade overheen en lijkt het geen enkel verschil te maken, de ander lijkt hoeven als gootsteen-ontstoppers te hebben die elke pas vacuum/vast zuigen. Die liepen volledig leeg op heuvelop stukken.

Zelf merkte ik het ook. Ik heb korte pootjes en was samen met een vriendin erheen met veel langere benen. Tegen elke pas die zij zette moest ik er 2 zetten en zoog dus 2 keer zo vaak vast.
Maar goed...ondanks dat de cross wel 5 keer gelopen alles bij elkaar, en vele malen door het strodorp heen en weer. Resultaat was ondanks 5 dagen slecht en teveel eten, niet aangekomen :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:12

Ik zie in het filmpje meerdere oververmoeide paarden en ruiters die tukken en plukken. Die horen niet op dit niveau. Zsf ook vele ruiters die wel naar hun paard luisterden. Wat mij betreft hadden er meer mensen op de vingers getikt mogen worden

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:13

Het recept voor een peesblessure wel zo’n bodem :(:)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:17

Rivendell schreef:
Ik zie in het filmpje meerdere oververmoeide paarden en ruiters die tukken en plukken. Die horen niet op dit niveau. Zsf ook vele ruiters die wel naar hun paard luisterden. Wat mij betreft hadden er meer mensen op de vingers getikt mogen worden

Dat viel mij ook echt op. Ergens in het filmpje ook een ruiter die echt totaal niet mee was met de beweging, teugels veel te lang en paard maar in zijn mond trekken toen hij sprong. Ruiter hing helemaal naar achter en klapte vervolgens weer keihard op de rug. Dat vond ik ook echt absoluut geen fijn beeld -O-

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:09

Earth schreef:

[ Video ]

Überhaupt toch al bizar dat iemand een filmpje gaat maken van de beste vallen