In de Spaanse stad Sevilla is een paard dat gebruikt wordt om toeristen en andere dagjesmensen ritjes met een rijtuig te laten maken, op straat gestorven. In Spanje heerst een hevige hittegolf waaraan het hulpeloze dier bezweken is. In de stad is het meer dan 40 graden, maar toch moeten de paarden toeristen vervoeren. Op Twitter zijn beelden van de doodsstrijd van het paard verschenen.
Een autopsie onthulde dat de merrie leed aan een door teken overgedragen bloedziekte die werd verergerd door uitdroging, veroorzaakt door de ongewoon hoge temperatuur, zei de reddingsdienst van Sevilla. De eigenaar wist dat het dier ziek was, maar dwong haar toch te werken, aldus het politierapport. De reddingsdienst maakt in een Instagrambericht bekend dat er een onderzoek naar dierenmishandeling is geopend tegen de eigenaar van de paarden.
Eerder deze week veroorzaakten foto's van een ander paard publieke verontwaardiging. Ook dit paard ging door de hoeven van uitputting. Op beelden is te zien hoe twee mannen het dier schoppen om het overeind te krijgen. De aanval lokte een boze reactie uit bij de aanwezigen.
Bekijk hier het filmpje waarin een omstander nog probeert het paard water te geven.
Jemig, ik ben niet perse tegen koetsen maar én ziek én veel te heet weer én niet genoeg water geven én dan nog voor de koets zetten is echt enorme mishandeling...
Dit moet hier in Spanje gewoon helemaal verboden worden.
Eens!
Gitana
Geplaatst: 28-04-23 16:59
oh oh oh en ze zal de laatste niet zijn... ik snap hier niks van he die mensen waren niet veilig geweest als ik daar zou staan
Shenavallie
Geplaatst: 28-04-23 17:06
Niet alleen de eigenaar van het dier is verkeerd bezig geweest door het paard met hoge temperaturen in te zetten, ook de toeristen moeten op zulke hete dagen niet instappen. Die zijn in mijn ogen net zo fout.
Shalimar
Geplaatst: 28-04-23 17:11
MoniqueT schreef:
Dit moet hier in Spanje gewoon helemaal verboden worden.
Volgens mij is dit toch ook aanstaande? Triest voor dit paard iig, het komt te laat.
Jorex
Geplaatst: 28-04-23 17:12
Ik vond het 8 jaar terug toen ik in Sevilla was al zielig. Minstens de helft van de paarden daar liep toen ook al niet rad en inderdaad stonden ze gewoon in de volle zon zonder water te wachten bij 35+ graden. En die mannen maar proberen me een ritje aan te smeren, het is dat ik het Spaans niet weet voor "als u voor de koets ging lopen", anders had ik dat geantwoord. Maar hopelijk is het dit een eerste stap naar bewustwording, hoe sneu ook voor de overleden merrie.