Is mijn paard toe aan pensioen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Is mijn paard toe aan pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 19:18

FEI
Algemeen

Afbeelding
Een oud paard is niet per definitie toe aan pensioen.
Foto: Melissa Kobes Fotografie

Na een leven van hard werken, kijken we allemaal uit naar onze gouden jaren, om de dingen te doen waar we van houden: of het nu reizen is, tijd doorbrengen met familie, leren schilderen, of gewoon uitslapen en je favoriete dingen eten.

Paarden kijken niet per definitie uit naar met pensioen gaan op de manier waarop mensen dat doen, maar er komt zeker een tijd waarin ze het wat rustiger aan moeten gaan doen en genieten van het paard zijn in de wei, en gras eten. We denken dat het het paardenequivalent is van verhuizen naar de kust!

Hoe weet je wanneer het tijd is?
Er is geen vaste leeftijd waarop paarden met pensioen gaan. We hebben allemaal wel eens een paard van in de 20 gezien dat wedstrijden loopt op hoog niveau, en we hebben ook wel eens gehoord van paarden die op hun tiende met pensioen zijn gegaan vanwege gezondheidsproblemen of ziekte.

Een vuistregel is dat je je afvraagt of je paard het werk wel aankan als hij halverwege zijn tienerjaren komt. En nog een algemene regel: hoe kleiner het paard, hoe langer het meegaat. Sommige paarden laten duidelijk merken dat ze klaar zijn met werken onder het zadel. Ze kunnen chagrijnig worden bij het opzadelen, of minder graag lopen. Of ze worden gewoon steeds minder enthousiast.

Over het algemeen weet je dat het tijd is voor pensioen wanneer het werk van je paard de algemene levenskwaliteit vermindert, en/of hij het niet meer aankan. Dat kan een natuurlijke oorzaak hebben naarmate je paard ouder wordt, of het kan gedwongen worden door andere gezondheids- of fysieke problemen.

Enkele tekenen kunnen zijn:

• gewichtsverlies, of een slechtere conditie
  • terugkerende of aanhoudende ziekte, kreupelheid of andere kwalen
  • gebrek aan enthousiasme voor het werk
  • het herstel na een wedstijd of zware training duurt langer
  • chagrijnig" of "slecht gehumeurd" zijn in hun werk, bijvoorbeeld weigeren bij springen, oren in de nek tijdens het opzadelen of rijden

Natuurlijk is deze lijst niet volledig. Je zou je paard zelfs met pensioen kunnen sturen als hij goed presteert, zodat hij de rest van zijn leven gewoon paard kan zijn. We zien dit vaak bij topsportpaarden, hoewel ze soms nog wel bereden blijven worden.

De echte vraag is wat pensioen betekent. Ook daarin lijken ze op ons. Sommige pensionado's leiden een actief leven vol golf (of paardrijden!), sociale activiteiten en hobby's, terwijl anderen liever gewoon achterover leunen en de wereld aan zich voorbij zien gaan.

Pensioen kan voor je paard betekenen dat er helemaal niet meer gereden wordt en in de wei loopt, of het kan betekenen dat hij wat licht werk doet, zoals buitenritten of rustige training. Veel paarden vinden het leuk om een bepaalde vorm van werk te hebben en gedijen het best bij de menselijke interactie die meestal gepaard gaat met dat werk.

Nog iets om rekening mee te houden is dat sommige paarden het werk onder het zadel nooit aankunnen. Ze kunnen heel braaf zijn op de grond, maar gevaarlijk of onvoorspelbaar onder het zadel. Vaak is dit het gevolg van pijn of trauma, maar in veel gevallen vinden we nooit de precieze oorzaak. Als je paard gevaarlijk is onder het zadel en je je niet op je gemak voelt bij het rijden, en je er ook geen andere ruiter op wilt laten, kan je overwegen om hem met pensioen te sturen.

De gouden regel? Paarden vragen niet om meer dagen, alleen om goede dagen. Ze hebben geen persoonlijke ambities van glorie! Als er van ze wordt gehouden, hun fysieke en mentale behoeften worden bevredigd en ze geen pijn lijden, zijn ze meestal heel tevreden.

Als je niet zeker weet of je je paard al met pensioen moet sturen, is een maand te vroeg beter dan een maand te laat. Met pensioen gaan betekent niet het einde van enige interactie of doel voor je paard, het betekent alleen dat ze de tijd en ruimte krijgen om van hun gouden jaren te genieten, op welke leeftijd dan ook.

Captain

Re: Is mijn paard toe aan pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 06:48

Wie heeft dit geschreven? :')
"Ze kunnen chagarijnig worden tijdens het opzadelen."
Eh, ja misschien kun je dan beter een zadelmaker laten komen?

"Je zou je paard zelfs met pensioen kunnen sturen als hij goed presteert zodat hij daarna echt paard kan zijn."

Goh, misschien gewoon zorgen dat ze buiten dat uurtje werk een paar keer per week de rest van de tijd al gewoon paard kunnen zijn? Lekker buiten met vriendjes?

Man man man.. :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:14

Captain schreef:

"Je zou je paard zelfs met pensioen kunnen sturen als hij goed presteert zodat hij daarna echt paard kan zijn."

Goh, misschien gewoon zorgen dat ze buiten dat uurtje werk een paar keer per week de rest van de tijd al gewoon paard kunnen zijn? Lekker buiten met vriendjes?

Dat dus.

Mijn paarden staan 23/7 buiten in de groep. Die komen juist maar me toe voor een stukje "andere aandacht".

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:24

In de praktijk is “pensioen” nogal eens euthanasie zodra het dier de sport ambities van zijn eigenaar niet meer waar kan maken.

Buiten dat scheelt het nogal van paard tot paard waar ze als ouder dier behoefte aan hebben.

Ik heb zelf niet echt het idee dat het paard van welke leeftijd dan ook zelf echt heel veel behoefte heeft om überhaupt bereden te worden als ze gewoon dagelijks met hun vrienden op het land staan.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:27

Captain schreef:

Precies dit ja :')
Gewoon je paard dagelijks paard laten zijn, dan werken ze graag een uurtje voor je :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:42

manic schreef:
In de praktijk is “pensioen” nogal eens euthanasie zodra het dier de sport ambities van zijn eigenaar niet meer waar kan maken.

Buiten dat scheelt het nogal van paard tot paard waar ze als ouder dier behoefte aan hebben.

Ik heb zelf niet echt het idee dat het paard van welke leeftijd dan ook zelf echt heel veel behoefte heeft om überhaupt bereden te worden als ze gewoon dagelijks met hun vrienden op het land staan.

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat er paarden zijn die daar anders over denken :j

Met als bijzonder voorbeeld een IJsco die niet mee uit wandelen wilde maar EISTE dat ik opstapte, om er vervolgens met een noodgang vandoor te gaan: kijk ons eens lekker hard gaan!

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:58

manic schreef:

Hoewel ik mijn paard in de toekomst een fijn pensioen gun, kan ik voor bovenstaande ook wel begrip opbrengen hoor. Een paard heeft geen besef van tijd, die weet niet of hij een dag, een maand of 10 jaar pensioen heeft gehad. Daarnaast is paardrijden een dure hobby en als je als ruiter beperkte financiële mogelijkheden hebt en nog niet bent ‘uitgesport’... Als je bent aangewezen op pensionstalling en je hebt een modaal inkomen, is een pensioenpaard en een rijpaard in pension bijna niet te doen. Ik denk niet dat ik er zelf voor zou kiezen, maar ik vind ook niet dat ik er zo makkelijk over mag oordelen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:45

Moeilijk ivm die euthanasie…. Aan de ene kant vind ik niet dat je een paard zomaar kan laten inslapen als die niet meer voldoet maar verder gezond is (zou wel makkelijk zijn, ben ik direct van mijn shets af :') ).
Aan de andere kant merk ik wel dat waar ik mijn 19-jarige haf met liefde nog een pensioen zou geven, dat anders ligt voor moest mijn 7-jarige nu opeens permanent onberijdbaar worden. Eerlijk is eerlijk: ik weet het niet. Nog 20 jaar blijven dokken zonder te kunnen rijden zou een zure zijn. En ‘weidemaatje of coachingpaard’… goh het internet staat vol van mensen die op die manier hun verantwoordelijkheid willen afschuiven maar veel respect kan ik daar ook niet voor hebben.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:38

Poekkie schreef:
Moeilijk ivm die euthanasie…. Aan de ene kant vind ik niet dat je een paard zomaar kan laten inslapen als die niet meer voldoet maar verder gezond is (zou wel makkelijk zijn, ben ik direct van mijn shets af :') ).
Aan de andere kant merk ik wel dat waar ik mijn 19-jarige haf met liefde nog een pensioen zou geven, dat anders ligt voor moest mijn 7-jarige nu opeens permanent onberijdbaar worden. Eerlijk is eerlijk: ik weet het niet. Nog 20 jaar blijven dokken zonder te kunnen rijden zou een zure zijn. En ‘weidemaatje of coachingpaard’… goh het internet staat vol van mensen die op die manier hun verantwoordelijkheid willen afschuiven maar veel respect kan ik daar ook niet voor hebben.

Precies dat!

Ik kan daar ook geen respect voor opbrengen.
Lekker makkelijk om de zorg, verantwoordelijkheid en kosten in andermans schoenen te gaan schuiven.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:31

shirleyp schreef:
manic schreef:

Hoewel ik mijn paard in de toekomst een fijn pensioen gun, kan ik voor bovenstaande ook wel begrip opbrengen hoor. Een paard heeft geen besef van tijd, die weet niet of hij een dag, een maand of 10 jaar pensioen heeft gehad. Daarnaast is paardrijden een dure hobby en als je als ruiter beperkte financiële mogelijkheden hebt en nog niet bent ‘uitgesport’... Als je bent aangewezen op pensionstalling en je hebt een modaal inkomen, is een pensioenpaard en een rijpaard in pension bijna niet te doen. Ik denk niet dat ik er zelf voor zou kiezen, maar ik vind ook niet dat ik er zo makkelijk over mag oordelen.

Jawel. Want op die manier verwordt het paard (nog meer) tot een gebruiksvoorwerp.

Een paard is een dier dat -instinctief- bij voorkeur in een kudde op vlaktes leeft en alleen, met zijn groep, hooguit moet uitkijken voor roofdieren en voor de rest de leiders volgt om voedsel en water te zoeken.
De rest van de tijd hebben ze contact met elkaar, spelen, planten zich voort enz.

Dat wordt ze sowieso al afgenomen, in gevangenschap. Daarnaast moeten ze voor de mens onder dwang 'kunstjes' doen, of ze nou willen of niet.
Dat kleine beetje dat ze van nature zouden willen, wordt ze dan, aan het eind van hun slaafse leven ook nog eens ontzegd door ze voortijdig dood te maken?
Nee, ze realiseren zich dat zelf niet maar wij weten dat wel. en wat blijft er dan over? Een leven waar ze zelf nooit voor zouden kiezen, als ze konden.
Dieren zijn geen gebruiksvoorwerpen! ;) Het argument geld is er i.m.o. ook geen; denk daar van tevoren maar over na! Kun/wil je na het ' gebruik' ervan niet langer voor je paard zorgen en hem geven wat hij werkelijk nodig heeft; begin er dan niet aan!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:38

Ben ik de enige die halverwege de tienerjaren je aanvragen of ze het werk nog wel aankunnen extreem vreemd vind? Vroeger zeiden ze dat ze rond de 14 op hun top waren juist. Dus ik vind dat echt wel heel vroeg om zo te noemen. Richting de 20, oké.

Daarnaast hoop ik dat iedereen altijd kijkt naar wat een paard aankan, ook als ze 3, 7, 14 of 24 zijn...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:41

@Asciugamano: Hoho… ‘gebruik’… mijn paarden hier staan gewoon buiten in kudde en werken een 5 uurtjes per week. Ik ben ervan overtuigd dat de beesten hier in het wild veel minder gelukkig zouden zijn. De mensen ook overigens, maar weinigen die nog terug zouden willen naar voedsel verzamelen en regelmatig honger of dorst leiden.
Ik ben het dan ook helemaal oneens met je post.

Overigens ben ik benieuwd wat jij zou doen als het een paard is van <10 jaar dat je nog maar een jaar hebt en definitief geblesseerd zou zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:44

@asciu: Nou nou dat is wel heel erg kort door de bocht. Alsof elk paard gedwongen wordt om te werken, ik denk dat een gemiddeld paard dit leven best wel prefereert over een leven in het wild waar ze zijn overgeleverd aan de grillen van moeder natuur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:45

Ik heb hem gehouden en doorgegaan tot het niet meer ging. := En wij wisten bij diagnose al dat het uiteindelijk zo erg zou worden dat we hem in zouden moeten laten slapen. Dat was een jaar of 6 later. En was 5 bij blessure, 8 bij definitief afkeuren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:46

Wanneer het paard wel nog gewoon lekker perfect paard kan zijn? Waarom zou je zo een dier dan laten inslapen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:47

Asciugamano schreef:
Een paard is een dier dat -instinctief- bij voorkeur in een kudde op vlaktes leeft en alleen, met zijn groep, hooguit moet uitkijken voor roofdieren en voor de rest de leiders volgt om voedsel en water te zoeken.
De rest van de tijd hebben ze contact met elkaar, spelen, planten zich voort enz.

Dat wordt ze sowieso al afgenomen, in gevangenschap.

Ik heb niet de indruk dat ze hier een probleem hebben met het feit dan naar eten zoeken ze afgenomen wordt. Ze zijn erg enthousiast over het eten dat ze krijgen :')
Voor roofdieren niet hoeven uitkijken vinden ze ook heel niet erg, en voor het geval ze dat wel erg vinden hebben we nog bakkabouters _O-

En verder spelen ze met elkaar, hebben altijd contact met elkaar, ook op stal.
Asciugamano schreef:
Daarnaast moeten ze voor de mens onder dwang 'kunstjes' doen, of ze nou willen of niet.
Dat kleine beetje dat ze van nature zouden willen, wordt ze dan, aan het eind van hun slaafse leven ook nog eens ontzegd door ze voortijdig dood te maken?

Zoveel dwang komt er niet bij kijken, zeker bij mijn eigen ben ik levensmoe als ik dat probeer :') plus ik vind belangrijk dat het paard er zelf plezier in heeft. Ik heb echt wel paarden niet gereden omdat die paarden rijden niet leuk vonden. Ik respecteer dat. Ik duik overigens wel in de redenen waarom ze het niet leuk vinden, maar sommige paarden vinden rijden gewoon stom en daar is niets mis mee.
Asciugamano schreef:
Dieren zijn geen gebruiksvoorwerpen! Het argument geld is er i.m.o. ook geen; denk daar van tevoren maar over na! Kun/wil je na het ' gebruik' ervan niet langer voor je paard zorgen en hem geven wat hij werkelijk nodig heeft; begin er dan niet aan!

Prima over nagedacht hoor. Er staat hier nog een dame van 30 ook heerlijk van haar pensioen te genieten.
En die is niet toen pas met pensioen gegaan. Maar ze heeft er geen enkel probleem mee zo te zien :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:49

Gini schreef:
Wanneer het paard wel nog gewoon lekker perfect paard kan zijn? Waarom zou je zo een dier dan laten inslapen?

Veel mensen kunnen geen twee paarden bekostigen. Dus met pensioen is dan wegdoen, inslapen, of jaren kosten en niet meer rijden

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:50

Rust roest, aangepast in beweging houden is veel beter voor ze. Natuurlijk doen ze veel hapje stapje in de wei, maar bijvoorbeeld een paar rek en strek oefeningen en afentoe een 10 minuten achter elkaar op tempo laten lopen etc houden een lijf echt fitter.

Paard met pensioen klinkt erg lief maar is niks, behalve voor de sport en werkpaarden dan.. Wat een Ankie als pensioen omschrijft is zo ongeveer wat een gemiddeld recreatie paard aan werk heeft op zn hoogtepunt :') .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 09:52

ikke schreef:
manic schreef:

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat er paarden zijn die daar anders over denken :j

Met als bijzonder voorbeeld een IJsco die niet mee uit wandelen wilde maar EISTE dat ik opstapte, om er vervolgens met een noodgang vandoor te gaan: kijk ons eens lekker hard gaan!

+2

Veel paarden willen helemaal niet met pensioen, ze willen aandacht en ze willen graag mee. Heb er al een aantal gezien die helemaal wegkwijnden door pensioen en die stonden de hele dag met hun vriendjes in het land met onbeperkt hooi.

Daarnaast ook meegemaakt dat ze lichamelijk drie keer zo hard achteruit gaan door ze stil te zetten. Dus ik ben voor een aangepast pensioen, gewoon nog mee, leuke dingen doen en werken op een manier die nog gaat en bij ze past zolang ze er plezier in hebben. Tot dat het niet meer gaat.
En er zijn natuurlijk nog veel meer andere dingen te doen dan rijden. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:11

Poekkie schreef:
Gini schreef:

Veel mensen kunnen geen twee paarden bekostigen. Dus met pensioen is dan wegdoen, inslapen, of jaren kosten en niet meer rijden

Ik dacht dat we van paarden hielden? Maar blijkbaar is het meer het spelletje waarvan gehouden wordt?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:34

Ja ik hou van mijn paarden maar ik weet oprecht niet of ik nog 20 jaar aan 300 euro per maand zou verder gaan met een 7-jarige die van permanent geblesseerd is bvb.

En dat is niet per se specifiek aan paarden… jonge hondjes met special needs etc vinden ook moeilijk een thuis of worden ook snel ingeslapen. Maar bij paarden komt er nog een gigantische kost bij natuurlijk. ‘T is voor de meesten toch >10% van het totale inkomen.

Also… ongeacht of je van je paard houdt of niet, de drie opties die ik gaf zijn gewoon de enige opties die er zijn in geval van blessure: inslapen, wegdoen of houden zonder rijden maar met volle kost.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:52

Ik zeg niet dat het niet klopt wat je zegt, maar ik vind het wel erg dat van zodra we het spelletje niet meer kunnen doen, dat het paard dan herleidt wordt tot iets wat op de een of andere manier weg moet of -in het beste geval- een financiële last die nog jarenlang aan je been hangt. Verdienen paarden niet meer dan dergelijke beschrijvingen?

Een paard kost altijd geld. Ik durf wel stellen dat het gemiddelde wedstrijdpaard meer kost dan het gemiddelde weidepaard. Bij een rijpaard wordt dat niet zo vaak zo negatief aangehaald dan bij een weidepaard. Blijkbaar nemen we de grote kosten voor lief wanneer we op de rug kunnen kruipen. Blijkbaar vlakt dat elkaar uit: ik geef, maar ik krijg ook, dus het is oké.

Wanneer het rijden wegvalt, wordt blijkbaar dat evenwicht verstoord. Dan kan geld ineens wel een issue worden. Hebben we dan het gevoel dat we meer geven dan krijgen? Als het antwoord daar 'ja' op is, dan haal je dus geen energie uit het wezen 'paard'?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:15

Ja.
Ik heb hier 2 bejaarde shetten staan. Die kosten mij 120 euro per maand ongeveer en veel werk. Voor mij is dat alleen een kostenpost waar ik geen enkele vorm van energie uit haal. Ik heb letterlijk niets aan ze maar wil ze nog een goed pensioen geven.

Ze zijn hier verzorgd. Jaarlijks tandarts. 2-maandelijks hoefsmid. Hooi, water en slobber.

Met mijn rijpaarden betaal ik het dubbele van die kosten per paard met liefde omdat ik daar wel energie en plezier uit haal.

Wat is je probleem?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:24

Ik heb geen probleem, alleen een mening.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 13:25

Dat is idd het punt van een discussieforum ja