Ingmar De Vos: Soms vinden we de band met ons paard te vanzelfsprekend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Ingmar De Vos: Soms vinden we de band met ons paard te vanzelfsprekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 16:30

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Ingmar de Vos tijdens het FEI Sports Forum 2023. Foto: Richard Juilliart/FEI

Vorige week maakte de EEWB (Equine Ethicx and Wellbeing Commission) zijn aanbevelingen bekend om de sociale licentie voor onze sport te garanderen. Vandaag werd in Lausanne het startschot gegeven van het FEI Sports Forum, waar het paardenwelzijn duidelijk op de agenda staat.

Onderwerp van het forum is het dierenwelzijn in onze sport en hoe iedereen daaraan kan meewerken. FEI-voorzitter Ingmar De Vos maakte de insteek meteen bekend. "Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat elke actor in de sport maar één prioriteit heeft, het welzijn van het paard. Zorgen dat het paard zich gelukkig voelt."

"De band tussen ruiter en paard bestaat al eeuwen. Hoewel de invulling van deze relatie, en zijn sociale context, in de loop der de tijd gewijzigd is. Maar wat al die jaren identiek is gebleven, is dat de band tussen ruiter en paard gebaseerd is op wederzijds respect en vertrouwen tussen mens en dier. Als mensen die dagelijks werken met paarden, nemen we die unieke en mooie relatie misschien iets te veel als vanzelfsprekend, toch is het belangrijk ze te erkennen."

"Als onze relatie met het paard ook in de toekomst sociaal aanvaardbaar wil zijn, en dus ook onze sport, dan moeten we de kern van die relatie terug duidelijk maken", gaat De Vos verder. "Centraal moeten we dus een goed leven schenken aan onze viervoeters!"

De komende dagen zal de term "Good Life for Horses," een verdere invulling krijgen. "Het doel is dat we zowel de paardenliefhebbers als alle anderen duidelijk kunnen maken hoe mooi onze band met het paard is, en wat we allemaal doen om het paard een optimale leefwereld te geven."

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:33

Zouden er nu mensen zijn die geen goed leven aan hun viervoeter willen schenken? >;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:38

irmaz schreef:
Zouden er nu mensen zijn die geen goed leven aan hun viervoeter willen schenken? >;)

Ja. :+ Er zijn er zat die meer prioriteit aan hun eigen wensen of doelen geven en het paard meer gebruiken als middel om het te behalen. Bewust en vaak ook onbewust. Zowel in sport als recreatie.

Maar je kan nog wel enorme discussies houden over wat een goed leven en welzijn daadwerkelijk is.

Gini

Re: Ingmar De Vos: Soms vinden we de band met ons paard te vanzelfsprekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:40

Ik denk dat er toch wel wat mensen zijn die een paard houden met als leidraad "Het paard optimaal houden voor de sport." En dat heeft uiteraard wel veel raakvlakken met "een goed leven", maar komt er toch niet altijd helemaal mee overeen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:45

denk dat de professinal iets anders denkt over dier welzijn dan de meeste amateur ruiters,

"sport" is voor de een iets anders beladen dan voor de ander, denk ik,

laat onverlet dat beide een gezond paard/dierwelzijn voorop hebben staan

vroeg me af of paarden - die de hele wereld over vliegen ook last hebben van een jetlag, dat schijnt gelukkig niet zo te zijn, maar vluchten van een paar uur ljkt me ook niet prettig voor een paard, natuurlijk alles went.
https://www.arlenejansen.nl/paarden-las ... uurs%20rit
Laatst bijgewerkt door mce op 26-04-23 08:59, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:47

Gini schreef:
Ik denk dat er toch wel wat mensen zijn die een paard houden met als leidraad "Het paard optimaal houden voor de sport." En dat heeft uiteraard wel veel raakvlakken met "een goed leven", maar komt er toch niet altijd helemaal mee overeen.

Maar dat heb je niet alleen bij de sport, ook bij de recreatie. Manier van houden is misschien anders, hoewel dat ook lang niet altijd zo is, maar dan is het op andere vlakken toch niet goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:49

Dat klopt zeker!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:52

Gini schreef:
Dat klopt zeker!

Maar laten we op het beste hopen. Ik verwacht er alleen niet zoveel van :') Geen veranderingen iig, alleen meer foto's laten zien van de 'band' of een grazende paard. :+ Dus alleen wat ze naar de buitenwereld laten zien ipv alleen sportfoto's.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:55

Ik ben ook heel benieuwd hoe het in de praktijk uitgerold zal worden. Dat het besef toch meer en meer begint te dagen, is ook al een stap in de goede richting. :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:55

Citaat:
Maar wat al die jaren identiek is gebleven, is dat de band tussen ruiter en paard gebaseerd is op wederzijds respect en vertrouwen tussen mens en dier.

Daar twijfel ik toch heel erg hard aan als ik de gemiddelde ruiter zie rijden met sperriem aangesnoerd, bit, sporen en zweep en o wee als het paard niet doet wat ze van hem vragen. :=

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:04

aan succes herkent men de professional

Wat is de definitie van een professional?

iemand die een vak, kunst of sport beoefent voor zijn beroep; beroepsmatige beoefenaar. 2) iemand die professioneel is. iemand die zeer ervaren, bedreven en kundig is in wat hij doet; iemand die handelt of werkt zoals een professional doet; iemand die professioneel is.

Wat maakt je een professional?

En een professional is iemand die zodanig deskundig en zelfstandig is dat je op basis van informatie die je zelf hebt, kunt besluiten wat je moet doen óf dat je op basis van deze informatie zelf kunt beslissen wat je graag nog zou willen ontwikkelen.
https://www.ensie.nl/anw/professional#: ... oneel%20is.
Laatst bijgewerkt door mce op 26-04-23 09:15, in het totaal 2 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:13

Captain, daar kan ik in mee gaan want waar kennis en kunde ontbreekt werken de hulpmiddelen verkeerd

Susses herken je aan de kennis en kunde van de ruiter is mij duidelijk geworden

https://www.ensie.nl/anw/professional#: ... oneel%20is.

gelukkig gaan de regels wel meer richting het welzijn van een paard,
zowel de FEI en basisorganisaties passen steeds meer regels aan tengunste van het paard

verandering in denken en doen gaat langzaam, helaas

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:07

Gini schreef:

Dat dus, hoeveel mensen hun "band met hun paard" is maar zolang ze rijdbaar zijn? De hoeveelheid "weidemaatjes" die aangeboden worden liegen er niet om.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:11

"Met pijn in mijn hart bied ik hier Bliksem aan als weidemaatje, ik wil verder in de wedstrijdsport maar Bliksem heeft een slag in zijn wiel en dit kan dus niet."

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:12

Captain schreef:
"Met pijn in mijn hart bied ik hier Bliksem aan als weidemaatje, ik wil verder in de wedstrijdsport maar Bliksem heeft een slag in zijn wiel en dit kan dus niet."

Dat dus. :+ en dan "alleen naar een 5* huisje waar hij fijn op weide mag, Bliksem kan nl. niet meer gereden worden."

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:14

Ja, maar Bliksem is nog wel heel geschikt als coachingspaard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:16

Captain schreef:
Ja, maar Bliksem is nog wel heel geschikt als coachingspaard!

Dan moet er natuurlijk wel nog een "kleine" bijdrage gegeven worden om 'mensen met 'slechte bedoelingen' uit te sluiten. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:30

Tja, ik vroeg iets over castratie en daar meldde iemand gewoon dat ze het ergens te duur vond voor een weidemaatje......Alsof zo een paarden zich anders voelt, geen gevoel heeft etc. Toen wij de nieuwe shets erbij kochten, was dat niet als opvulling en zien we ze ook als volwaardige paarden.

Maar vd week was ik wel bezig en zat ik er juist aan te denken. Mijn merrie kon best moeilijk zijn en we zijn nu toch wel ver gekomen samen. Ze kan je aankijken op een manier......En toen dacht ik; waarom laten ze toch zoveel toe?
De theorie daarachter ken ik wel, maar zolang ik nooit paard ben geweest, vraag ik me toch vaak af wat er ECHT in die koppies omgaat.

En zeker met de jaarlingen. Vroeger deden we veulen abc en bevestigen. Maar als ik nu naar die 2 kijk, denk ik ook; wat leren ze toch makkelijk en geven ze toch veel.

Ik vergeet oprecht weleens dat de paarden, honden, katten en varkens dieren zijn. Je bent zo met ze bezig, dat het als 1 grote happy family voelt, maar heel soms sta ik er wel even bij stil. Zeker als ik ook kijk naar de onderlinge banden van de diersoorten. Er zijn combinaties/vriendschappen of hoe je het wil noemen die niet zo horen, maar blijkbaar toch kunnen groeien.

En heel soms als de sport en dierenhouderij onder vuur ligt, vraag ik me ook wel af waarom ik het voor mezelf kan goedpraten dat we dieren houden voor ons eigen plezier. Waarom wil ik zo graag die vriendschappen, lekker knuffelen, werken en samen bezig zijn? Waarom moeten die dieren bij ons wonen, zoals wij het goed achtten en zich aan ons aanpassen?
Je denkt dat ze blij en vrolijk zijn, maar hebben ze keus? Weten ze dat het anders en beter kan?

Ik vind het dubbel, maar waardeer wat we hebben en we doen ons uiterste best. Je verandert wel en ontwikkeling en ervaring doen veel, want ik zou het nooit meer doen zoals 20-40jr geleden, maar voor nu is het zoals het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 13:41

Captain schreef:
Of: "Met pijn in het hart zet ik Witje te koop. Ze is 20 jaar en ik heb haar al sinds haar vijfde. We hebben altijd fanatiek in de sport gereden op M2-niveau, maar veel meer dan een buitenritje zit er inmiddels niet meer in, dus ik ga haar nu vervangen door een jonger exemplaar waar ik mijn ambities als niet-topruiter mee kan vervullen."

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:15

wel leuk om dan te lezen wanneer er een echte band ontstaat/is geweest met je paard, deze ook in je stal oud mag worden, the Sjiem b.v. of Valegro

Maar helaas heeft ook niet iedereen de ruimte

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:34

mce schreef:
wel leuk om dan te lezen wanneer er een echte band ontstaat/is geweest met je paard, deze ook in je stal oud mag worden, the Sjiem b.v. of Valegro

Als je een paard op pension kunt houden wanneer je er op kunt rijden, dan kun je dat ook als je er niet meer op kunt rijden. Even een veranderende financiële situatie buiten beschouwing gelaten, want dat kan altijd gebeuren en staat los van wel of niet kunnen rijden op je paard.

Ik heb 3 weidemaatjes :+
En ben blij ze te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Mijn pensionado, omdat hij mij 15 jaar plezier heeft gegeven in de vorm van veel ervaringen en ritjes en dit het minste is wat ik terug kan doen tot zijn dood. Mijn jonkie, die bij mij alle kans krijgt om op te groeien. En de kleine minishet die gewoon té leuk is om alleen maar weideversiering te zijn, die je hart steelt waar je bij staat <3

De gedachte over welzijn vertroebelt op het moment dat geld de boventoon gaat voeren.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:43

Daihyo schreef:
mce schreef:

Als je een paard op pension kunt houden wanneer je er op kunt rijden, dan kun je dat ook als je er niet meer op kunt rijden. Even een veranderende financiële situatie buiten beschouwing gelaten, want dat kan altijd gebeuren en staat los van wel of niet kunnen rijden op je paard.

Ik heb 3 weidemaatjes :+
En ben blij ze te kunnen bieden wat ze nodig hebben. Mijn pensionado, omdat hij mij 15 jaar plezier heeft gegeven in de vorm van veel ervaringen en ritjes en dit het minste is wat ik terug kan doen tot zijn dood. Mijn jonkie, die bij mij alle kans krijgt om op te groeien. En de kleine minishet die gewoon té leuk is om alleen maar weideversiering te zijn, die je hart steelt waar je bij staat <3

De gedachte over welzijn vertroebelt op het moment dat geld de boventoon gaat voeren.

sorry, het was niet bedoeld als: wie de schoen past..........................
alleen om aan tegeven dat er nog veel paarden WEL mogen blijven, maar de meeste kunnen het zich financieel niet veroorloven om meer paarden te houden in pension en niet iedereen heeft eigen grond en stal.

las wat "zure" reacties op mensen die een goed huis zoeken omdat hun paard niet meer geschikt is voor hun sport

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:44

mce schreef:
alleen om aan tegeven dat er nog veel paarden WEL mogen blijven, maar de meeste kunnen het zich financieel niet veroorloven om meer paarden te houden in pension en niet iedereen heeft eigen grond en stal.

Dat is waar dus de mentaliteitswijziging dient te gebeuren. Dat een paard in de eerste plaats een dier, een levend wezen is. Eentje waar je verantwoordelijkheid over hebt als eigenaar. En toevallig kun je met dat dier ook een leuke hobby uitoefenen, namelijk paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:09

mce: dan heb je het over profruiters die inderdaad vaak wel de ruimte hebben om hun oudjes een pensioen te gunnen, of ze gaan terug naar een fokker of eigenaar. Je ziet echter ook vaak zat amateurs die hun paarden wegdoen omdat ze er niet meer elke week mee op wedstrijd kunnen en daar vind ik inderdaad wat van. “Kan geen twee paarden onderhouden” vind ik daarin een zwak excuus: je hóeft geen twee paarden te hebben en m.i. hoort zorg voor je oude of geblesseerde paard net zo bij het hebben van paarden als het rijden. Welke excuses mensen ook verzinnen, het is niets meer of minder dan je paard afdanken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 17:30

Afdeling goed nieuws: ik heb ooit op een manege gestaan waar een kwart van de pensiopaarden manegepaarden waren die het werk wegens leeftijd of iets anders niet meer konden doen.
Ik neem mijn cap er voor af: je lieveling kopen en verder alleen maar wat mee wandelen.