Grazende koeien vervangen konikpaarden in deel Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Grazende koeien vervangen konikpaarden in deel Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 08:35

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding
Grazende koeien. Niet de koeien uit het artikel. Foto: Photo Jean

Zeventig koeien van een biologische boer grazen het komende jaar in het Trekweggebied, een deel van de Oostvaardersplassen in Flevoland. De koeien vervangen sinds woensdag de ruim zestig konikpaarden die in het gebied liepen. Natuurbeheerder Staatsbosbeheer denkt dat de begrazing door koeien meer kans geeft aan de muizen in het gebied. Die zijn weer een belangrijke voedselbron voor roofvogels, zoals de kiekendief.

De Oostvaardersplassen zijn in de eerste plaats een Europees vogelbeschermingsgebied. Het beheer is er daarom op gericht om het gebied aantrekkelijk te maken voor zo veel mogelijk soorten vogels. De konikpaarden bleken het 100 hectare grote gebied deels te kort af te grazen. In andere delen kwamen te veel brandnetels, distels en zuring voor. Voor muizen werd het gebied steeds minder aantrekkelijk.

Runderen zorgen door hun graasgedrag voor meer variatie, aldus Staatsbosbeheer. De dieren worden steeds in een ander deel van het gebied aan de Trekweg losgelaten. De eigenaar van de koeien wil kijken of de dieren goed gedijen op de natuurgrond. Daarom wordt het eerste jaar beschouwd als een experiment.

De konikpaarden uit het gebied zijn verhuisd naar het Thüringenwald in Duitsland. Daar is ruimte voor ongeveer 100 paarden, waardoor Staatsbosbeheer er nog meer paarden naartoe kan brengen.

Bekijk de video hieronder.

ikkedus

Re: Grazende koeien vervangen konikpaarden in deel Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:43

Dat klinkt nou nog eens als een goede beslissing!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:41

Citaat:
... Staatsbosbeheer denkt dat de begrazing door koeien meer kans geeft aan de muizen in het gebied

Tuurlijk, dat zal het zijn :roll:

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:46

ikkedus schreef:
Dat klinkt nou nog eens als een goede beslissing!

Inderdaad! *\o/* *\o/*

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:48

irmaz schreef:
Citaat:
... Staatsbosbeheer denkt dat de begrazing door koeien meer kans geeft aan de muizen in het gebied

Tuurlijk, dat zal het zijn :roll:

Ik zie de Koniks al muizen vangen :Y) :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:54

Dat heeft te maken met het type vegetatie dat ontstaat door wel en niet begrazen hè :Y) Of mis ik een grapje.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:40

Zo kan het ook. Iedereen blij. Is beter dan er zo'n puinhoop van maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:54

Vinden jullie dat echt een goed idee?
Ik niet, tenminste, als ze in de winter daar ook moeten blijven. Dat wordt verhongeren aangezien het totaal kaalgevreten is dan. En koeien slaan hun tong om het gras tijdens het grazen, dat gaat niet lukken op die kaalgevreten zooi :(
Hopelijk dan bijvoeren zodat de andere dieren ook niet hoeven te verhongeren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 14:57

De heckrunderen hebben het het moeilijkst gehad van alle dieren omdat er geen lang gras was om af te grazen. En nu zijn runderen van iemand anders opeens de oplossing. De logica ontgaat mij een beetje.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:03

Zouden ze in de winter niet gewoon naar huis gehaald worden? Mijn vroegere hooiboer mocht in de zomer ook een groepje koeien naar het nabijgelegen natuurgebied brengen, maar die kwamen in de winter wel terug.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:10

Ik denk dat het anders zal lopen zodat een paar problemen opgelost zijn.
- de koeien kunnen in de winter gemakkelijk op stal, geen hongersnood meer.
- De volwassen koeien gaan na de zomer in de melkproductie en in de lente komt er een nieuw aantal vaarzen. Zo is het probleem overbevolking weg, alles is gemakkelijk te regelen.
- het kost niets. Veeartskosten zullen wel door de boer moeten gedragen worden.
- geen gedoe met oude koeien: na hun carrière als melkkoe, gaan ze (een beetje uit het zicht) gewoon de voedselketen in, zoals alle melkkoeien.

Het verstand lijkt de waanzin weer te overwinnen.

Er blijven vragen:
Heb ik het verkeerd voor dat die grond vervuild was?
Hoe gaan die vaarzen groeien op zo een arm dieet? Dat gaf de bioboer ook al aan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:11

Kinke schreef:
Ik niet, tenminste, als ze in de winter daar ook moeten blijven. Dat wordt verhongeren aangezien het totaal kaalgevreten is dan. En koeien slaan hun tong om het gras tijdens het grazen, dat gaat niet lukken op die kaalgevreten zooi :(

Zeventig koeien van een biologische boer grazen het komende jaar in het Trekweggebied, een deel van de Oostvaardersplassen in Flevoland.

Ik denk niet dat de boer zijn kostbare vee zal laten verhongeren.

Verder heb ik er geen mening over.
Ze zullen de paarden wel verwijderd hebben onder druk van de bevolking maar zullen dat niet willen toegeven.
Laten we hopen dat het nu voor de dieren een echt leefbaar weiland word.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:55

Kinke schreef:

Dit is eerder ook het geval geweest in de Oostvaardersplassen, seizoensbegrazing met opstalling in de winter. Ze zullen ze niet aan hun lot overlaten neem ik aan, aangezien ze gewoon van een boer zijn.

Voor zover ik weet was die seizoensbegrazing toch best succesvol. Het hangt er dus helemaal vanaf wat ze nou écht met het gebied willen, ik ben dat spoor inmiddels wel een beetje bijster.

Ik ben in ieder geval wel voor! Het idee van loslopend groot vee als wild, zónder verbinding te leggen naar andere natuurgebieden kan wat mij betreft de prullenbak in.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:24

koend schreef:
Er blijven vragen:

Dat vroeg ik m ook af. Of is dat een ander deel?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:27

Jennyj01 schreef:
De heckrunderen hebben het het moeilijkst gehad van alle dieren omdat er geen lang gras was om af te grazen. En nu zijn runderen van iemand anders opeens de oplossing. De logica ontgaat mij een beetje.

Mij ontgaat de logica ook, maar ook de heckrunderen wisten zich voort te planten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:43

Dit is toch een natuurgebied?
Waarom moeten boeren verdwijnen naast een natuurgebied?
En deze koeien worden er juist in gezet.
Of komen er bij deze koeien geen stikstof vrij?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 16:59

koend schreef:

Ik weet niet alles, maar ik zou niet weten hoe de grond vervuild zou moeten zijn.

Eerst was het zee (vanaf het jaar 800 oid) toen meer, toen werd het ingepolderd en tja, er waren plannen - maar toen kwamen de vogels en gingen de plannen niet door en werd het een vogelreservaat.

Ik heb nog even op bodemloket.nl gespiekt, maar ook daar geen vervuiling gemeld.

De bodem is trouwens gigantisch rijk. Dus bijvoeren lijkt me niet aan de orde en honger ook niet.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:46

Janneke2 schreef:
koend schreef:

Ik weet niet alles, maar ik zou niet weten hoe de grond vervuild zou moeten zijn.

Eerst was het zee (vanaf het jaar 800 oid) toen meer, toen werd het ingepolderd en tja, er waren plannen - maar toen kwamen de vogels en gingen de plannen niet door en werd het een vogelreservaat.

Ik heb nog even op bodemloket.nl gespiekt, maar ook daar geen vervuiling gemeld.

De bodem is trouwens gigantisch rijk. Dus bijvoeren lijkt me niet aan de orde en honger ook niet.

Tof, iedereen tevreden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:49

Jennyj01 schreef:

De paarden zijn weg, en die graasden het gras zo kort. Daarbij hebben deze koeien een eigenaar, en die zal ze vast wel weghalen in het najaar, of als het niet goed uitpakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:29

Verstandig.
Een beperkt aantal dieren in het groeiseizoen. In de winter gaan die terug naar de boer, dus geen uitgehongerde dieren meer.

Laat ze de rest ook maar zo beheren. Met daarbij ruimte voor echt wild, wat vrij rond kan reizen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:28

He he..eindelijk eens een verstandige beslissing.

Beter voor alle dieren, de koeien zullen inderdaad in de winter gewoon naar huis gaan. Hoeven er ook geen dieren meer onnodig te lijden en te sterven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:00

OleJon schreef:

Het beleid is sowieso niet te volgen, maar klinkt tegenstrijdig idd. Gegoochel met de stikstof rechten misschien.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:17

OleJon schreef:

Bij deze koeien komt, zolang ze niet bijvoeren, inderdaad geen stikstof vrij. De stikstof die ze uitscheiden is namelijk de stikstof die ze eerder uit hetzelfde gras hebben opgenomen. Zijn het volwassen dieren zonder dracht, dan is de uitstoot nul. Zijn het jonge drachtige dieren dan is de uitstoot zelfs negatief. Een gedeelte van de stikstof die ze opnemen uit het gras wordt namelijk omgezet in spiermassa en hun (ongeboren) kalf.

Dit in tegenstelling tot boeren naast een natuurgebied waar wel voer voor wordt aangekocht, of (kunst/drijf)mest wordt aangekocht om over eigen grond wordt aangebracht om daar dan voer voor de koeien van te maken.

Daarnaast zijn er verschillende soorten natuurgebieden en zijn niet alle natuurgebieden overbelast met stikstof.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 10:51

Ja het stikstof probleem/ overschot komt vooral van koeien op stal, door hoe ze gevoerd worden en ammoniak uitstoot.

Meer koeien natuurlijk houden/ voeren en meer in de wei zou juist kunnen bijdragen aan het stikstof probleem. Alleen dan hebben boeren eerder meer dan minder land nodig.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 11:27

De Oostvaardersplassen zijn niet stikstofgevoelig.