Verschillende hengstenhouders keren zich tegen KWPN-beleid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verschillende hengstenhouders keren zich tegen KWPN-beleid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:19

Equnews
Fokkerij
Ingezonden door een Bokker

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Marlies Trap Fotografie

De VDL Stud heeft een officieel persbericht uitgestuurd namens de KWPN ambassadeurs. In een open communicatie keren ze zich tegen het KWPN fokkerijbeleid. "We hopen tot een praktischer fokkerijbeleid te komen, waar de fokker zich thuis voelt." klinkt het.

Door de berichtgeving van afgelopen dagen zal het u wellicht niet ontgaan zijn dat er binnen het KWPN commotie is ontstaan over de reeds vorig jaar gepubliceerde genoom fokwaarden voor merries en hengsten. Als groep van ambassadeurs hebben wij gemeend ons het afgelopen jaar sterk in te moeten zetten voor onze vereniging in de hoop te komen tot een praktischer fokkerijbeleid waar zowel onze groep als de fokker zich thuis voelt.

Tot onze zeer grote spijt moeten we na meerdere gesprekken concluderen dat er binnen onze vereniging op dit moment geen vertegenwoordiging is van de professionele beroepsgroep en distantiëren wij ons om die reden van het fokkerijbeleid dat op dit moment wordt uitgevoerd. Binnen het bestuur ontbreekt het naar onze mening op dit moment aan kennis om een goed fokkerij beleid aan te sturen.

Daar waar de indruk wordt gewekt dat wij tegen het KWPN ageren, willen wij benadrukken dat wij allen een sterk kloppend KWPN hart hebben en juist vanuit deze voorliefde voor het Nederlandse paard onze tijd, kennis en expertise ter beschikking hebben gesteld aan het algemeen bestuur van het KWPN. Het was voor ons dan ook een grote teleurstelling om via de media te moeten vernemen dat er geconcludeerd wordt dat de fokwaarden in de basis juist zijn en met enkele verbeteringen naar een hoger plan getild zullen worden.

Onze interpretatie van het uitgebrachte rapport is een heel andere, namelijk dat de totstandkoming van de huidige genoom fokwaarden op zo’n 23 punten onjuist is, met als een van de belangrijkste conclusies dat de huidige fokwaardenschatting op basis van hoogste stand niet goed aansluit bij ons fokdoel, te weten Grand Prix.

Tijdens een gesprek op 12 april j.l hebben wij nogmaals getracht onze zienswijze over het gehele beleid naar voren te brengen en is ons door het algemeen bestuur voorgehouden dat er op een termijn van ongeveer 2 maanden een besluit dan wel een plan van aanpak zou komen. Alhoewel 1 van de belangrijke conclusies uit het rapport is dat er beter gecommuniceerd moet worden met de achterban heeft het algemeen bestuur toch gemeend binnen 2 dagen met een persbericht naar buiten te moeten treden waaruit blijkt dat onze stem totaal genegeerd wordt. Alle tijd en energie die wij het afgelopen jaar in het KWPN hebben gestoken om te komen tot een praktischer fokkerij beleid is hiermee verspilde moeite geweest.

Uiteraard betreuren wij de ontstane situatie en hopen wij op een later moment weer deel uit te kunnen maken van de besluitvorming binnen het KWPN, ons fokkerijhart blijft kloppen maar voorlopig zullen wij onze eigen weg bewandelen.

Jan Greve
Paul Hendrix
Daan Horn
Wiebe Yde vd Lageweg
Henk Nijhof
Gertjan van Olst
Eugene Reesink
Egbert Schep
Joop v Uytert

Daphara

Re: Verschillende hengstenhouders keren zich tegen KWPN-beleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:00

Wat is nou precies het probleem in begrijpbare taal?

Wat wil het KWPN wat fokkers niet willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:05

Ik vermoed het tegen elke prijs GP paarden fokken.
Je weet wel van die bewegingsmonsters waar geen mens wat mee kan omdat ze verder onhandelbaar zijn.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:09

Voor de betrokken hengstenhouders gaat het om GP paarden, voor de kwpn de gebruikspaarden. Ten minste zo lees ik het stukje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:10

Morganlefay schreef:
Je weet wel van die bewegingsmonsters waar geen mens wat mee kan omdat ze verder onhandelbaar zijn.

Wie zou dat niet willen dan? Het KWPN, of de fokkers?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:24

Ik ben ook benieuwd wat nu precies de tegenstelling is, uit dit stuk kan ik het niet halen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:30

Noem het willen fokken van GP-paarden maar een praktisch fokbeleid....

Gelukkig zijn er ook andere stamboeken, waar ze meer oog hebben voor de uiteindelijke klant van de fokkerij. Te weten, doorgaans de particuliere ruiter die gewoon een fijn beest wil hebben voor het uitoefenen van zijn hobby.
Die zitten doorgaans echt niet te wachten op die doorgefokte paard-talenten met bijpassend temperament.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:47

996981 schreef:
Morganlefay schreef:

Niet naar de bekende weg vragen }>

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:51

Wat ik ervan begrijp is het systeem van fokwaarden in runderen wel bruikbaar maar bij paarden niet. Dus gaat helemaal niet over GP paarden of particuliere ruiters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:53

Ieder heeft zo zijn/haar vertaling.
Misschien het stuk wat meer in Jip en Janneke (excuus) taal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:59

Eens hoor.

In Jip en Janneke taal.
het KWPN wil de fokwaarde (dus genetisch) van een paard vastleggen met een bepaald getal. Dat gebeurt bij runderen ook op grote schaal, en werkt daar prima. Het systeem is ook bedoeld om genen en management uit elkaar te halen. We weten allemaal dat een matig getalenteerd paard, mits goed gereden en goed gemanaged toch best leuk kan gaan scoren, en een goed paard door slecht management en slechte ruiters nergens kan komen.

Om die twee dingen uit elkaar te houden is dit systeem bedacht.
Die waarde is gebaseerd op de prestaties van de nakomelingen, en daar zit het probleem. De goede veulens worden vaak verkocht naar het buitenland, waardoor ze niet meetellen voor de fokwaarde van soms heel goede paarden omdat ze niet op een keuring kunnen worden beoordeeld, en dat is de reden dat fokkers er een probleem mee hebben.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:36

Morganlefay schreef:
996981 schreef:

Niet naar de bekende weg vragen }>

:+

Volgens mij hebben zowel de meeste fokkers als het KWPN voor ogen gp-paarden te fokken. Immers wil een stamboek zo goed mogelijk presteren in de sportindexen door steeds betere paarden te fokken en is er voor fokkers het meest te verdienen aan goede sportpaarden.

Dit lijkt mij dus niet het punt waarop de twee tegenover elkaar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:40

Avalanche schreef:
Eens hoor.

In Jip en Janneke taal.
het KWPN wil de fokwaarde (dus genetisch) van een paard vastleggen met een bepaald getal. Dat gebeurt bij runderen ook op grote schaal, en werkt daar prima. Het systeem is ook bedoeld om genen en management uit elkaar te halen. We weten allemaal dat een matig getalenteerd paard, mits goed gereden en goed gemanaged toch best leuk kan gaan scoren, en een goed paard door slecht management en slechte ruiters nergens kan komen.

Om die twee dingen uit elkaar te houden is dit systeem bedacht.
Die waarde is gebaseerd op de prestaties van de nakomelingen, en daar zit het probleem. De goede veulens worden vaak verkocht naar het buitenland, waardoor ze niet meetellen voor de fokwaarde van soms heel goede paarden omdat ze niet op een keuring kunnen worden beoordeeld, en dat is de reden dat fokkers er een probleem mee hebben.

:j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:52

996981 schreef:
Volgens mij hebben zowel de meeste fokkers als het KWPN voor ogen gp-paarden te fokken. Immers wil een stamboek zo goed mogelijk presteren in de sportindexen door steeds betere paarden te fokken en is er voor fokkers het meest te verdienen aan goede sportpaarden.

Los van hoe ze de potentiele GP-waardigheid willen voorspellen met een genetische fokwaarde die (hoe je het ook berekent) vermoedelijk verrekte weinig zegt, je fokt wel voor een verdomd kleine markt als je doel GP-paarden is.

Dat je bij runderen genetisch een getalletje kunt geven dat iets zegt over hoeveel melk, hoeveel vet in de melk of hoeveel vlees een beest op z'n bast krijgt, heeft een stuk meer genetisch basis dan of een paard geschikt is voor het hogere dressuur- of springwerk. Dat is voor een diersoort geen genetische eigenschap die voordelen biedt. Vette melk voor je kalf wel, en makkelijk spieren op je bast kweken ook.

Dus ik geloof uberhaupt niet zo in een 'genetisch getalletje' mbt sportprestaties. Laat staan dat je met alleen maar GP-paarden fokken de gewone ruiter (m/v/x) én de gewone (hobby)fokker helpt.

Begin eens met een getalletje dat iets zegt over bomproof zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:59

Ik vind dat je alleen maar een fokwaarde op exterieur kunt maken omdat dat genotypisch is. Of een paard goed gaat presteren in de sport is van heel veel andere, externe factoren afhankelijk.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:02

janderegelaa schreef:
Ik vind dat je alleen maar een fokwaarde op exterieur kunt maken omdat dat genotypisch is. Of een paard goed gaat presteren in de sport is van heel veel andere, externe factoren afhankelijk.

Ja precies
Kijk maar naar de klonen van jazz. Zelfde genen, andere uitkomsten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:05

Er is sowieso weinig genetische basis voor (extreme) sportbewegingen. Integendeel, daar heeft een dier weinig aan. Wat erfelijk is vastgelegd zijn eigenschappen die overleving en voortplanting bevorderen. Passage en piaffe of 1.60 kunnen springen maakt daar geen onderdeel van uit. Een mooi hoofd of een fraaie nek overigens ook niet. Goede benen wel, dat heeft nut.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:06

Ibbel schreef:
996981 schreef:

Los van hoe ze de potentiele GP-waardigheid willen voorspellen met een genetische fokwaarde die (hoe je het ook berekent) vermoedelijk verrekte weinig zegt, je fokt wel voor een verdomd kleine markt als je doel GP-paarden is.

Dat je bij runderen genetisch een getalletje kunt geven dat iets zegt over hoeveel melk, hoeveel vet in de melk of hoeveel vlees een beest op z'n bast krijgt, heeft een stuk meer genetisch basis dan of een paard geschikt is voor het hogere dressuur- of springwerk. Dat is voor een diersoort geen genetische eigenschap die voordelen biedt. Vette melk voor je kalf wel, en makkelijk spieren op je bast kweken ook.

Dus ik geloof uberhaupt niet zo in een 'genetisch getalletje' mbt sportprestaties. Laat staan dat je met alleen maar GP-paarden fokken de gewone ruiter (m/v/x) én de gewone (hobby)fokker helpt.

Begin eens met een getalletje dat iets zegt over bomproof zijn.

Mwa, wereldwijd zijn er meer Grand Prix dressuur of 1,60m springpaarden dan je denkt. Nog los van de subtop en basissport waar paarden met het gp fokdoel ook presteren.

Ik heb het al vaker gezegd, maar zodra de hobbyruiters die paarden puur op karakter kiezen, in ieder geval de kostprijs willen gaan betalen wordt de markt vanzelf groter.

Je kunt van fokkers niet verwachten dat ze toe gaan leggen op de hobby van een ander.

Door sportpaarden te fokken heb je kans ooit eentje te fokken die meerdere mindere paarden kan compenseren. Als het fokdoel enkel “braaf” is heb je dat niet. Immers wordt daar meestal niet eens de kostprijs voor gegeven, laat staan uitschieters waarmee de fokker een degelijk loon overhoud.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:06

Zonder gehinderd te worden door enige inhoudelijke kennis vraag ik me af of dit nu de manier is om je gelijk te halen binnen een vereniging.

En dan zeggen dat je de ontstane situatie betreurt (waar je zelf willens en wetens voor hebt gekozen natuurlijk door weg te lopen) en wie weet in een andere tijd (als je wel je zin krijgt) graag terugkeert.

Verder: het KWPN is niets zonder dekhengsten. Maar hengstenboeren zijn ook niets zonder het KWPN natuurlijk.

Ik hoop dat ze weer op een volwassen manier met elkaar in gesprek gaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:09

Ibbel schreef:
Er is sowieso weinig genetische basis voor (extreme) sportbewegingen. Integendeel, daar heeft een dier weinig aan. Wat erfelijk is vastgelegd zijn eigenschappen die overleving en voortplanting bevorderen. Passage en piaffe of 1.60 kunnen springen maakt daar geen onderdeel van uit. Een mooi hoofd of een fraaie nek overigens ook niet. Goede benen wel, dat heeft nut.

Natuurlijk is atletisch vermogen wel genetisch bepaald. Dat is bij mensen immers ook. De een is van nature sneller, leniger of sterker dan een ander.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:12

Boras schreef:
Zonder gehinderd te worden door enige inhoudelijke kennis vraag ik me af of dit nu de manier is om je gelijk te halen binnen een vereniging.

En dan zeggen dat je de ontstane situatie betreurt (waar je zelf willens en wetens voor hebt gekozen natuurlijk door weg te lopen) en wie weet in een andere tijd (als je wel je zin krijgt) graag terugkeert.

Verder: het KWPN is niets zonder dekhengsten. Maar hengstenboeren zijn ook niets zonder het KWPN natuurlijk.

Ik hoop dat ze weer op een volwassen manier met elkaar in gesprek gaan.

Ze zijn het gesprek toch aangegaan? Waarbij het KWPN aan heeft gegeven erop terug te komen, zich vervolgens heeft omgedraaid en een persbericht heeft uitgegeven.

Dit is geen verkeerde stap IMO, een tegengeluid mag ook best eens gegeven worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:43

996981 schreef:
Door sportpaarden te fokken heb je kans ooit eentje te fokken die meerdere mindere paarden kan compenseren. Als het fokdoel enkel “braaf” is heb je dat niet. Immers wordt daar meestal niet eens de kostprijs voor gegeven, laat staan uitschieters waarmee de fokker een degelijk loon overhoud.

Geld willen verdienen aan dieren is een hellend vlak.
Fok voor je liefhebberij, fok niet voor de handel.

Maar goed, dat is vast vloeken in de kerk in dit topic...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:47

In het algemene fokdoel van het KWPN wordt trouwens met geen woord gerept over gezondheid en welzijn van het paard zie ik, alleen maar over prestatie, prestatie, prestatie. En dat anno 2023.

Het woord "paard" kun je zelfs 1 op 1 vervangen door het woord "object".

Dat zou voor mij pas een een reden zijn om weg te lopen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:00

Dees schreef:
996981 schreef:

Geld willen verdienen aan dieren is een hellend vlak.
Fok voor je liefhebberij, fok niet voor de handel.

Maar goed, dat is vast vloeken in de kerk in dit topic...

Los van het feit dat ik niet snap waarom men niet zou mogen verdienen aan dieren (bedrijven verdienen aan mensen. Dat ook afschaffen dan?) realiseer je denk ik ook niet wat de gevolgen zouden zijn als men enkel hobby fokkerij toestaat.

Er zijn maar weinig mensen die de financiële middelen hebben om jaarlijks geld toe te leggen op het fokken van (meerdere) veulens (voor de hobby van een ander). Gevolg gaat zijn dat er minder gefokt zal worden. In combinatie met dezelfde vraag zal de prijs door schaarste flink stijgen.

Het feit dat er weinig op enkel braaf wordt gefokt is juist omdat het voor de fokker niet lucratief is.

Heel bizar idee vind ik het dat het oké zou zijn om een ander grote risico’s te laten lopen door het fokken van een veulen, zonder dat ze voor de tijd, moeite en risico’s netjes gecompenseerd mogen worden….

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:03

Boras schreef:
In het algemene fokdoel van het KWPN wordt trouwens met geen woord gerept over gezondheid en welzijn van het paard zie ik, alleen maar over prestatie, prestatie, prestatie. En dat anno 2023.

Het woord "paard" kun je zelfs 1 op 1 vervangen door het woord "object".

Dat zou voor mij pas een een reden zijn om weg te lopen.

Het grootste deel welzijn kun je niet fokken hè? Dat heeft te maken met management.

Qua gezondheid is het volgens mij logisch dat men (juist ten behoeve van de prestatie) een gezond paard probeert te fokken. Een paard dat ongezond is, gaat immers per definitie niet presteren :)