Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Morganlefay schreef:996981 schreef:
Wie zou dat niet willen dan? Het KWPN, of de fokkers?
Niet naar de bekende weg vragen
Avalanche schreef:Eens hoor.
In Jip en Janneke taal.
het KWPN wil de fokwaarde (dus genetisch) van een paard vastleggen met een bepaald getal. Dat gebeurt bij runderen ook op grote schaal, en werkt daar prima. Het systeem is ook bedoeld om genen en management uit elkaar te halen. We weten allemaal dat een matig getalenteerd paard, mits goed gereden en goed gemanaged toch best leuk kan gaan scoren, en een goed paard door slecht management en slechte ruiters nergens kan komen.
Om die twee dingen uit elkaar te houden is dit systeem bedacht.
Die waarde is gebaseerd op de prestaties van de nakomelingen, en daar zit het probleem. De goede veulens worden vaak verkocht naar het buitenland, waardoor ze niet meetellen voor de fokwaarde van soms heel goede paarden omdat ze niet op een keuring kunnen worden beoordeeld, en dat is de reden dat fokkers er een probleem mee hebben.
996981 schreef:Volgens mij hebben zowel de meeste fokkers als het KWPN voor ogen gp-paarden te fokken. Immers wil een stamboek zo goed mogelijk presteren in de sportindexen door steeds betere paarden te fokken en is er voor fokkers het meest te verdienen aan goede sportpaarden.
Dit lijkt mij dus niet het punt waarop de twee tegenover elkaar staan.
Ibbel schreef:996981 schreef:Volgens mij hebben zowel de meeste fokkers als het KWPN voor ogen gp-paarden te fokken. Immers wil een stamboek zo goed mogelijk presteren in de sportindexen door steeds betere paarden te fokken en is er voor fokkers het meest te verdienen aan goede sportpaarden.
Dit lijkt mij dus niet het punt waarop de twee tegenover elkaar staan.
Los van hoe ze de potentiele GP-waardigheid willen voorspellen met een genetische fokwaarde die (hoe je het ook berekent) vermoedelijk verrekte weinig zegt, je fokt wel voor een verdomd kleine markt als je doel GP-paarden is.
Dat je bij runderen genetisch een getalletje kunt geven dat iets zegt over hoeveel melk, hoeveel vet in de melk of hoeveel vlees een beest op z'n bast krijgt, heeft een stuk meer genetisch basis dan of een paard geschikt is voor het hogere dressuur- of springwerk. Dat is voor een diersoort geen genetische eigenschap die voordelen biedt. Vette melk voor je kalf wel, en makkelijk spieren op je bast kweken ook.
Dus ik geloof uberhaupt niet zo in een 'genetisch getalletje' mbt sportprestaties. Laat staan dat je met alleen maar GP-paarden fokken de gewone ruiter (m/v/x) én de gewone (hobby)fokker helpt.
Begin eens met een getalletje dat iets zegt over bomproof zijn.
Ibbel schreef:Er is sowieso weinig genetische basis voor (extreme) sportbewegingen. Integendeel, daar heeft een dier weinig aan. Wat erfelijk is vastgelegd zijn eigenschappen die overleving en voortplanting bevorderen. Passage en piaffe of 1.60 kunnen springen maakt daar geen onderdeel van uit. Een mooi hoofd of een fraaie nek overigens ook niet. Goede benen wel, dat heeft nut.
Boras schreef:Zonder gehinderd te worden door enige inhoudelijke kennis vraag ik me af of dit nu de manier is om je gelijk te halen binnen een vereniging.
En dan zeggen dat je de ontstane situatie betreurt (waar je zelf willens en wetens voor hebt gekozen natuurlijk door weg te lopen) en wie weet in een andere tijd (als je wel je zin krijgt) graag terugkeert.
Verder: het KWPN is niets zonder dekhengsten. Maar hengstenboeren zijn ook niets zonder het KWPN natuurlijk.
Ik hoop dat ze weer op een volwassen manier met elkaar in gesprek gaan.
996981 schreef:Door sportpaarden te fokken heb je kans ooit eentje te fokken die meerdere mindere paarden kan compenseren. Als het fokdoel enkel “braaf” is heb je dat niet. Immers wordt daar meestal niet eens de kostprijs voor gegeven, laat staan uitschieters waarmee de fokker een degelijk loon overhoud.
Dees schreef:996981 schreef:Door sportpaarden te fokken heb je kans ooit eentje te fokken die meerdere mindere paarden kan compenseren. Als het fokdoel enkel “braaf” is heb je dat niet. Immers wordt daar meestal niet eens de kostprijs voor gegeven, laat staan uitschieters waarmee de fokker een degelijk loon overhoud.
Geld willen verdienen aan dieren is een hellend vlak.
Fok voor je liefhebberij, fok niet voor de handel.
Maar goed, dat is vast vloeken in de kerk in dit topic...
Boras schreef:In het algemene fokdoel van het KWPN wordt trouwens met geen woord gerept over gezondheid en welzijn van het paard zie ik, alleen maar over prestatie, prestatie, prestatie. En dat anno 2023.
Het woord "paard" kun je zelfs 1 op 1 vervangen door het woord "object".
Dat zou voor mij pas een een reden zijn om weg te lopen.