[VIDEO]Tweeling geboren in Eemdijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

[VIDEO]Tweeling geboren in Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 22:34

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

In Eemdijk is afgelopen vrijdag een Gelderse merrie bevallen van een tweeling. De merrie, genaamd Beatle, en haar twee veulens maken het goed.

De tweeling kwam als een verrassing. Vooraf was niet op de echo te zien dat de merrie drachtig was van een tweeling. Als er wel een tweeling te zien is op de echo, zal de dierenarts meestal aanbevelen om één van de veulens weg te halen om de overlevingskansen van het andere veulen en de moeder te vergroten. De kans op de geboorte van een levensvatbare tweeling is heel klein. Dat het in dit geval wel goed gegaan is, is dan ook een wonder.

"Om vier uur ‘s middags ging ik even kijken en was er nog niks en toen ik om 19:00 uur terug ging, zag ik opeens twee veulens op de grond. Ik dacht eerst dat ik wat vermoeid was, maar toen ik nog een keer keek, waren het er toch echt twee", zegt eigenaresse Mirjam Hartog. De veulens hebben ook al een naam gekregen: Blue en Belle. "Blue is nog een beetje zwak, die heeft wat extra aandacht nodig. De twee zijn vandaag voor het eerst even naar buiten geweest.”

Gebruikte bronnen:
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 18-04-23 05:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Rangeela

Re: [VIDEO]Tweeling geboren in Eemdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 05:20

Ahhh wat een dotjes! Prachtig! Merrie ziet er ook stralend uit.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 06:27

Oh wat bijzonder dat ze allebei leven. Ik hoop dat Blue snel net zo sterk is als zijn zusje en het overleefd.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:46

Wat een heerlijk alert ,opgewekt koppie heeft de mama

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 10:10

sommige mensen hebben ook wel heel erg geluk! Een gezonde tweeling geboren terwijl ze de bevalling missen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 14:47

fokfanaat schreef:
sommige mensen hebben ook wel heel erg geluk! Een gezonde tweeling geboren terwijl ze de bevalling missen.

Precies mijn gedachte! Fijn dat alles goed gegaan is, hopelijk blijft het voorspoedig gaan met ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 15:01

Gaaf. Hopelijk wordt ook het zwakke veulen gauw sterk.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 20:56

fokfanaat schreef:

Dat is inderdaad echt bizar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 09:01

O wat lief! Dat zwakke paardje zijn beentjes staan nog wel heel gek. Hopen dat hij snel sterker wordt.

MirjamHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:10

Dit verhaal klopt niet helemaal. Ik ben
De eigenaresse van Beatle. Beatle is bevallen tussen 6 en 7 uur sochtends ik was er om 4 uur snachts en dus om 7 uur sochtends en toen lagen er opeens 2 veulens. Ik was in schok toen ik er 2 zag toen heb ik dacht dat ik het verkeerd zag maar het was dus echt zo.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:19

gefeliciteerd iig!

maar waarom waak je wel tot 4 uur in de nacht en laat je ze daarna zonder toezicht of alarm?

MirjamHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:37

Wij hebben daar geen WiFi of iets en in de natuur doen ze het ook zelf en Beatle doet het altijd alleen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:52

dat is idd je eigen keuze, maar in de natuur sterven er ook een aantal onnodig. Maar dat zeg ik, je hebt heel veel geluk gehad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:58

Wow, dan heb je inderdaad erg veel mazzel gehad.

En eigenaresse, dan had ik er toch een bedje naast gezet of was in mijn auto gaan liggen ernaast. Dat een merrie het zelf kan zegt helemaal niks. Er kan heel veel mis gaan.

Maar goed, hopen dat ze beiden uitgroeien tot sterke gezonde paarden

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:28

Wat een prachtig stel zeg <3 <3 Van harte gefeliciteerd voor de eigenaren!

MirjamHartog schreef:
Wij hebben daar geen WiFi of iets en in de natuur doen ze het ook zelf en Beatle doet het altijd alleen.

Mocht je wel stroom hebben.
Wij hebben zelf ook deze situatie gehad. Inmiddels een camera die op 4g werkt, met een simkaartje en dit heeft ons heel veel rust gegeven!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:39

fokfanaat schreef:

Nou idd! Het had zo moeten zijn. Wat een geluk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:45

Het is mijn ervaring ondertussen dat tenzij je er naast gaan liggen, paarden sowieso sneaky genoeg zijn om nét dat veulen eruit te persen tussen 2 blikken op de camera.
Om het half uur een wekker is al te ruim, en dan kan je net zo goed helemaal wakker blijven. En dat doe je geen nachten achtereen, dus ik snap best dat je een bevalling mist.
Ik heb er ook zat gemist, gewoon omdat die trutten wachtten tot ik weg was. Dus de laatste veulens heb ik er idd vrijwel letterlijk naast gelegen en dat werkte. In combinatie met melk testen heeft het me ook nooit meer dan 1 nacht waken gekost.

Anyway, hoe doet de zwakste van de twee het? Trekt dat al een beetje bij of blijft het nog even spannend?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 14:50

Wat een heerlijk stel! Ik hoop dat Blue ook snel stevig op zn beentjes staat! Wat is moeder fier op haar kids!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:04

Wat bijzonder..... leuk!!!! Geniet van het mooie stel!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:48

Gefeliciteerd met je beide veulens, wat ongelooflijk leuk.
En dit is Bokt op z'n smalst, als er iets gaat zoals het gaat en het klopt niet in de hoofden van Bokt gebruikers, wordt er verantwoording van je gevraagd. En dit kan soms best ver gaan.
Jij doet het zoals je het gedaan hebt en je hebt er nu 2 veulens bij staan. Ik zou zeggen, negeer deze berichten en geniet van je jonge grut.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 19:49

Gefeliciteerd, wat een mooi stel! Houd je ons op de hoogte?

MirjamHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:52

Het gaat enorm goed met ze allebei. Belle krijgt al wat praatjes en blue gaat steeds een beetje beter en word wat meer zelfstandig.

Inderdaad er zijn genoeg mensen die het toch beter weten of het beter doen in hun ogen:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:55

ja hoor,hier ook wel gehad dat je om 8 uur niks zag en om half 9 er een veulen was.
het kan zo snel gaan.
mooi dat alles goed gegaan is. hoop dat beide veulens groot en sterk worden en dat de moeder het vol kan houden met twee kinders om zich heen.
gefeliciteerd!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:42

Ibbel schreef:
Het is mijn ervaring ondertussen dat tenzij je er naast gaan liggen, paarden sowieso sneaky genoeg zijn om nét dat veulen eruit te persen tussen 2 blikken op de camera.
Om het half uur een wekker is al te ruim, en dan kan je net zo goed helemaal wakker blijven. En dat doe je geen nachten achtereen, dus ik snap best dat je een bevalling mist.
Ik heb er ook zat gemist, gewoon omdat die trutten wachtten tot ik weg was. Dus de laatste veulens heb ik er idd vrijwel letterlijk naast gelegen en dat werkte. In combinatie met melk testen heeft het me ook nooit meer dan 1 nacht waken gekost.

Anyway, hoe doet de zwakste van de twee het? Trekt dat al een beetje bij of blijft het nog even spannend?

Precies. Mijn oom heeft toen ik kind was en er geen WiFi was een week alles bij de merrie in de stal gedaan, zelfs slapen. Behalve wc gang en een snelle hap. Het veulen is toen tijdens zijn afwezigheid geboren. Hij baalde zo enorm Wantveld het zo graag willen meemaken.

Wat fijn dat het goed gaat met de tweeling!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:54

Wat ontzettend fijn dat dit allemaal goed gegaan is.

De merrie had geen birth alarm om denk ik? (niet bedoeld als commentaar, puur interesse)

Als het mis gaat met een tweelingdracht dan gaat het vaak sowieso goed mis, als je er dan bij bent valt er helaas ook weinig te doen.

Geniet lekker van de veulens, en hopelijk wordt Blue gauw wat sterker. :-)