Je moet zelf ook de hoeven van je paard bijhouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Je moet zelf ook de hoeven van je paard bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 16:51

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Beslagen hoeven. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het komt vaker voor dan je denkt ... een hoefijzer dat tijdens je training of wedstrijd plots in de piste blijft. Niet alleen is het vervelend, soms kan een paard een deel van de hoef afscheuren bij het verliezen van het ijzer. Bovendien is een losliggend ijzer in de piste steeds een mogelijk gevaar. Maar kan je voorkomen dat je hoefijzer van de hoef gaat?

Er zijn voor-en tegenstanders van hoefijzers, maar één iets is duidelijk. Een hoefijzer moet passen en kan vaak ook bepaalde blessures voorkomen. Alles start dus met een goed passend hoefijzer dat met het nodige vakmanschap geplaatst is.

Een goed onderhouden hoef is belangrijk!
Regelmatig de hoeven bekappen of beslaan is noodzakelijk voor de gezondheid van de hoef. Het schema moet wel rekening houden met het paard en zijn activiteitsniveau. “De meeste mensen gaan ervan uit dat paarden zes weken op hun ijzers kunnen staan. Maar als je een duurfietser bent die kilometers aan training doet, is het logisch dat schoenen vaker moeten worden vernieuwd. Zorg er ook voor dat je je hoefsmid vertelt wat je met je paard doet, want de manier waarop de hoef wordt bekapt en het type ijzer kan dat veranderen”, zegt hoefsmid Paul Raw.

Het onderhoud van de hoef stopt echter niet bij het regelmatig beslaan. Ook de ruiter heeft zijn/haar verantwoordelijkheid. "Zorg ervoor dat je de hoeven goed onderhoud. Olie ze regelmatig in en kuis ze uit. Een goede hoef heeft meer hechting bovendien beschermt het de hoefwand, waaraan het ijzer uiteindelijk bevestigd is."

Raar maar waar ... ook voeding helpt
Bovendien, zorg ervoor dat het dieet van het paard is ontworpen voor optimale klauwgezondheid. Paardenvoedingsdeskundige Clare MacLeod zegt dat hoeven afhankelijk zijn van een voorraad essentiële voedingsstoffen voor kracht, veerkracht en gezondheid, en een goede groeisnelheid. “Het is een misverstand van voeding om eenvoudig een hoefsupplement aan het dieet toe te voegen voordat wordt onderzocht of het basisdieet in evenwicht is”, zegt ze. “Een uitgebalanceerd dieet is absoluut essentieel voor alle lichaamsdelen om correct te functioneren, maar de voeding van veel paarden is niet uitgebalanceerd.”

nine1987

Re: Je moet zelf ook de hoeven van je paard bijhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 16:54

*Kijkt met scheef oog naar tinker die vooral ruwvoer krijgt en dagelijks een handje vitaminekorrel en zo nu en dan wortel/appel en spijkerharde hoeven heeft..

Mensen vergeten vaak dat het rijden/houden van paarden op verschillende ondergronden ook heel veel effect heeft op de kwaliteit van de hoeven..

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:46

"Olie ze regelmatig in en kuis ze uit"

Inmiddels wel bekend dat olie eerder slechter is voor de hoef dan beter...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:48

Laat die olie maar weg, als je de hoeven sterk wilt houden. Uitkrabben is wel belangrijk ja.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 18:27

zelfs met uitkrabben moet je het niet al te serieus nemen. Beter is het ergste eruit te krabben, en daarna het borsteltje. Word vaak teveel in de straalgroeve gekrabd, waardoor deze onnodig dieper word.

En olie.. dat wisten we 30 jaar geleden al dat dat niet raadzaam is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:04

Sorry maar wat een flutstuk...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:08

Citaat:
De meeste mensen gaan ervan uit dat paarden zes weken op hun ijzers kunnen staan. Maar als je een duurfietser bent die kilometers aan training doet, is het logisch dat schoenen vaker moeten worden vernieuwd.

Redelijk rampzalig voor de kwaliteit van de hoeven als ze vaker dan eens in de 6 weken moeten worden beslaan, nieuwe gaten etc.... eens in de zes weken vond ik vaak al veel. Liever elke 8, 9 weken, soms 10 zoiets...

Inderdaad vrij rampzalig stuk :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:27

Toch apart dat het stuk voornamelijk is geschreven met het idee dat 9 van de 10 paarden ijzers heeft, zo komt het over. "Er zijn voor- en tegenstanders van hoefijzers".. dat zou niet nodig moeten zijn, er moet gewoon per paard worden gekeken wat het dier nodig heeft.
Dat oliën en uitkrabben is ook nogal achterhaald inderdaad. We leerden vroeger, 25 jaar geleden, op de manege al dat je voor een buitenrit bv niet moet uitkrabben.

Mijn tinker zijn hoeven worden niet geolied, weinig uitgekrabd en heeft altijd geleefd op hooi en een beetje gras en een handje brok, en mooiere hoeven zie je niet snel. Huisvesting is minstens zo belangrijk als dieet; 24/7 buiten, deels zacht en deels verhard hier, en dat werkt perfect.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 20:51

Wisselen van de ijzers gebeurd hier om de 7 a 8 weken. Al jaren!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 21:45

Vergelijkbare ervaring: ondergrond!
Drie paarden waarvan de hoeven (hoef flapjes, of spleetje, of brokkelen) allemaal verdwenen als zij bij ons in de winter deels zacht (zand en strokorrel) en deels verhard liepen. Nog nooit zo mooi de hoeven zien opknappen.

Een nare spleet bij mijn eerste paard (al last van bij vorige eigenaar) is er snel uitgegroeid toen hij verhuisde. Daarvoor allerlei smeersels en voeding geprobeerd.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 22:23

VanHuisUit schreef:
Citaat:
De meeste mensen gaan ervan uit dat paarden zes weken op hun ijzers kunnen staan. Maar als je een duurfietser bent die kilometers aan training doet, is het logisch dat schoenen vaker moeten worden vernieuwd.

Redelijk rampzalig voor de kwaliteit van de hoeven als ze vaker dan eens in de 6 weken moeten worden beslaan, nieuwe gaten etc.... eens in de zes weken vond ik vaak al veel. Liever elke 8, 9 weken, soms 10 zoiets...

Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.

Hier gaat mijn paard elke zes weken in de winter en vanaf april elke 5 weken zelfs. Dit ook om de impact zo laag mogelijk te houden. En zijn hoeven worden dagelijks netjes schoongemaakt onder de kraan met een borsteltje. En dan een laagje vet erop. Beestje heeft topvoeten.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 07:33

Deskundige Clare McLeod :D
Ik zit toevallig net voor McLeod's daughters :))

Verder vreemd stuk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:05

Olie droogt de hoeven uit...en ijzers..beter niet dan wel als het niet nodig is in mijn ogen.

Regelmatig bijhouden..Ja, vooral niet steeds teveel aan de stand veranderen.

Ondergrond en de hoeveelheid vrije beweging is inderdaad ook erg belangrijk en bepalend.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:10

Koudgeperste lijnzaadolie is niet slecht voor de hoef en sluit ze niet af. Ik gebruik dat wel eens in hele droge perioden, maar liefst smeer ik er niets op. Hier wel ijzers helaas, mijn paard slijt met name zijn achtervoeten scheef af zonder ijzers. Elke 5 weken worden ze vernieuwd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:18

Bij droge hoeven maken wij altijd modderbadjes.

Heb zelf altijd geleerd dat je een hoef alleen mag olieen als je ze daarvoor nat hebt gemaakt om op die manier het vocht in de hoef op te sluiten.

Niet ieder paard kan zonder ijzers helaas, maar voor het hoefmechanisme is zonder wel beter.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:24

Modderbadjes zijn idd perfect! In de zomer de bodem rond de waterbak nat houden bijvoorbeeld, werkt top.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:27

Toen ik de titel las dacht ik 'goh leuk, ik moet ook altijd tussen bekapbezoeken een beetje bij blijven vijlen' maar daar ging het dus niet over :')

Sambam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:33

JudithGigi schreef:
Toen ik de titel las dacht ik 'goh leuk, ik moet ook altijd tussen bekapbezoeken een beetje bij blijven vijlen' maar daar ging het dus niet over :')

Ik opende het met precies dezelfde gedachte, maar helaas... :+

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:37

lianne125 schreef:
VanHuisUit schreef:

Ik mag toch hopen dat je je paard niet 10 weken op zijn beslag laat staan. Ik ben werkelijk nog geen paard tegen gekomen die zolang met een setje ijzers doet en bovendien dan nog niet veel te lang is.

Hier gaat mijn paard elke zes weken in de winter en vanaf april elke 5 weken zelfs. Dit ook om de impact zo laag mogelijk te houden. En zijn hoeven worden dagelijks netjes schoongemaakt onder de kraan met een borsteltje. En dan een laagje vet erop. Beestje heeft topvoeten.

Mijn paard staat altijd 10 tot 12 weken op zijn ijzers, in samenspraak met de smid. Dit is al de tweede hoefsmid die dit voorstelde, dus dan zal het wel passend zijn toch. De ijzers blijven de gehele periode muurvast zitten en achter slijten zijn hoeven dusdanig af (zonder ijzers) dat de smid daar niet eens veel aan wil of kan doen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:45

Ik denk dat je vooral naar je paard (en dan in dit geval de hoeven) moet kijken en niet naar de kalender.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:52

minka schreef:
Ik denk dat je vooral naar je paard (en dan in dit geval de hoeven) moet kijken en niet naar de kalender.

Dat is ook zo. De voeten van mijn paard groeien dusdanig snel dat er echt elke 5 weken gewisseld moet worden. Ik heb er altijd lichte (110 gram) draverijzers onder zonder lippen, en na 5 weken begint de voet over het ijzer heen te groeien, dus tijd voor onderhoud.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 08:56

Mijn vorige met ijzers moest ook echt elke 6 weken, dat kon niet langer. Huidige staat zonder ijzers maar ook 5 of 6 weken. In de winter soms iets langer, maar meestal niet. Wij zetten het standaard in de agenda en als het eerder moet bellen we eerder. Nu is hij elke week op stal, dus je loopt makkelijk even langs om te vragen wat hij vindt, of belt en hij kijkt even en bekapt die week of pas later.

Olie gebruik ik niet, wel wat anders ooit van de hoefsmid gehad. Ligt er maar net aan hoe ze eruit zien en of ze wat nodig hebben.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:26

Wat een apart stuk, alsof de tijd stil heeft gestaan, zou die informatie uit een antiek boek komen ofzo. We weten inmiddels toch wel meer, en beter als dit?
Hier moest ik wel om lachen :')
Citaat:
Bovendien is een losliggend ijzer in de piste steeds een mogelijk gevaar.

'Pas op, een ontsnapt hoefijzer bijt. Wanneer je de bak betreedt en je komt een los ijzer tegen, ga dan plat op de grond liggen en wacht op hulp'

Citaat:
Maar als je een duurfietser bent die kilometers aan training doet, is het logisch dat schoenen vaker moeten worden vernieuwd.

Vertaald naar de ruitersport staat hier: als je lange ritten maakt is het logisch dat je je rijlaarzen of jodhpurs vaker moet vernieuwen.
Als je je paard nou zou leren fietsen dan hoeft het minder te lopen, en daardoor zullen de hoeven minder slijten, maar dat is denk ik ook niet wat ze bedoelde met de tekst

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:40

Ik heb maar één paard gehad wat op ijzers heeft gestaan en die versleet de ijzers inderdaad niet zo snel. Toch liet ik elke 6 weken de hoefsmid komen om de hoeven goed in vorm te houden. Ik (en mijn hoefsmid) zijn van mening dat je de stand zo veel mogelijk hetzelfde wil houden, dus regelmatig bekappen was nodig. Ik kon dan vaak de ijzers er wel weer onder laten slaan als die nog een ronde mee konden.

Inmiddels bekap ik zelf al vele jaren en probeer dat toch wel elke 3 weken te doen om dezelfde reden als hierboven genoemd.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 10:51

Hier rijd ik zo dusdanig veel over asfalt dat de pony's zelf hun hoeven wel afslijten. Het enige wat ik doe is wat rondvijlen en binnendoor wat meer eraf, want door hun manier van lopen slijt de buitenkant harder dan binnenkant van hun achterhoeven. En worden de hoeven wel te kort dan gaan er gewoon net als mensen doen schoenen aan. Hoefijzers vind ik alleen nog noodzakelijk indien het medisch moet, oké, nu is er ook geen smid die de mijne zou willen beslaan. Hun hoeven zijn te mini voor ijzers. Maar ook bij een groot paard zou het pas 1 van mijn laatste opties zijn om te beslaan.