Tweede merrie overleden na wereldkampioenschappen Endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Tweede merrie overleden na wereldkampioenschappen Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 16:02

Clean Endurance
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Enkele dagen na het overlijden van een elfjarige merrie die had deelgenomen aan de wereldkampioenschappen endurance, is nog een deelnemend paard overleden. Clean Endurance laat via hun website weten:

“Na ons verzoek aan hen, moeten we met diepe droefheid melden dat de FEI heeft bevestigd dat er een tweede paard is overleden na de FEI Wereldkampioenschappen Endurance 2022 in Butheeb. Het gaat hier om de tienjarige merrie Sahwat Al Wahhab AH.

De FEI zal ons binnenkort antwoord geven op onze vraag of dit ongeval als een catastrofaal letsel zal worden opgenomen in de officiële wedstrijdresultaten. En of dit dus aanleiding zal geven tot de bijbehorende strafpunten voor de ruiter en de trainer.”

Fatale situatie – verklaring van de FEI
De FEI verklaart het volgende over de situatie:

Het is met grote droefheid dat we laten weten dat het paard Sahwat al Wahhab AH, gereden door Ali Subhi Abed Aburabie uit Jordanië, is ingeslapen. Dit gebeurde op de avond van 28 februari rond 19.00 uur lokale tijd.

Sahwat al Wahhab AH eindigde bij het kampioenschap individueel op 32e plaats en heeft op 25 februari succesvol de route van 160 kilometer afgelegd. Ook kwam zij goed door de laatste veterinaire controle. Alle details van de veterinaire controles van die dag zijn bij ons beschikbaar. Er waren acht verplichte controles gedurende de dag, eentje per lus en twee extra verplichte herkeuringen voor aanvang van lus vijf en zes.

Na de rit werd de merrie Sahwat al Wahhab AH aangeboden bij het behandelende veterinaire team van de FEI voor het toedienen van reglementair toegestane vloeistoffen.

Het behandelende veterinaire team van de FEI deed ook routine bloedonderzoeken, de uitslagen gaven aanvankelijk reden voor enige bezorgdheid. Toen de klinische toestand van de merrie verergerde, werd de beslissing genomen om haar over te brengen naar het Dubai Equine Hospital (DEH) voor verdere behandeling. Dit gebeurde in de avond van 25 februari.

Bij de DEH ging het paard langzaam weer wat vooruit, maar ondanks meerdere dagen van intensieve zorg verslechterde haar conditie toch weer. Uiteindelijk bleek de prognose toch te slecht en werd besloten om de merrie alsnog te euthanaseren, om haar verder lijden te besparen.

In overeenstemming met het veterinair reglement van de FEI zal er een volledige autopsie plaatsvinden op het paard. Ook zullen er diverse monsters worden genomen voor onderzoek.

Gerelateerd bericht: [VN] Merrie (11) overleden tijdens de Wereldkampioenschappen endurance

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Tweede merrie overleden na wereldkampioenschappen Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:01

Schandalig. Werkelijkwaar schandálig!

Een evenement waarbij in korte tijd twee paarden door onbekende omstandigheden overlijden, moet per direct stopgezet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:03

Evenement was al afgelopen, dus dat zou weinig zin hebben gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:23

Oh, ik zie het inderdaad. Het dier werd wel tijdens het evenement onwel als ik het goed zie. Nummer twee. Dat moet toch een belletje doen rinkelen lijkt me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:28

Beide paarden kregen na de wedstrijd en na de laatste nakeuring (waarbij ze allebei werden goedgekeurd, dus niet 'tijdens de wedstrijd eruit gehaald') 'toegestane vloeistoffen' - maw, gingen aan het infuus met elektrolyten. Dat zal op basis van verminderde darmgeluiden zijn geweest, wat na 10 uur rijden (ondanks de eetpauzes tussendoor) niet heel raar is. Alleen waren beide paarden niet 'een beetje uitgedroogd', maar verder heen dan in eerste instantie leek.

Ik vermoed dat bij beide autopsies de conclusie zal zijn dat de darmen volkomen stil lagen en aan het afsterven waren. Niet alleen door uitdroging, ook doordat de bloedtoevoer waarschijnlijk volledig richting de spieren is gegaan ipv ook naar de darmen.
Totaal overnomen paarden dus, met ruiters die dat niet hebben gezien/niet willen zien, en controlerende DA's die ook stront in hun ogen hadden. En dat is allebei even kwalijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:43

Ik ben benieuwd of het resulteert in koppen die rollen. Ik denk het eerlijk gezegd niet. Kwalijk.

Ook een goed moment om te kijken of 10 uur rijden nog wel verantwoord is. Als het überhaupt al verantwoord is geweest.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 17:59

Ibbel schreef:
Beide paarden kregen na de wedstrijd en na de laatste nakeuring (waarbij ze allebei werden goedgekeurd, dus niet 'tijdens de wedstrijd eruit gehaald') 'toegestane vloeistoffen' - maw, gingen aan het infuus met elektrolyten. Dat zal op basis van verminderde darmgeluiden zijn geweest, wat na 10 uur rijden (ondanks de eetpauzes tussendoor) niet heel raar is. Alleen waren beide paarden niet 'een beetje uitgedroogd', maar verder heen dan in eerste instantie leek.

Ik vermoed dat bij beide autopsies de conclusie zal zijn dat de darmen volkomen stil lagen en aan het afsterven waren. Niet alleen door uitdroging, ook doordat de bloedtoevoer waarschijnlijk volledig richting de spieren is gegaan ipv ook naar de darmen.
Totaal overnomen paarden dus, met ruiters die dat niet hebben gezien/niet willen zien, en controlerende DA's die ook stront in hun ogen hadden. En dat is allebei even kwalijk.

Misschien eerst even de resultaten van het onderzoek afwachten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 18:18

Lieser schreef:

Een van de twee paarden had op vetgate 4 een C voor darmgeluiden. Daar had het paard afgekeurd op moeten worden, en toen het paard alsnog groen licht kreeg, had de ruiter wijzer moeten zijn. Heb je geen onderzoek voor nodig.

En verder schreef ik: "ik vermoed..."

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 19:24

Wat triest zeg. Dat is het toch niet waard…

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:09

_San87_ schreef:
Oh, ik zie het inderdaad. Het dier werd wel tijdens het evenement onwel als ik het goed zie. Nummer twee. Dat moet toch een belletje doen rinkelen lijkt me.

Het lijkt me dat die heel lange ritten , te lang zijn. En dat dierenartscontroles dat niet voldoende kunnen ondervangen.
Dus beduidend kortere ritten afspreken, of ermee stoppen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:36

It's not the distance that kills the horse, but the speed.

Gevleugelde (en ware) uitspraak in de endurance.

Wat ze daar in de woestijn doen, is rondjes rijden op een vlakke renbaan - in de hitte.

Wat ze bv bij de Heidedistanz en de Tevis-cup doen, is een technisch parcours over 160 km waar je 24 uur over mag doen.

Bij normale EK's en WK's, wordt er een parcours uitgezet dat niet per se uitnodigt tot 30 km/u rondraggen. Dat zijn geen 24-uurswedstrijden, en daar hangt een minimum snelheid aan vast van 12 km/u.

Het instellen van een max snelheid (bv 20 km/u) en een optimale snelheid (bv 16 km/u) zou bv al een hoop kunnen verbeteren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 20:47

Dat dus. Gewoon stoppen met die idioterie in de woestijn. Op deze manier maakt de paarden'sport' (ik zie er weinig sport in een paard in de woestijn af te jakkeren) het voor zichzelf steeds lastiger want de tegenstanders gaan zich steeds feller verzetten tegen alle takken van paardensport. De polarisatie wordt steeds meer aangewakkerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:06

Begrijp ik het nu goed datzelfde tien uur lang rondjes hebben gereden in een hete woestijn ?
Gekkenwerk ! Direct stoppen met dit soort praktijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:16

sterregoud schreef:
Begrijp ik het nu goed datzelfde tien uur lang rondjes hebben gereden in een hete woestijn ?

Nee dat begrijp je niet goed.
Er waren verschillende lussen, ze hebben niet 160 km hetzelfde stuk gedaan.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 21:21

Onali schreef:
sterregoud schreef:

Nee dat begrijp je niet goed.
Er waren verschillende lussen, ze hebben niet 160 km hetzelfde stuk gedaan.

Oké, ik weet er inderdaad weinig van. Maar dat ze overleden zijn door uitputting, is toch iets wat niet zou moeten voorkomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:20

Ibbel schreef:
Lieser schreef:

Een van de twee paarden had op vetgate 4 een C voor darmgeluiden. Daar had het paard afgekeurd op moeten worden, en toen het paard alsnog groen licht kreeg, had de ruiter wijzer moeten zijn. Heb je geen onderzoek voor nodig.

En verder schreef ik: "ik vermoed..."

Het eerste overleden paard had inderdaad een C.
Dit paard had een nette vetkaart en er is ook niet met een te hoge snelheid gereden.

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:27

Daar zie je idd geen verontrustende signalen zoals trage recovery of met >20 km/u rondrijden.
Zijn van dit paard ook de darmgeluiden en turgorboordelingen ergens te vinden?

Want het is wel heel raar als een paard met alle waardes OK a) aan het infuus gaat na afloop en b) klinisch verslechtert (was er dan klinisch al iets te merken?) en uiteindelijk 2 dagen later in de kliniek ingeslapen moet worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:32

Het infuus is voor en na de wedstrijd is tegenwoordig standaard..
Vroeger was het een ingreep nu is het om het paard sneller te laten herstellen.

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:46

Ik weet verder te weinig van endurance om er een mening over te hebben maar jullie plaatsen interessante informatie.

Moet wel zeggen dat ik mijn bedenkingen heb bij een sport waarvoor het normaal is om een dier standaard aan het infuus te zetten (=invasieve ingreep).

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 08:48

Speed kills in combinatie met afstand en zeker in de woestijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 09:05

Dat standaardinfuus had ik vaag ergens onthouden idd.

Die vetkaart is niet optimaal, maar ook voor een ruiter (zeker niet met een snelheid van 13-14-15 km/u) geen reden tot besluiten te stoppen.
Apart wel, kan dus ook eigenlijk gewoon pech zijn, in combinatie met misschien op dat moment voor dat dier toch teveel gevraagd te hebben - hoewel dat op basis van de vetkaart niet zo lijkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:00

Sizzle schreef:
Moet wel zeggen dat ik mijn bedenkingen heb bij een sport waarvoor het normaal is om een dier standaard aan het infuus te zetten (=invasieve ingreep).

Dat was voorheen niet normaal maar nu schijnbaar wel. Ze noemen het een comfort-drip. Schijnt ook bij eventing vaker toegepast te worden.

Door het extra vocht en de electrolyten herstelt het paard wel sneller en beter.
Maar het is naar mijn mening dubieus.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:16

Dat een paard standaard aan het infuus gaat is toch te gek voor woorden? :?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:18

Wat ik toch dubbel vind, is juist het feit dat er zoveel gecontroleerd word in de endurance: ook maakt dat er meer naar buiten komt? Of is dat een verkeerde conclusie die ik trek?

Ik bedoel als Pietje bij de plaatselijke onderlinge wedstrijd wat krijgt en 3 dagen later overlijd, dan word dat niet toegeschreven aan die wedstrijd, laat staan dat het nieuws is. Paard kwam uiteindelijk alleen naar boven door het bloedonderzoek en een klinische observatie de avond na de wedstrijd toch? Niet door iets wat zichtbaar is op de dag zelf.

Ik zie alleen van hele grote bekende namen wel eens: overleden door koliek. Maar er is geen enkele andere sport ter wereld volgens mij die zo zwaar controleert en dan ook nog zo zwaar onder vuur ligt?

Of trek ik nu verkeerde verbanden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 10:39

Dat het zo onder een vergrootglas ligt, heeft alles te maken met de manier waarop in de UAE wordt gereden. Pardon, geraced. Daar rijden ze geen endurance, daar racen ze. Over 100 mile ipv over 1 mile.
Er is al een tijdje gesuggereerd dat ze in de UAE er een andere naam aan zouden moeten geven: extreme racing oid.

20-30 jaar geleden waren de controles hetzelfde, ook de uitval best wel hetzelfde (50-60% op wedstrijden van boven de 100 km) maar waren er minder dode paarden op basis van 'metabolic problemen'. En ik denk dat dat echt komt omdat toen de snelheid van de winnende combi's rond de 16 km/u lag. Boven de 20 werd (in Europa iig) als extreem gezien. Maar die grens schoof steeds meer op, omdat de Sjeiks hier ook kwamen rijden, en in veel gevallen met doping paarden. Dus 'wij' gingen (zonder doping gelukkig) ook mee doen met pushen. En dat is faliekant misgelopen.

Dus terecht, dat die aandacht er is. Want er wordt te hard gereden.