Stalhouder Schuiling: "paarden mogen het bos niet meer in"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Stalhouder Schuiling: "paarden mogen het bos niet meer in"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 08:16

RTV Drenthe
Algemeen
Ingezonden door senna21

Afbeelding
Ruiters op buitenrit. Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

'Verboden toegang voor paarden'. Dat is sinds kort de boodschap die langs de wandelpaden in de Zeegser Duinen staat, vlak achter de paardenhouderij van Arjen Schuiling uit Tynaarlo. Hij baalt enorm, want veel van zijn klanten maken met hun paarden graag gebruik van die routes. Van akkerbouwer naar paardenhouder. Dat leek Schuiling een verstandige stap, gezien de stikstofcrisis en de bijbehorende maatregelen. Een meer toekomstbestendig bedrijf, maar een toegangsverbod voor paarden op de paden achter de stal brengt dat nu in gevaar. "De overheid wil eigenlijk dat boeren voor alternatieven kiezen. Ik heb daarvoor gekozen en zo'n bord zit dat nu in de weg", baalt Schuiling.

Zestig paarden
Hij heeft ongeveer zestig paarden rondlopen van eigenaren die hun dier bij hem stallen. Daar worden ze verzorgd, getraind en de eigenaren van de paarden maken regelmatig een ritje door het natuurgebied vlak achter het bedrijf. "Ik denk dat zo'n 80 procent van mijn klanten hun paarden hier stallen, omdat het op zo'n mooie locatie zit waar je de natuur in kan rijden", zegt Schuiling. "Achteraf gezien heb ik een goede keuze gemaakt."

"Hierachter zijn de Staatsbossen en de Zeegser Duinen, met brede zandpaden. Het gebied leent zich er goed voor om plezier te hebben; op een paard, op een fiets of wandelend", vindt Schuiling. "Nu wordt er dus besloten dat het niet meer geschikt is voor paarden. Ik kijk er niet raar van op als er straks ook geen honden meer mogen komen, of dat er überhaupt mensen hier mogen rondlopen. Dat moeten we niet willen."

'Dit lijkt me niet de bedoeling'
Twee weken geleden ontdekten klanten van Schuiling het verkeersbord. Hij kon het zelf niet geloven. "We rijden hier al tientallen jaren langs met de paarden. Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik heb meteen contact gezocht met de gemeente Tynaarlo en Staatsbosbeheer en het kwam erop neer dat ze me niet hielpen. Toen heb ik mijn advocaat een brief laten sturen om te sommeren dat de borden weggehaald worden", aldus de boze paardenhouder.

"De ambtenaar van de gemeente stelde een alternatieve ruiterroute voor, die richting de Hunebedstraat loopt", vertelt Schuiling. "Die weg zal weliswaar toegankelijk zijn voor paarden, maar is veel te gevaarlijk doordat auto's daar hard en dicht langs ons rijden. Dat is totaal niet veilig. Daarnaast moeten ruiters daar twee keer afstappen om een hek open te doen." Als Schuiling verder niets meer hoort van de gemeente, stapt hij naar de voorzieningenrechter. De gemeente laat aan RTV Drenthe weten volgende week met een reactie te komen. Ook Staatsbosbeheer was vandaag niet beschikbaar voor een reactie.

Bekijk hieronder de video.

Elisa2

Re: Stalhouder Schuiling: "paarden mogen het bos niet meer in"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:22

Dat is wel heel zuur...en waarom?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:26

Denk omdat je vaak op dit soort paden moet slalommen om de drollen heen
En als je elkaar tegemoet komt moet je er vol doorheen

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:27

Het ‘waarom’ is nog steeds niet duidelijk -O- Misschien als er deze week de reactie vanuit SBB en/of gemeente volgt. Er is geen enkele communicatie geweest voor de borden werden geplaatst.

Het staat ook echt haaks op de grote ‘Drenthe paardenprovincie’ campagne. Echt zo zuur..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:28

Het gaat toch enkel over de wandel en fietspaden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:29

Ja dat is echt zuur.

Hier ook een natuurgebied waar je alleen met de fiets of te voet in mag. Zo zonde.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:32

Echwel schreef:
Het gaat toch enkel over de wandel en fietspaden?

Nee, ook de Zeegser Duinen zijn niet meer toegankelijk voor paarden. Ook in het bos even verderop wordt meer en meer afgesloten.

Het fietspad in het filmpje is de route naar de ruiterpaden. Er zijn andere routes richting het bos/de ruiterpaden, deze zijn echter langs (drukke!) wegen. Plus dat je er daar ook niet aan ontkomt om over een fietspad te rijden, aangezien het alternatief de 80 km/h weg is..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:34

Maar als er dus de laatste tijd zoveel meer paarden over het fietspad gaan kan ik mij de irritatie wel voorstellen.
Dan is het een geval de goeden lijden onder de slechten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:39

Daar zal inderdaad wel meer achter zitten, zo'n beslissing maken ze vast niet zomaar. Ben benieuwd naar het perspectief van de vemeente/sbb.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:44

Ik kom totaal niet uit die regio en ik ben even gaan zoeken op Google maps waar het nou precies ligt. Het ligt niet meteen aan het bos zoals wordt gezegd, dus als ruiter moet je een stuk langs de weg. Op zich prima natuurlijk. Ik denk dat ik het afgesloten pad gevonden heb en op zich snap ik het ook wel als ik het naast de routes van Ruiteren en Mennen leg. Er liggen daar enorm veel ruiterpaden en dat fietspad is er niet eentje van. Je kunt een stukje omrijden en dan kom je ook uit bij waar je wilt komen en daar kun je overal in de berm of langs het fietspad. Zie zelf het probleem niet zo. Juist doordat iedereen maar gaat rijden waar er geen ruiterpaden liggen wanneer duidelijk veel ruiterpaden zijn aangelegd dan krijg je dit probleem..

De gemeente eisen om borden weg te halen lijkt me niet een heel slim plan. Je maakt er meteen zo'n negatief punt van met je hakken in het zand terwijl ze prima gelijk hebben: het is nu geen ruiterpad. Vaak wordt je gevraagd om in de berm te rijden als er geen ruiterpaden zijn, maar in dit geval is het dus gewoon een gebied met duidelijke ruiterpaden en dan mag je er in principe niet zomaar vanaf wijken. Je zou eerder een plan kunnen indienen waarom dat stukje veiliger is voor ruiters en fietsers dan het andere ruiterpad wat volgens mij ook langs fietsers gaat. Wellicht kunnen ze er namelijk wel over nadenken om er een ruiterpad van te maken.

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:00

Verhaal heeft twee kanten.
Aan ene kant moet je natuurlijk met een paard echt niet over een gravel fietspad gaan rijden. Daarmee rij je compleet het pad kappot.

Andere kant van het verhaal is dat staat bosbeheer afgelopen tijd erg hard bezig is met het verwijderen van ruiterpaden.
In het gebied waar ik rij hebben afgelopen 2 maanden alweer twee ruiterpaden weggehaald.
Het is niet goed maar begrijp wel dat mensen hier moedeloos van worden.
Staatsbosbeheer komt vervolgens met als antwoord dat de aantal km ruiterpaden het zelfde blijven. In de praktijk wordt een pad wat door het bos liep verlegd naar een verharde weg of over een autoweg

In Drenthe zijn ze afgelopen jaren flink bezig om allerlei gebieden/stukken af te sluiten voor bezoekers (ruiters). Erg jammer dit.

En dan te bedenken dat we met ze allemaal mee betalen via de belastingdienst aan deze natuur gebieden.

Ik ben wel bang dat we op een gegeven de kant op worden gedrukt van de motorcrosser. We mogen steeds op minder plekken het bos in. En waar nog wel mag wordt het steeds drukker doordat dat nog de enige paden zijn waar wij wel mogen. Tot dat ze daar ook te druk vinden, enz.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:20

Heel jammer!!
Dit pad is vooral voor mensen die op Stal Wedbroeck (bij Schuiling) staan echt heel vervelend. Het is hierdoor veel lastiger geworden om vanaf die stal de achterliggende natuurgebieden in te komen. @Celebi, er is bijna geen alternatief, of je moet dan eerst een heel stuk langs een drukke weg.

JoyJoy4 heeft gelijk, er worden steeds meer stukken afgesloten. Drenthe als paardrijprovincie .... nou, niet in het Drentsche Aa gebied. En vooral niet voor mensen die er wonen. Je ziet dat er een paar grote ruiterroutes zijn, maar dat die vooral door bezoekers en maneges worden gebruikt. Als bewoner heb je er niet zo veel aan, omdat het steeds moeilijker wordt op de route te komen én omdat alle 'doorsteken' worden afgesloten. Je kunt dus alleen de volle route rijden ...

Ik ben betrokken bij de herinrichting van een gebied in de buurt van Zeegse en merk dat er vrijwel geen aandacht is voor ruiterroutes. Het wordt af en toe genoemd, maar de meeste mensen weten ook niet welke eisen aan een ruiterroute worden gesteld (bijvoorbeeld dat je ruimte nodig hebt, dat je niet te vaak van je paard af wilt, dat je rond moet kunnen rijden (en niet van A naar B), enz.). De verschillende terreinbeheerders werken ook niet samen. En er zijn nog vrij veel private grondeigenaren, die steeds vaker hun gebied afsluiten (vooral vanwege mountainbikers, maar dan zijn de paarden ook direct de pineut).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:33

Private grond is natuurlijk sowieso lastig. Je kunt niet verwachten dat je er altijd maar doorheen zou mogen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben buitenrijder in hart en nieren en ik ben voor zoveel mogelijk veilige ruiterroutes, maar als ze er niet liggen, dan liggen ze er niet.

Ik denk trouwens dat het om onderstaand pad gaat, klopt dat? Want dan kun je er toch nog omheen rijden? Zo druk zag die andere route links op de kaart er niet uit op Google Maps. Maar goed misschien ben ik in de randstad meer gewend. Hier steken we ook doodleuk een gevaarlijke brug over met een 8 gaans snelweg eronder omdat het buitenrij gebied erachter ligt. :+

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:52

Klopt. Ik neem mijn woorden deels terug, wist niet dat het lichtblauwe pad (0,6 km) openbaar toegankelijk is, dacht dat dat privégrond was. Dan valt het inderdaad mee....
Ik woon zelf 'aan de andere kant', dus ben iets minder goed op de hoogte van de paden daar.\

Mijn andere opmerkingen blijven trouwens van kracht..

JoyJoy4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 10:59

@kendra,
Klopt er zijn hier heel veel paden door het bos verdwenen. Je kunt nog bijna alleen maar 1 groot rondje rijden om het natuurgebied heen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:02

Dus als ik het goed begrijp mogen ze niet meer over een fietspad rijden, een pad waar je met je paard volgens de wet helemaal niet mag komen. Maar hij vindt dat ze daar wel gebruik van mogen maken, want dat pad ligt toevallig voor hem op een goede plek. Daarom maakt hij ervan dat ruiters worden gepest en zet hij er een advocaat op.

Maar het is gewoon wettelijk nog nooit toegestaan geweest dat je op een fietspad mag paardrijden. En dat het, vanwege de verkeersveiligheid, wordt gedoogd langs een drukke weg, wil niet zeggen dat je dan altijd en overal maar op elk fietspad moet mogen rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:17

Het is in mijn ogen belachelijk dat er hier in het Noorden zo weinig rekening gehouden wordt met ruiters (en menners) in recreatie en herinrichtingsplannen.robd de grote steden wordt bij de aanleg van parken en grotere natuurgebieden veel vaker nagedacht over paden en routes voir ruiters.

In Drenthe was er veel meer mogelijk en worden de voorzieningen juist slechter.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 12:54

JoyJoy4 schreef:
Verhaal heeft twee kanten.
Aan ene kant moet je natuurlijk met een paard echt niet over een gravel fietspad gaan rijden. Daarmee rij je compleet het pad kappot.

-knip-

Het is geen gravel pad, maar een betonnen pad :)

Het pad op de kaart hierboven is afgesloten met een hek/houten balk. Kun je net wel/net niet te paard lekker langs, zeker als het nat is dan is dat wel een hele akelige hoek om te maken. Dan zul je dus af moeten stappen, en aan het einde nog een keer. Pad eindigt op een weg, vlak na een bocht waar hárd gereden wordt. Dus daar kun je haast niet anders dan over.. het fietspad :+ tot je weer naar links kunt afslaan richting het zandpad waar het nu afgesloten fietspad op uit komt. Het kan, maar is verre van ideaal, laat staan veiliger.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:11

Ik vrees dat deze trend zich door heel Nederland gaat doorzetten.......Natuurgebieden niet meer of zeer beperkt toegankelijk zowel van staat of natuurorganisaties. Verbod op frisbee , mtb, hond , segway ,paard en uiteindelijk de mens . Ik hoop dat ik ongelijk krijg maar gezien de ontwikkelingen en beperkingen op normale (landbouw)grond van particulier , bedrijf ,staat en natuurorganisaties gaan de verboden nog wel uitgebreid worden. Oja dit geld uiteraard niet voor de Formule 1 ,zo ziek zijn de regels dan weer wel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 13:49

Karl66 schreef:
Dus als ik het goed begrijp mogen ze niet meer over een fietspad rijden, een pad waar je met je paard volgens de wet helemaal niet mag komen. Maar hij vindt dat ze daar wel gebruik van mogen maken, want dat pad ligt toevallig voor hem op een goede plek. Daarom maakt hij ervan dat ruiters worden gepest en zet hij er een advocaat op.

Maar het is gewoon wettelijk nog nooit toegestaan geweest dat je op een fietspad mag paardrijden. En dat het, vanwege de verkeersveiligheid, wordt gedoogd langs een drukke weg, wil niet zeggen dat je dan altijd en overal maar op elk fietspad moet mogen rijden.

En zo simpel is het inderdaad.
De ruiterij wil zich hier op bokt nogal eens "entitled" opstellen wat betreft deelname aan de openbare ruimte...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:02

Maar als het alleen over dat fietspad gaat klopt de hele titel niet meer.
Overigens in de berm naast een fietspad is naar mijn weten wel weer altijd toegestaan geweest

@ Sarino dat klopt ook. Steeds meer word afgesloten maar we betalen wel belasting er voor.

Daarom ook BBB:

Citaat:
Natura 2000 gebieden moeten zo veel als mogelijk beleefd kunnen worden door de mens. Ontoegankelijke natuurgebieden worden per direct worden opengesteld. De burger betaalt er via de belastingen aan mee en heeft er recht op om van deze gebieden te genieten én te controleren wat er met zijn of haar belastingcenten is gebeurd

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:13

Bedankt voor dat citaat DP, precies het soort "entitlement" waar ik op wees.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:16

Nee jij had het over ruiterij dit gaat over iedereen. Dus nee niet precies wat jij schreef.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:26

Voor een buitenstaander is het altijd simpel. De werkelijkheid is vaak weerbarstiger.

Het is juist de bedoeling dat in het Drentsche Aa gebied de verschillende gebruikers paden en wegen delen. Dat blijft lastig, omdat het geen gebied is met grote aaneengesloten stukken natuur (behalve het Balloërveld en de Staatsbossen). Dus er is altijd wel een weg of een fietspad waar men langs moet of die overgestoken moet worden. Er zijn meerdere terreinbeheerders (SBB, Natuurmonumenten, Drents Landschap, gemeenten) en ook veel private eigenaren. En die zijn het niet altijd eens.

Het zou zo fijn zijn als er wat meer werd overlegd.
Dat geldt overigens ook voor Arjen Schuiling, waarvan bekend is dat hij liever kiest voor de confrontatie....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 14:34

DuoPenotti schreef:
Maar als het alleen over dat fietspad gaat klopt de hele titel niet meer.
Overigens in de berm naast een fietspad is naar mijn weten wel weer altijd toegestaan geweest

@ Sarino dat klopt ook. Steeds meer word afgesloten maar we betalen wel belasting er voor.

Daarom ook BBB:

Citaat:
Natura 2000 gebieden moeten zo veel als mogelijk beleefd kunnen worden door de mens. Ontoegankelijke natuurgebieden worden per direct worden opengesteld. De burger betaalt er via de belastingen aan mee en heeft er recht op om van deze gebieden te genieten én te controleren wat er met zijn of haar belastingcenten is gebeurd

Hoewel ik het jammer vind voor onze eigen mogelijkheden tot ontspanning, snap ik ook heel goed dat natuur moet worden ontzien.

Sinds corona hebben meer mensen het buiten wandelen, recreëren en sporten 'ontdekt'.
Natuur is het woongebied waar dieren leven, geen openbare speeltuin of sportpark.
Onrust neemt toe in de natuur, zélfs wanneer mensen zich aan de regels houden en op de paden blijven (wat helaas niet iedereen doet). Dat staat steeds meer op gespannen voet.