Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 21:11

RTV Drenthe
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Paardenhouders Arja Schuurmans en Roel Wijmenga uit Zwiggelte hebben hun paardenraster vandaag wolfwerend gemaakt. Voor de gemoedsrust, want het wolvenpaar dat er in de buurt zit wordt regelmatig gesignaleerd.

"We weten dat de wolf hier omheen loopt. Er komt nu een extra klap stroom bovenop en er komt een raster dat 40 centimeter de grond in gaat. Aan de buitenkant hebben we ook nog een stroomdraad vlakbij de grond. Ik denk dat ze niet snel hier doorheen zullen komen, maar 100 procent garantie heb je niet. Onze paarden en onze hond zijn ons erg lief. Daar hebben we heel veel voor over", zegt Schuurmans.

Aanvallen rondom
Zelf hebben ze nog geen wolvenaanval gehad, maar in de buurt zijn er al vele geweest. "Hier tegenover twee aanvallen op schapen, bij de buren twee aanvallen op schapen en een paar huizen hier vandaan een aanval op een drachtige koe. Dat was in september vorig jaar, een paar dagen voor een wedstrijd die ik hier op het erf had georganiseerd", aldus Schuurmans.

Die IJslanders staan rond de wedstrijd meestal buiten in kleine weides, maar dat was afgelopen jaar anders. "Toen heb ik voor iedereen boxen gezocht in de buurt. Dat was voor toen de beste oplossing. Maar ik moet nog zien hoe ik dat dit jaar ga doen. Ik denk dat we een boxentent gaan neerzetten en een paar jongens moeten inhuren om te waken. Het moet eigenlijk wel gewoon doorgaan."

Houders van hoefdieren in Drenthe kunnen vanaf 1 april subsidie met terugwerkende kracht sinds oktober 2022 aanvragen voor wolfwerende rasters. Eerder kwamen alleen geiten- en schapenhouders in aanmerking. Schuurmans was nog niet bekend met de subsidie. Bij Alfred Mulder van Solarfence, leverancier van materialen voor wolfwerende rasters, loopt het ook nog niet storm. "Ik krijg nu wel meer aanvragen ja. Maar het is nog niet heel wild, want mensen zijn ook wel wat sceptisch."

Leerproces
Een raster dat paarden binnen, en de wolf buiten houdt is volgens Mulder een lastige combinatie. "Normaal is het bij een afrastering voor paarden genoeg als je een stroomdraad hebt op 1.25 of 1.30 meter hoogte en dan nog een draad op 75 centimeter van de grond af. Als een paard er een keer met een been onderdoor schiet of rolt, dan zit die niet meteen in het raster. Maar als je vijf of zes draden spant, dan is de kans op letsel groter. Maar ja, we willen de wolf helemaal niet bij de paarden hebben, want dan krijgen we helemaal problemen", zegt Mulder.

Het zetten van een goed wolfwerend raster is een leerproces. Want de wolf is slim. "Het is belangrijk om meteen vanaf dag één een grote klap stroom erop te zetten. Want zo'n wolf is heel nieuwsgierig, die gaat kijken, gaat zoeken en dan moet die meteen een klap op zijn neus krijgen", legt Mulder uit. "Als de wolf een week de tijd heeft om een afrastering die niet onder stroom staat te onderzoeken, dan geef je hem misschien wel een kans om binnen te komen. De eerste klap is een daalder waard."

Niet het bos in
Schuurmans houdt IJslandse paarden voor de sport en heeft veel aangepast sinds de komst van de wolf. "Ik rijd niet meer met mijn paarden in het bos. We doen het nog bij uitzondering met meerdere. Daarmee ben je wel heel veel vrijheid kwijt. Ook loop ik niet meer alleen met mijn hond in het bos; we lopen nu met zijn tweeën en ik neem een hooivork mee. Verder hadden we de paarden 's nachts al in de stal, maar als ze nu overdag buiten zijn, dan zorgen we dat er altijd iemand thuis is. Dat deden we vroeger niet."

Ze vreest het ergste als het wolvenpaar dat er nu zit, mogelijk welpen krijgt. "Het paartje dat er nu zit, dat worden er waarschijnlijk vijf of zes. Dan durf ik echt niets meer. Dan roept iedereen wel 'het Roodkapje-syndroom', maar ga er zelf maar eens staan met vijf wolven tegenover je. Dat is niet zo grappig. Dus wij zijn heel beperkt geworden", zegt Schuurmans. "Het raster is om de wolf buiten te houden, maar ik heb het gevoel dat er ook iets staat om mij binnen te houden. En dat is wel een beetje zuur, op zijn zachts gezegd."

E-book
Werkgroep Wolf Nederland (WWN) en Denken over Paarden (DOP) hebben de handen ineen geslagen met het uitbrengen van een gemeenschappelijk e-book over beschermingsmogelijkheden voor paardenhouders met betrekking tot de wolf.

Op de website van RTV Drenthe is een filmpje te zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:28

Citaat:
Ik rijd niet meer met mijn paarden in het bos. Ook loop ik niet meer alleen met mijn hond in het bos; we lopen nu met zijn tweeën en ik neem een hooivork mee.

Is dit niet een beetje overdreven? Wolven vallen toch niet zomaar aan op klaarlichte dag?

Joanne1987

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:32

Vind dit ook allemaal wel een beetje over the top
Niet meer buiten rijden, met een hooivork wandelen...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:38

Misschien dat ze bang zijn dat wolven de hond aanvallen? Maar triest genoeg dat dit nodig is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:39

Lijkt me nog best lastig om steeds een hooivork mee te zeulen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:47

Cayenne schreef:

Gewoon als wandelstok. Doen nordic walkers ook :D

Geen idee wat overdreven is. Er is geen ervaring met overschot aan wolven in dichtbevolkt landje. Gezien we daar wel steeds meer naartoe gaan snap ik de voorzichtigheid wel! Er is geen vergelijking wat dit betreft qua leefomstandigheden

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:01

Lekker makkelijk oordelen als je er zelf niet woont! Ik hoor veel meer mensen die hetzelfde gevoel hebben en niet meer durven joggen, wandelen etc.
Dat wolven zich niet overdag laten zien is ook allang achterhaald.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:08

Helaas is dit ECHT nodig daar! Wolf heeft al meerdere keren een aanval daar bij diverse buren gedaan. En ook heel vaak worden ze daar gezien. Vorige week nog een half uur nadat de hond was uitgelaten werd de wolf op die plek gezien. Dus dit is zeker niet overdreven!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:44

Suzanne F. schreef:
Citaat:
Ik rijd niet meer met mijn paarden in het bos. Ook loop ik niet meer alleen met mijn hond in het bos; we lopen nu met zijn tweeën en ik neem een hooivork mee.

Is dit niet een beetje overdreven? Wolven vallen toch niet zomaar aan op klaarlichte dag?

Er zijn in binnen- en buitenland al mensen te paard gevolgd door de wolf.

Zit jij er dan nog lekker op?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:52

ikkedus schreef:
Lekker makkelijk oordelen als je er zelf niet woont! Ik hoor veel meer mensen die hetzelfde gevoel hebben en niet meer durven joggen, wandelen etc.

En er zijn minstens zoveel mensen die nog gewoon alleen het bos in gaan..
Iedereen gaat op zijn eigen manier om met angsten, of ze nou reëel zijn of niet. Daarom is denk ik een lange termijn visie van de overheid nodig, zodat je een beetje weet wat t beleid wordt.

Los daarvan: gaat elk nieuwtje over de wolf op de nieuwspagina van bokt gezet worden, met als gevolg inmiddels wolventopic 86..?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:18

dierenfan schreef:
Cayenne schreef:

Geen idee wat overdreven is. Er is geen ervaring met overschot aan wolven in dichtbevolkt landje. Gezien we daar wel steeds meer naartoe gaan snap ik de voorzichtigheid wel! Er is geen vergelijking wat dit betreft qua leefomstandigheden

Technisch gezien is er ook geen overschot aan wolven, dat maakt de mens er van omdat het 'nieuw' is dat ze zichtbaar zijn

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:26

[/quote]

Geen idee wat overdreven is. Er is geen ervaring met overschot aan wolven in dichtbevolkt landje. Gezien we daar wel steeds meer naartoe gaan snap ik de voorzichtigheid wel! Er is geen vergelijking wat dit betreft qua leefomstandigheden[/quote]

Technisch gezien is er ook geen overschot aan wolven, dat maakt de mens er van omdat het 'nieuw' is dat ze zichtbaar zijn[/quote]

Dat ze zichtbaar zijn is niet het probleem. Maar de ellende en angst die ze veroorzaken!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:30

Joanne1987 schreef:
Technisch gezien is er ook geen overschot aan wolven, dat maakt de mens er van omdat het 'nieuw' is dat ze zichtbaar zijn

Als ze meer wild doden dan er geboren wordt is dat zeker een overschot te noemen, immers dan kan die wildpopulatie niet in stand blijven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:01

dierenfan schreef:

Ik heb toch nog geen Nordic Walkers met een hooivork gezien hoor. :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:02

ikkedus schreef:

Klopt https://www.tubantia.nl/berkelland/wolf ... ~a882fe48/
Oké, dat is niet in Drenthe, maar hier in de Achterhoek.
Al moet ik zeggen dat ik me daar niet door laat weerhouden, ik ga gewoon rijden, hardlopen, wandelen....

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:06

tamary schreef:
Joanne1987 schreef:

Als ze meer wild doden dan er geboren wordt is dat zeker een overschot te noemen, immers dan kan die wildpopulatie niet in stand blijven.

Nee, een wolf zal kiezen voor de zwakste prooi, denk dat de keus tussen en schaap en zwijn snel gemaakt is dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:12

ikkedus schreef:

Ach ja en nog veel meer die dit zwaar overdreven vinden en er niet anders om doen. Ik woon ook in drenthe wolf is hier al meermaals bij dorp gezien en de mensen doen er niet anders om. Ik ga ook rustig in het donker hardlopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:13

Joanne1987 schreef:
tamary schreef:

Nee, een wolf zal kiezen voor de zwakste prooi, denk dat de keus tussen en schaap en zwijn snel gemaakt is dan...

Prooi die zich minder goed kan verdedigen dus, dat is iets anders dan zwak, wat wijst op ziek. Zat voorbeelden van wolf die juist de goede lichaamsconditie dieren pakt of zwangere, want die lopen minder hard... Daarnaast is vee ook geselecteerd op hoger percentage lichaamsvet en vet is schaars in de natuur.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 01:45

Fitzroy schreef:
Misschien dat ze bang zijn dat wolven de hond aanvallen? Maar triest genoeg dat dit nodig is.

Wandelen met een hooivork, niet meer buiten rijden en bij een evenement jongens op wacht zetten lijkt me niet nodig. Deze mensen laten zich wel heel erg leiden door angst.

Ik snap het wel, ik loop zelf ook niet meer zo ontspannen door het bos bij de schemering, maar om te stellen dat dit soort dingen 'blijkbaar' nodig zijn is gewoon niet waar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 01:55

Schapenwol schreef:
Fitzroy schreef:

Wandelen met een hooivork, niet meer buiten rijden en bij een evenement jongens op wacht zetten lijkt me niet nodig. Deze mensen laten zich wel heel erg leiden door angst.

Ik snap het wel, ik loop zelf ook niet meer zo ontspannen door het bos bij de schemering, maar om te stellen dat dit soort dingen 'blijkbaar' nodig zijn is gewoon niet waar.

Wil jij een evenement organiseren en een vijftal mensen melden dat hun paard dood of gewond is omdat je dacht dat het niet nodig zou zijn?
Wetende dat er al meerdere paarden aangevallen zijn?
Ik zou ze liever vertellen dat alle voorzorgsmaatregelen genomen zijn. Wakers op grotere evenementen zijn ook niks nieuw. Zelfs op regionale kampioenschappen waar paarden overnachten zijn er bij ons altijd een paar nachtwakers geweest. Ook omwille van eventuele koliek voor mensen die een langer transport gehad hadden bv. Gsm nummers op de stal van het paard zodat ze je kunnen bereiken en de paarden worden in de gate gehouden. Ík als ruiter sliep daar voor de wolven ook al beter van. Weten dat er iemand was die me zou bellen in geval van.

Als er geen mogelijkheid is om zelf echt in de buurt te blijven is nachtbewaking alleen maar fijn.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-03-23 02:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 01:58

Schapenwol schreef:
Fitzroy schreef:

Totdat er bij jouw bij diverse buren het vee afgeslacht wordt door een stel wolven. Of ze tegen de buurman zijn tractor opspringen. Want zo erg is het hier al wel

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 02:15

Bonnelover schreef:
Totdat er bij jouw bij diverse buren het vee afgeslacht wordt door een stel wolven. Of ze tegen de buurman zijn tractor opspringen. Want zo erg is het hier al wel

Snappen dat mensen bang zijn is wat anders dan dat het objectief gezien nodig is om met een hooivork te gaan wandelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 02:36

Áls ik in wolven gebied zou wonen zou ik ook niet meer met de hond durven gaan wandelen. Dat ze honden durven aanvallen is meermaals bewezen en ik wil niet toekijken hoe mijn hond levend verscheurd wordt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:32

Schapenwol schreef:
Bonnelover schreef:

Snappen dat mensen bang zijn is wat anders dan dat het objectief gezien nodig is om met een hooivork te gaan wandelen.

Als die mensen zich daar prettig bij voelen, wie ben jij dan om te zeggen dat ze zich aanstellen.

Ja jij bent een held, jij bent geweldig. Maar die mensen zijn niet jou.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:54

Toen de roedel zich hier net had gevestigd, durfde ik ook de honden in het donker bijna niet uit te laten. En ik vind het nog steeds niet echt fijn. Ook ga ik met hond niet meer grote rondes maken op stille momenten. Ze worden ook regelmatig gezien in de directe omgeving van mijn huis.

Maar na vijf jaar ben je toch minder gefocust.