Merrie (11) overleden tijdens de Wereldkampioenschappen endurance

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Merrie (11) overleden tijdens de Wereldkampioenschappen endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-23 18:44

Clear Endurance
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Die is niet het paard uit het bericht.
Foto: Murielle Mulder Fotografie

De FEI heeft het overlijden bevestigd van de elfjarige merrie Soraya Peu 106FR51 na de Wereldkampioenschappen Endurance 2023 in Butheeb.

Een woordvoerder van de FEI:
"Met groot verdriet kondigen wij aan dat het paard Soraya Peu (106FR51), gereden door Omar Blanco Rodrigo uit Spanje, zondagmorgen vroeg naar het paardenziekenhuis in Dubai is overgebracht. Helaas is het paard onderweg overleden."

Soraya Peu stond individueel zesde in de kampioenschappen, had met succes de 160 kilometer afgelegd en was door de laatste veterinaire keuring gekomen. Alle details van de veterinaire keuringen, er zijn zeven verplichte keuringen over de dag verspreid (één voor elke etappe en een extra verplichte herkeuring voor alle paarden voor het starten van de vijfde etappe), zijn te lezen op de veterinaire kaart afgegeven door de dierenarts.

Na afloop van de etappe is het paard terug naar de stal gebracht, en kreeg met toestemming, vloeistoffen toegediend van het veterinaire team. Toen Soraya Peu achteruit ging is het veterinaire team van de FEI erbij gehaald. Ze namen een routine bloedtest af en ze werd onmiddellijk doorverwezen naar het paardenziekenhuis van Dubai voor doorlopende evaluatie en verzorging.

In overeenstemming met de regels van de FEI, zal een volledige autopsie worden uitgevoerd en er zullen nog verdere monsters van het paard genomen worden".

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:17

Dat zijn dus al twee dode paarden op 1 wereldkampioenschap.

En geen kat die weet hoeveel paarden er sneuvelen in de woestijn op de regionale wedstrijden.

Hoeveel paardenlevens moet dit nog kosten voor hier een einde aan komt?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 20:44

Elfie schreef:

En geen kat die weet hoeveel paarden er sneuvelen in de woestijn op de regionale wedstrijden.

Nee maar 1 paard overleden. Dit is die van de zesde plaats.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:23

Hannanas schreef:
Elfie schreef:

Nee maar 1 paard overleden. Dit is die van de zesde plaats.

Inmiddels zijn het 2 paarden...

Elfie

Re: Merrie (11) overleden tijdens de Wereldkampioenschappen endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 21:27

Het paard dat als 32ste over de meet kwam is intussen ook overleden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:02

Hoe kan dit? Ik heb altijd begrepen dat de veterinaire keuringen bij endurance zo streng waren? Zien ze dan iets over het hoofd, of wat gaat er fout? Want lijkt me idd sterk dat er "toevallig" 2 paarden sterven op 1 kampioenschap.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 22:14

Ah ik zie het, een tienjarige merrie.

Een paard overleden had nog op toeval kunnen berusten. Maar twee.. erg hoor. |(

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:28

Laat de partij vd dieren hier maar eens naar kijken ipv de zweepjes in de drafsport ed.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:34

Jemig, 3 stuks…

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:51

Drie??

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:03

pillow schreef:
Laat de partij vd dieren hier maar eens naar kijken ipv de zweepjes in de drafsport ed.

Naar een wedstrijd in de Emiraten?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:07

[***] schreef:
pillow schreef:

Naar eventuele Nederlandse deelname aan dergelijke onzin, waarom niet?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:08

Ik zag staan nog een overleden, dus 3.
Maar 2 is net zo erg.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:16

Daphara schreef:
[***] schreef:
[quote="pillow"
[/quote

Naar eventuele Nederlandse deelname aan dergelijke onzin, waarom niet?

Want? Nederlanders gaan net zo met hun paard om weet jij?

Klinkt voor mij als Nederland niet laten deelnemen aan een wk of ek voetbal omdat een team van een ander land respectloos is naar tegenstanders of scheits… dat lijkt me pas onzin :=

Verdrietig dat het zo moet lopen en nog steeds niet iedereen in staat is op tijd te (h)erkennen dat stoppen soms beter is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:19

Caily schreef:

Klinkt voor mij als Nederland niet laten deelnemen aan een wk of ek voetbal omdat een team van een ander land respectloos is naar tegenstanders of scheits… dat lijkt me pas onzin :=

Verdrietig dat het zo moet lopen en nog steeds niet iedereen in staat is op tijd te (h)erkennen dat stoppen soms beter is.

Daar zijn de keuringen voor lijkt me. M.I heeft de organisatie hier ook gefaald.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:22

Hold your horses!
160 km op een dag afleggen in die hitte is imo toch waanzin! Ik hoop serieus dat Nederlanders slimmer zijn dan dat, maar ik zie dat zelf niet als diervriendelijk of als een sport als er doden bij vallen.

Ik neem toch aan dat wanneer de omstandigheden om te voetballen dusdanig gevaarlijk zijn dat bij sommige teams doden vallen, dat er in Nederland ook niet gedacht wordt “wat een goed idee om daaraan mee te doen”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:26

Caily schreef:

Ten eerste slaat die vergelijking nergens op, paardenwelzijn - waar wij verantwoordelijkheid voor dragen - is toch wel van iets andere orde dan voetbalhooligans, die zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag; ten tweede is het natuurlijk van de zotten dat een land een ban krijgt van de FEI, maar vervolgens wel een WK mag organiseren (dat overigens in eerste instantie heel ergens anders gehouden zou worden, namelijk in Italië).

Als je het dan wilt vergelijken met voetbal, dan zou het eerder te vergelijken zijn met het nu organiseren van een WK in Rusland, terwijl Russische voetballers niet mogen meedoen vanwege de boycott tegen Rusland op verschillende fronten, waaronder in een heleboel sporten. En de UAE is geschorst op grond van paardenwelzijn - zoals hier ook wel weer duidelijk wordt, moet je het wel héél bont maken bij de FEI om het zo ver te krijgen, want blijkbaar vindt de FEI het in essentie wel acceptabel om paarden over een veredelde renbaan in de woestijn te jagen met dode paarden tot gevolg.

M.i. hadden de nationale bonden hier ook gewoon veel sterker positie tegen moeten innemen. Zelfs de Duitse bond had voor haar ruiters een uitzondering gemaakt, en de KNHS danst sowieso wel naar de pijpen van de FEI, maar ook die zouden hier veel stelliger in moeten zijn en óók in ruiters die op onofficiële wedstrijden starten in de UAE of daar trainen, want dat staat KNHS-ruiters gewoon vrij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:36

Absoluut mee eens. Uiteindelijk is het de eigenaar van het paard en de ruiter die hem rijdt die zich eens flink achter de oren moeten krabben. Maar wie zijn wij om te beoordelen of zij hun paard net zo in gevaar brengen door deel te nemen, of dat er een groot verschil in manier van handelen zit?

Grappig wel dat door jouw schrijven en de voetbal vergelijking ik gelijk denk aan WK voetbal 2022 Qatar. Helaas is het all about the money.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 00:54

Caily schreef:
Absoluut mee eens. Uiteindelijk is het de eigenaar van het paard en de ruiter die hem rijdt die zich eens flink achter de oren moeten krabben. Maar wie zijn wij om te beoordelen of zij hun paard net zo in gevaar brengen door deel te nemen, of dat er een groot verschil in manier van handelen zit?

Grappig wel dat door jouw schrijven en de voetbal vergelijking ik gelijk denk aan WK voetbal 2022 Qatar. Helaas is het all about the money.
Natuurlijk rijden "onze" ruiters anders dan die in de Emiraten, die een constante stroom van paarden hebben. Gaat er eentje stuk, staat de volgende al klaar om kapotgereden te worden. Dat geldt niet voor de Nederlandse ruiters, die zuinig op hun paarden (moeten) zijn. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat een Nederlandse ruiter niks te zoeken heeft op Emirati stallen en het is imo ook wel een grote fout van de KNHS dat ze dat toestaan. Of nou ja, toestaan dat die ruiters én daar rijden/trainen én vervolgens in Nederland nog wedstrijden mogen starten onder de KNHS-vlag.

Het is zo zonde dat de FEI weer zo vreselijk laks is en inderdaad geld het woord laat doen, want in principe is het een prachtige tak van sport, die nu kapotgemaakt wordt door een aantal landen en door de FEI zelf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 06:11

Jezus, alweer :\. Als er berichten uit de emiraten komen, gaat t om dode paarden.

Waar is de FEI mee bezig. Waar is onze nationale bond mee bezig.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:02

Nee, waar zijn de ruiters en amazones en eigenaren mee bezig?

Niet verschuilen achter nationale of internationale sportbonden. Ook niet achter bondscoach of teamdierenarts.

Ik vind het misdadig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:09

Boras schreef:

Niet verschuilen achter nationale of internationale sportbonden. Ook niet achter bondscoach of teamdierenarts.

Ik vind het misdadig.

Jawel, óók de bonden. Zij maken het mogelijk.

Eens dat de ruiters, trainers en eigenaren verantwoordelijkheid hebben. Maar de bonden net zo!

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 07:30

Ik vroeg me serieus af of dit nog wel kan, is deze sport niet gewoon toe aan een einde?
En sws die afstand, dat is toch gewoon dierenmishandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:38

Daphara schreef:
Hold your horses!
160 km op een dag afleggen in die hitte is imo toch waanzin! Ik hoop serieus dat Nederlanders slimmer zijn dan dat, maar ik zie dat zelf niet als diervriendelijk of als een sport als er doden bij vallen.

Ik neem toch aan dat wanneer de omstandigheden om te voetballen dusdanig gevaarlijk zijn dat bij sommige teams doden vallen, dat er in Nederland ook niet gedacht wordt “wat een goed idee om daaraan mee te doen”.

Ja dit inderdaad!
Je wist van te voren dat het weer mis zou gaan... snap hier echt niks van. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:41

Boras schreef:

Ik vind het misdadig.
Wat San zegt, de bonden faciliteren dit en geven een signaal af dat het allemaal helemaal oké is. Natuurlijk heb je als ruiter en eigenaar ook een verantwoordelijkheid voor je eigen paard, maar het is uiteindelijk de FEI die besluit dat dit evenement daar gehouden moet worden, of dat ruiters die daar willen trainen voor een deel van het jaar, ook nog gewoon op FEI wedstrijden mogen starten.

LaPluche schreef:
Ik vroeg me serieus af of dit nog wel kan, is deze sport niet gewoon toe aan een einde?
En sws die afstand, dat is toch gewoon dierenmishandeling.
Dat laatste vind ik wat te stellig. Het is niet iets wat je ongetraind doet met je paard en net als dat niet ieder paard de Grand Prix haalt, haalt ook lang niet ieder paard de 160km-klasse. 9/10 keer gaat het ook gewoon goed, doen de veeartscontroles hun werk en gaan alle paarden weer gezond en wel naar huis. Had het WK gewoon in Italië geweest, zoals het oorspronkelijke plan was, dan hadden we nu hoogstwaarschijnlijk heel andere berichten gelezen en geplaatst.