Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nieuwsredactie schreef:Wanneer een paard namelijk zwiept met zijn staart of over de grond gaat rollen betekent het dat het dier zich niet prettig voelt.

Avalanche schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het paard dat trauma dumping heel naar vindt. Voor ons mensen is het al heel heftig, laat staan een dier dat het niet kan beredeneren.
We moeten als mensen echt leren zelf verantwoordelijkheid te nemen om in therapie te gaan en op een gezonde manier met trauma omgaan, en niet al die emotie te dumpen op een dier wat er niet mee om kan gaan.
Avalanche schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het paard dat trauma dumping heel naar vindt. Voor ons mensen is het al heel heftig, laat staan een dier dat het niet kan beredeneren.
We moeten als mensen echt leren zelf verantwoordelijkheid te nemen om in therapie te gaan en op een gezonde manier met trauma omgaan, en niet al die emotie te dumpen op een dier wat er niet mee om kan gaan.
Daphara schreef:Hey, als er op een redelijk nuchtere manier naar het (spiegelende) gedrag van een paard gekeken wordt, en de “coach” weet ook echt iets van paarden en hun gedrag, dan heb ik er geen probleem mee.
Ik had een tijdje terug (heel kort) een paardencoach als bijrijder, haar eigen paarden waren niet meer geschikt om mee te rijden, dus daarom was ze opzoek gegaan naar een bijrijpaard.
Deze was niet het nuchtere type, met echt verstand van paarden gedrag, maar het zweverige type die vooral veel “aanvoelde” bij paarden.
De eerste keer dat we gingen grondwerken, wilde ze niet dat ik haar voordeed hoe ik met mijn ruin werkte, ze wilde het zelf “voelen”, nou ja prima toch.
Dus ik ben op de bak rand gaan zitten en heb me 15 minuten uitstekend vermaakt. Ze kreeg mijn ruin niet zover dat hij braaf rondjes om haar heen liep en moest hem na elke zoveel meter weer vooruit jagen. Hij deed eigenlijk niets van wat zij van hem vroeg, lopen, draven, stoppen, naar je toe draaien, naar je toe komen, achter je aan lopen (join up), bij je weg sturen, enz. Niets wilde lukken bij haar, mijn paard kreeg in dat kwartier heel wat labels opgeplakt door deze “paardencoach”, die ook paardencoaching opleidingen gaf.
Na een kwartier, toen ik mijn lachen echt niet meer kon inhouden en zij uitgeput stond uit te puffen, nog vertellend over wat voor een karakter/type mijn paard zou zijn, heb ik aangeboden te wisselen.
Ik ging in het midden van de halve bak staan, opende mijn bovenlijf en wees in de kant waarop ik wilde dat mijn paard ging lopen en hij stapte meteen weg. Ik haalde even mijn drijvende hand iets omhoog en hij draafde meteeen aan, nog een keer en hij galoppeerde aan. Ik zette één stap achteruit en hij hield meteen halt. Ik draaide mijn lichaam een kwartslag en hij draaide naar me toe. Ik nodigde hem uit en hij kwam naar me toe, ik draaide me om en hij liep met me mee.
Al die tijd hield hij één oor op mij gericht en pikte hij de kleinste lichaamssignalen van mij op.
Ik legde de paardencoach uit dat je niet met een paard kunt werken als je de taal van dat paard niet spreekt. Zij dacht dat haar manier dé manier was, maar mijn paard was niets van de labels die zij er in 15 minuten opgeplakt had.
Ik geloof niet in paardencoaches, al helemaal niet in die types die veel te weinig kennis hebben van paarden, hun gedrag en niet eens interesse of de tijd willen nemen om de taal van het paard waarmee ze werken te leren spreken.
Shadow0 schreef:Ik snap het 'over de grond rollen' niet helemaal. Ik vind de woordkeuze vreemd, alsof ze dat bij paarden niet kennen. En de meeste paarden die rollen voelen zich best ok, en doen dat meestal niet als ze zich onveilig voelen.
Schapenwol schreef:Begrijp ik goed dat ze data willen verzamelen door middel van zelfrapportage door de coaches?
Nou, de paar paarden'coaches' die ik ken die zou ik daar nooit mee vertrouwen. Die zijn zo zweverig, die geloven vast dat het de taak is van het paard en dat zwiepen betekent dat het paard boze geesten wegzwiept.
Citaat:Dit vastleggen wordt gedaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Om dit op een uniforme wijze te kunnen doen, worden deelnemers gedurende één dag getraind bij Aeres in Dronten in het herkennen van stresssignalen bij paarden en deze vervolgens vast te leggen.
Afanaisa91 schreef:Schapenwol schreef:Begrijp ik goed dat ze data willen verzamelen door middel van zelfrapportage door de coaches?
Nou, de paar paarden'coaches' die ik ken die zou ik daar nooit mee vertrouwen. Die zijn zo zweverig, die geloven vast dat het de taak is van het paard en dat zwiepen betekent dat het paard boze geesten wegzwiept.
Dat vond ik ook al vreemd, elders vond ik:Citaat:Dit vastleggen wordt gedaan in een speciaal hiervoor ontwikkelde app. Om dit op een uniforme wijze te kunnen doen, worden deelnemers gedurende één dag getraind bij Aeres in Dronten in het herkennen van stresssignalen bij paarden en deze vervolgens vast te leggen.
Alsnog zelfrapportage, maar hopelijk wel ietwat gestandaardiseerd.
Ik heb mijn diploma, maar uiteindelijk nooit echt als paardencoach aan de slag gegaan. Wel gek van mijn 2 paardjes
en nu bezig met een opleiding instructeur natural horsemanship. Ook hier kom je jezelf wel weer aardig tegen hoor
maar dat is het mooie van werken met paarden. Ze spiegelen
Ik ben van mening als de paarden niet te vaak hoeven te coachen dat ze dit prima kunnen doen. Ook is het belangrijk dat ze wel gezond zijn vind ik.
Zo heb ik zowel bij mijn dochter als bij mezelf veel A-ha momentjes gehad bij de paarden. Heel fijn!