Samantha Steenwijk: "Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Samantha Steenwijk: "Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-23 17:36

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
Samantha en Voice tijdens Jumping Amsterdam. Foto: Marlies Trap Fotografie

Samantha Steenwijk is een Nederlandse zangeres. Haar eerste single, Kom ga mee met mij, kwam uit in 2009 en sindsdien gaat haar carrière als een speer. In 2017 deed Samantha mee aan The Voice of Holland, waar ze uiteindelijk tweede werd in de finale. In 2019 was ze te zien in het programma Beste Zangers en Dancing with the Stars, dat ze ondanks een blessure wist te winnen. Naast een geweldige zangcarrière is Samantha ook een paardenmeisje in hart en nieren. Zo heeft ze met haar Friese ruin Voice opgetreden tijdens de Friesian Proms en Jumping Amsterdam. Dit was voor Nieuwsredactielid Banjer aanleiding om met Samantha te bellen en haar te interviewen. Hieronder geeft Samantha antwoord op vragen over onder andere Voice, haar geweldige Friese ruin: wat doet hij als ze niet samen optreden? wat doet Samantha nog meer met Voice? En wat is haar ultieme toekomstdroom/-doel met Voice? Ook vertelt ze hoe ze de paarden combineert met haar andere werkzaamheden.

*Hoe is je liefde voor paarden begonnen?
Eerljk gezegd, weet ik dat niet meer, ik was nog zo klein. Paard was zo'n beetje het eerste woord dat ik kon zeggen. Als kind was ik al idolaat van paarden. Mijn moeder heeft vroeger voor de hobby gereden, en ze vond het leuk dat ik dat ook wilde. Op vakantie gingen we met z'n allen rijden en toen ik 7 was, mocht ik op rijles. Ik mocht op de manege een meisje helpen in stal. Toen ik bij een paard een borstel op zijn kont legde, werd ik de stal uitgeschopt. Toen mocht ik niet meer op paardrijles van mijn moeder, maar een week later zat ik op een paard.

* Wanneer kwam het gevoel dat je een eigen paard wou?
Dat gevoel kwam al vrij snel. We hadden thuis geen financiële middelen om een paard te houden. Mijn vader was een bouwvakker en mijn moeder was huisvrouw, het was al heel wat dat ik op paardrijden mocht. Paardrijden is altijd mijn hobby geweest. Toen manege Ypenburg, weg moest vanwege de komst van een nieuwbouwwijk, moesten de manegepaarden worden verkocht. Ik heb toen huilend mijn opa gebeld of hij mijn eerste liefde, Pinto, wou kopen. Dat ging helaas niet door, en ik weet niet waar hij naartoe is gegaan. Dat was mijn eerste gevoel dat ik een eigen paard wou, maar helaas was Pinto toen onbereikbaar.

Afbeelding
Samantha en Voice tijdens de Friesian Proms. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

* Hoe ben je bij Voice uitgekomen?
Toen ik 15 of 16 was, ben ik gestopt met paardrijden. De focus lag op school en mijn carrière ging toen ook snel. De paarden waren toen uit mijn leven, maar ik moest altijd een paard aaien als ik er één zag. Op een gegeven moment vroeg de producent van Beste zangers of ik galopperend op een paard langs de kustlijn wou rijden. Dat was een mooie stok achter de deur om de paarden op te pakken. Ik had echt iets nodig naast mijn drukke leven. Ik mocht rijden op de Fries van een vriendin, om zo weer feeling te krijgen. De opnames zijn uiteindelijk niet gemaakt, maar mijn liefde voor paarden was weer aangewakkerd. Iedere keer vroeg ik mezelf af "waarom koop ik niet zelf een paard?" Een eigen paard moet wel gecombineerd worden met iemand die ondersteunt. De verkoper van Voice is uiteindelijk een vriendin geworden.

* Hoe heb je Voice gestald?
Voice staat op een handelsstal, tussen handelspaarden. Zijn buurman is het paard waar Roos Kolkman de shows op rijdt. Op de stal staan een stuk of 50 paarden. Voice vooraan in de stal, onder de mensen. Hij is een heel sociaal paard, hij houdt van mensen en aandacht. In zijn stal ligt een dik pak stro. De stal heeft verder nog paddocks en een weiland. In de zomer staat hij sowieso een paar weken alleen maar op het land. Dat heeft hij wel nodig omdat ie jong is. Voice komt elke dag minimaal 2 uur buiten, en hij krijgt ook elke dag beweging.

* Wat doe je allemaal met Voice?
We rijden dressuurmatig in de bak, maar ook lekker buitenritten of buiten een dressuurtraining. Dat is voor het paard ook lekker gevarieerd. Verder doen we nog aan vrijheidsdressuur, dat vindt hij ook leuk. Hij kan de Spaanse pas, steigeren, liggen, kusjes geven, achteruit op commando. We leren hem veel vanaf de grond, en dat passen we later weer toe onder het zadel.

Afbeelding
Samantha en Roos tijdens Jumping Amsterdam. Foto: Marlies Trap Fotografie

* Hoe kwam je op het idee om paardrijden en zingen te combineren?
Er kwam een aanvraag vanuit Friesian Proms, of ik wou optreden met orkest (40 personen) en koor, (70 personen). Ze vroegen ook of het mogelijk was om mijn eigen paard mee te nemen en dan langs de kant stappend te zingen. Dat vond ik een leuk idee, maar ik kan meer dan stappen langs de kant, dus ik ben er volle bak voor gegaan. Het was wel een hele uitdaging, maar ik heb er hard voor getraind. Na de Friesian Proms kwamen er ook aanvragen van Indoor Brabant en Jumping Amsterdam.

* Wat doet Voice als hij niet optreedt?
Dan staat hij lekker los in Friesland. Hij wordt wel getraind. Zelf ben ik 3-4 dagen per week in Friesland. Ik heb dan les van Roos Kolkman, en zij rijdt hem ook voor me als ik er niet ben. Dat is een perfecte combinatie, omdat soms wat minder tijd heb.

* Rijd je ook wedstrijden? Hoe worden je prestaties beoordeeld? Heb je het idee dat je anders wordt beoordeeld omdat je bekend bent?
Ik ben geen dressuurruiter en ik wil me niet hoeven meten, daarom rijd geen wedstrijden. Roos stimuleert me wel wedstrijden te gaan rijden. Tijdens shows is het allemaal superspannend. Voice is totaal niet koel in zijn kop en is erg schrikkerig, we noemen hem daarom ook wel Martien Meiland. Eigenlijk moeten we meer naar vreemd terrein om te oefenen, dat is goed voor ons allebei.

* Hoe ziet de voorbereiding voor een optreden eruit?
De voorbereiding is vrij intensief. We moeten er natuurlijk tiptop bij lopen. Voice draagt zijn manen dan los, we poetsen en wassen hem. De grootste voorbereiding hebben we een tijd geleden al moeten treffen: we hebben toen onder andere mijn kleding laten maken. Ik heb geen rust in mijn hoofd als het de dag ervoor niet helemaal geregeld is. Naar de shows nemen we ook altijd een koffer mee, met daarin onder andere zwartspray.

Afbeelding
Samantha en Voice tijdens de Friesian Proms. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

* Wat was tot nu toe je meest memorabele optreden met Voice, en waarom?
Dat was toch wel de eerste… Jumping Amsterdam was ook te gek! We hebben nu 3 optredens gedaan: 2x proms, 1x Jumping Amsterdam. De volgende is over 3 weken. Friesian Proms was echt super: er waren Friese paarden en crossmotoren, er liepen veulentjes los, en dan mag je daar ook rijden met je eigen paard. We hebben er een jaar voor getraind. Toen ik de piste inreed, in vol ornaat richting het orkest, kon ik alleen maar lachen. Ik heb 10 minuten met een grote glimlach op mijn gezicht gereden. Het was zo’n kippenvelmoment! Toen ik backstage van mijn paard afstapte, kwam hij met zijn hoofd bij me staan. Ik zei toen in tranen tegen hem “bedankt jongen!”

* Hoe bereid je Voice voor op shows zoals de Friesian Proms of Jumping Amsterdam? Hoe laat je hem wennen aan licht en geluid?
Daar moeten we wel echt voor oefenen. Bij de Friesian Proms hebben we 4x mogen oefenen. We zijn daar in totaal 6 dagen geweest. Op de eerste dag mocht hij alles in zich opnemen, zodat hij kon wennen, lekker rondstappen. Voice reageert niet echt op geluid, maar wel op licht.

Voor Jumping Amsterdam hebben we 1x kunnen trainen. Dat ging minder goed dan de Proms. We rijden natuurlijk een shownummer, met showlicht. Het is donkerder in de bak, maar daar hebben we trucjes voor. Om Voice uiteindelijk te laten wennen, hebben we een showring nagebootst. Mijn geluidsman kwam op stal en de eerste keer wou Voice niet meer vooruit of achteruit. Ik ben toen naast hem gaan lopen, om hem vertrouwen te geven. Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen.

* Wat is je ultieme toekomstdoel/-droom met Voice?
Poeh… ik heb eigenlijk het maximale nu al behaald! Hij is pas 6 jaar, en ik wil dit soort dingen blijven doen, dit is wel heel erg leuk. Het is leuk om na te denken over een volgende show. Deze is met melancholische muziek, maar misschien kunnen we een keer een kindershow neerzetten, die meer gericht is op vrijheidsdressuur. Ik wil graag laten zien dat je nog meer me een paard kan doen dan rijden, stukje educatie geven en meer benadrukken dat een paard je maatje is, geen gebruiksvoorwerp.
Aangespannen lijkt me ook leuk, maar dat is iets voor later. Het is ook een mooie variatie in trainingsschema.

Afbeelding
Samantha en Voice tijdens Jumping Amsterdam. Foto: Marlies Trap Fotografie

* Heb je naast Voice nog meer paarden?
Jazeker. We hebben nog Rita, een kroonmerrie. Zij is een totaal ander paard dan Voice. Ze is kleiner, en ze is de eerste kroonmerrie van Nane, een geweldige hengst. Roos had deze merrie voor de verkoop staan. Ze moest naar de keuring, en toen vroeg Roos mij of ik wat filmpjes wou maken. Ik ging daar staan en Rita bewoog zo mooi! Tijdens het filmen dacht ik “waarom koop ik haar niet?”. Ik heb haar puur voor de fokkerij. Haar veulentje van vorig jaar is er ook nog en over 2 maanden verwachten we ons vierde paard.

Ik vind het leuk om zoveel mogelijk facetten van de Friezen te zien. In Friezenwereld zijn inteeltproblemen. Het is mooi dat ik daar mijn steentje aan kan bijdragen om het verwantschap naar beneden te brengen.

Ooit wil ik nog een veulen uit Rita fokken, met de vader van Voice. Dat is dan puur voor mezelf, en natuurlijk als maatje voor Voice.

* Hoe combineer je de paarden met je andere werkzaamheden?
Het is lastig, maar waar een wil is, is een weg. Ik probeer zoveel mogelijk op één dag te doen. Meestal ben ik vanaf dinsdag of woensdag tot en met vrijdag bij de paarden. Soms moet ik in Friesland zingen, en dat combineer ik dan met mijn paard. Ik heb mijn eigen kamertje op stal, waar ik slaap.

Tazzey

Re: Samantha Steenwijk: "Als een paard jou vertrouwt, bereik je het samen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:39

Oef dat bit… ik krijg er plaatsvervangend pijn in mijn mond van. Een enkele stang met sperriem, waar zijn we mee bezig.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:16

Tazzey schreef:
Oef dat bit… ik krijg er plaatsvervangend pijn in mijn mond van. Een enkele stang met sperriem, waar zijn we mee bezig.

Als je op dr insta kijkt zie je dat ze niet altijd zo rijdt.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:20

Tazzey schreef:

Dit eigenlijk, passend bij de titel ook... Schrikkerig paard betekend geen scherper bit erin, ook niet voor de mooi een keertje als dat gepaard moet met een sperriem en er zichtbaar flink wat kracht op komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:25

Het is wel een heel mooi paard, en moest wel even gniffelen bij de bijnaam "Martien Meiland" :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:52

Sweetgirl1 schreef:
Tazzey schreef:

Als je op dr insta kijkt zie je dat ze niet altijd zo rijdt.

Oh dan is het geen probleem om je paard flink pijn te doen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Je hangt er geen enkele stang in als je er op deze manier mee omgaat.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:40

Ik val meer over de zin dat hij elke dag "minimaal 2 uur buitenkomt" dan heb je niet echt hoge standaarden..

StableHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:46

SnuitjeLove schreef:
Ik val meer over de zin dat hij elke dag "minimaal 2 uur buitenkomt" dan heb je niet echt hoge standaarden..

Nou inderdaad. Staat er net of het heel wat is. Jammer dat ze niet zo bezig is met dierenwelzijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:59

Jammer er weer enkel gezeikt word hier...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:07

Popstra schreef:

Jij mag mij best een zeikerd vinden hoor omdat ik medelijden heb met een paard dat zeer onkundig met een enkele stang gecombineerd met sperriem wordt gereden. Dat zegt namelijk meer over jou dan over mij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 07:46

Popstra schreef:

Wat goed dat er hier gekeken wordt naar dierenwelzijn. +:)+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 11:50

SnuitjeLove schreef:

Ik dacht dit ook. Maar toen ik doorlas kwam ik erachter dat het paard als het niet hoeft op te treden los staat in Friesland. En dus 24/7 buiten loopt.

Verder is Samantha geen Britt Dekker en ben ik helaas ook geen fan van hoe ze hem rijd en dan druk ik me zacht uit.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:00

BeFunny schreef:
SnuitjeLove schreef:

Ik dacht dit ook. Maar toen ik doorlas kwam ik erachter dat het paard als het niet hoeft op te treden los staat in Friesland. En dus 24/7 buiten loopt.

Verder is Samantha geen Britt Dekker en ben ik helaas ook geen fan van hoe ze hem rijd en dan druk ik me zacht uit.

Dat is absoluut niet hoe het er staat. Er wordt nergens gesproken over 24/7 buiten? Er staat letterlijk dat hij 2 uur per dag losstaat :') (behalve in de zomer)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:04

Autumnn schreef:
Dat is absoluut niet hoe het er staat. Er wordt nergens gesproken over 24/7 buiten? Er staat letterlijk dat hij 2 uur per dag losstaat :') (behalve in de zomer)

.Wat doet Voice als hij niet optreedt?
Dan staat hij lekker los in Friesland. Hij wordt wel getraind. Zelf ben ik 3-4 dagen per week in Friesland. Ik heb dan les van Roos Kolkman, en zij rijdt hem ook voor me als ik er niet ben. Dat is een perfecte combinatie, omdat soms wat minder tijd heb.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:46

SnuitjeLove schreef:

Klopt hoor.
Ze hebben daar geen groot weiland bij de stal.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 12:48

Matheno schreef:
Autumnn schreef:

Het is volgens mij niet zo dat dit dier elk weekend shows loopt oid; volgens mij hebben ze drie grote shows gedaan waarvoor gewoon altijd thuis getraind is, en waar (neem ik aan) gewoon naartoe wordt gereden vanaf thuisstalling. En qua oefenen op terrein heeft ze het over “totaal 6 dagen” wat mijns inziens ook niet over die handelsstal gaat.

Aangezien ze het ook over Roos Kalkman heeft waar ze les van krijgt en die hem ook traint gok ik gewoon dat de stalling in Friesland die handelsstal is met het 2 uur buiten verhaal. Afijn. Leuk dat ze een interview wilde doen voor bokt :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:00

Matheno schreef:
Autumnn schreef:

Dat dus. En in het andere stuk staat dat hij "minimaal 2 uur buiten staat" dat is ook iets anders dan dat hij altijd maar twee uur buiten staat. Na alles gelezen te hebben staat hij zomers sowieso buiten en buiten de show dagen/trainingen om ook en staat hij dus voornamelijk los.

Waarom ze die minimaal twee uur zo duidelijk hebben neergezet is mij een raadsel. Maar ik denk dat menig manege paard graag zou willen ruilen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 13:27

BeFunny schreef:
SnuitjeLove schreef:

Van het rijden van Dekker word ik net zo verdrietig. Ook een hoop geruk aan een stang.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:03

Bokt weer op z'n best hoor..echt iedereen wordt afgezeken he? :+

Ik vraag me sowieso af hoe jullie zo kunnen oordelen op die piepkleine foto'tjes.

Daarnaast ga er maar eens aanstaan met een zo te lezen schrikkerig paard in zo'n entourage en er dan ook nog bij zingen. Ik doe het haar niet na in ieder geval.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:11

Er is toch duidelijk te zien dat ze een stang combineert met een sperriem?
Het zou pas eerlijk van haar zijn als ze het paard óf gaat trainen, óf het paard niet meer meeneemt naar dit soort evenementen als hij zo'n stress ervaart. :)

Je kunt ook zingen zonder op een paard te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:24

Sellyxx schreef:
Het is volgens mij niet zo dat dit dier elk weekend shows loopt oid; volgens mij hebben ze drie grote shows gedaan waarvoor gewoon altijd thuis getraind is, en waar (neem ik aan) gewoon naartoe wordt gereden vanaf thuisstalling. En qua oefenen op terrein heeft ze het over “totaal 6 dagen” wat mijns inziens ook niet over die handelsstal gaat.

Aangezien ze het ook over Roos Kalkman heeft waar ze les van krijgt en die hem ook traint gok ik gewoon dat de stalling in Friesland die handelsstal is met het 2 uur buiten verhaal. Afijn. Leuk dat ze een interview wilde doen voor bokt :)
Ik heb zomaar het idee dat het ook meteen de laatste keer is.

Is het de beste optoming? Misschien niet, maar ik zie ook geen overdreven getrek aan de stang of een neus- en sperriem die zo strak zitten dat elke vorm van protest meteen in de kiem gesmoord wordt. Die "minimaal twee uur buiten" lees ik ook meer als: hij komt áltijd minimaal 2 uur buiten, ook rondom shows wanneer er misschien wat minder ruimte is om een paard voor langere tijd buiten te zetten, en de rest van de tijd staat hij veel buiten in Friesland.

Ik vind het een fijn, nuchter interview van iemand die haar paard neemt zoals 'ie is en geniet van de dingen die ze met hem doet. :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:51

Ik heb haar een paar keer zien rijden en ze is gewoon geen topruiter. Ze zou echt nog heel veel aan haar zit moeten verbeteren bijvoorbeeld.

Of het gezeik is.............Tja, ze is bekend en zoekt het ook echt wel zelf op. Zij weet zelf als geen ander hoe dat werkt als bekend persoon.

Ze heeft lol met haar paarden, maar kan nog veel leren. Net als iedereen natuurlijk, want niemand is uitgeleerd, maar zij komt zelf met haar verhalen, filmpjes en foto's naar buiten. Dan weet je dat er meer ervaren paardenmensen en betere ruiters zijn die daar weer iets van vinden.

Ik praat ook niet snel over mijn relatie, vind ik ook prive, maar dat doet ze zelf ook. Dat is het verschil met bekend zijn. Ze hoeven niet alles te vertellen. Dan hou je je eigen ding prive en laat je mensen verder maar lullen.

Britt Dekker vind ik echt geen goed paardenmens en dat is nog erger, want zij is een voorbeeld voor jonge meisjes. Heb haar op wedstrijd gezien en door haar naam wordt ze ook wel een beetje geleefd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:03

Elisa2 schreef:
Bokt weer op z'n best hoor..echt iedereen wordt afgezeken he? :+

Ik vraag me sowieso af hoe jullie zo kunnen oordelen op die piepkleine foto'tjes.

Daarnaast ga er maar eens aanstaan met een zo te lezen schrikkerig paard in zo'n entourage en er dan ook nog bij zingen. Ik doe het haar niet na in ieder geval.

Misschien was ik er wel bij? Jij staat direct met het oordeel klaar dat ik van een foto oordeel. Daar komt bovenop dat je op de foto’s duidelijk een enkele stang met sperriem ziet, geen eerlijke optoming.

Ik heb vroeger veel jonge springpaarden beleerd en uitgebracht op o.a. jonge paarden wedstrijden. Wij hadden veel hengsten dus ik heb wel een idee hoe het werkt. Toch is dit nooit als excuus te gebruiken. Wat mevrouw hier doet is zeer dier onvriendelijk en toont van geen enkele kunde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:28

superpony schreef:
Ik heb haar een paar keer zien rijden en ze is gewoon geen topruiter. Ze zou echt nog heel veel aan haar zit moeten verbeteren bijvoorbeeld.

Of het gezeik is.............Tja, ze is bekend en zoekt het ook echt wel zelf op. Zij weet zelf als geen ander hoe dat werkt als bekend persoon.

Ze heeft lol met haar paarden, maar kan nog veel leren. Net als iedereen natuurlijk, want niemand is uitgeleerd, maar zij komt zelf met haar verhalen, filmpjes en foto's naar buiten. Dan weet je dat er meer ervaren paardenmensen en betere ruiters zijn die daar weer iets van vinden.

Ik praat ook niet snel over mijn relatie, vind ik ook prive, maar dat doet ze zelf ook. Dat is het verschil met bekend zijn. Ze hoeven niet alles te vertellen. Dan hou je je eigen ding prive en laat je mensen verder maar banketstaaf.

Britt Dekker vind ik echt geen goed paardenmens en dat is nog erger, want zij is een voorbeeld voor jonge meisjes. Heb haar op wedstrijd gezien en door haar naam wordt ze ook wel een beetje geleefd.

Dit is iets wat ik juist betwijfel. Iedereen vindt zichzelf in de paardenwereld de betere ruiter lijkt wel. Vooral als het gaat om te zeggen wat een ander allemaal niet goed doet. :+

Ik heb haar niet zien rijden en het zal vast geen topruiter zijn maar op de foto,s zie ik in ieder geval niets schokkends.

De optoming is niet standaard maar hoort lijkt me bij het showhoofdstel.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 16:29

Tazzey schreef:
Popstra schreef:

Jij mag mij best een zeikerd vinden hoor omdat ik medelijden heb met een paard dat zeer onkundig met een enkele stang gecombineerd met sperriem wordt gereden. Dat zegt namelijk meer over jou dan over mij.

Je zeurt ook echt wel. Ik las de kop van het artikel en dacht al gelijk 'ohjee, arme Samantha. Niet verstandig van je , nu kan een aantal Bokt toppers los gaan.
En jawel, de allereerste reactie(van jou) bevestigd dit. Best jammer eigenlijk, gelijk weer zo'n narrig sfeertje van betweters.