John Erb aan het woord: schriktrainingen geven, volgen en organiseren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

John Erb aan het woord: schriktrainingen geven, volgen en organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 11:41

*Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding
John Erb met één van de honden van Banjer. Foto: Banjer

John Erb is een paardentrainer, die ook mensen traint. Hij is vooral bekend geworden van de schriktrainingen die hij organiseerde toen hij mede-eigenaar van Balingehof was. Zijn kernbegrippen zijn focus/non-focus, leiderschap, vertrouwen en timing. John was op visite bij Nieuwsredactielid Banjer, en zij mocht hem een aantal vragen over het organiseren, geven en volgen van schriktrainingen. Hieronder kan je onder andere lezen wat je moet weten voor je zelf een schriktraining opzet, wat er nodig is om een schriktraining op te zetten en waar het goed voor is om een schriktraining met je paard te volgen.

* Kan je jezelf voorstellen?
Ik ben John Erb, en voorheen was ik mede-eigenaar van Balingehof. Ik organiseerde onder andere schriktrainingen en ik heb ook veel probleempaarden getraind.

* Hoe ben je op het idee gekomen om schriktrainingen te gaan geven?
In 1999 had ik samen met Pieter Baalbergen, een cursus valtraining gemaakt, en een schrik- en obstakeltraining. Deze hebben we voor het eerst laten zien in Hippisch Centrum Exloo, tijdens European Natural Horsemanship Days. Daar is idee van schriktraining begonnen. Het hele concept is daarna gekopieerd over de hele wereld. Ik had er hiervoor nog nooit eerder van gehoord, ik denk dat dit de eerste keer in Europa was. Paarden zijn makkelijk trainbaar, dus het klappertjespistool werd al snel houten blokken op elkaar slaan, en dat werd later zelfs nitraat. We verzonnen steeds gekkere dingen, Zo was er op een gegeven moment zelfs een wasstraat voor paarden (van die zwembuizen van schuim aan hindernisstaanders) en we hebben ook wel eens mortieren gebruikt. De buitenbak waarin we toen trainden, was 150 meter van snelweg. De auto's stonden toen allemaal stil, zo hard klapte het. Paarden reageerden er overigens amper op.

* Waar bestaat een schriktraining uit?
Een schriktraining is eigenlijk een habituatie op heel veel verschillende prikkels. Het is niets meer of minder dan desensibiliseren, doen of het er gewoon bij hoort. Die prikkels kunnen dus van alles zijn.

* Wat komt erbij kijken om schriktrainingen te organiseren?
Het moet ten eerste veilig zijn. Je moet de grenzen van je paard oprekken, en dat is wat anders dan grenzen overschrijden. Je moet als trainer heel goed kijken wat eigenaren met de paarden doen. De meeste paarden zijn wel te trainen, de meeste eigenaren eigenaren niet (lacht). Er zijn eigenaren die het erbij laten zitten als een paard bijvoorbeeld niet over een zeil durft. Ze willen het niet in stukjes knippen om een paard aan bepaalde dingen te laten wennen.

Verder moet je ervoor zorgen dat het voor de hele groep aantrekkelijk blijft om te doen. Je moet alles in stukjes hakken, die zo klein zijn dat iedereen het blijft begrijpen en de controle over zijn paard blijft houden.

Afbeelding
John Erb. Foto: Morning Star Fotografie

* Waarom zou je een schriktraining doen met je paard? Waar is dat goed voor?
Als je een paard leert om bepaalde prikkels te accepteren alsof het gewoon is, zijn er minder prikkels om bang voor te worden. Als een paard leert omgaan met prikkels werkt het in de breedte, niet alleen op de cursusdag.

* Hoe begin je met een schriktraining? Wat zijn de gemakkelijke dingen, en wat is lastiger voor je paard?
Je begint met hele simpele dingen, bijvoorbeeld met een zeil in je hand lopen, of met een zweep knallen. Lastigere dingen zijn je paard over zeil laten lopen, of door water heen. De meeste paarden hebben vrees voor oppervlakteveranderingen. Je kan het zo gek niet bedenken... kijk waar de grens van je paard ligt en probeer die grens op te rekken. Eén van de moeilijkste dingen is om te weten wat je wil hebben van een paard.

* Hoeveel tijd besteed je het beste per keer/dag aan een schriktraining?
Het is het best als je de prikkels verweeft in je normale training. Pak er één onderdeeltje uit, dat kan in nog geen 10 minuten per dag. Zorg wel dat je tijd hebt om de oefening af te maken als het niet lukt. Maak dan de oefening kleiner, en breidt het dan weer uit tot het wel lukt. Als iemand zijn paard over een zeil wil laten lopen, gaat diegene er vaak voor staan, en wil het paard eroverheen hebben. Maak het zeil eerst klein, en als je paard eroverheen durft, maak het zeil dan steeds groter. Elke keer is het voor je paard weer een nieuwe oefening. Zelf als je er vanaf links of vanaf rechts overheen loopt, is het al een andere oefening voor je paard. De mensen die dat niet inzien, missen een aantal essentiële inzichten. Die hebben een trainer nodig om dat aan ze duidelijk te maken. Als kleiner maken niet meer kan, en je paard durft er nog steeds niet overheen, dan is het raadzaam om er hulp bij te zoeken.

Afbeelding
Een paraplu kan onderdeel zijn van een schriktraining.
Foto: Banjer

* Is schriktraining geschikt voor elk paard/elke pony, van elke leeftijd, ras, opleidingsniveau, et cetera?
Ja hoor, een schriktraining hoeft niet excessief te zijn. Bij een veulen begin je al met inprenten, bijvoorbeeld overal aanraken. Daar begint het leren al mee. De korte perioden van inprenting bij veulens stopt ongeveer wanneer de vluchtreflex start.

* Welke materialen kun je gebruiken als je zelf een schriktraining wilt opzetten voor je paard of pony, en welke spullen zijn niet aan te raden?
Je moet in ieder geval een leadrope hebben. En zorg dat je altijd tussen prikkel en je paard blijft lopen. Heeft je paard probleem met verkeer, zorg dan dat je tussen hem en het verkeer loopt, dan ben jij de veilige buffer. Ga niet beginnen met vuur, nitraat, et cetera. Als je zelf wilt trainen, kan je bijvoorbeeld je paard overal aanraken met een zweep met daaraan een plastic zak, of een simpel zeiltje.

Als je een veulen uit stal haalt en over een betonpad laat lopen, zal hij overal stil staan "wat is dat ?". Waarom zou je dan niet beginnen met je veulen leren om verschillende zeiltjes heen te laten (leren) lopen. Er zijn zoveel dingetjes die zo normaal zijn, die mensen niet meer doen.

* Wat is verstandig om te weten voor je zelf een schriktraining opzet in je bak?
Zet in het begin één ding neer, en niet meteen een heel parcours. Ga eerst losse onderdelen trainen en daarna later pas kleine parcoursjes maken. Mensen slaan vaak zoveel stappen over met trainen. Ze denken dat ze zichzelf en hun paard kennen, maar er is veel meer dan alleen dat.

Geniet gewoon eens van je paard. Er zijn zo weinig mensen die dat doen. Ze zeggen dat ze het doen, maar ze doen het eigenlijk niet.

Maflinger_S

Re: John Erb aan het woord: schriktrainingen geven, volgen en organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:52

Leuk, leesbaar no-nonsense stuk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 12:37

Maflinger_S schreef:

Ik ben het totaal met je oneens, vind deze aanpak totale nonsens. Leer je paard gewoon om zelf om te kunnen gaan met enge dingen, door vertrouwen in zichzelf en de begeleidende mens te hebben. En dat doe je juist niet door te de-sensibiliseren maar het te leren nadenken.

Het gevaar in deze manier van gericht de-sensibiliseren is dat een paard leert geen uiterlijke reactie te geven van zijn emoties. Het paard wordt niet minder bang of minder argwanend en krijgt niet meer vertrouwen, het gaat gewoon "uit". Het gevolg is inwendige stress --> bakkabouters, bokken, steigeren, onverwachte reacties, vermageren, weven en maagzweren.
De showfilm valt in mijn optiek gewoon onder dierenmishandeling, daar is alleen een gestresseert paard te zien, die inderdaad geleerd heeft dat tegengas geven nie de juiste optie is. Paard gaat niet om met de prikkel maar met het aangeleerde gedrag om daar niet op te handelen. Dus geen moedig paard maar een gedresseerd (nog steeds angstig) dier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:15

Er zijn heel wisselende meningen over.
Desensibiliseren doe je ergens natuurlijk altijd door je paard te leren dat bepaalde dingen normaal zijn en er gewoon bij horen. Dat betekent idd wel dat je echt moet desensibiliseren (en dat kan door zelf laten onderzoeken, mar ook door te laten zien dat er echt niets gebeurt) en idd geen angst negeren of zelfs afstraffen, waardoor het paard het niet meer toont, maar nog wel degelijk voelt.

Ik sta er heel dubbel in. Enerzijds denk ik dat als je geen stappen overslaat, heel goed naar je paard kijkt en consequent beloont voor ontspanning of met ontspanning, dat het heel nuttig kan zijn.

Maar ik ken ook de stallen die een schriktraining organiseren, waarbij een nogal streberige eigenaar het paard het parcours door dwingt, en paard stijf staat van de stress en dus niets leert. En dat is alleen maar destructief.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:37

Ik ben het met Irmaz eens. Schriktrainingen dienen vaak geen enkel doel behalve het amuseren van de ruiter/ eigenaar/ begeleider van een paard. Ik ben al meerdere paarden tegengekomen die op deze manier "gedesensibiliseerd" waren en die waren, op het moment dat het er op aan kwam, gevaarlijk omdat ze volkomen onverwacht en gestoord reageerden en inderdaad meestal "uit" waren..........en dus volkomen onbetrouwbaar waren geworden.
Ik heb nog nooit een schriktraining met mijn paarden gedaan, maar ze natuurlijk wel tot op bepaalde hoogte "gedesensibiliseerd" ( en dat begint al met een halster, deken, etc. ............) maar nog nooit met vlaggetjes etc. rond mijn paard gedanst ;-).
En dat zijn stuk voor stuk paarden die eigenlijk nooit echt ergens bang voor zijn.....wel kijken en reageren maar verder niet.
Het is een nieuw soort hype en meer voor de onzekerheid van de ruiter dan die van het paard. En i.m.o. werken deze schriktrainingen helemaal averechts als de begeleider onzeker is en het paard te veel steun geeft ( te weinig is ook niet goed, natuurlijk) in de vorm van snoepjes, aaitjes, etc. en zelf staat te bibberen op zijn/haar benen.
Overigens is het "sacking out" vergelijkbaar maar dat gaat niet zo ver. Dat is doelmatig "desensibiliseren" .

Wat Avalanche zegt
Citaat:
consequent beloont voor ontspanning of met ontspanning, dat het heel nuttig kan zijn
is daarin erg belangrijk en daar gaat het dus ook heel vaak mis.

Als jij als mens het paard goed kan begeleiden, zelf niet bang bent en op de juiste manier steun geeft is schriktraining niet nodig. Maar kan dan wel weer leuk zijn om te doen. Al zou ik er zelf nooit aan deel nemen.

Overigens ooit wel een keer een paard belaagt ;-) met klapperpistooltjes; toen we zgn. een "overval" moesten doen op een "postkoets" en daarbij moesten schieten met dezelfde klapperpistooltjes; dus doelmatig. Paard reageerde er overigens vanaf het begin nauwelijks op.

Dit stuk van Martin Black is daarin ook verhelderend en ik deel dus zijn mening:
https://martinblack.net/martin-black-ar ... nough.html

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:47

Ik ben meer van de techniek van Featherlight, dus paarden leren om te gaan met stress en hun reactie op nieuwe dingen.
Vervolgens als je je paard dat geleerd hebt, kun je in mijn ogen prima een schriktraining volgen om te kijken of dat wat je je paard hebt geprobeerd te leren, of dat ook echt gelukt is.

(Of om het op zijn TRT > Tristan Tuckers te zeggen: als je je paard desensibiliseert met gele plantenbakken, schrikt je paard vervolgens van rode plantenbakken, omdat hij niet geleerd heeft met de situatie om te gaan, maar alleen geleerd heeft dat gele plantenbakken niks doen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:27

Sky_As schreef:
Ik ben meer van de techniek van Featherlight, dus paarden leren om te gaan met stress en hun reactie op nieuwe dingen.

Tja, en ook daar heb ik paarden vandaan zien komen die juist overal bang voor zijn en compleet murw en dus geen uiterlijke reactie geeft van zijn emoties ( zoals Irmaz mooi omschreef) maar die wel compleet en gevaarlijk ontploffen als het ze teveel wordt............

Kans is dat een en ander enorm afhangt van de ruiter/ begeleider; een paard kan nog zo "bomproof" zijn of lijken door allerlei trainingen, als de ruiter/ begeleider bang is of geen vertrouwen geeft zal een paard vroeg of laat zijn eigen plan trekken; dan kan je "schrik trainen" tot je een ons weegt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 08:06

irmaz schreef:
Maflinger_S schreef:

Ik ben het totaal met je oneens, vind deze aanpak totale nonsens. Leer je paard gewoon om zelf om te kunnen gaan met enge dingen, door vertrouwen in zichzelf en de begeleidende mens te hebben. En dat doe je juist niet door te de-sensibiliseren maar het te leren nadenken.

Het gevaar in deze manier van gericht de-sensibiliseren is dat een paard leert geen uiterlijke reactie te geven van zijn emoties. Het paard wordt niet minder bang of minder argwanend en krijgt niet meer vertrouwen, het gaat gewoon "uit". Het gevolg is inwendige stress --> bakkabouters, bokken, steigeren, onverwachte reacties, vermageren, weven en maagzweren.
De showfilm valt in mijn optiek gewoon onder dierenmishandeling, daar is alleen een gestresseert paard te zien, die inderdaad geleerd heeft dat tegengas geven nie de juiste optie is. Paard gaat niet om met de prikkel maar met het aangeleerde gedrag om daar niet op te handelen. Dus geen moedig paard maar een gedresseerd (nog steeds angstig) dier.

Nou dat zie ik niet in het filmpje hoor, wat ik versta onder desensibiliseren en John Erb ook volgens mij. Is ze rustig vertrouwd maken met enge dingen, juist stap voor stap en zonder dat de hartslag omhoog gaat of dat ze geforceerd worden dingen te doen die ze niet durven. Maar puur laten kennismaken met een object wat ze eng vinden zodat ze leren dat het niet eng is en ze de trainer gaan vertrouwen.

Als je ermee werkt of er op zit voel je al heel snel of een paard angstig is of niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:07

Elisa2 schreef:
Nou dat zie ik niet in het filmpje hoor, wat ik versta onder desensibiliseren en John Erb ook volgens mij. Is ze rustig vertrouwd maken met enge dingen, juist stap voor stap en zonder dat de hartslag omhoog gaat of dat ze geforceerd worden dingen te doen die ze niet durven. Maar puur laten kennismaken met een object wat ze eng vinden zodat ze leren dat het niet eng is en ze de trainer gaan vertrouwen.

Als je ermee werkt of er op zit voel je al heel snel of een paard angstig is of niet.

Jij ziet hem niet bij iedere zweepslag met zijn hoofd slaan? Of bij andere oefeningen zijn neusvleugels opensperren, knipperen met de ogen of zijn oren naar achteren trekken of juist naar voor priemen? Bij de rook aarzelt hij flink om naar binnen te stappen, een dergelijk ervaren paard dat vertrouwen heeft loopt hier gewoonlijk zonder problemen in.

Maar misschien was angstig niet helemaal het juiste woord, en dekt wantrouwend en gestresst de lading beter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:14

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Jij ziet hem niet bij iedere zweepslag met zijn hoofd slaan? Of bij andere oefeningen zijn neusvleugels opensperren, knipperen met de ogen of zijn oren naar achteren trekken of juist naar voor priemen? Bij de rook aarzelt hij flink om naar binnen te stappen, een dergelijk ervaren paard dat vertrouwen heeft loopt hier gewoonlijk zonder problemen in.

Maar misschien was angstig niet helemaal het juiste woord, en dekt wantrouwend en gestresst de lading beter.

Onprettig filmpje, paard was echt niet blij. Als je er dan nog bij in acht neemt dat deze ( Lusitano) hengst ( Que Habil) hier al aardig op leeftijd was ( geboren 1974 en in het filmpje dus al 23! ) en al heel wat gedaan en gezien had in zijn leven dan vind ik de reacties niet fijn.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 13:48

Heeft één van jullie wel eens met John Erb gewerkt? Ik wel. Mijn paard was zeer moeilijk te “bewerken”. Alles rustig, alsof het gewoon is, met veel oog voor het paard en het welbevinden van het paard, met veel coaching voor de ruiter, goede opdrachten om haalbare stukjes van een groter einddoel te bereiken en altijd bereikbaar voor vragen en opmerkingen.
Paarden laten wennen aan allerlei situaties, leren om te gaan met prikkels die ze spannend vinden. Om samen met de ruiter veilig te kunnen zijn. Nee, mijn paard is niet afgestompt, het afsluiten voor bepaalde dingen zat altijd al in hem, van jongs af aan.Maar nu kan ik en ook mijn paard, er mee omgaan. Hij ontplofte na afsluiten, om zijn stress ergens te uiten. Nu kunnen we samen zoeken naar ontspanning in een moeilijke situatie.
Ik heb enorm veel geleerd van John, samen met mijn paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:05

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zie hem wel met zijn hoofd slaan, maar het lijkt me normaal dat hij reageert op het geluid. En dat hij iets eng vind en zijn neusvleugels openspert..lijkt me normaal toch? Het paard communiceert. Het geeft de uiterlijke reacties waarvan jij beweerd dat het er door deze manier uitgetraind wordt en wat de video dus tegenspreekt.

Wat het dier geleerd wordt is dat enge of wantrouwende situaties normaal zijn, niet tegen hem gericht. Dat het mag ontspannen, ook al is het eerst alert.

En ja, ik ken John irl..heb een probleempaard van de Balingehof gekocht ooit waar hij mee gewerkt had op een prima manier. En ook van hun manier van trailerladen heb ik enorm veel geleerd. Dit filmpje heb ik dan ook weer met veel interesse bekeken en beluisterd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:13

irmaz schreef:
Elisa2 schreef:

Ik zie hetzelfde als jij.

Dit is niet een goede ervaring, en het is ook niet zo alsof hij ontspant met de zweep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:38

Iets als schriktraining valt of staat wel met hoe je het doet. Iemand die zichzelf een expert vindt op dat gebied zal ook die aanpak promoten. Maar het ontwikkelt door, paarden zijn niet allemaal hetzelfde, dus je krijgt meerdere inzichten en aanpakken.

Als ik zie hoe er nu vaak schriktrainingen worden georganiseerd is het vaak vooral paarden net ietsjes dwingen om iets engs te doen, want het is zo leuk en baasje wil een band opbouwen.

Mijn oude ruin was erg schrikachtig toen ik hem ooit kocht en toen ook eraan "gewerkt" maar meer terloops. Een keer iets laten vallen bijv. Hij had een reactie, ik lette op mijn reactie daarop en je kijkt hoe lang het duurt voor een paard "hersteld".

Wat mij opviel is dat hij zelfverzekerder werd, ook bijv in de kudde.

Nu doen we nooit iets speciaals, maar onze veulens bijv wel zoveel mogelijk meegenomen in het normale leven en laten kennismaken met van alles. Als ik de mestvork laat staan en die valt is er geen hysterische reactie. Ze zijn gewend dat dingen vallen, geluid maken, ritselen etc.

Net als met obstakels. Ze moeten leren wat normaal is en raken niet in paniek als er iets mis gaat. Ze mogen wel ongemak tonen, maar elk paard hier weet ook dat als wij dan aankomen, het probleem oplossen en we rustig blijven.

Det neemt niet weg dat je nooit alles kan trainen, maar het doel wel is, hoe je met iets omgaat als er iets anders is, aan de hand is, spannend etc. Dat moet imo het doel zijn, niet over een zeiltje lopen. Wel hoe je dat doet, begeleidt en oplost als er spanning ontstaat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:05

Ja wat leuk...! :)

Exloo, 1999: ik deed mee aan het schrikparcours met mijn Arabiertje.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:19

1 zin van het filmpje vat het denk ik goed samen, ze mogen schrikken maar het gaat erom hoe ze er mee omgaan en ervan herstellen vind ik het belangrijkst.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:56

Jetta schreef:
Heeft één van jullie wel eens met John Erb gewerkt?

Het gaat me hier niet specifiek om John overigens ( al vind ik het geen prettig filmpje) maar om het nu van schriktraining in het algemeen. Ik weet dat John op het Balingehof al met lichtshows werkte, heb hem er toen ook wel over gesproken.

I.m.o. is het desensibiliseren ( wat schriktraining in overdreven vorm is) simpelweg een deel van de opleiding van paarden en niet iets wat opeens apart genoemd moet worden en waar dan een hele bombarie en halve feestwinkels ( wat bij sommige "trainers" het geval is) aan te pas moeten komen.

Net als dat we het tegenwoordig opeens over rechtrichten etc. hebben; gewoon onderdeel van de juiste ( klassieke) opleiding van paard en ruiter.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 08:51

Klopt ElCid. En die klassieke opleiding kreeg mijn paard ook, waarbij ik werd begeleid door John Erb. Het wennen aan objecten en gebeurtenissen om en aan het lijf van het paard hoort daarbij.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:10

Jetta schreef:
Klopt ElCid. En die klassieke opleiding kreeg mijn paard ook, waarbij ik werd begeleid door John Erb. Het wennen aan objecten en gebeurtenissen om en aan het lijf van het paard hoort daarbij.

Dat bedoel ik. Een goede, klassiek, lesgever zal meer doen dan alleen rijden/ rondjes rennen in de rijbak ;-). Een paard opleiden is meer dan er op gaan zitten en hopen/ denken dat hij/zij het allemaal maar "gaat doen" met allerlei nare gevolgen . Jammer genoeg zie ik dat nogal eens maar de mensen die dat doen leiden een paard dan ook niet op, die richten het af ;-).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:27

Ik ben overtuigd van de kundigheid van John Erb.

Ik ben iets minder overtuigd van de situaties waar schriktraining een trucje wordt en paarden stijf staan van de spanning en het voor het baasje een ego kwestie wordt. Ik kan me voorstellen dat zoiets voor gevoelige paarden een traumatische ervaring kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:58

Alles wat jullie zeggen..zegt John ook.

Quote:
"* Hoeveel tijd besteed je het beste per keer/dag aan een schriktraining?

Het is het best als je de prikkels verweeft in je normale training. Pak er één onderdeeltje uit, dat kan in nog geen 10 minuten per dag. Zorg wel dat je tijd hebt om de oefening af te maken als het niet lukt. Maak dan de oefening kleiner, en breidt het dan weer uit tot het wel lukt."
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 22-02-23 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 09:58

Je moet vooral het artikel lezen!
Ik lees:
- voor alle paarden.
- heel klein beginnen en heel geleidelijk opbouwen. Elke dag iets kleins.
- blijf tussen je paard en het schrikvoorwerp.
- doe rustig en normaal. Focus naar het voorwerp niet naar het potentieel bange paard. (Net zoals het leidende paard zou doen; eigen toevoeging)
Daar kan je toch niets op tegen hebben?

Het filmpje is natuurlijk show voor een groot publiek en dat is werken. Net zoals GP rijden ook niet de dagelijkse training van het toppaard is.

Ik ga wel akkoord dat het idee: " En nu ga ik eens een uur schriktraining volgen want ik heb een angsthaas," meer kwaad kan doen dan goed. Anderzijds kan het wel leerrijk zijn voor het baasje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 14:23

En wat hij ook duidelijk zegt; je traint de eigenaar.

Paarden kunnen schrikken en mensen vinden dat eng. Door schriktraining te volgen, leren vooral de mensen om te gaan met de schrikreactie. EN........als de eigenaar al denkt dat ze "iets" aan het probleem hebben gedaan, kan dat ook al veel positief effect hebben op de samenwerking.

En men moet wel onderscheid maken tussen de basis trainen of trainen met een paard dat alles eng is gaan vinden door slechte begeleiding of situaties.
In situatie 2 wil je vertrouwen krijgen en risico's gaan proberen te verminderen. Dan kan je ook de grenzen soms opzoeken. Ik zelf vind het ook wel prettig om te weten waar de grens per paard ligt. Dat hoef je niet te forceren als particulier bij je eigen paarden, maar het kan wel leerzaam zijn om te weten wanneer je te ver gaat, wanneer je een stap terug moet doen etc.

Als paarden bijv snel van alles schrikken op wedstrijden of in het bos, is het fijn als ze meer gewend raken en ook zelfverzekerder raken. Maar ook vooral dat het baasje het niet erger zal maken.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:42

ElCid schreef:
[Als je er dan nog bij in acht neemt dat deze ( Lusitano) hengst ( Que Habil) hier al aardig op leeftijd was ( geboren 1974 en in het filmpje dus al 23! ) en al heel wat gedaan en gezien had in zijn leven dan vind ik de reacties niet fijn.

Dat klopt niet, hij was 7 jaar geleden 18 jaar. Hij heeft de laatste 5 jaar van zijn leven bij Eva Roemaat gewoond. https://www.youtube.com/watch?v=M2PZwA11GDs
Que Habil was een stressgevoelige hengst. Heb hem regelmatig gezien op 't Balingehof.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:20

KootMiraDrum schreef:
ElCid schreef:
[Als je er dan nog bij in acht neemt dat deze ( Lusitano) hengst ( Que Habil) hier al aardig op leeftijd was ( geboren 1974 en in het filmpje dus al 23! ) en al heel wat gedaan en gezien had in zijn leven dan vind ik de reacties niet fijn.

Dat klopt niet, hij was 7 jaar geleden 18 jaar. Hij heeft de laatste 5 jaar van zijn leven bij Eva Roemaat gewoond. https://www.youtube.com/watch?v=M2PZwA11GDs
Que Habil was een stressgevoelige hengst. Heb hem regelmatig gezien op 't Balingehof.

Het gaat niet om de exacte leeftijd, het gaat er (mij in ieder geval) om dat hij een paard aan zo veel stress blootstelt als show.