Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-23 13:41

KWPN
Fokkerij
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Zeoliet. Foto door Jeanette van Stal Nijhof

Onlangs is gebleken dat de vader van de KWPN-hengst Lennard niet de hengst Zuidhorn kan zijn, die in onze database als vader stond vermeld. Ten tijde van de goedkeuring van Lennard (1996) werd de afstammingscontrole door het Dr. Van Haeringen Laboratorium in Wageningen uitgevoerd op basis van een beperkt aantal genetische merkers. Dat was destijds de geldende standaard en al een enorme verbetering ten opzichte van het bloedgroepenonderzoek zoals daarvoor werd gehanteerd. Inmiddels zijn de gehanteerde technieken vele malen betrouwbaarder dan toen en zijn we in staat om het volledige DNA te vergelijken. Hierdoor is gebleken dat niet Zuidhorn, maar Zeoliet de vader is van Lennard.

Het KWPN betreurt het ten zeerste dat deze foutieve vermelding heeft kunnen plaatsvinden, wij hechten er grote waarde aan dat paarden beschikken over een correct registratiebewijs en paspoort. Derhalve hebben wij onze leden die in onze database als geregistreerde van nakomelingen van de hengst Lennard staan vermeld, een mail gestuurd. Zij kunnen het registratiebewijs en paspoort kosteloos laten aanpassen door deze op te sturen naar het KWPN o.v.v. ‘Lennard’.

Elisa2

Re: Niet Zuidhorn maar Zeoliet blijkt vader van de KWPN-hengst Lennard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:23

Ik vraag me wel af of het DNA van andere hengsten ook vergeleken is, of dat er een reden was om het van deze specifieke hengst te testen.

Ben benieuwd hoeveel Lennards zijn aangepaard met een andere Ramiro zoon.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:37

Jeetje, soort foutje bedankt. Zeoliet is Ramiro x Abgar toch? Vraag me inderdaad af of er veel Ramiro merries zijn gedekt met Lennard. Dat kan je zo terugzien denk ik.

tjakka123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:40

Er zijn is horsetelex zichtbaar dat er echt heel veel paarden bestaan uit Lennard x Zeoliet, Ramiro heb ik niet gekeken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:45

Elisa2 schreef:
Ik vraag me wel af of het DNA van andere hengsten ook vergeleken is, of dat er een reden was om het van deze specifieke hengst te testen.

Ben benieuwd hoeveel Lennards zijn aangepaard met een andere Ramiro zoon.

Ik heb in ieder geval een merrie van Lennard. Hiermee is niet alleen haar stamboeknaam uniek geworden in Nederland, ook haar paspoort en stamboekpapieren waren dat al (er staat een typefout in de aftekeningen, letters zijn omgedraaid), maar nu is ook de afstamming uniek geworden. <3
Zowel moedersvader als vadersvader zijn nu Zeoliet. Op papier was het al een rotzak (Zeoliet, AbgarXX), maar nu 2 keer Zeoliet (en daarmee ook nog AbgarXX). En dan is het een enorm braaf en volledig betrouwbaar paard.
Inteeltcoefficient is nu volgens een website 48.44%.

Ik mag inderdaad het paspoort en het stamboekpapier kosteloos laten aanpassen. Maar ik weet niet of ik dat wel wil. Je wint er niets mee en ik hou wel van het unieke papier zo.

Mijn paard verandert er ook niet door. Nog steeds kan ze enorm schrokken in wortels dat je dubbel ligt van het lachen en nog steeds kan ze prima ruiters leren rijden.

Maar wat ik me wel afvraag hoe zoiets heeft kunnen gebeuren, want stonden beide hengsten, Zuidhorn en Zeoliet bij Post? Lennard stond ter dekking bij Post in ieder geval.

Eigenlijk zou ik er nu misschien nog wel meer een veulen uit willen hebben. Het kan de goede eigenschappen van de merrie alleen maar meer benadrukken. Maar het probleem met fokken is dat ik het veulen niet mag laten staan waar mijn merrie nu staat. Want anders had er al een veulen rondgelopen.

Er zijn maar 21 paarden met moedersvader Zeoliet en vadersvader Zeoliet. Maakt mijn merrie wel unieker. *\o/*
Ik vind het in ieder geval niet erg, het paard verandert totaal niet hoor.

Lennard heeft in 2019 nog veulens gebracht. Ik dacht dat hij al langer niet meer ingezet werd. Maar kennelijk is er toch sperma van hem. Ik vind Lennard een interessante hengst.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-02-23 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:48

Jeetje, ja een Lennard x Zeoliet is forse inteelt natuurlijk nu.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:50

Suzanne F. schreef:

Maar het hoeft dus niet slecht te zijn. Of ik heb geluk met mijn paard? Dat kan ook.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:51

germie schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar het hoeft dus niet slecht te zijn. Of ik heb geluk met mijn paard? Dat kan ook.

Om mee te fokken mooi waardeloos...

Als mijn fries nu een Pier x Pier blijkt te zijn ga ik er nooit meer mee fokken. En de veulens gaat ook niemand kopen met zoveel inteelt
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 15-02-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:52

Suzanne F. schreef:
Jeetje, soort foutje bedankt. Zeoliet is Ramiro x Abgar toch? Vraag me inderdaad af of er veel Ramiro merries zijn gedekt met Lennard. Dat kan je zo terugzien denk ik.

Er is 1 Ramiro-merrie aangepaard met Lennard, in combinatie met Zeoliet vind ik er 27 terug in de databases.

Hoe vaak Lennard merries zelf nog aangepaard zijn met Zeoliet of Ramiro zonen is ook wel uit te pluizen, maar daar heb ik nu geen zin in :+ Ik vind zo op het eerste gezicht i.i.g. geen Zeoliet x Lennard of Ramiro x Lennard geregistreerde nakomelingen.

Je zou er waarschijnlijk niet bewust voor kiezen als fokker als je het had geweten, maar als het paard gezond is dan is er nu ook niet veel aan de hand natuurlijk. Beest wordt er niet ineens anders van ;)
En als ik blij was met zo'n paard zou ik ook niet vallen over laten dekken, maar wel erop letten dat ik een hengst met vrij bloed gebruik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:57

Inteelt is een verhoogd risico, maar kan tegelijkertijd ook kwaliteiten vastleggen. In de hondenwereld zag je in het verleden vrij veel vader x dochter of grootvader x kleindochter combinaties. Helaas worden daar nu de wrange vruchten door inteeltdepressie van geplukt. 1x geeft dus over het algemeen niet voor het individu, maar als het populatiebreed gebeurd of een aantal generaties achter elkaar wordt het een ander verhaal.

Lijnteelt is bewuste/gewenste inteelt.

Inteelt is niet erfelijk. Dus zet er een compleet onverwante hengst op (extreem voorbeeld: een Haflinger) en het veulen is inteeltvrij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:58

Kabayo schreef:
germie schreef:

Om mee te fokken mooi waardeloos...

Als mijn fries nu een Pier x Pier blijkt te zijn ga ik er nooit meer mee fokken. En de veulens gaat ook niemand kopen met zoveel inteelt

En ik vind het eigenlijk jammer dat ik maar 1 veulen bij mijn merrie heb gehad. Als ik nu nog zou fokken, dan is dat puur voor een opvolger. Niet voor de handel. Ik zie het niet als een waardeloos iets. Het is zo gelopen, maar het is niet een probleem als je er mee wilt fokken.
Bij Friezen zijn meer problemen bekend en daar is inteelt bijna inherent aan het ras. Bij het kwpn niet. Je kunt daar eenvoudig een geschikte hengst vinden. Het veulen wat ik gehad heb was een Ferrolan. Dus nrps. Was ook een mooi en fijn dier.

Ik zie geen reden waarom ik wegens de bloedlijn niet met mijn merrie zou moeten fokken.

Mijn merrie heeft overigens via de moeder via Pele ook nog een inteelcoefficient van AbgarXX. Abgar zit ook weer in Zeoliet.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-02-23 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:02

Maar Ferrolan voert ook Ramiro toch?
Edit: Ramiro en zelfs Abgar. Dus het veulen is echt behoorlijk ingeteeld zonder dat je het wist.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:04

Suzanne F. schreef:
Maar Ferrolan voert ook Ramiro toch?
Edit: Ramiro en zelfs Abgar.

Ja, en Abgar zit dus ook via de moederlijn Pele weer in mijn merrie.
Dat veulen wat er mijn merrie gehad heeft was overigens geen bewuste keuze van mij, maar van een stalhouder die zijn 1.5jarige hengst als experiment bij mijn merrie gezet heeft. Maar het veulen was echt een prachtig langgelijnd veulen waar niets aan mankeerde.
Dus het paste wel goed.
De moederlijn van de vader (vader was dus een afstamming van Ferrolan om het even goed te vermelden) had weer Ramzes X, maar ook volledig Arabisch volbloed. Daarmee was het ondanks dat het niet gewenst was een hele goede combinatie.

Ik rouw er niet om, heb nog steeds hetzelfde paard staan met exact dezelfde fokwaarde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:04

Nouja Abgar gaf natuurlijk best wel lastige karakters.

Ik heb niks tegen lijnenteelt maar wel tegen inteelt. Je versterkt niet alleen de positieve kanten maar ook de negatieve he. En die hoeven niet altijd direct zichtbaar te zijn.

Al die Lennards x Zeoliet zijn dus behoorlijk ingeteeld. Ben ook wel benieuwd wat voor een karakterjes daar bij zaten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:56

Elisa2 schreef:
Nouja Abgar gaf natuurlijk best wel lastige karakters.

Ik heb niks tegen lijnenteelt maar wel tegen inteelt. Je versterkt niet alleen de positieve kanten maar ook de negatieve he. En die hoeven niet altijd direct zichtbaar te zijn.

Al die Lennards x Zeoliet zijn dus behoorlijk ingeteeld. Ben ook wel benieuwd wat voor een karakterjes daar bij zaten.

Karakterjes? Dat klinkt wel enorm negatief. Zeoliet geeft verdriet, maar het wil niet zeggen dat het altijd foute boel is. AbgarXX was ook niet de makkelijkste en gaf dat ook door. Maar ook hier is het weer niet altijd zo.
Mijn merrie is echt de braafheid en makheid zelve. Natuurlijk is het ook deels opvoeding, maar een zacht karakter zit er ook gewoon in.

Er zit nu niet ineens een ander karakter in de nakomelingen. Ik kan me alleen wel voorstellen dat je niet met opzet zo gefokt zou hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:22

Misschien was min x min wel plus in deze. Ik kende echt hele lastige Zeoliets.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:24

Suzanne F. schreef:
Misschien was min x min wel plus in deze. Ik kende echt hele lastige Zeoliets.

Dat kan zeker, maar haar zoon was ook een fijn dier, wel lastiger dan de moeder overigens.

Maar ja, zo heb je ook brave Jazzen en rotzakken. Maar het klopt, gemiddeld genomen waren Jazzen, Abgar XX-en en Zeolieten lastiger.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:27

Elisa2 schreef:
Ik heb niks tegen lijnenteelt maar wel tegen inteelt.

:o?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 20:31

Kuggur schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb niks tegen lijnenteelt maar wel tegen inteelt.

:o?

Ja leg mij even het verschil uit. Een fokker die het bewust toepast noemt het lijnenspel, maar dat is gewoon inteelt.
Ik vraag mij ook af wat de reden is geweest om Lennard te controleren. Of zouden ze nu alle hengsten met de nieuwe technieken bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:43

Het wordt lijnenteelt genoemd als de betreffende hengst waar lijnenteelt op gepleegd wordt wat generaties verder weg zit.

Als het dichtbij zit wordt het inteelt genoemd.

Nou Germie, niet zo zeer Zeoliet..maar Abgar gaf ze heel apart en echt niet altijd op een leuke manier. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan allemaal lastig waren, ik zou er alleen niet zo snel op terug fokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:46

Elisa2 schreef:
Het wordt lijnenteelt genoemd als de betreffende hengst waar lijnenteelt op gepleegd wordt wat generaties verder weg zit.

Nou Germie, niet zo zeer Zeoliet..maar Abgar gaf ze heel apart en echt niet altijd op een leuke manier. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan allemaal lastig waren, ik zou er alleen niet zo snel op terug fokken.

Toch was Pion ook een Abgar en ja het was een bijzonder heerschap maar ik heb er mindere nare dingen van gehoord dan van Zeoliets. Ik heb zelf een merrie gehad met moedersvader Pion.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:51

Nouja Ramiro gaf ze ook niet altijd zo makkelijk, wellicht is het de combi geweest?

Alles met Abgar wat ik gekend heb was op de een of andere manier lastig in ieder geval. Ook Democraat zelf was op stal niet zo'n lieverdje.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:25

Elisa2 schreef:

Het is allebei inteelt en allebei lijnteelt. Lijnteelt is een bewuste vorm van inteelt om de bloedlijn te verankeren, zelfs vader op dochter wordt wel lijnteelt genoemd door fokkers.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:50

Ik wilde al zeggen; bij lijnenteelt zit die inteelt anders helemaal niet zoveel generaties weg, of zelfs helemaal niet zelfs.

Men kan het nog zo'n leuke naam geven om zo de illusie te wekken dat er geen sprake is van inteelt, maar in werkelijkheid is het gewoon dat; inteelt.

En de paardenfokkers die zich daarmee bezig houden zouden eens goed moeten kijken naar de hondenfokkerij en het Friese stamboek om te zien waar dat uiteindelijk heen gaat als je vast blijft houden aan inteelt fokken.

Lijnenteelt is gewoon inteelt fokken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:55

Het zijn synoniemen. Lijnenteelt heeft alleen een minder negatieve associatie.