Hulpdiensten zoeken een uur naar een gewonde ruiter in Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hulpdiensten zoeken een uur naar een gewonde ruiter in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-23 23:05

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen
Ingezonden door een Bokker
Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: FEI Photos

Zaterdagmiddag is er in het bos langs de Koeweg rond 14:30 in Ede een ruiter van een paard gevallen.
Omdat de exacte locatie van het ongeval niet bekend was, hebben de hulpdiensten een zoektocht georganiseerd. Het slachtoffer werd na een uur gevonden.

Na behandeling ter plekke werd de onfortuinlijke ruiter door een jeep van de brandweer naar de ambulance gebracht, die gereed stond om het slachtoffer naar het ziekenhuis te brengen.

Op de website van De Gelderlander is een filmpje te zien.

Op de website van 112 Ede zijn foto's te zien.

Gebruikte bronnen:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Hulpdiensten zoeken een uur naar een gewonde ruiter in Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:11

Jeetje, na een uur gevonden pas... Hopelijk is het slachtoffer niet ernstig gewond geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:36

Pro-tip: zet deze app op je telefoon: https://what3words.com/
Dat is echt een lifesaver geweest toen ik met een vermoeden van een gebroken bekken in een akker lag na een val en we ook geen (andere) manier hadden om onze exacte locatie door te geven aan de hulpdiensten. Deze kaart heeft de hele wereld opgedeeld in vierkantjes van 3 vierkante meter en elk vierkantje heeft zijn eigen unieke combinatie van drie woorden. Uiteraard kun je ook coördinaten doorgeven, maar drie woorden is toch een stukje makkelijker. :D De ANWB maakt hier ook gebruik van.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:45

Ik gebruik altijd equilab tijdens een buitenrit. Heb dan ook de safety tracker aan. Als je langer dan 5 min stil staat worden je ingestelde contacten gealarmeerd.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:13

Nog een tip. De 112NL app. Dit is de officiële app van de meldkamer.
Vanuit deze app kan je direct politie, ambulance of brandweer bellen. Door toestemming voor gps gebruik te geven kan de meldkamer precies zien waar je bent.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:21

Apple watch met val detectie is ook wel een fijn idee. Als je dan niet in staat bent hem te stoppen worden en de alarm diensten gebeld en je nood contacten krijgen bericht met je coördinaten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:45

N0a schreef:
Ik gebruik altijd equilab tijdens een buitenrit. Heb dan ook de safety tracker aan. Als je langer dan 5 min stil staat worden je ingestelde contacten gealarmeerd.

Dat vind ik dan weer niet handig.
Spoorwegovergang, druk verkeer of even grazen en iedereen denkt meteen dat je half bewusteloos naast je paard ligt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:51

Onali schreef:
N0a schreef:

Dat vind ik dan weer niet handig.
Spoorwegovergang, druk verkeer of even grazen en iedereen denkt meteen dat je half bewusteloos naast je paard ligt.

Maar dan sta je toch niet (dood)stil? Ik veronderstel dat het gaat om 5 minuten bewegingsloos?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 00:53

Kendra schreef:
Maar dan sta je toch niet (dood)stil? Ik veronderstel dat het gaat om 5 minuten bewegingsloos?
Dan moet de GPS op je telefoon wel heel nauwkeurig zijn. Die wil ook nog weleens willekeurig een beetje heen en weer gaan, zeker bij een minder goed signaal.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 07:06

Equilab werkt bij mij niet naar behoren. Die stopt er tijdens een rit altijd zelf mee. Ondanks dat de instellingen goed staan, geen batterij-besparende modus aan ofzo.

Ik ga die app van jou eens bekijken Mkango!
Rijd meestal alleen dus ben op zoek naar iets dat mijn vriend mij altijd kan volgen.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 07:24

Als ik ga buiten rijden, dan deel ik altijd mijn locatie met mijn vriend via Whatsapp. Kan ie me live volgen. Apple Watch werkt ook goed, laatst lag ik ernaast en dat ding bleef piepen en trillen totdat ik reactie gaf. Als je niet beweegt, gaat ie ook piepen en trillen en dat steeds harder. Reageer je dan helemaal niet, dan worden de nooddiensten geïnformeerd en je noodcontacten, inclusief locatie.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:04

Ik heb als ik aan het buitenrijden ben, altijd mijn Garmin horloge om, met Livetrack aan richting mijn partner.
En er zit ook een ongeval detectie op, als die een val registreert, en je reageert zelf niet binnen 30 seconden om hem uit te zetten, dan wordt ook mijn partner direct extra geïnformeerd.

Maar ik heb nu ook de app 112NL geïnstalleerd op mijn telefoon. Wanneer ik niet buiten westen ben en zelf 112 kan bellen, is dat ook wel zo praktisch in het doorgeven van waar je je bevindt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:15

Manlief en ik gebruiken 360life. Werkt als een trein en echt heel acuraat.
Wanneer ik alleen door het bos loop, is het wel zo fijn dat hij mij kan volgen.
En andersom kan ik ook zien wanneer hij vanuit zijn werk onderweg is naar huis. Dan kan ik alvast het eten opzetten :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:32

bamisalami schreef:
Als ik ga buiten rijden, dan deel ik altijd mijn locatie met mijn vriend via Whatsapp. Kan ie me live volgen. Apple Watch werkt ook goed, laatst lag ik ernaast en dat ding bleef piepen en trillen totdat ik reactie gaf. Als je niet beweegt, gaat ie ook piepen en trillen en dat steeds harder. Reageer je dan helemaal niet, dan worden de nooddiensten geïnformeerd en je noodcontacten, inclusief locatie.

Dat deed ik eerst ook, tot WhatsApp zei dat ik spontaan 3 dorpen verderop was. :+ Qua GPS niet betrouwbaar.

bamisalami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:46

Captain schreef:
bamisalami schreef:

Dat deed ik eerst ook, tot WhatsApp zei dat ik spontaan 3 dorpen verderop was. :+ Qua GPS niet betrouwbaar.

Oh echt? Hmmmm, mss dan toch iets anders gaan gebruiken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:55

Ik heb sowieso altijd mijn locatie gedeeld met mijn vriend en mijn moeder. En hier inderdaad ook een Apple watch met valdetectie.
Ik heb er wel ook eens aan zitten denken om een Airtag aan het zadel van mijn paard vast te maken, voor het geval hij er eens vandoor zou gaan.
Wat een geluk dat de ruiter in dit geval oké was. Je zal maar ergens diep in het bos bewusteloos liggen.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 12:58

Mkango schreef:
Pro-tip: zet deze app op je telefoon: https://what3words.com/
Dat is echt een lifesaver geweest toen ik met een vermoeden van een gebroken bekken in een akker lag na een val en we ook geen (andere) manier hadden om onze exacte locatie door te geven aan de hulpdiensten. Deze kaart heeft de hele wereld opgedeeld in vierkantjes van 3 vierkante meter en elk vierkantje heeft zijn eigen unieke combinatie van drie woorden. Uiteraard kun je ook coördinaten doorgeven, maar drie woorden is toch een stukje makkelijker. :D De ANWB maakt hier ook gebruik van.

Interessant! Daar ga ik ook maar eens naar kijken.

112 weet dit bijvoorbeeld ook ?

Captain schreef:
bamisalami schreef:

Ik heb het ook een keertje gehad. Toen was hij accuraat tot op de 2 km. -O- Dat is ook best pittig zoeken in een bos..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 18:52

Oei, ik gebruikte tot nu toe ook de whatsapp maar als die zo inaccuraat is, heeft dat op cruciale momenten ook weinig nut.

Weet iemand of die 112 NL voor België ook bestaat? Een 112 BE dan ??

Die allereerste ga ik ook bekijken! Ik ben zo vaak in het bos, met de hond of paard, dat ik zo’n tool wel erg nuttig vind.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:13

Even een aanvulling: de 112 app bestaat ook in Belgie. Inmiddels heb ik die alvast op de gsm.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:56

De 112nl is alleen voor politie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 19:59

Juut schreef:
De 112nl is alleen voor politie?

Is voor alle hulpdiensten:
Citaat:
112NL is de officiële app van de Nederlandse noodhulpdiensten politie, brandweer, ambulance en Koninklijke Marechaussee.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:56

Iedereen heeft het over apps voor jouw locatie.
Maar hebben jullie dan ook jouw telefoonnummer en die van je contact aan het je paard hangen?

Ik ben jaren terug in het bos gevallen en paard was weg gerend. Ik had niks, vader gebeld om me op te halen en hopen dat paard zelf naar huis was gerend.
Paard was alleen niet thuis, maar gevangen door de boswachter. Hij zag geen ruiter, dus alle hulpdiensten direct gebeld.
Gelukkig kwamen we hem direct tegen toen we m’n paard gingen zoeken en kon alles nog afgebeld worden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:05

Ik heb inderdaad mijn telefoonnummer en dat van mijn partner aan mijn paard hangen.

Altijd al, sinds ik hierheen verhuisd ben en zowel paard als ik hier nieuw waren.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:07

Dispar_Vulgo schreef:
Iedereen heeft het over apps voor jouw locatie.
Maar hebben jullie dan ook jouw telefoonnummer en die van je contact aan het je paard hangen?

Ik ben jaren terug in het bos gevallen en paard was weg gerend. Ik had niks, vader gebeld om me op te halen en hopen dat paard zelf naar huis was gerend.
Paard was alleen niet thuis, maar gevangen door de boswachter. Hij zag geen ruiter, dus alle hulpdiensten direct gebeld.
Gelukkig kwamen we hem direct tegen toen we m’n paard gingen zoeken en kon alles nog afgebeld worden

Ik heb dit idd ook, precies om dezelfde reden helaas. Pony rende weg nadat ik eraf viel. Gelukkig toen ook gevangen en weer overhandigd aan mij, waar ik niks meer van weet door een hersenschudding. Nu doe ik elke keer als ik ga rijden via wattsapp locatie delen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:20

Ook what2words bepaalt die 3 woorden op basis van GPS. En kan dus de 3 woorden geven van die vierkante meters 3 km verderop.
Vooral onder bomen, als het regent en/of zwaar bewolkt is, is GPS niet nauwkeurig. En of het dan whatsapp is, of what3words of welke locatiebepaler je maar gebruikt, al die systemen staan en vallen met of je telefoon het GPS signaal goed binnenkrijgt en uitzendt.

Zelfs mijn navigatie in mijn auto is bij slecht weer letterlijk van het padje af soms, of pikt het signaal pas na een paar kilometer op. En dat is een nieuwe auto met een ingebouwd systeem.