Fysieke inspanningen minder erg dan stress voor lichaam van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Fysieke inspanningen minder erg dan stress voor lichaam van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-23 18:04

Equnews
Algemeen

Afbeelding
Een paard tijdens fysieke inspanning. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een Oekraïens onderzoek heeft aangetoond dat fysieke inspanning bij paarden voor minder lichamelijke uitputting zorgt dan zware stress. Er worden meer negatieve metabolische veranderingen waargenomen als het paard blootstaat aan veel stressvolle situaties.

Concreet baseerden de onderzoekers zich op een bloedstaal afgenomen bij paarden na arbeid of na blootstelling aan een stressvolle situatie. Het onderzoek werd gevoerd met twaalf renpaarden.

Voordat er bloed werd afgenomen hadden de paarden een bepaalde rustperiode gekregen na de training. De stressfactoren waren voornamelijk het ‘aanwezig zijn’ op drukke evenementen, waarbij grote groepen mensen de omgeving bepaalden en waar luide muziek te horen was.

Bloedonderzoek
Bepaalde stoffen worden enkel of in hogere mate aangemaakt als het dier meer onrust ervaart, de onderzoekers zagen dan ook een sterke verhoging van urinezuur na de evenementen. Urinezuur is een antioxidant. Een te hoge dosis is echter schadelijk voor het lichaam, omdat het kan kristalliseren.

De concentratie na arbeid steeg met ongeveer 8,6%, na de stress steeg het met 55,1%. Ook in de levercellen werden meer veranderingen waargenomen bij stress, bepaalde stoffen kwamen zelfs boven een acceptabele norm terecht. Volgens de wetenschappers houdt dit in dat de stress een groter negatief effect heeft dan arbeid.

Concreet besluiten de onderzoekers dat dit aantoont dat trainers rekening dienen te houden met de situatie waarin een paard arbeid dient te verrichten. Ook dat gewenningstraining alsnog een nuttig onderdeel van de opleiding kan zijn.

F_T

Re: Fysieke inspanningen minder erg dan stress voor lichaam van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:07

Het zou mij niets verbazen als iets vergelijkbaars ook voor mensen opgaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:08

Femke_Tweety schreef:

Dat weet ik wel zeker.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:14

Suzanne F. schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dat weet ik wel zeker.

Toch is het heel normaal om na zware fysieke inspanning bewust rust te nemen, terwijl dat veel minder gebruikelijk/geaccepteerd is na mentale inspanning.

Gek eigenlijk.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:17

Dat hier een onderzoek naar is gedaan... :=

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 18:24

Kookaburra schreef:
Dat hier een onderzoek naar is gedaan... :=

Vind ik wel goed eigenlijk.

Juist om aan te tonen dat iets werkelijk waar is, ipv alleen 'gezond verstand'

Ik ben momenteel ook bezig met een onderzoek waarbij we proberen aan te tonen dat iets dat de algemene verwachting is, ook daadwerkelijk klopt.
Juist om te voorkomen dat mensen uiteindelijk roepen 'dat kun je nu wel zeggen, maar is niet bewezen'.
(Niet in de paardenwereld overigens, en íets dat wat lastiger meetbaar is. Maar juist daarom wel interessant)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 22:13

Dat heb ik 20 jaar geleden al op Bokt geschreven n.a.v. mijn tests met hartslagmeters *D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:06

een "burn out" bij mensen kennen we, behandeling: vacantie of allerlei therapeuten
Om het te voorkomen gaan we met vacantie, hebben vrije dagen, gaan een weekendje weg juist om mentaal niet overbelast te worden.

Bij paarden is dat niet in beeld, doorgaan, doorgaan,doorgaan tot het vanzelf opgeeft en niet meer weet hoe het door moet gaan dat dat stress oplevert, ach wie maalt er om, even een therapeut erbij en hij/zij doet het weer drie weken.

Terwijl ik ervaar dat RUSTt tijdens en in de training meer opleverd en ik gezondere paarden overhou.

Dus onderzoeken prima, maar er iets mee doen is veel belangrijker, zou ook veel meer vanuit de basis organisaties in de opleidingen ingebracht moeten worden

Het paard is verworden tot een ding, de commercie is er mee aan de haal gegaan en is de opleidings tijd - tijd die een paard nodig heeft om te ontwikkelen tot gezonde en happy atleten is drastich ingekort, helaas, de goede niet te na gesproken
Laatst bijgewerkt door mce op 06-01-23 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 14:11

Huertecilla schreef:
Dat heb ik 20 jaar geleden al op Bokt geschreven n.a.v. mijn tests met hartslagmeters *D

helaas tot nu toe te weinig mee gedaan, onderzoeken blijven nodig

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:49

Klinkt logisch, een gewenningsperiode en opstap naar stressvollere evenementen zouden wat mij betreft horen bij de normale opleiding van een paard. Zo ver als daar te trainen op is.

De vraag is dan natuurlijk ook in hoeverre stress ook echt stress voor het paard is en of dit ook positieve stress kan zijn. Sommige paarden vinden meegaan naar evenementen geweldig en leven daar helemaal van op bijvoorbeeld.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:02

positieve stress komt in mijn beleving voort uit een goede harmonie tussen paard en ruiter en beide goed in balans zijn en kunnen wat van ze gevraagd wordt.

Inderdaad sommige paarden gaan graag mee, als een soort van ontspanning even weg uit de sleur, neemt niet weg dat ook dat heel positief kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:03

Ja dat dus, en inderdaad als ze slecht gereden worden zullen ze daar ook stress van ondervinden..ongeacht waar ze zijn. Maar daar zou verder onderzoek naar gedaan moeten worden denk ik, ook met andere groepen paarden die actief zijn in andere diciplines.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:17

Elisa2 schreef:
Ja dat dus, en inderdaad als ze slecht gereden worden zullen ze daar ook stress van ondervinden..ongeacht waar ze zijn. Maar daar zou verder onderzoek naar gedaan moeten worden denk ik, ook met andere groepen paarden die actief zijn in andere diciplines.

veel is er al over bekent - geen idee of daar in de opleidingen wel aandacht voor is - maar het vernaderen is niet gemakkelijk, denk ik

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:23

mce schreef:
Dus onderzoeken prima, maar er iets mee doen is veel belangrijker, zou ook veel meer vanuit de basis organisaties in de opleidingen ingebracht moeten worden

Het paard is verworden tot een ding, de commercie is er mee aan de haal gegaan en is de opleidings tijd - tijd die een paard nodig heeft om te ontwikkelen tot gezonde en happy atleten is drastich ingekort, helaas, de goede niet te na gesproken

Klinkt een beetje als vroeger was alles beter eigenlijk.

Imo is dat nonsens. Het is juist iets van nu dat er steeds meer bewustwording komt wat betreft het welzijn van dieren. Dit soort onderzoeken draagt daar ook aan bij. Ik vind het ook een goed ding dat het onderzocht is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:53

Avalanche schreef:
mce schreef:

Klinkt een beetje als vroeger was alles beter eigenlijk.

Imo is dat nonsens. Het is juist iets van nu dat er steeds meer bewustwording komt wat betreft het welzijn van dieren. Dit soort onderzoeken draagt daar ook aan bij. Ik vind het ook een goed ding dat het onderzocht is.

kan de opleidingstijd van nu dan korter dan in het verleden?? Misschien sneller maar ik denk dat de paarden van nu evenzoveel tijd nodig hebben om te ontwikkelen/ spierenopbouwen om fysiek en mentaal in balans te komen, en we die happy atleet hebben ,

we zijn er anders mee bezig - voor velen is het nu business - dat wel maar het paard op zich heeft imo nog altijd tijd rust en ontspanning nodig.

natuurlijk er is betere voeding ect. we kunnen vaker rijden - de binnenbakken zijn een uitkomst geweest- maar dan nog moet het paard ook mentaal het allemaal aan kunnen, de ruiter moet eveno mee groeien hier in

als ik kijk naar andere sporten hoeveel talenten er maar door komen terwijl er veel onderzoek is gedaan naar topsport, mogelijkheden voor opleiding in comb. met sport (papendal) ect., bezwijken toch veel sporters fysiek en mentaal onder verwachtings- en prestatie druk

Direct mee eens: niet allen hebben voldoende talent, en dat is juist de groep die vaak moet presteren en dan in de stress geraken.

Ik denk dat en Dinja van Liere op dit monent minder stress ervaart omdat ze goede paarden heeft een goed management en zeker zelf goed kan rijden waardoor de prestaties vanzelf komen (lijkt het wel)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:06

Denk dat je een beetje een heel negatieve blik hebt eigenlijk. Paardrijden was altijd al business en paarden werden vroeger veel meer gezien als een ding. Nu zijn we ons ook veel meer bewust van paardenpsychologie.

Juist nu is er veel meer aandacht voor dat box rust zeker niet paardvriendelijk is bijvoorbeeld, en zoeken we andere oplossingen. Trainen gaat nu met veel meer aandacht voor het mentale deel dan vroeger.

Het klinkt een beetje alsof je 10 jaar geleden gestopt bent met rijden en ook daar bent blijven hangen eigenlijk.

Ik heb binnenbanen nergens genoemd. Waar ik het over heb is een stuk bewustwording, dat er vroeger niet was, en er nu wel degelijk is.
Opleidingstijd? Er wordt nu veel meer tijd genomen voor paarden. Inrijden met 3 jaar was vroeger normaal, nu uitzondering. Er wordt tot 4 en soms 5 jaar gewacht om in te rijden. Het allermooiste daarvan is ook nog eens, dat als je de tijd neemt en pas begint als paard mentaal ook klaar is voor meer, de opleiding sneller gaat, en niet omdat we aan het pushen zijn en dwingen, maar als je paard er klaar voor is, pakken ze een en ander gewoon veel sneller op.

Misschien even een realiteitscheck doen. Dit klinkt echt zo boomer 'vroegâh was alles beter" en dat is zulke grote onzin, werkelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 17:09

Avalanche schreef:
Denk dat je een beetje een heel negatieve blik hebt eigenlijk. Paardrijden was altijd al business en paarden werden vroeger veel meer gezien als een ding. Nu zijn we ons ook veel meer bewust van paardenpsychologie.

Juist nu is er veel meer aandacht voor dat box rust zeker niet paardvriendelijk is bijvoorbeeld, en zoeken we andere oplossingen. Trainen gaat nu met veel meer aandacht voor het mentale deel dan vroeger.

Het klinkt een beetje alsof je 10 jaar geleden gestopt bent met rijden en ook daar bent blijven hangen eigenlijk.

Ik heb binnenbanen nergens genoemd. Waar ik het over heb is een stuk bewustwording, dat er vroeger niet was, en er nu wel degelijk is.
Opleidingstijd? Er wordt nu veel meer tijd genomen voor paarden. Inrijden met 3 jaar was vroeger normaal, nu uitzondering. Er wordt tot 4 en soms 5 jaar gewacht om in te rijden. Het allermooiste daarvan is ook nog eens, dat als je de tijd neemt en pas begint als paard mentaal ook klaar is voor meer, de opleiding sneller gaat, en niet omdat we aan het pushen zijn en dwingen, maar als je paard er klaar voor is, pakken ze een en ander gewoon veel sneller op.

Misschien even een realiteitscheck doen. Dit klinkt echt zo boomer 'vroegâh was alles beter" en dat is zulke grote onzin, werkelijk.

dat ga ik maar eens doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 09:32

Avalanche schreef:

Dat ben ik met je eens, vroeger was Grand Prix niveau ook eerder het Z niveau van nu..niveau is enorm omhoog gegaan. Stands zijn afgeschaft, bewustwording is groter en veel mensen gaan gelukkig heel anders met hun paarden om. Vroeger vond ik het vooral keihard allemaal, weinig bewustwording.

Wil niet zeggen dat er geen verbeterpunten meer te halen zijn natuurlijk, mensen willen nog steeds te snel vaak. Vooral als er commerciele belangen spelen.

Toch denk ik dat het paard bij de prof die 4x p/w gewoon goed getraind en gereden wordt minder stress ervaart dan het paard van de hobbyruiter die veel vaker moet rijden om resultaat te behalen en waarbij de signalen voor het paard vaak veel onduidelijker zijn. Dus ja..wat is stress? Ik denk dat dat er in zoveel verschillende vormen en mate is voor een paard.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 11:36

mce schreef:
Avalanche schreef:

dat ga ik maar eens doen.

resultaat:
ja ik ben gestopt met rijden niet met lesgeven/opleiden van paard en ruiter en kritisch de ontwikkelingen, onderzoeken ect. te blijven volgen

opleidingstijd: heb nergens gesproken over een drie jarige, kan er alleen maar blij me zijn dat men nu langer wacht ( alhoewel ik de handelspaarden dat ook zou toewensen, maar nu spreek ik over eigen ervaring bij het "herstellen" van paarden)

heb eerder al aangegeven dat rust veel voor de paarden doet, dus daarin zijn we het eens

zet wel mijn vraagtekens bij het aantal wedstrijden/proeven per weekend, denk dat paarden hiermee te snel doorkunnen stromen, hoeft niet met de huidige kennis en kunde, je ziet - ook in de huidge tijd - dan ruiters nog tevaak in een klasse vastlopen, kan natuurlijk meerder oorzaken hebben, zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden (alhoewel mevrouw Sloet in opdracht en samenwerking met de knhs daar als eens een onderzoek naar heeft gedaan) maar er zal inmiddels het een en ander achterhaald zijn

https://www.eikenlust.nl/documents/2011 ... aarden.pdf

Fysiek en mentaal in balans het is niet anders dat wat ik voorsta, en daarop verder bouw
Stress kan ook positief zijn, heb ik ook al eerder aangegeven

Conclusie:
ben gelukkig nog bij de tijd, maar daarin mogen we van mening verschillen
de paarden vertellen mij of ik het goed doe/gedaan heb, dat blijft , is en was voor mij de beste graadmeter.
Laatst bijgewerkt door mce op 07-01-23 11:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:23

Mja, toch zit er nuance in en zoals altijd, een gapend gat tussen de basissport, de serieuze ruiters, en de groep die vooral voor welzijn gaat, en die groep (ook al vinden ze zelf van niet) heeft meer aansluiting bij de serieuze ruiters dan bij de basissport.

mce schreef:
opleidingstijd: heb nergens gesproken over een drie jarige, kan er alleen maar blij me zijn dat men nu langer wacht ( alhoewel ik de handelspaarden dat ook zou toewensen, maar nu spreek ik over eigen ervaring bij het "herstellen" van paarden)

Eens. De paardenhandel moet éçht op de schop. De rest heel gelukkig mee. Ik ben nu een 8-jarige aan het doorrijden, en het grappige is dat ze het ook veel makkelijker oppakken en je dus veel minder vaak hoeft te rijden.
mce schreef:
zet wel mijn vraagtekens bij het aantal wedstrijden/proeven per weekend, denk dat paarden hiermee te snel doorkunnen stromen, hoeft niet met de huidige kennis en kunde, je ziet - ook in de huidge tijd - dan ruiters nog tevaak in een klasse vastlopen, kan natuurlijk meerder oorzaken hebben, zou eens onderzoek naar gedaan moeten worden (alhoewel mevrouw Sloet in opdracht en samenwerking met de knhs daar als eens een onderzoek naar heeft gedaan) maar er zal inmiddels het een en ander achterhaald zijn

Er is sowieso een limiet gesteld aan hoeveel wedstrijden je mag starten. Vroeger mocht je idd starten zoveel je wilde, tegenwoordig mag dat niet meer idd om reden van paardenwelzijn. Er zit nog een andere kant aan, en dat is puntjes sprokkelen, en zo komen mensen in de M, terwijl ze daar helemaal niet klaar voor zijn en ook de kennis niet hebben. Iets waar ik geen voorstander van ben, maar je ziet het in de basissport nog regelmatig. Mensen die kleine, lokale wedstrijdjes starten en dan op die manier steeds de puntjes stiekem toch bij elkaar sprokkelen met een hoop ruk- en plukwerk. Maar paard loopt nog steeds niet correct van achter naar voor, laat staan dat de buitenteugel correct gebruikt wordt.

Elisa2 schreef:
Toch denk ik dat het paard bij de prof die 4x p/w gewoon goed getraind en gereden wordt minder stress ervaart dan het paard van de hobbyruiter die veel vaker moet rijden om resultaat te behalen en waarbij de signalen voor het paard vaak veel onduidelijker zijn. Dus ja..wat is stress? Ik denk dat dat er in zoveel verschillende vormen en mate is voor een paard.

Wat dit soort dingen betreft, dit is veel moeilijker om aan te pakken natuurlijk. Eens dat het veel meer stress veroorzaakt, omdat die basisruiter ook gewoon niet kan rijden vaak, en die uurtjes zorgen wel degelijk voor heel veel stress. Waar je met wat handigheid dat paard in 10 minuten hebt waar je ze hebben wilt, en het paard het graag doet voor je, want voelt fijn, is een uur in de mond gerukt en in je zij geschopt worden imo pure stress.
Ik zie dus niet zo zeer een probleem in de top en subtop, wel in de basis.
Elke dag een uur rijden en dan elk weekend op wedstrijd kan voor dat paard niet anders dan veel stress veroorzaken, en geen wonder dan dat ze hun eigenaar niet graag zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:31

Toch vlak de topstallen niet uit waar ze als 3 jarige al met een slof gereden worden, 5 jaar S&T en slof als ze pech hebben en nooit echt paard kunnen zijn in de wei met soortgenoten.

Niet dat ik een slof discussie wil starten, het gaat me er meer om dat die dwang vaak resulteert in fysiek overvragen en op die manier ook stress veroorzaakt.

Het beste hebben het dan de paarden met een semi prof ruiter of amateur met veel ervaring die goed kan rijden en die daarnaast een fijn sociaal leven hebben met soortgenoten en veel vrije beweging.

Ik denk dat dat vastlopen in de klasses van alle tijden is trouwens, zag dit vroeger ook gebeuren. Vaak in de M..tegenwoordig is dat misschien wat later. (Z1/Z2 als er vliegende wissels gesprongen moeten worden) Maar als de basis niet goed is loopt een combinatie vanzelf een keer vast.

Ik denk dat de paardenhandel het probleem ook niet is, maar de mensen die voor de verkorte wegen gaan ten koste van het paard. Of dat nu profs of amateurs zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:40

In de M ja? Vroeger hadden wij het over de L van levenslang :')

Dat als 3 jarige met slof gereden worden, zie ik vooral op handelsstallen of idd op trainingsstallen. Al ken ik er ook, die net als ik, simpelweg weigeren om een 3-jarige te doen en zeggen: kom over een jaar maar terug. Ik ken een topruiter die het gedaan heeft, en ook die is anders gaan werken. De rest wijst het zeer beslist af.

Wat betreft prof of semi prof of amateur die goed kan rijden...... 100% eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:44

Die uitdrukking ken ik ook wel..de L van Levenslang haha..M/L in ieder geval..daar ergens haha.

Ja veel topruiters besteden de jonge paarden liever uit aan stalruiters. Jonge paarden goed rijden en opleiden moet je ook kunnen denk ik. Niet iedereen heeft daar het geduld of talent voor.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:47

Elisa schrijft:
Ik denk dat de paardenhandel het probleem ook niet is, maar de mensen die voor de verkorte wegen gaan ten koste van het paard. Of dat nu profs of amateurs zijn.
[/quote]

Dat gaat in veel gevallen wel samen, want uiteindelijk hoe sneller je een paard verkoopt des te beter, minder ricsico ect. en dan is het wel zaak dat het "bereidbaar " is

dan zie je bij veel paarden - kijk maar op verkoopsite - dat veel paarden al op 3, 4 jarige leeftijd de knik op de verkeerde plek hebben zitten en de nek niet meer het hoogste punt is of het neusje er juist een beetje uit is, wat ik toch wel graag zie zeker nog bij jonge paarden

en dat is denk ik wel het gevolg van vraag en aanbod,

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 12:54

Dat is een vak apart idd :j en gelukkig wordt dat steeds meer ingezien, dat het vreselijk oneerlijk is om een paard met 4, 4,5 uit de opfok te trekken en dan ineens iedere dag te werken.
Maar daar is nog een weg in te gaan, helaas.
mce schreef:
dan zie je bij veel paarden - kijk maar op verkoopsite - dat veel paarden al op 3, 4 jarige leeftijd de knik op de verkeerde plek hebben zitten

Dat is een probleem in de héle basissport.

Vroeger was het gewoon drijven, drijven, drijven, en vooral je handen naar beneden drukken en paard knikte dan wel in, en dat knikje is nog steeds véél te belangrijk.
Ik ben allang blij met een pup die de hals wat laat vallen en idd liever een 4-jarige dan een 3-jarige.

mce schreef:
de nek niet meer het hoogste punt is

De nek het hoogste punt hoeft imo niet bij een jong paard, want dat vraagt best heel veel oprichting, en daar zijn ze nog niet sterk genoeg voor. Dus nee. Wat ik níet wil zien is een valse knik, idd het knikje op de verkeerde plek, op de 3e 4e wervel ipv de hele hals gebogen, en de hele spier die je ziet doorlopen.