KNHS steekt stokje voor wedstrijd driejarigen in Tolbert

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS steekt stokje voor wedstrijd driejarigen in Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-22 15:04

Stegen.net
Sport
Ingezonden door Kabayo

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het L&R Horse Events evenement voor driejarige paarden, dat voor 2 september gepland stond in Tolbert, gaat niet door. De KNHS wil geen medewerking verlenen aan een ‘wedstrijd’ voor driejarigen.

Een flinke domper voor L&R Horse Events. Het geplande evenement voor driejarigen op 2 september in Tolbert moet worden geschrapt. Niet omdat er geen belangstelling is, maar de KNHS ziet een evenement met zulke jonge paarden niet meer zitten.

Vier jaar geleden begon L&R Horse Events uit Ees met de speciale rubriek voor driejarigen. ,,Het idee was om jonge paarden een positieve eerste ervaring op een wedstrijd te bezorgen”, zo laat het bedrijf op Instagram weten.

Het volledige artikel kun je lezen op Stegen.net

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:10

Dat vind ik juist goed. Niet de regels gaan verbuigen voor een wedstrijd omdat dat goed zou zijn voor de ervaring. Dat kan later ook nog, zelfs als je in de M moet beginnen heb je jonge paarden wedstrijden of je start een oefenwedstrijd, maar wel het niveau dat mag op die leeftijd. En dus een 3 jarige nog niet voor oktober.

Juist bizar dat het eerder wel toegestaan werd. Tenzij die toen later in het jaar was? Want die regel bestaat echt al een tijd...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 28-07-22 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Re: KNHS steekt stokje voor wedstrijd driejarigen in Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:15

Dat is een goede ontwikkeling. Een driejarige moet nog geen wedstrijdervaring hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:19

Joepie!!! Goed nieuws!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:31

Zo verbaas ik me er nog steeds over dat een paard ibop mag lopen vanaf 35 maanden…
Maar dat de wedstrijd niet wordt toegestaan is idd een logisch besluit lijkt me. Er zijn zat andere manieren om ze wat van de wereld te laten zien.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:32

Fijne ontwikkeling!

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:50

Ik vind het een prima besluit!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:55

Wat goed!! *\o/*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:02

+:)+

Laat ze er maar een september-wedstrijd voor 4jarigen van maken. Dat is al meer dan vroeg zat voor een eerste ervaring én helpt mensen misschien om die omslag in denken te maken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:07

Goede zet van de knhs

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:09

Ik snap de ophef over 1 maand niet? Als ze het op 2 oktober ipv 2 september georganiseerd hadden, dan mocht het wel…?

Even daar gelaten of ik vind dat je met een 3 jarige al op wedstrijd moet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:11

En Prinsenstad dan? Dat is al jaren het evenement voor 3 jarigen toch? Maar dat heeft niks met de KNHS te maken natuurlijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:17

Die 3-jarige competities zouden ze moeten verbieden. Waarom? Mensen beginnen veel te vroeg met beleren om aan die ene wedstrijd mee te doen wat maar 1 jaar kan. Een B proefje, wat ook volstaat voor een prima ervaring voor een jong paard, kan namelijk altijd. Ook als ze 4, 5 of 25 jaar oud zijn...
Ik lees op Facebook reacties als : jammer , goed voor de ervaring, menig subtop ruiter mag geen B meer"
Dit is natuurlijk onzin, je kan altijd aan B proef HC starten. Op deze wedstrijd rijden dus bijna alleen maar subtop ruiters... die al een enorme verwachting hebben van hun gup

Ik ben geen heilige. Ik deed in 2018 mee met deze beruchte 3-jarige wedstrijd. Ik was niet geheel bewust met haar leeftijd bezig, maar ik volgde vooral de menigte. Wou erbij horen. Dit was fout en gaan we niet nogmaals doen. Maar het verschil met de andere ruiters is dat ik er niet kwam om te winnen. Ik kwam niet door de baan schoppend met sporen (!! 3 jaar he!!) En zagend in de mond, daarbij een uur inrijden en de 3 jarige puppy's wit van het zweet. Gewoon tenenkrommend....

Ik kwam voor de ontspanning en een leuke ervaring. Wat Zilver super oppakte. Ze liet een hele nette relaxte proef zien. Neusje er uit, halsstrekken tot de grond , nergens van schrikken en weer blij uit de baan. Uiteraard stonden we onderaan. En de schoppende trekkende ruiters met hun wit van het zwetend 3 jarige beesje bovenaan...

Foto van 2018
Afbeelding

SuzanneF zover ik weet heeft de KNHS ook niks met Tolbert te maken. De proef is namelijk een soort van bestgaand rijpaard. Geen officiële proef voor winstpunten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:23

Ik heb met meerdere paarden meegedaan aan Prinsenstad. Ik vond het wel een goede ervaring voor ze. Meer dan gewoon rondlopen hoeven ze ook niet natuurlijk. Maar er zijn er die al heel volwassen door de baan gaan. Misschien inderdaad beter om het af te schaffen. Maar dan worden ze alsnog wel klaargemaakt hoor, ook al is er geen wedstrijd. Je moet niet de illusie hebben dat ze dan een jaar later ingereden worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 16:27

Suzanne F. schreef:
En Prinsenstad dan? Dat is al jaren het evenement voor 3 jarigen toch? Maar dat heeft niks met de KNHS te maken natuurlijk.

Elke goede stap is er weer een denk ik dan maar :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:30

Heel goed! En ook fijn dat dit in het (bokt) nieuws staat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:35

Suzanne F. schreef:
Ik heb met meerdere paarden meegedaan aan Prinsenstad. Ik vond het wel een goede ervaring voor ze. Meer dan gewoon rondlopen hoeven ze ook niet natuurlijk. Maar er zijn er die al heel volwassen door de baan gaan. Misschien inderdaad beter om het af te schaffen. Maar dan worden ze alsnog wel klaargemaakt hoor, ook al is er geen wedstrijd. Je moet niet de illusie hebben dat ze dan een jaar later ingereden worden.

Rome is ook niet op 1 dag gebouwd. Het is een beginnetje. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:43

Precies. :j Dat de KNHS nu een statement maakt niet (meer) achter dit soort wedstrijden te staan is een goede stap richting anders denken. Die omslag kost tijd, maar het stemt wel hoopvol. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 17:43

Suzanne F. schreef:

Dat is later, eind oktober, wanneer het dus wel toegestaan is voor 3 jarige om mee te doen.

Juist omdat ze per 1 januari allemaal 3 worden (maar in het echt nog geen 3 zijn) vind ik die grens van oktober juist goed. Bij doe jonge dieren vind ik die 1 januari leeftijd zo veel verschil maken. Zou van mij nog wat later mogen, maar waarom zou je eerder willen? Je mag vanaf 1 oktober ook B starten als je wil, dus prinsenstad houdt zich wat dat betreft ook aan die regel van de knhs door zo'n 3 jarige wedstrijd pas eind oktober te houden en dat is dus wel weer bijna 2 maanden later. Begin september of eind oktober.

Zou nog stuk later mogen, maar goed. Dit is stap 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:17

Sanet schreef:
Ik snap de ophef over 1 maand niet? Als ze het op 2 oktober ipv 2 september georganiseerd hadden, dan mocht het wel…?

Even daar gelaten of ik vind dat je met een 3 jarige al op wedstrijd moet.

Ja en dan maak je er 1 september van ipv 1 oktober. Maar ach 1 augustus moet dan toch ook kunnen? Wat maakt die ene maand nou uit...

En voor je het weet is het toegestaan vanaf april.

Nee hoor heel goed dat ze ingrijpen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:34

Stoer van je Kabayo :j
Je zo kwetsbaar op stellen.

Van mij mag bij alles de leeftijd omhoog. Alle klasse dressuur en springen.
Alles van de hengstenkeuringen.
En ja ik weet dat er genoeg paarden zijn die het gewoon gemakkelijk lopen terwijl ze maar een paar keer in de week gereden worden.
Helaas zijn er ook eigenaren/ruiters met een minder getalenteerd paard en gaan wel al volle bak de training in.

Goed mooi begin dit verbod, hopelijk volgen er meer.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 18:54

ik zit niet zo in de dressuur, maar kan je daar niet gewoon HC starten? Net zoals bij het springen? Dan kan je als ‘verdere’ ruiter wel gewoon B starten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 19:02

Een goed signaal.

Maar denk niet dat mensen daarom ook later gaan starten met inrijden en trainen. Als het straks va 4jr is, zullen paarden gewoon meer laten zien en meer "af" zijn.

Om er nou een ideale start maand aan te hangen vind ik ook lastig. Er wordt vreselijk vroeg gefokt zodat paarden later in het jaar al verder zijn en dat vind ik ook een slechte zaak. Veel veulens staan daarom in het begin veel binnen, wat ik slecht vind voor de ontwikkeling. En ze worden alsnog te vroeg afgespeend, dus geen winst op dat gebied.

Ervaring opdoen, kan altijd. Neem paarden mee naar het bos, ga ergens op locatie lessen, doe mee aan een clinic en start een kleinere wedstrijd om te beginnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:21

prugelpiet schreef:
ik zit niet zo in de dressuur, maar kan je daar niet gewoon HC starten? Net zoals bij het springen? Dan kan je als ‘verdere’ ruiter wel gewoon B starten.

Dat kan wel. Maar dat doen ze dan weer niet zo veel. Want dan moeten ze apart met die paarden op pad. Nu konden ze ze meenemen naar een wedstrijd waar ze toch naar toe gingen. En dat heeft een bepaalde mate van voordeel voor die jonkies zelfs. Dan geen ze namelijk in dat hele ritme mee met de ervaren paarden.

Wat ik wel positief vind aan dit concept en wat je mist aan gewone B wedstrijden is het met meerdere de baan in gaan/meegaan met de ervaren beesten. Maar goed: doe dat dan gewoon lekker op 4 jarige leeftijd/ later in het jaar.

Goed signaal van de knhs dus.
En zet dit uitstekende concept gewoon lekker door voor paarden die net een jaartje ouder zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 09:58

Zoals Pol13 zegt vindt ik het concept wel mooi, maar het mag prima een jaartje later.
Snap best dat sommige 3-jarige best al klaar zijn om ingereden te worden, maar mijns inziens train je die sowieso nog niet zo veel dat de wedstrijdklaar kunnen zijn :o? .

Misschien doe ik het wel erg langzaam met mijn 3-jarige, maar wij zitten nog in het stadium grondwerk, longeren en wandelen :D .
Pas als dat goed gaat en ze een hoop gezien heeft gaan we richting het inrijden denken. Maar ik hoef me ook niet te bewijzen of iets te verkopen :Y) .