Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Sir Mark Todd, hier met Leonidas II, tijdens de FEI Eventing Nations Cup™ 2019 in
Cappoguin, Ierland. Foto: © FEI/Libby Law.
Sir Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van paard met een tak in video die circuleert op social media: "Ik ben zeer teleurgesteld in mezelf."
Een eventingamazone, die op social media actief is onder de naam chloet.eventing, plaatste in eerste instantie een gemonteerd filmpje op Tiktok. Later plaatste ze een langere video op Instagram.
In de video, die naar verluidt is opgenomen tijdens een trainingsclinic in 2020, is te zien hoe een paard weigert om naar beneden het water in, te springen. Mark Todd slaat het paard meerdere keren met een boomtak, terwijl hij het ook verbaal aanmoedigt en de ruiter instructies geeft. Aan het eind van de video springt het paard in het water en juichen de toeschouwers.
Todd zegt in een verklaring "Ik bied mijn oprechte excuses aan aan het paard en alle betrokkenen voor mijn acties in deze videoclip. Eén van de belangrijkste dingen waar ik voor sta, is dat er wederzijds respect moet zijn tussen paard en ruiter en dat geduld en vriendelijkheid de beste manier is om resultaten te boeken. Ik geloof dat dit een van de belangrijkste eigenschappen is, samen met een groot inlevingsvermogen in dieren, die mij in staat heeft gesteld een lange en succesvolle carrière in de eventing te hebben. Ik ben erg teleurgesteld in mezelf dat ik me daar in dit geval niet aan heb gehouden."
Chloet.eventing geeft aan negatieve reacties te hebben ontvangen na het plaatsen van het filmpje. "Of ik een situatie terecht of onterecht heb aangepakt op sociale media is niet relevant voor het feit dat een topsporter mijn paard buitensporig en herhaaldelijk heeft geslagen met een boomtak. Ik voel me persoonlijk niet goed bij hoe mijn paard werd behandeld en op dat moment was ik een 21-jarig meisje, dat niet dapper genoeg was om mijn zorgen uit te spreken. Als jij nu de leeftijd hebt die ik had en je zonder voorbehoud en zonder enige steun zou uitspreken tegen een beroemde topatleet, dan prijs ik je omdat je moediger bent dan ik."