Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-22 22:34

Bokt.nl
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Sir Mark Todd, hier met Leonidas II, tijdens de FEI Eventing Nations Cup™ 2019 in
Cappoguin, Ierland. Foto: © FEI/Libby Law.

Sir Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van paard met een tak in video die circuleert op social media: "Ik ben zeer teleurgesteld in mezelf."

Een eventingamazone, die op social media actief is onder de naam chloet.eventing, plaatste in eerste instantie een gemonteerd filmpje op Tiktok. Later plaatste ze een langere video op Instagram.

In de video, die naar verluidt is opgenomen tijdens een trainingsclinic in 2020, is te zien hoe een paard weigert om naar beneden het water in, te springen. Mark Todd slaat het paard meerdere keren met een boomtak, terwijl hij het ook verbaal aanmoedigt en de ruiter instructies geeft. Aan het eind van de video springt het paard in het water en juichen de toeschouwers.

Todd zegt in een verklaring "Ik bied mijn oprechte excuses aan aan het paard en alle betrokkenen voor mijn acties in deze videoclip. Eén van de belangrijkste dingen waar ik voor sta, is dat er wederzijds respect moet zijn tussen paard en ruiter en dat geduld en vriendelijkheid de beste manier is om resultaten te boeken. Ik geloof dat dit een van de belangrijkste eigenschappen is, samen met een groot inlevingsvermogen in dieren, die mij in staat heeft gesteld een lange en succesvolle carrière in de eventing te hebben. Ik ben erg teleurgesteld in mezelf dat ik me daar in dit geval niet aan heb gehouden."

Chloet.eventing geeft aan negatieve reacties te hebben ontvangen na het plaatsen van het filmpje. "Of ik een situatie terecht of onterecht heb aangepakt op sociale media is niet relevant voor het feit dat een topsporter mijn paard buitensporig en herhaaldelijk heeft geslagen met een boomtak. Ik voel me persoonlijk niet goed bij hoe mijn paard werd behandeld en op dat moment was ik een 21-jarig meisje, dat niet dapper genoeg was om mijn zorgen uit te spreken. Als jij nu de leeftijd hebt die ik had en je zonder voorbehoud en zonder enige steun zou uitspreken tegen een beroemde topatleet, dan prijs ik je omdat je moediger bent dan ik."
Laatst bijgewerkt door Banjer op 18-02-22 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Nachtlampje

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:45

Ah, dus nu is alles goed nu hij z'n prachtige visie heeft uitgelegd en een excuusje heeft aangeboden :)*

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:48

Ik kan ergens nog best begrijpen dat je een keer voorbij de grens van je prachtige visie gaat in het heetst van de strijd. Dat is dan niet oké, maar ergens nog begrijpelijk.
Dit was dat niet, dit was gewoon ongegeneerd erop los meppen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 22:53

Ik heb het nu een paar keer voorbij zien komen en het filmpje (ongewenst) gezien op matt zijn Instagram. Mijn maag keert er echt van om. En dan nog de ballen hebben om te zeggen dat er met wederzijds respect wordt getraint... Nee zo'n "foutje" maak je in mijn ogen niet meer goed.
En van iemand van 21 zou je inmiddels toch wel denken dat ze opkomt voor hoe haar paard wordt "getraint." Topruiter of niet, dat zou echt niet uit moeten maken. Dus in mijn ogen is de ruiter zelf zeker niet onschuldig.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:04

Ik heb op haar instagram account gekeken en op het laatst gedeelde filmpje rijdt ze zelf met sporen, die er meerdere keren vol in worden gedrukt en geeft ze d'r paard een tik met de zweep als hij twijfelt ...

Ik vind het bijzonder dat dat dan wel ok is en niet als 'abuse' wordt gezien...

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:08

Ilse_123 schreef:
Ik kan ergens nog best begrijpen dat je een keer voorbij de grens van je prachtige visie gaat in het heetst van de strijd. Dat is dan niet oké, maar ergens nog begrijpelijk.
Dit was dat niet, dit was gewoon ongegeneerd erop los meppen.

Wow, ik dacht bij de tekst ook dat het even om een tikje met een boomtakje ging in een moment van frustratie in het voorbij komen van de combinatie. Maar ik moest even rechtop zitten toen ik dit zag. Dit is gewoon herhaaldelijk er op los gaan. :(

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:15

Lekker makkelijk weer om je er zo vanaf te maken. Sorry en weer door met je leven. Als je dit publiekelijk doet op een clinic, wat doe je dan thuis achter gesloten deuren?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:20

Zooo dan... Dat is gewoon agressie.

Wel een braaf paard trouwens..

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:24

Devitootje schreef:
Ik heb op haar instagram account gekeken en op het laatst gedeelde filmpje rijdt ze zelf met sporen, die er meerdere keren vol in worden gedrukt en geeft ze d'r paard een tik met de zweep als hij twijfelt ...

Je vind dat echt vergelijkbaar met een paard dat word afgerost met een boomtak?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:29

Wauw. Wat een (pieeeeeeep).

Die verklaring ook. Ik weet niet hoor, maar als je een random tak gebruikt en volkomen los gaat op een paard dan geloof ik echt niet dat dit een eenmalig incidentje was.

Jammer dat dat paard niet een rotklap naar achteren gaf.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 23:41

Nagini schreef:
Devitootje schreef:

Je vind dat echt vergelijkbaar met een paard dat word afgerost met een boomtak?

Het is in beide gevallen een pijnprikkel toedienen als 'motivator' en valt beide onder 'positief straffen' in het leerkwadrant. Er wordt iets onprettigs toegevoegd. Dus ja op basis van daarvan vind ik het vergelijkbaar.

Ik heb me tijdens de OS ook verbaasd, dat de Duitse coach die vanaf de zijkant het paard een klap/stomp op zijn kont gaf werd veroordeeld voor die daad, maar de amazone erop die meerdere malen flink de zweep erover haalde dat werd niet veroordeeld. Dat vind ik met twee maten meten.

Een ander wezen opzettelijk pijn doen (in welke vorm dan ook) hoort imo niet thuis in een goede relatie.
In welke vorm of mate dan ook.

Wat mij vooral verbaasd is dat het ene veroordeeld wordt en het andere geaccepteerd.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:06

Wauw, en dan nog mensen die 'juichen' nadat hij het paard het water ingeslagen heeft. Zegt genoeg over de gebruikelijke trainingsmethoden daar.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:31

Daar heeft dat paard veel aan, aan die excuses.. Walgelijk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:43

Zo met geluid erbij is het duidelijk genoeg. Walgelijk. Paard is duidelijk doodsbang. Kom op zeg waar zijn we mee bezig.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 00:50

Jammer dat het paard niet besluit uit te halen naar achteren. Heel braaf paard en een slap excuus waar het paard niks aan heeft, die heeft nu geleerd dat weigeren pijn betekent. Zoverre voor wederzijds vertrouwen..

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 01:36

Wat een nare video zeg. Ik had verwacht dat hij een tikje met een tak zou geven (wat al belachelijk zou zijn), maar hij gaat compleet los met die tak op dat paard :n

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 03:33

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 07:11

RBR schreef:
Echt een ronduit walgelijke video, mijn maag draaide zich om bij het bekijken ervan. Ik denk ook niet dat die excuses van meneer Todd veel waard zijn.

Ten eerste, "excuses aan het paard"? Volgens mij leest dat paard geen nieuwsberichten dus die heeft niks aan deze verontschuldiging, puur voor de bühne dus. Ten tweede, als je met zulk schijnbaar gemak zó compleet losgaat op een paard, dan heb je dat m.i. vaker gedaan. Noem me cynisch, maar volgens mij spijt het hem enkel dat hij betrapt/dit nu naar buiten gebracht is.

Weerzinwekkend. Ik heb begrepen dat deze meneer ook nog geridderd is voor zijn bijdrage aan de paardensport. Dat "Sir" voor zijn naam zou hij wat mij betreft moeten inleveren.

Hij is, of eigenlijk was, de Reiner Klimke van de eventing, zo te zeggen. Het toonbeeld van vriendelijk rijden en daarmee flink resultaat boeken al jarenlang.

Voor veel mensen is dit daarom echt een enorme schok. Zo ook voor mij, pfff, geen woorden ;(.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 07:32

Had deze Mark ook zijn excuses aangeboden als er geen filmpje was over de voorval? Ik betwijfel het! Dit is vast niet de eerste keer dat hij dit flikt! Vreselijk om te zien,brengt de paardensport niet echt in een goed daglicht

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:39

RBR schreef:
Echt een ronduit walgelijke video, mijn maag draaide zich om bij het bekijken ervan. Ik denk ook niet dat die excuses van meneer Todd veel waard zijn.

Ten eerste, "excuses aan het paard"? Volgens mij leest dat paard geen nieuwsberichten dus die heeft niks aan deze verontschuldiging, puur voor de bühne dus. Ten tweede, als je met zulk schijnbaar gemak zó compleet losgaat op een paard, dan heb je dat m.i. vaker gedaan. Noem me cynisch, maar volgens mij spijt het hem enkel dat hij betrapt/dit nu naar buiten gebracht is.

Weerzinwekkend. Ik heb begrepen dat deze meneer ook nog geridderd is voor zijn bijdrage aan de paardensport. Dat "Sir" voor zijn naam zou hij wat mij betreft moeten inleveren.

Spijt dat dit naar buiten komt. :j
Zoals hij slaat waar meerdere bijzijn, gebeurd het vaker heb ik het idee.
Die Sir eraf idd, wat een kwal van een vent

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:44

Jeetje ik bekijk net de video…. Wat een vertoning, paard stond gewoon te trillen dat ie niet durfde, heftig zeg

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:46

Triest :( arm paard. Dit kan je geen overwinning noemen als je paard bijna de waterbak in valt van schrik...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:51

9x een paard met een tak op zijn achterhand slaan is geen ongelukje meer. Ze moeten die knakker schorsen of royeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:01

Is er nog een verschil tussen een tak, een longeerzweep, een carrotstick, een dressuurzweep of een menzweep?
want volgens mij worden paarden wel vaker geslagen als ze weigeren? Ergens niet langs durven / willen, een bak uitlopen, een hindernis omzeilen etc?

niet dat het oke is, maar ik verbaas me dat men zo verbaasd lijkt te zijn?
Is het probleem het slaan vanwege de weigering, of omdat het een tak is? Of het slaan an sich? Of omdat het Mark is (ik ken die man niet hoor)?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:09

Cer schreef:
Is er nog een verschil tussen een tak, een longeerzweep, een carrotstick, een dressuurzweep of een menzweep?
want volgens mij worden paarden wel vaker geslagen als ze weigeren? Ergens niet langs durven / willen, een bak uitlopen, een hindernis omzeilen etc?

niet dat het oke is, maar ik verbaas me dat men zo verbaasd lijkt te zijn?
Is het probleem het slaan vanwege de weigering, of omdat het een tak is? Of het slaan an sich? Of omdat het Mark is (ik ken die man niet hoor)?

Ik geef ook gerust een tik als mijn paard een beetje loopt te spoken op punten waar we al 100x voorbij zijn geweest. één tik. Wat hier fout gaat is in mijn ogen niet eens zozeer de tak, maar de manier van slaan (dit is geen tik, dit is echt slaan), de hoeveelheid en het stukje dat de trainer het doet vanachter het paard in de hoop hem de bak in te jagen. Dat is iets anders dan wanneer je in het parcours met een kijkerig paard hem een tik op de schouder geeft om de aandacht bij jou (de ruiter) te vestigen. Echt meppen bij weigeren of angst vind ik ook not done.