Garantietermijn paard wordt toch één jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Garantietermijn paard wordt toch één jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 23:06

Nieuweoogst.nl
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De wettelijke consumentengarantietermijn voor levende dieren gaat toch naar één jaar. De Tweede Kamer heeft ingestemd met nieuwe wetgeving hierover. Amendementen van BoerBurgerBeweging en VVD om dit te voorkomen, haalden het niet in de Tweede Kamer.

Tot nu toe gold een garantietermijn van een half jaar. De nieuwe Europese richtlijn voor consumentenkoop, waarbij de garantietermijn wordt verlengd van zes maanden naar een jaar, geldt sinds 1 januari. Lidstaten kunnen hier voor levende dieren een uitzondering op maken. Landen als Denemarken en Duitsland maken gebruik van deze mogelijkheid

Zowel BoerBurgerBeweging (BBB) als VVD willen dat Nederland dit ook doet. Volgens VVD-Tweede Kamerlid Ulysse Ellian is een garantietermijn van een half jaar een prima balans tussen de belangen van (consumenten)kopers en verkopers van levende dieren.
Gelijk speelveld

Een garantietermijn van een half jaar sluit volgens de VVD bovendien beter aan bij het streven van de regering om een zo gelijk mogelijk speelveld na te streven. Vooral nu landen als Duitsland en Denemarken gebruikmaken van de mogelijkheid die de richtlijn biedt om de verkoop van levende dieren uit te sluiten van het toepassingsbereik van de richtlijn.

De regering wilde geen gebruik maken van deze uitzondering. Ze stelt dat dit zou leiden tot een vermindering van de prikkel voor professionele fokkers om meer voorzorgsmaatregelen te nemen om ziekten en gebreken bij dieren te voorkomen.

Tweede Kamerlid Caroline van der Plas van BBB ging met haar amendement nog een stap verder. Ze wil een garantietermijn van drie maanden, omdat een termijn van zes maanden volgens haar ook geen wenselijke situatie is. Binnen zes maanden kan door gebruik veel gebeuren waar de verkoper geen invloed op heeft, stelt ze. Daarnaast hebben kopers van bijvoorbeeld (sport)paarden vaak de beschikking over een dusdanig financieel budget dat zij sneller geneigd zijn zaken aan te spannen voor een rechter, geeft Van der Plas aan.

De Sectorraad paarden en LTO Nederland vroegen de politiek in de afgelopen periode gebruik te maken van de uitzonderingsmogelijkheid. Net als BBB, is het standpunt van onder meer LTO, Verenigde Sportpaardenhandel Nederland en KWPN dat er met een levend wezen in één jaar tijd veel kan gebeuren. 'Het is dan maar de vraag of de verkoper voldoende is beschermd om aantoonbaar te maken dat een gebrek niet al aanwezig was bij de verkoop van het dier', stelt secretaris Mieke Theunissen van de Sectorraad Paarden.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Prrrr

Re: Garantietermijn paard wordt toch één jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:10

:wow:

Hoe dan? Hoe kan je van levende have na een jaar nog zeggen "nou is hij stuk, en dat was al bij aankoop" en dan het bewijs van het tegendeel bij de verkoper leggen?

Onbegrijpelijke beslissing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:28

Prrrr schreef:
:wow:

Hoe dan? Hoe kan je van levende have na een jaar nog zeggen "nou is hij stuk, en dat was al bij aankoop" en dan het bewijs van het tegendeel bij de verkoper leggen?

Onbegrijpelijke beslissing.

Zie je mensen terug gaan naar de winkel met hun dode guppy, mag je als verkoper gaan bewijzen dat het de schuld is van de koper. :+

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:32

Les 1 "Hoe werken we nog meer zwarte handel en malafide praktijken in de hand"

Et voila!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:46

Misschien even aanvullen met dit artikel van LICG hoe het zit met garantie: https://www.licg.nl/consumentenrecht/#w ... n-een-dier

Hierin wordt het beter toegelicht met praktische voorbeelden. Ook de onderzoeksplicht van de koper wordt genoemd.

Ik denk dat dit goed kan zijn bij met name honden en erfelijke ziektes. Alleen er zijn nog veel meer dieren die gekocht worden en waarbij de manier van houden enorme invloed heeft op de gezondheid.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:48

Geen paarden meer verkopen aan een particulier is de veiligste oplossing :+
Het aantal paardgerelateerde rechtzaken zou weleens kunnen gaan toenemen straks :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 23:58

beert schreef:
Hierin wordt het beter toegelicht met praktische voorbeelden. Ook de onderzoeksplicht van de koper wordt genoemd.

Het onderzoeksplicht houdt in dat je er naar vraagt of een dier (bepaalde)gebreken heeft.
Dan heb je al aan je plicht voldaan.
Het is sowieso fijn om een (aan)koopcontract te hebben waar in staat of het dier wel of geen gebreken heeft.
Voor de verkoper fijn dat er duidelijk is gemaakt dat een paard bv lucht zuigt of OCD heeft en dat dit dus geen reden is om hem terug te brengen.
Voor de koper fijn als er staat dat er op papier staat dat er geen gebreken zijn en het paard blijkt wel een gebrek te hebben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 01:30

Brainless schreef:
beert schreef:

Het onderzoeksplicht houdt in dat je er naar vraagt of een dier (bepaalde)gebreken heeft.
Dan heb je al aan je plicht voldaan.
Het is sowieso fijn om een (aan)koopcontract te hebben waar in staat of het dier wel of geen gebreken heeft.
Voor de verkoper fijn dat er duidelijk is gemaakt dat een paard bv lucht zuigt of OCD heeft en dat dit dus geen reden is om hem terug te brengen.
Voor de koper fijn als er staat dat er op papier staat dat er geen gebreken zijn en het paard blijkt wel een gebrek te hebben.

En wat als je het als verkoper niet weet?
Stel ik verkoop mijn haflinger (gaat nooit gebeuren) met alle info die ik weet… 9 maanden later blijkt die een chip of artrose of wat dan ook te hebben… wat gebeurt er dan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 02:59

Jij bent een particulier, dan geldt die garantie niet.
Dan moet de koper bewijzen dat het paard iets mankeerde bij de koop (antidateren) en dat het gebrek gewoon gebruik niet toe staat.
Je hebt als verkoper meldingsplicht als er wat is wat je weet en de koper moet ook wel even een paard voldoende bekijken en niet later klagen dat hij geen tanden in zijn mond heeft of dat er een gezwel aan zijn neus hangt.
Normaal geldt: koop is koop als beide particulier zijn.

Maaarrr als jij zegt: het paard is een super brave kinderpony en dat blijkt niet zo te zijn, dan heb je kans dat je de rechtszaak verliest als blijkt dat de pony een vervelende draak is bij de koper.
https://www.verborgen-gebreken.nl/verbo ... brek-paard

Ook:
Citaat:
De koper kan op grond van de wet juridische maatregelen nemen tegen de verkoper als het paard niet die eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik, of een van te voren kenbaar gemaakt bijzonder gebruik, nodig zijn, terwijl koper geen verwijt kan worden gemaakt dat hij zich niet gehouden heeft aan zijn onderzoeksplicht.

https://www.juridisch-advies-boonstra.n ... bewijslast.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 04:59

Moet je niet ook keuren om aan je onderzoeksplicht te voldoen? Alleen vragen stellen lijkt me wat weinig.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 07:30

Vragen stellen is genoeg. Als de verkoper bepaalde dingen meldt, bijv het paard loopt soms een beetje onregelmatig op de kleine volte o.i.d., dan ligt het op de weg van de koper om te onderzoeken (of niet) waardoor dit komt. Zelfde verhaal als bij een huis. Als de verkoper de koper attendeert op vocht in de kruipruimte, ligt het op de weg van de koper om daar vervolgens naar onderzoek te doen.

Nb deze regeling geldt nu ook al, alleen met een termijn van 6 maanden. Door de termijn te verlengen zullen er wellicht meer rechtszaken komen. Aan de andere kant lees ik op Bokt ook soms verhalen van mensen die een paard hebben gekocht en zich pas na heel veel gedokter en pas na de huidige zesmaands termijn realiseren dat het paard binnen zes maanden terug had gekund.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 08:26

Fitzroy schreef:
Moet je niet ook keuren om aan je onderzoeksplicht te voldoen? Alleen vragen stellen lijkt me wat weinig.

Volgens mij heeft die plicht ook wel betrekking op honden en de gebreken die bij bepaalde rassen bekend zijn. Dat als je een Franse bulldog koopt, dat je niet later bij de verkoper moet klagen dat ie kortademig is als je samen de marathon wilt rennen. Of geen HD-gevoelige rassen moet nemen als je in een flat woont zonder lift of vier hoog.

Ik heb ook echt het idee dat zo'n wet vooral denkt bij dieren aan honden en niet aan goudvissen, koeien of andere dieren waarbij veel mis kan gaan in 'gebruik'.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:04

Ok, dus per 1 januari dit jaar geldt dan de termijn van 12 maanden bij consumentenkoop?

En bij particuliere verkoop? Daar was een termijn van 3 maanden, is dat 6 maanden geworden? Waar is dié termijn op gebaseerd?

Qua bewijsplicht is er niks gewijzigd toch? Even platgeslagen bij consumentenkoop bij verkoper (althans om het tegendeel te bewijzen) en bij particuliere verkoop bij koper?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:17

gomir schreef:
Geen paarden meer verkopen aan een particulier is de veiligste oplossing :+
Het aantal paardgerelateerde rechtzaken zou weleens kunnen gaan toenemen straks :=

Hoe bedoel je,geen paarden meer verkopen aan een particulier? Aan wie dan wel? Alleen aan handelaren dan?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 09:19

Wie zit er stilletjes te lachen?
- de anti-huisdieren partijen
- de veeartsenlobby
- de advocatenlobby
- eerlijke mensen die zich al eens (soms terecht) bedrogen voelden, dit zijn er toch ook heel wat.

De prijs voor een paard zal nogmaals een stukje stijgen.

Extra malafide praktijken: een "slecht" paard via een particulier laten verkopen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:26

Wanneer ben je particulier verkoper en wanneer handelaar?
Ik ken wel particulieren die er best lustig paarden op los fokken en verkopen..of ,probleem, paardjes door rijden en de verkoop in doen...zie hier op Bokt!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:26

Charmaine schreef:
Ok, dus per 1 januari dit jaar geldt dan de termijn van 12 maanden bij consumentenkoop?

En bij particuliere verkoop? Daar was een termijn van 3 maanden, is dat 6 maanden geworden? Waar is dié termijn op gebaseerd?

Qua bewijsplicht is er niks gewijzigd toch? Even platgeslagen bij consumentenkoop bij verkoper (althans om het tegendeel te bewijzen) en bij particuliere verkoop bij koper?

Ik weet niet direct waarop je doelt met de drie maanden/ zes maanden termijn bij particulieren.

T.a.v. de bewijslast verandert er inderdaad niets behalve de termijn daarvoor.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:27

Popstra schreef:
Wanneer ben je particulier verkoper en wanneer handelaar?
Ik ken wel particulieren die er best lustig paarden op los fokken en verkopen..of ,probleem, paardjes door rijden en de verkoop in doen...zie hier op Bokt!

Dat bepaalt uiteindelijk de rechter en die bepaalt ook of de koper als consument of professional wordt aangemerkt.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:42

Henshem, ik doel daarmee op de termijn waarbinnen je de non-conformiteit of dwaling aan moet geven. Die wás 3 maanden bij particuliere verkoop en 6 maanden bij consumentenkoop. Dus buiten bewijslast een 2e verschil. Ik weet alleen niet meer waar die 3 maanden op gebaseerd was. Welke grondslag zeg maar. Als dat nu 6 maanden is vraag ik me af wat daar dan de grondslag voor is. Voor particuliere verkoop dus he.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:42

Eigenlijk was een half jaar al erg lang. Als het nou alleen ging (en gaat) om verborgen gebreken zou het wat mij betreft nog iets anders zijn.
Maar nu....paarden zijn zo makkelijk te verkloten, in alle opzichten... :\
Hoe bewijs je als verkoper dat een paard bij verkoop gezond was maar nu stuk/vastgereden/etc is door toedoen van de koper? Hoe bewijs je als verkoper dat het paard bij verkoop echt bomproof/braaf/betrouwbaar/makkelijk te laden en bedenk het verder nog maar was en dat het een draak is geworden door toedoen van de koper? Dat is toch bijna nooit te doen?
Er zijn zo veel factoren die van invloed zijn, ik ben blij dat ik maar een gewone consument met een paard (niet te koop :) ) ben, en dat ik niet in de schoenen sta van een handelaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:46

Sandra_H schreef:
Eigenlijk was een half jaar al erg lang. Als het nou alleen ging (en gaat) om verborgen gebreken zou het wat mij betreft nog iets anders zijn.
Maar nu....paarden zijn zo makkelijk te verkloten, in alle opzichten... :
Hoe bewijs je als verkoper dat een paard bij verkoop gezond was maar nu stuk/vastgereden/etc is door toedoen van de koper? Hoe bewijs je als verkoper dat het paard bij verkoop echt bomproof/braaf/betrouwbaar/makkelijk te laden en bedenk het verder nog maar was en dat het een draak is geworden door toedoen van de koper? Dat is toch bijna nooit te doen?
Er zijn zo veel factoren die van invloed zijn, ik ben blij dat ik maar een gewone consument met een paard (niet te koop :) ) ben, en dat ik niet in de schoenen sta van een handelaar.

Ik denk dat je dan dus bewegend materiaal moet documenteren. En paarden worden vast met andere termen aangeboden.

Bomproef, geschikt voor beginners, Mankeert nooit wat, etc. Zal je dan minder snel zien.
Termen als u koopt een levend dier, we hebben er in de omstandigheden zoals we hem hier houden geen problemen mee maar hoe dat elders is dat zou ik niet weten. Of is ons niet bekend.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:49

Charmaine schreef:
Henshem, ik doel daarmee op de termijn waarbinnen je de non-conformiteit of dwaling aan moet geven. Die wás 3 maanden bij particuliere verkoop en 6 maanden bij consumentenkoop. Dus buiten bewijslast een 2e verschil. Ik weet alleen niet meer waar die 3 maanden op gebaseerd was. Welke grondslag zeg maar. Als dat nu 6 maanden is vraag ik me af wat daar dan de grondslag voor is. Voor particuliere verkoop dus he.

Volgens mij is er voor particulieren niets veranderd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:51

Qua bewijzen veranderd er toch niet zoveel voir een commerciële verkoper? Het risico is alleen groter door de langere termijn. Ook binnen de zes maanden moest je dezelfde zaken kunnen bewijzen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:53

Charmaine schreef:

Bij particuliere verkoop geldt dit (de omgekeerde bewijslast) niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 10:56

Ik vraag me ook af hoe men zich dit voor zich ziet in de melkveehandel. Je koopt een drachtige melkkoe, kalf wordt netjes geboren, en koe is niet meer drachtig te krijgen. Dus op termijn geen melk meer. Krijg je dan ook je geld terug als melkveehouder?

Je koopt een slachtstiertje, beest wil niet goed groeien/kwakkelt zonder duidelijke reden, levert onvoldoende op. Ligt het aan de handelaar die jou dat stiertje van een paar weken heeft verkocht?