Paarden en vuurwerk: tips voor oud & nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Paarden en vuurwerk: tips voor oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 22:55

*Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Dit paard kijkt samen met zijn schapenmaatjes naar vuurwerk.
Foto: Wikimedia Commons

Oud & nieuw nadert met rasse schreden. Voor ons zijn het feestdagen met oliebollen, gelukwensen en vuurwerk. In Nederland mag dit jaar officieel geen vuurwerk worden afgestoken, maar toch gebeurt het overal nog wel. In België verschillen de regels per gemeente, Equnews heeft deze informatie verzameld in dit artikel.

Voor de één is vuurwerk een prachtig spektakel, voor de ander een regelrechte nachtmerrie. Tot die laatste groep behoren ook veel paardeneigenaren. Afgelopen tijd waren er weer verschillende artikelen te lezen over paarden die van vuurwerk in paniek geraakt zijn, met alle fatale gevolgen van dien.

Vorig jaar heeft de Britse liefdadigheidsinstelling Blue Cross een enquête gehouden over paarden en vuurwerk. Van degenen die reageerden, bereidde 73% hun paarden voor op vuurwerk, waarvan 51% dat samen deed met stalgenootjes. Als manieren om de paarden voor te bereiden werden genoemd: de paarden vroeg op stal zetten, muziek opzetten of de dieren afleiden met voedsel. Ook waren er respondenten die medicatie gebruikten op voorschrift van de dierenarts, of een homeopathisch middel.

Clare Bevins, dierenartsassistente bij Blue Cross in Burford, vertelt over paarden en vuurwerk: "Vuurwerk is een lawaaierige, felle explosie voor de zintuigen van je paard en kan in het beste geval verwarrend en in het ergste geval angstaanjagend zijn. Probeer vooruit te plannen om al uw dieren veilig te houden tijdens het vuurwerkseizoen. Het is dan ook belangrijk om je zo normaal en kalm mogelijk te gedragen, zodat ze geen onrust voelen.”

Hoewel er dit jaar geen vuurwerkshows zijn, kunnen deze er na de pandemie wel weer komen. In lokale/ regionale kranten en op de site van bijvoorbeeld de gemeente en vuurwerkhandelaren kunnen deze aangekondigd worden. Hou dit vooral goed in de gaten. Iemand die een vuurwerkshow wil houden, moet dit uiteraard communiceren met de omwonenden, zodat zij daar rekening mee kunnen houden. In een landelijk gebied geldt dit dus ook voor paardeneigenaren. Merk je dat er in de buurt van jouw stallen een vuurwerkshow gepland staat en is dit niet door de organisatie of de gemeente bij jullie aangekondigd, ga dan in gesprek met hen en geef aan dat er paarden of andere dieren in de nabijheid wonen die hier bang van worden. Laat in dat geval ook de buren weten dat er in de buurt vuurwerk zal worden afgestoken, zodat ook zij hun dieren kunnen voorbereiden.

Plan in de aanloop naar vuurwerk, zoals de nieuwjaarsnacht, zo min mogelijk veranderingen. Het paard zal zich het beste voelen in zijn of haar vertrouwde omgeving, met zijn eigen weide- of stalmaatjes. Hou ook gewoon de normale routine aan. Kijk in de aanloop naar oud & nieuw ook goed hoe het paard op vuurwerk reageert. Zo kun je zien hoe het dier op vuurwerk reageert en beslissen wat voor hem of haar het fijnste is: op stal of in de wei. Probeer zelf altijd kalm en positief te blijven, wat je ook doet. Paarden voelen het heel goed aan als hun mens onrustig of bang is, of zich zorgen maakt. Dit kan ook de gevoelens van angst bij het paard erger maken.

Laat je je paard tijdens het vuurwerk in de wei of paddock, controleer dan of de omheining hiervan veilig en sterk genoeg is, mocht het dier toch in paniek raken en gaan rennen. Check ook of er in de buurt geen vuurwerk afgestoken wordt.

Gaat je paard in de nieuwjaarsnacht op stal? Controleer deze dan wel goed op scherpe deeltjes zoals uitstekende spijkers en verwijder deze. Mocht het dier dan wel onrustig worden en gaan rondlopen, dan wordt de kans op wondjes verkleind. Sluit ook de buitenluiken -en deuren van de stal, zodat er geen vuurwerk per ongeluk de stal in kan vliegen. Ook kun je op stal de radio aanzetten, de muziek zorgt ervoor dat geluiden van het vuurwerk wat gedempt worden. Het licht in de stal aanlaten zorgt dan weer dat de flitsen een stuk minder opvallen. Een paard dat niet zo snel van slag is van vuurwerk, vaak is dit een wat ouder dier of eentje met een rustig karakter, kan een angstige stalgenoot ook helpen. Zet het rustige paard naast het wat angstige dier.

Of het paard nou in de wei of op stal verblijft tijdens oud & nieuw, zorg altijd voor voldoende ruwvoer. Een goedgevulde slowfeeder of hooinet bezorgt het paard wat afleiding en geeft het dier voor langere tijd wat te knabbelen.

Maar wat nou als het echt niet gaat in je eigen stal of weide? Omdat je paard echt heel bang is voor vuurwerk, harde knallen of plotselinge geluiden en flitsen? Of het dier in het verleden slechte ervaringen heeft gehad? Dan kun je nog overwegen om het dier tijdelijk te verplaatsen naar een rustigere plek. Of zoek overleg met je dierenarts naar een oplossing om het dier de nieuwjaarsnacht door te helpen. Eerder dit jaar is er in Europa een onderzoek hiernaar gedaan. Hieruit is gebleken dat detomidine-gel een nuttig middel zou kunnen zijn, dit wordt gebruikt om tijdens vuurwerk de angst van paarden te verlichten. Het is een alfa-2 andrenoceptor agonistisch geneesmiddel, dat wordt gebruikt als er een kleine chirurgische ingreep wordt gedaan waarbij het paard blijft staan. Ook bij verzorgingsactiviteiten als scheren, wonden verzorgen, tandheelkundige verzorging en bezoek van de hoefsmid wordt deze gel gebruikt.

Welke optie je ook kiest, maak tijdens oud & nieuw sowieso eens een extra rondje langs je paarden. Kijk hoe ze erbij staan, of ze nog genoeg ruwvoer hebben. Wordt je dier wat onrustig, zorg dan dat je in de buurt blijft of zorg dat er iemand met ervaring in de buurt is. Dit geldt ook als je paard niet aan huis staat, maar bijvoorbeeld op een pensionstal. Vraag dan of er iemand met ervaring in de buurt van je paard kan blijven. Dan kan er, in het geval dat je paard overstuur raakt, altijd iemand ingrijpen. Zorg er hierbij wel voor dat jijzelf of die persoon het dier niet in de weg loopt, om te voorkomen dat er iemand geblesseerd raakt. Staat je paard in de nieuwjaarsnacht bij een pensionstal of bij iemand anders op een rustige plek, geef dan instructies hoe die persoon kan omgaan met het dier in geval van onrust/ angst. Laat daar ook altijd je contactgegevens achter en die van je dierenarts, dan weet men wie er in geval van nood gealarmeerd kan worden.

Rijden of mennen als er in de buurt vuurwerk afgestoken wordt, is wellicht niet zo’n goed idee. Zeker niet als je een paard hebt dat wat angstig is. Probeer het dier op een andere manier beweging te geven of laat dat even voor wat het is.

Is er bij jou in de buurt vuurwerk afgestoken of is er een vuurwerkshow geweest? Loop dan de volgende ochtend zeker even goed je weide of paddock na. Controleer of de omheining nog in orde is en er nog stroom op de draden of het lint staat. Kijk alles, ook je erf, goed na. Er kan vuurwerkafval in het gras of het zand gewaaid zijn, of een vuurpijl in je wei gevlogen. Ruim alles op dat er niet thuishoort of gevaarlijk kan zijn voor je paard op en gooi dit in de juiste afvalbak.

Wij hopen dat jullie met al deze tips een rustige jaarwisseling voor jullie paarden tegemoet gaan.

LoessM

Re: Paarden en vuurwerk: tips voor oud & nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 14:55

Paard van 10.00 tot 14.00 non stop in paniek geweest door dat stomme carbid schieten. Daarna is hij een soort van lamgeslagen in een soort verdoofde toestand geraakt. Alle andere bleven redelijk kalm. Maar echt. Waarom vinden wij mensen het toch zo belangrijk vuurwerk/carbid af te schieten terwijl we er zoveel dieren de stuipen mee op het lijf jagen. Ik zal wel 1 of andere moraal ridder zijn, maar de wereld is niet alleen van de mens. En die paar uur plezier die mensen ervan beleven geeft zoveel stress bij dieren. En natuurlijk denken die mensen weer andersom, dan moet je maar geen dieren houden in deze wereld. Maar wat zou ik gelukkig worden van een algeheel vuurwerk en carbid verbod.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 15:36

Eens hoor LoessM... ik snap er ook echt de lol niet van. 31 december vind ik echt de meest waardeloze kutdag van het jaar, DOOR het voorwerk :=

Hier gaan ze eind van de middag op stal met een flink dot hooi en radio aan. Voor middernacht krijgen ze nog een portie & mijn grote krijgt een Primeval stressles injector, kijken of dat wat is... Verder gaan dan alle deuren dicht & de lichten blijven aan. Normaliter vrijwel alle paarden 24/7 buiten, maar met oudjaar staat alles op stal.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:36

Hier 1 welke op de chillpill staat, omdat ze zo in paniek raakt en zichzelf verwond. Tot nu toe met de knallen die er zijn valt het mee. Tot gister de buurman besloot om op 20 meter van de stal vuurwerk af te steken. Alle paarden natuurlijk in paniek, zelfs de paarden die hier normaal niks om geven.
Heel benieuwd hoe wij de avond overleven. Extra portie hooi helpt niet. Totale paniek.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 16:54

Ik ben benieuwd hier. Het is het eerste jaar dat m'n ruin 24/7 buiten staat.
Vanochtend en vanmiddag stonden ze lekker te doezelen.
Normaal gesproken doet hij ook niks uit op vuurwerk en eerdere jaren reed ik met oudjaar nog rondje dorp en stonden ze ook gewoon buiten met naast zich de wei waar carbid werd geschoten.
Ik verwacht dat ze gewoon rustig zullen blijven, de afgelopen dagen reageerden ze ook niet op het vuurwerk. Hem nu opsluiten zorgt denk ik juist voor meer onrust

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:08

Ik heb mijn ruin nog geen jaar en weet dus niet hoe hij reageert. Ik heb ze 24/7 buiten en geen mogelijkheid om ze op stal te zetten. Nu wonen we in een buitengebied waar alleen in de verte carbidschieten te horen is. Hoewel hij er niet heel erg op reageert heb ik hem vanmiddag wat confidence gel in de neus gesmeerd (had ik toevallig nog liggen),om te kijken of het helpt. Hij oogt wel relaxed dus vanavond om een uur of elf krijgt hij nog wat. Gewoon uit voorzorg.Verder heb ik ze het halster omgedaan en de stroom van het draad af gehaald. Nu maar hopen dat het zo relatief rustig blijft. Fijne jaarwisseling allemaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:14

Onze paarden vinden het carbid schieten redelijk ok gelukkig. Vuurwerk zorgt wel voor erg veel stress. Dus hier gaan ze al een paar dagen rond de schemering naar binnen, alle deuren dicht en de lichten aan. De afgelopen dagen dan rond 12u s nachts weer eruit als alles rustig is. Vannacht blijven ze de hele nacht binnen. Normaal staan ze 24/7 buiten maar met O&N altijd binnen.

Ik stem ook voor een vuurwerkverbod...

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:29

Die van mij hebben eigenlijk nooit op carbid schieten gereageerd. Wat onrustig of meer alert, maar nu was het echt blinde paniek. Ze waren ook wel heel dichtbij aan het knallen, en knetterhard. Heb zelfs met de dierenarts overleg gehad maar hij zat al te hoog in zijn adrenaline om nog iets kalmerends te geven. En verdoven was niet gelukt want eerlijk konden we niet eens meer in stal komen. Hadden het zo gelaten dat hij nog maar buiten kon kijken, daar leek hij het meest rustig onder, en nog klom hij tegen de tralies, terwijl er 2 paarden naast hem rustig stonden te eten. Het brak echt mijn hart. En hij zal niet het enige dier zijn, honden, hertjes, vogels, katten, alle dieren. Vind het ieder jaar weer ellende, en vandaag een beetje extra ellendig. Wens iedereen een fijne en hopelijk rustige en veilige jaarwisseling.

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 18:21

Het is gewoon weg verschrikkelijk voor alle dieren. Wat ik me trouwens afvraag.. hoe zit dat bij kinderboerderijen.. laten ze die met Nieuwjaar onbeheerd de nacht door komen?

Ik denk dat ik vanavond rond 00.00 ook wel even polshoogte ga nemen beneden.

Stem ook zeker voor een vuurwerk verbod.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 18:54

Ik ga ook ff kijken om 12 maar ben dan nog thuis dus dat gaat makkelijk.
Ik ben tegen een vuurwerkverbod in het centrum maar voor een verbod buiten de stad

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:25

Mijn paard kwam begin avond rustig over, vorig jaar meegemaakt dat ik met hem liep en er opeens vuurwerk was, wel het mooie sier, hij gaf er niks om.

Staat ook gewoon op stal, buitenstal, met hooi en stukjes wortelen. Het is zo'n clown, die schrikt alleen van mensen die uit het niets verschijnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:25

Cherdenise schreef:
Ik ga ook ff kijken om 12 maar ben dan nog thuis dus dat gaat makkelijk.
Ik ben tegen een vuurwerkverbod in het centrum maar voor een verbod buiten de stad

Waarom? Jij woont zeker in t buitengebied :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 19:34

LoessM schreef:
Die van mij hebben eigenlijk nooit op carbid schieten gereageerd. Wat onrustig of meer alert, maar nu was het echt blinde paniek. Ze waren ook wel heel dichtbij aan het knallen, en knetterhard. Heb zelfs met de dierenarts overleg gehad maar hij zat al te hoog in zijn adrenaline om nog iets kalmerends te geven. En verdoven was niet gelukt want eerlijk konden we niet eens meer in stal komen. Hadden het zo gelaten dat hij nog maar buiten kon kijken, daar leek hij het meest rustig onder, en nog klom hij tegen de tralies, terwijl er 2 paarden naast hem rustig stonden te eten. Het brak echt mijn hart. En hij zal niet het enige dier zijn, honden, hertjes, vogels, katten, alle dieren. Vind het ieder jaar weer ellende, en vandaag een beetje extra ellendig. Wens iedereen een fijne en hopelijk rustige en veilige jaarwisseling.

Dat lijkt me vreselijk om te zien. Sterkte

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:15

Hier werd naast de weide carbid geschoten. Ik heb zoveel geluk met mijn brave paarden. Zelfs mijn veulen keek er geïnteresseerd naar, maar keek er verder niet van op.

Nu staan ze op stal en ligt de kleine al te slapen. Moest wel even naar stal om het licht aan onze kant uit te doen en een stalgordijn op te hangen voor rust van mijn merrie. Weide paarden nu een nachtje binnen en mijn merrie was wat van slag door die drukte en de verandering op stal. Nu is het rustig en voelen ze zich prima.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:46

Hier gelukkig hele bomproof paaren. De buren zijn bezig geweest met carbid schieten tot het donker werd. Ik denk dat het niet eens bij mensen op komt dat paarden daarvan in paniek kunnen raken... Je zou op z'n minst denken dat je wel een seintje krijgt als mensen dat naast je paarden willen gaan doen, maar blijkbaar komt dat niet eens bij ze op.

Ben altijd weer blij als het voorbij is en aller goed is gegaan. Van vuurwerkverbod merk ik hier weinig...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 23:25

Hier ook de hele dag karbiet en inderdaad daar gaven ze niet veel om maar die gillende en sissende pijlen vinden ze vreselijk. Onze overburen gaan zo helemaal los 50 meter van onze stal, 1 pony heeft een roesje gekregen die raakt echt in paniek. Wat zal ik blij zijn als voorbij is....

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:24

Hier onverwacht veel vuurwerk. Maar paardjes reageren er gelukkig totaal niet op. Toppers +:)+

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:33

Onze 2 staan 24/7 buiten.
De hele dag al wat carbidschieten gehoord.
Direct naast onze 2 staan 4 jonkies met een schuilstal van de buren.
En onze 2 oudjes waren zo schattig om dicht bij de jonkies te gaan staan en hun kalmte over te brengen op de jonkies.

Echt heerlijk dat de jonkies het zo kunnen leren.
Er is hier redelijk wat de lucht in gegaan, of naja redelijk in de buurt...
Maar het was nog redelijk fatsoenlijk.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:55

Gaan wij om twee minuten voor twaalf even bij de pony's kijken is er één weg... waren we vergeten de deur dicht te doen. Gelukkig ergens in de tuin gevonden en gauw op stal . Nu is de oorlog betreft vuurwerk uitgebroken... maar allemaal de beste wensen

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:05

Hier 2x wezen kijken. Rond 20u en rond 00.15. Beide keren stonden ze heerlijk rustig. Nu moet ik zeggen dat het vuurwerk wel te zien was, maar vrijwel niet te horen was. Ondanks dat de stal niet heel erg buitenaf ligt, maar wel tussen 2 kleine dorpjes, dat doet ook wel veel denk ik.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:32

Van kwart voor 12 tot kwart voor 1 bij mijn Paddock Paradise geweest. Geen paniek, totdat de buren begonnen met vuurpijlen. De paarden renden even heen en weer, maar de ponykudde had echt paniek. Gelukkig was het snel over. Het voelt elk jaar weer als The Purge. De hele dag al stress. Nou, eigenlijk zie ik er al een maand tegenop. En altijd maar schietgebedjes doen dat het goed gaat en het snel ochtend mag zijn. Ellende.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:44

Hier dikke paniek bij de 8-maander, anderhalf uur langs alle kanten serieuze hoeveelheid vuurwerk.

Open lucht, windstil, het was de moeite.

Maar, ook veel zwaailichten van de politie gezien.
De staatskas mag van mij goed gespekt zijn vanavond :)

Eikels… Hier is het nu 3 of 4 jaar verboden, maar tja, wat stelt dat nog voor de dag van vandaag.

En ja, vroeger mocht het allemaal en toen moesten we ook niet zeiken, maar nu weet je gewoon niet ‘wat’ er gaat komen en dat is k*t. Vroeger was er gewoon niet zoveel vuurwerk zo dicht bij onze paarden omdat er 1 gigantisch spektakel was zo’n 10km waar iedereen heen ging.

Mais bon, geen gewonden dus ik hoop dat anderen er even goed vanaf gekomen zijn.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:54

Net even wezen checken. Die van ons staan 24/7 buiten aan de rand vh dorp. De mijne lag languit te slapen (en keek vooral verstoord op toen ik kwam kijken). De rest stond erbij te dutten. Tussen alle (carbid) knallen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 05:24

Hier echt veel geluk met de paarden. Tot het donker buiten gestaan en daarna lekker naar binnen, net na 12 ging het echt los hier, toen waren ze even een beetje onrustig. Maar al snel ging het weer over in rust:

Erg blij mee. Veulen is 7 maand, die voelt zich door haar moeder en de pony in de andere stal compleet op haar gemak.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 06:58

Hier veel paniek verwacht, paardjes bleven vrij rustig. Vuurwerk ook, alles wat verder weg gelukkig. De paniekeerder ging we via de ene halve deur naar de andere halve deur staan springen, maar gaf dit na 10 min wel op. Z’n oogjes stonden toen op ‘ het is eng maar ik ga eens nadenken’. Heb hem wel door de dag een lage dosering gedrogeerd als spiegel. Alles ging wat meer in de vertraging/ zen modus