Edward Gal volledig vrij vrijgesproken van aantijgingen PETA

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Edward Gal volledig vrij vrijgesproken van aantijgingen PETA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 21:29

*KNHS
Sport

Afbeelding
Edward Gal met Total US
Foto: FEI/Christophe Taniere

Edward Gal is volledig vrijgesproken in een door dierenrechtenactivisten van PETA in Duitsland aangespannen zaak van vermeende dierenmishandeling. Deze groepering begon haar pogingen om Gal aan te klagen reeds in 2015 na het Europees kampioenschap in het Duitse Aken.

Vandaag heeft de rechtbank in Aken uitspraak gedaan in de rechtszaak welke PETA begin dit jaar aanhangig heeft gemaakt tegen Edward Gal. In haar aanklacht stelde PETA onterecht dat Edward zijn paard Glock's Undercover tijdens het EK in Aken in 2015 in de rollkür zou hebben gereden. Deze aanklacht is volledig ongegrond verklaard en de rechter sprak Edward direct op de zitting vrij van al hetgeen hem ten laste was gelegd.

Het was de tweede keer op rij dat PETA probeerde een rechtszaak tegen Edward aan te spannen. Reeds in 2018, vlak vóór de World Equestrian Games in de VS, diende PETA exact dezelfde klacht in. Toen werd de zaak direct geseponeerd. Dit jaar, vlak voor de Olympische Spelen in Tokio, probeerde PETA opnieuw Edward in een slecht dag licht te stellen door wederom een op onjuistheden gebaseerde aanklacht tegen hem in te dienen. Opnieuw haalde de dierenrechtenorganistaie bakzeil bij de rechter. Alle aantijgingen aan het adres van Edward zijn volledig ontkracht door getuigen en keiharde feiten. Edward valt geheel niets te verwijten en is van alle blaam gezuiverd.

Uiteraard is Edward zeer blij dat het recht heeft gezegevierd, echter zijn imago heeft door de negatieve publiciteit in Duitsland mogelijk wel schade opgelopen. Met name doordat in de Duitse pers onjuiste gegevens naar buiten werden gebracht. Een kwalijke zaak meent Edward. Hij laat nu door juristen onderzoeken of hij juridische stappen gaat ondernemen.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 31-12-21 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Spelfoutje gecorrigeerd.

Tazzey

Re: Edward volledig vrij vrijgesproken van aantijgingen PETA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:22

Ik zou inderdaad uitzoeken of er juridische gronden zijn om PETA aan te pakken. Ik vind het een walgelijke organisatie, het neigt naar extremisme.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:33

Tazzey schreef:
Ik zou inderdaad uitzoeken of er juridische gronden zijn om PETA aan te pakken. Ik vind het een walgelijke organisatie, het neigt naar extremisme.

Neigt!? Het IS extremisme.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:41

PETA is inderdaad extremisme, maar ik kan eigenlijk ook niet blij worden van de manier van rijden van Edward.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:46

Rocamor schreef:
PETA is inderdaad extremisme, maar ik kan eigenlijk ook niet blij worden van de manier van rijden van Edward.

Dit... Ik wist niet hoe het netjes te verwoorden, maar dit weergeeft wel mijn gevoelens...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:02

Rocamor schreef:

Maar dat is bier niet het gespreksonderwerp. Het gespreksonderwerp is dat PETA eigenlijk voortdurend met valse bewijzen rechtzaken start en mensen beschadigd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:05

Rocamor schreef:

Ja.
... maar een rechtszaak 'jij bederft mijn plezier in dressuur' is nou ook weer zo wat.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:14

janderegelaa schreef:
Rocamor schreef:

Maar dat is bier niet het gespreksonderwerp. Het gespreksonderwerp is dat PETA eigenlijk voortdurend met valse bewijzen rechtzaken start en mensen beschadigd.

Kortom, enige passende antwoord is: "Foei PETA!"?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:17

Rocamor schreef:

Dat staat los van waar het in deze zaak over gaat. Laten we hier nu niet weer het zoveelste, Edward bash topic van maken.

Jan, ik drukte me zacht uit ;) maar je hebt absoluut gelijk dat het extremisme is. Fijn dat ook in Duitsland de rechtspraak niet vatbaar is voor ongefundeerde beschuldigingen en zelfs onwaarheden. Ik hoop echt van harte dat Ed flink van zich afbijt want hij wordt zo vaak, zeer onterecht, met de grond gelijk gemaakt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 07:24

Ben wel benieuwd hoe dit juridisch zit. Iemand met kennis van het Duitse recht hier. Er wordt namelijk gesproken van vrijspraak, maar ook dat peta een zaak heeft aangespannen tegen Edward.

In Nederland kan dat niet, dan kun je aangifte doen en vervolgens besluit het OM of ze wel of niet vervolgen. Iemand die dit weet of toevallig een linkje heeft naar de uitspraak?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:49

Duitsers hebben ook ogen, ook zonder die rechtszaken is hij geen populaire ruiter onder veel paardenlievende Duitsers die ik ken.

Wel goed dat PETA op de vingers getikt wordt.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:13

Lieke schreef:
In Nederland kan dat niet, dan kun je aangifte doen en vervolgens besluit het OM of ze wel of niet vervolgen. Iemand die dit weet of toevallig een linkje heeft naar de uitspraak?

Huh? Natuurlijk kun je wel een rechtszaak zelf aanspannen in Nederland. Zat buren die dat naar elkaar doen. Of werknemer tegen werkgevers en andersom. Niet alles gaat via het OM.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:18

Nezzie schreef:
Lieke schreef:

Huh? Natuurlijk kun je wel een rechtszaak zelf aanspannen in Nederland. Zat buren die dat naar elkaar doen. Of werknemer tegen werkgevers en andersom. Niet alles gaat via het OM.

Ik denk wat Nezzie bedoelt, is dat in Nederland kan je zelf een civiele zaak starten (tegen je buren, werkgever, etc.). Ze hebben het hier echter over dierenmishandeling, wat onder het strafrecht zou vallen; dat loopt inderdaad via het OM in NL. Dus ik ben daar eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat de vordering/eis dan was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 09:19

Ik snap het niet..rollkur is niet verboden, hyperflexie wel. Waar willen ze dan de zaak op baseren? sowieso zonder bewijsmateriaal komen ze nergens.

Van mij mag paard onvriendelijk rijden ook aangepakt worden, maar liever niet door zo'n extremistische organisatie en niet op zo'n manier. (liever dat de sportbonden zelf eens met iets komen van binnen uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:03

Peta is een dierenrechtenorganisatie wat beter functioneert dan de meeste landen hun leger.
Of ik ze kan waarderen is vers twee.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:42

Elisa, ik dacht dat rollkur en hyperflexie zo'n beetje hetzelfde waren. En dus beiden verboden. Dat LDR nog wel was toegestaan, mits niet langer dan x minuten en zonder druk.

Als dat soort zaken voor ons al lastig zijn, is dat voor een buitenstaander toch helemaal niet meer te volgen?

Met het tweede deel uit je post ben ik het helemaal mee eens! Maar gaan die bonden wel wat doen? Je moet van goede huize komen, wil je als insider tegen de gevestigde orde ingaan. Want iets is traditie, we doen het altijd al zo. Het is toch eigenlijk van de zotte, dat een official moet controleren of een neusriem niet te strak zit, het beest niet weer eens op zijn tong gebeten heeft, er geen doorspoorplekken zijn, dat paarden het van vermoeidheid benen breken in endurance wedstrijden in landen waar ze het niet zo nauw met het dierenwelzijn nemen. Hoe kan het toch dat die domme trekpaardveulens steeds weer hun staart breken, zodat couperen nog het enige is dat gedaan kan worden.

Paar (extremere) voorbeelden uit onze sport. En toch gebeurt het.

Wat zou er gebeuren als bv de FEI zou zeggen:
Vanaf heden geen neusriemen meer
Eenieder die de neusriem te strak heeft, wordt 3 maanden geschorst
Paarden die bloeden (mond, flank/achter de singel) --> ruiter wordt 6 maand geschorst
Ruiters die meewerken aan die wedstrijden in VAE zijn nooit meer welkom bij wedstrijden die wel volgens de regels gehouden worden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:12

Rocamor schreef:
Elisa, ik dacht dat rollkur en hyperflexie zo'n beetje hetzelfde waren. En dus beiden verboden. Dat LDR nog wel was toegestaan, mits niet langer dan x minuten en zonder druk.

Als dat soort zaken voor ons al lastig zijn, is dat voor een buitenstaander toch helemaal niet meer te volgen?

Met het tweede deel uit je post ben ik het helemaal mee eens! Maar gaan die bonden wel wat doen? Je moet van goede huize komen, wil je als insider tegen de gevestigde orde ingaan. Want iets is traditie, we doen het altijd al zo. Het is toch eigenlijk van de zotte, dat een official moet controleren of een neusriem niet te strak zit, het beest niet weer eens op zijn tong gebeten heeft, er geen doorspoorplekken zijn, dat paarden het van vermoeidheid benen breken in endurance wedstrijden in landen waar ze het niet zo nauw met het dierenwelzijn nemen. Hoe kan het toch dat die domme trekpaardveulens steeds weer hun staart breken, zodat couperen nog het enige is dat gedaan kan worden.

Paarden die bloeden (mond, flank/achter de singel) --> ruiter wordt 6 maand geschorst
Ruiters die meewerken aan die wedstrijden in VAE zijn nooit meer welkom bij wedstrijden die wel volgens de regels gehouden worden.

Wil je bij het onderwerp blijven? Voor dit soort vragen kun je ook een ander topic openen. Naast die 1000 andere die er al over gaan.

Wat hier de kern is: PETA opent doorlopend rechtzaken met valse beschuldingen. Je moet je afvragen of je nog wel mee moet doen aan de postcodeloterij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:16

_San87_ schreef:
Duitsers hebben ook ogen, ook zonder die rechtszaken is hij geen populaire ruiter onder veel paardenlievende Duitsers die ik ken.

Wel goed dat PETA op de vingers getikt wordt.

wilde het al typen. Ondanks dat ik tegen PETA ben (tis gewoon een terroristische organisatie) denk ik niet dat ze nu echt veel veranderd hebben aan zijn reputatie in Duitsland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:40

Dit is wel de wereld waar we in zitten en het zal nog erger worden.
Paardensport ligt onder een vergrootglas.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:08

janderegelaa schreef:
Rocamor schreef:

Wil je bij het onderwerp blijven? Voor dit soort vragen kun je ook een ander topic openen. Naast die 1000 andere die er al over gaan.

Wat hier de kern is: PETA opent doorlopend rechtzaken met valse beschuldingen. Je moet je afvragen of je nog wel mee moet doen aan de postcodeloterij.

Kun je mij uitleggen waarom jij het nodig vindt om mij tot 2 keer toe op de vingers te moeten willen tikken? En de mensen die "Arme Edward" roepen of een andere (offtopic) overpeinzing waar ik op in ga niet?

Want voor zover ik het stuk lees, gaat het om PETA (zijn we het unaniem over eens), ongegrond verklaarde aanklachten en wordt er ook nog gemeld dat Edward gaat kijken of hij juridische stappen gaat nemen omdat - volgens hem - deze negatieve publiciteit hem imagoschade heeft opgeleverd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 12:32

Pest is dat dit soort groeperingen enkel maar extremistischer worden als het ze tegenzit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:10

En ze zijn alleen maar via de wet aan te pakken en dan moet je ook nog een paar verdomd goed advocaten hebben anders wordt je zonder pardon naar je studieboeken terugverwezen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:13

Moderatoropmerking:
Leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 03-01-22 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de Boktregels

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:17

Rocamor schreef:

Je hebt gelijk, rollkur is verboden. Tussen rollkur en hyperflexie zit wel verschil maar wordt vaak in een gebruikt. Overigens als je bij het losrijden kijkt in NL bij de top dan zie je nog genoeg rollkur. Lijkt me dat de bond daar eens wat harder en strenger tegen mag optreden. Dat is de enige manier om te voorkomen dat buitenstaanders zich ermee gaan bemoeien. En inderdaad, je hebt gelijk..kijk maar naar Rien van de Schaft.

De FEI kan inderdaad weleens voor wat strakkere regels gaan zorgen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 13:21

Als activist heeft het altijd wel enig 'nut' om een aanklacht te doen.

Het genereert publiciteit. Het creëert een sfeer van: "waar rook is is vuur" of "ze zullen niet voor niets aangifte doen".

En daarmee "wint" de activistische organisatie voldoende om het te proberen. Ook al is de kans van slagen gering tot niet aanwezig.