Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Moraal van het verhaal als ik het goed begrijp: iedere pensionstalhouder of paardentrainer moet in z'n contract 'vuistpandrecht' opnemen als je nooit voor de situatie wilt komen te staan dat een eigenaar met de noorderzon vertrekt en jou met z'n paard laat zitten waar je niets mee mag doen maar wél vreten in moet stoppen.
) Bij dezelfde eigenaar ook wat dingen gebeurd waardoor hij door de betalingsachterstand 2 paarden heeft gehouden voor de lease. Maar daar speelde meer... (Eigenaar paard maakte geld over aan tussenpersoon die het paard zou "trainen"... Geld kwam nooit bij de staleigenaar terecht... Voordat de paardeneigenaar en staleigenaar met elkaar in contact kwamen, was het al zo hoog opgelopen dat ze zoiets overeen zijn gekomen...) Vaag verhaal... (Ken de tussenpersoon, drankprobleempje, geen werk, dus mjah.... kan het wel geloven.... maar weet ook niet precies hoe en wat. Met dat soort mensen heb ik liever geen contact
) Ibbel schreef:Moraal van het verhaal als ik het goed begrijp: iedere pensionstalhouder of paardentrainer moet in z'n contract 'vuistpandrecht' opnemen als je nooit voor de situatie wilt komen te staan dat een eigenaar met de noorderzon vertrekt en jou met z'n paard laat zitten waar je niets mee mag doen maar wél vreten in moet stoppen.
Ibbel schreef:Moraal van het verhaal als ik het goed begrijp: iedere pensionstalhouder of paardentrainer moet in z'n contract 'vuistpandrecht' opnemen als je nooit voor de situatie wilt komen te staan dat een eigenaar met de noorderzon vertrekt en jou met z'n paard laat zitten waar je niets mee mag doen maar wél vreten in moet stoppen.
miereneter schreef:Offtopic omdat de post van Babootje mij eraan doet denken: ik heb niet eens een stalovereenkomst. Alles mondeling. Nu betaal ik maandelijks en dat is herleidbaar, dus dat is ook bewijs als het erop aankomt. Maar heb nog nooit iets op papier gehad.
Ben normaal zakelijk genoeg om dat soort dingen goed te regelen. Zit me nu af te vragen of dat erg dom is van mij. Aan de andere kant: ik vertrouw de mensen waar ik sta. Je weet het nooit, maar ik wil wel met wat vertrouwen in de mensheid door het leven gaan.

Ibbel schreef:Maar hier gaat het er om wat doe je als stalhouder als je je geld niet krijgt. Niet of jij wel kunt bewijzen dat je betaald hebt.
En als jij niet betaalt, kun je zonder zo'n vuistpandrecht-afspraak-op-papier als stalhouder geen flikker. Of bijna geen flikker, want je zult er eerst voor naar de rechter moeten als je je op retentierecht wilt beroepen en als je dat retentierecht óók niet in je contract hebt staan/op een bordje aan de muur hebt hangen heb je bij de rechter alsnog weinig poot om op te staan. Als ik het allemaal goed begrijp.

anjali schreef:miereneter schreef:Offtopic omdat de post van Babootje mij eraan doet denken: ik heb niet eens een stalovereenkomst. Alles mondeling. Nu betaal ik maandelijks en dat is herleidbaar, dus dat is ook bewijs als het erop aankomt. Maar heb nog nooit iets op papier gehad.
Ben normaal zakelijk genoeg om dat soort dingen goed te regelen. Zit me nu af te vragen of dat erg dom is van mij. Aan de andere kant: ik vertrouw de mensen waar ik sta. Je weet het nooit, maar ik wil wel met wat vertrouwen in de mensheid door het leven gaan.
Maar als jij gewoon netjes elke maand je stalgeld betaalt dan kun je toch moeilijk in de hier geschilderde problemen terechtkomen.
. Deed me gewoon even nadenken. anjali schreef:Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!
Babootje schreef:anjali schreef:Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!
Dat moet je wel, want je hebt een wettelijke zorgplicht als stalhouder.
Dus als het even tegenzit kom je voor hoge kosten te staan. Achterstallige stalhuur, dierenartskosten etc en moet je naar de rechter om nog iets van je geld terug te krijgen. Om er vervolgens achter te komen dat je van een kale kip niet kunt plukken.
dierenfan schreef:In het dierenpension waar ik vroeger werkte lieten wij eigenaren altijd voorwaarden tekenen. Onder andere als het dier 14 dagen de ophaal datum nog in de opvang zat en er geen contact geweest was of betaling in die 14 dagen dat betreffende dier dan naar het asiel mocht en daar 14 dagen later herplaatst mocht worden. Maar 1x gebeurd in die 10 jaar maar die ene keer waren wij erg blij met die optie! Ik zou als pension stal ook zeker zoiets op papier zetten
anjali schreef:dierenfan schreef:In het dierenpension waar ik vroeger werkte lieten wij eigenaren altijd voorwaarden tekenen. Onder andere als het dier 14 dagen de ophaal datum nog in de opvang zat en er geen contact geweest was of betaling in die 14 dagen dat betreffende dier dan naar het asiel mocht en daar 14 dagen later herplaatst mocht worden. Maar 1x gebeurd in die 10 jaar maar die ene keer waren wij erg blij met die optie! Ik zou als pension stal ook zeker zoiets op papier zetten
14 dagen vind ik wat kort.Stel dat de eigenaar ziek is.