Paard verkopen bij onbetaalde rekening?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard verkopen bij onbetaalde rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 08:49

FNRS
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.

Een pensionstal sluit een stallingsovereenkomst met een eigenaar van een paard. Na enige tijd stopt de eigenaar met het betalen van de maandelijkse stallingskosten en reageert vervolgens niet op aanmaningen van de pensionstal. Het paard staat daar ondertussen nog steeds en de stallingskosten lopen op. De pensionstal wil graag actie ondernemen om de stallingskosten alsnog betaald te krijgen. Bij wanbetaling kan een schuldeiser verschillende acties ondernemen om toch betaald te krijgen. Als de schuldeiser een roerende zaak of dier van de schuldenaar onder zich heeft, kan hij mogelijk gebruikmaken van retentierecht of van zijn eventuele vuistpandrecht. In dit artikel licht FNRS-partner Wibe Redingius van Langelaar Klinkhamer Advocaten deze ‘rechten’ toe.

Retentierecht als drukmiddel voor betaling
Het retentierecht is volgens de wet “de bevoegdheid die in de bij de wet aangegeven gevallen aan een schuldeiser toekomt, om de nakoming van een verplichting tot afgifte van een zaak aan zijn schuldenaar op te schorten totdat de vordering wordt voldaan”. Oftewel: onder bepaalde voorwaarden mag een schuldeiser die verplicht is om een zaak aan zijn schuldenaar af te geven, dit uitstellen totdat zijn vordering is voldaan. In het voorbeeld betekent dit dat de pensionstal het paard (onder voorwaarden) achter slot en grendel onder zich mag houden totdat de rekeningen zijn betaald. Een schuldeiser mag het retentierecht uitoefenen indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan.

Allereerst moet de vordering van de schuldeiser opeisbaar zijn. Wanneer er een betalingstermijn is afgesproken, dan is de vordering opeisbaar als niet binnen de afgesproken termijn is betaald. Als daarover niets is afgesproken, dan is de vordering onmiddellijk opeisbaar. Ten tweede moet er voldoende verband zijn tussen de vordering van de schuldeiser en zijn verplichting tot afgifte van de zaak. Tot slot moet de schuldeiser houder van de zaak zijn: de schuldeiser die het retentierecht uitoefent, ook wel de ‘retentor’ genoemd, moet daarover de feitelijke macht uitoefenen en dat moet voor derden kenbaar zijn. In het voorbeeld van de pensionstal kan bijvoorbeeld met een bord op boxdeur worden aangegeven dat op het paard het retentierecht wordt uitgeoefend en de stal niet mag verlaten.

Het retentierecht is in eerste instantie een drukmiddel om ervoor te zorgen dat de schuldenaar alsnog betaalt. Als dit niet gebeurt, kan de schuldeiser zijn vordering mogelijk op het paard verhalen. Dat betekent praktisch gezien dat hij het paard kan (laten) verkopen en uit de opbrengst daarvan zijn vordering kan voldoen. Dit kan alleen niet zomaar. Hiervoor is een zogenaamde executoriale titel nodig, een gerechtelijke uitspraak. De schuldeiser moet hiervoor naar de rechter. Als de schuldeiser een gunstig vonnis krijgt, kan hij beslag laten leggen op het paard waarop hij het retentierecht uitoefent. Het paard kan vervolgens op een openbare veiling of, met toestemming van de rechter, onderhands worden verkocht.

Vuistpandrecht als zekerheid van betaling
Een vuistpandrecht is een bepaald soort pandrecht dat onder andere kan worden gevestigd op roerende zaken, dus ook op paarden. Een pandrecht is een zekerheidsrecht: het is bedoeld als zekerheid dat de vordering wordt voldaan. Als de schuldeiser een pandrecht heeft op een paard van de schuldenaar en die voldoet niet aan zijn betalingsverplichtingen en is in verzuim, dan kan de schuldeiser zijn vordering op het paard verhalen. De schuldeiser (de pandhouder) heeft daarvoor geen vonnis nodig en hoeft ook geen beslag te leggen. Dit wordt ook wel het recht van parate executie genoemd. Het paard kan ook in dit geval op een openbare veiling of, met toestemming van de rechter, onderhands worden verkocht.

Voor een pandrecht is wilsovereenstemming nodig. De schuldeiser en schuldenaar kunnen overeenkomen dat de schuldenaar zekerheid voor de vordering stelt in de vorm van een pandrecht. Dat pandrecht moet vervolgens worden gevestigd. Een vuistpandrecht wordt eenvoudig gevestigd door het paard in de macht van de pandhouder of van een afgesproken derde te brengen. Zo kan een springruiter met de eigenaar van een springpaard een vuistpand afspreken. Zij doen er verstandig aan dat in het trainingscontract schriftelijk vast te leggen. In de FNRS-trainingsovereenkomst staat dit vermeld. Door het paard aan de springruiter in training te geven en bij de springruiter te stallen, wordt het vuistpandrecht gevestigd. Worden de kosten van de training niet betaald, dan kan de springruiter het paard verkopen en uit de opbrengst de kosten voldoen.

Verschil retentierecht en vuistpandrecht
Het eerste belangrijke verschil tussen beide ‘rechten’ is dat iedere schuldeiser het retentierecht kan uitoefenen mits aan de wettelijke voorwaarden wordt voldaan, terwijl het vuistpandrecht door partijen moet worden overeengekomen – bij voorkeur schriftelijk - en gevestigd (het retentierecht kan ook worden overeengekomen, maar dan gelden andere regels). Het tweede belangrijke verschil is dat de schuldeiser bij het vuistpandrecht het recht van parate executie heeft en bij het retentierecht niet. Bij een vuistpandrecht hoeft de schuldeiser dus niet eerst naar de rechter.

Zorgplicht en wettelijke voorwaarden
Tot slot moet worden opgemerkt dat aan deze ‘rechten’ ook verplichtingen verbonden zijn. Zo hebben de retentor en pandhouder een zorgplicht voor het paard. Aan beide ‘rechten’ zijn bovendien allerlei wettelijke voorwaarden verbonden. Er kleven voor de schuldeiser ook risico’s aan het gebruik van deze ‘rechten’ wanneer dit onjuist of onterecht gebeurt. Het is daarom verstandig hierover vooraf juridisch advies te vragen.

IbbelJarig

Re: Paard verkopen bij onbetaalde rekening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 08:56

Moraal van het verhaal als ik het goed begrijp: iedere pensionstalhouder of paardentrainer moet in z'n contract 'vuistpandrecht' opnemen als je nooit voor de situatie wilt komen te staan dat een eigenaar met de noorderzon vertrekt en jou met z'n paard laat zitten waar je niets mee mag doen maar wél vreten in moet stoppen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:30

Ik heb aan de andere kant van dit verhaal gestaan. Paard en pony in permanente bruikleen aan M. gegeven, ging een paar jaar goed, maar toen ineens niet meer. Pas achteraf hoorde ik dat M. alles aan elkaar had gelogen (ook tegen mij) en haar rekeningen niet had betaald. Mijn paard was dood, en paard en pony zouden volgens contract samen blijven, maar pony was zoek, die was na allerlei verhuizingen ergens achter gebleven. Mij vertelde ze dat ze voor de pony zorgde en haar had meegenomen.

Kreeg uit het niets een belverzoek via Facebook van iemand die me vertelde dat onze pony naar de slager zou gaan, omdat de rekeningen niet betaald werden en ze niet geschikt was als manegepony. Die persoon die me belde had ik jaren daarvoor gesproken toen ik de pony en het paard bij M bracht.

Meteen met een trailer die kant op natuurlijk. Pony (die altijd al erg claustrofobisch was) stond opgesloten in een krappe stand, naast een schaap in een donker stalletje en was er al in geen maanden uitgeweest begreep ik. Verbaasde me niets dat ze onhandelbaar was. De manege had al mijn spullen (die M in bruikleen had) verkocht en nu was het dus de beurt aan onze pony.

Gelukkig haar op tijd gevonden, dankzij de attente belster. Meegenomen en thuis lang aan het dokteren geweest om haar erbovenop te helpen.

Ik vind dat het hele verhaal wel beter geregeld zou kunnen worden. Bijvoorbeeld dat je ook een tweede contactadres opneemt in een stallingscontract. Er kan altijd iets gebeuren

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:32

Ibbel schreef:
Moraal van het verhaal als ik het goed begrijp: iedere pensionstalhouder of paardentrainer moet in z'n contract 'vuistpandrecht' opnemen als je nooit voor de situatie wilt komen te staan dat een eigenaar met de noorderzon vertrekt en jou met z'n paard laat zitten waar je niets mee mag doen maar wél vreten in moet stoppen.

Wat ik in mijn omgeving soms zag was het tegenovergestelde.Na hele lange tijd de pensionkosten niet betaald te hebben nam de eigenaar het paard mee op een moment dat de stalhouder er niet was.En bleef die dus met de onbetaalde rekeningen zitten.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:55

Ik heb het ook gezien, paard stond letterlijk achter een ketting met slot. Eigenaresse heeft toen een bepaalde regeling getroffen en paard mocht pas weg als de rekening was betaalt.
Ander verhaal is dat er een extra paard staat waarvan de eigenaar het dier heeft achtergelaten al 6 jaar, man wilt de merrie niet meer en ivm kosten die er voor het dier waren heeft de staleigenaar de eigenaar van het dier opgebeld en die heeft gezegd hou het merrie maar..tja

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:02

Slot op,staldeur 2x mee gemaakt en een keer paard buiten vast gebonden aan het hek :=
Woest waren we op de stalhouder maar die was ook woest want de fiod kwam ff langs.

Vrouw paard van hek heeft um zelfde dag opgeladen
Een eigenaar heeft stalgeld betaald en de ander kwam niet opdagen en na 3 maanden is paard mee gegaan met een handelaar

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:06

Op een stal waar ik heb gestaan ook.. Maar daarbij had de eigenaar gewoon haar kast opengebroken en mocht het paard wel de wei op. Ze mocht ook rijden. Ze heeft haar paard op een dag opgezadeld (zadel moest ze dan binnen bij eigenaar halen) en is weggegaan, nooit meer teruggekomen.. (Hij heeft toen maar haar fiets op slot gezet :')) Bij dezelfde eigenaar ook wat dingen gebeurd waardoor hij door de betalingsachterstand 2 paarden heeft gehouden voor de lease. Maar daar speelde meer... (Eigenaar paard maakte geld over aan tussenpersoon die het paard zou "trainen"... Geld kwam nooit bij de staleigenaar terecht... Voordat de paardeneigenaar en staleigenaar met elkaar in contact kwamen, was het al zo hoog opgelopen dat ze zoiets overeen zijn gekomen...) Vaag verhaal... (Ken de tussenpersoon, drankprobleempje, geen werk, dus mjah.... kan het wel geloven.... maar weet ook niet precies hoe en wat. Met dat soort mensen heb ik liever geen contact :'))

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:09

Mijn vorige stalhouder deed het zo dat bij niet-betalen zo lang wachtte tot de waarde van het paard bereikt was en dan ging hij naar de eigenaar thuis om erover te praten.Meestal kon of wou die toch niet betalen en deed hij het paard dan over aan de stalhouder.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:31

Ibbel schreef:

Precies dat!

Je wil ze de kost niet geven, die niet eens zelf eten op tafel hebben, laat staan voor hun paard.
Zelf helaas ook al meer als een keer mogen meemaken, telkens geen voer, hooi of andere verzorging voor hun paard, want geen centjes voor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:36

Ibbel schreef:

Goede samenvatting.
Ik ben het overigens nooit tegengekomen in een stallingsovereenkomst.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:43

Offtopic omdat de post van Babootje mij eraan doet denken: ik heb niet eens een stalovereenkomst. Alles mondeling. Nu betaal ik maandelijks en dat is herleidbaar, dus dat is ook bewijs als het erop aankomt. Maar heb nog nooit iets op papier gehad.

Ben normaal zakelijk genoeg om dat soort dingen goed te regelen. Zit me nu af te vragen of dat erg dom is van mij. Aan de andere kant: ik vertrouw de mensen waar ik sta. Je weet het nooit, maar ik wil wel met wat vertrouwen in de mensheid door het leven gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:14

miereneter schreef:
Offtopic omdat de post van Babootje mij eraan doet denken: ik heb niet eens een stalovereenkomst. Alles mondeling. Nu betaal ik maandelijks en dat is herleidbaar, dus dat is ook bewijs als het erop aankomt. Maar heb nog nooit iets op papier gehad.

Ben normaal zakelijk genoeg om dat soort dingen goed te regelen. Zit me nu af te vragen of dat erg dom is van mij. Aan de andere kant: ik vertrouw de mensen waar ik sta. Je weet het nooit, maar ik wil wel met wat vertrouwen in de mensheid door het leven gaan.

Maar als jij gewoon netjes elke maand je stalgeld betaalt dan kun je toch moeilijk in de hier geschilderde problemen terechtkomen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:17

Hier bij ons op stal hebben we ook geen contract. Stal eigenaar heeft wel netjes een KvK en draagt netjes alles af.
Stalgeld betaal ik altijd via de bank en zet er altijd bij: Stalgeld Bo en dan de maand erbij.
Overigens dierenarts, smid etc ook allemaal per bank. Dus wat dat betreft bewijs genoeg lijkt mij, is aantoonbaar dat ik de kosten draag

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:22

Maar hier gaat het er om wat doe je als stalhouder als je je geld niet krijgt. Niet of jij wel kunt bewijzen dat je betaald hebt.
En als jij niet betaalt, kun je zonder zo'n vuistpandrecht-afspraak-op-papier als stalhouder geen flikker. Of bijna geen flikker, want je zult er eerst voor naar de rechter moeten als je je op retentierecht wilt beroepen en als je dat retentierecht óók niet in je contract hebt staan/op een bordje aan de muur hebt hangen heb je bij de rechter alsnog weinig poot om op te staan. Als ik het allemaal goed begrijp.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:31

Ja je hebt wel zoiets als "stallingspiraten"die van stal tot stal gaan en overal onbetaalde rekeningen achterlaten. Echter,het paardenwereldje is klein en zoiets spreekt zich rond zodat deze personen tenslotte nergens meer geaccepteerd worden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:07

Ibbel schreef:
Maar hier gaat het er om wat doe je als stalhouder als je je geld niet krijgt. Niet of jij wel kunt bewijzen dat je betaald hebt.
En als jij niet betaalt, kun je zonder zo'n vuistpandrecht-afspraak-op-papier als stalhouder geen flikker. Of bijna geen flikker, want je zult er eerst voor naar de rechter moeten als je je op retentierecht wilt beroepen en als je dat retentierecht óók niet in je contract hebt staan/op een bordje aan de muur hebt hangen heb je bij de rechter alsnog weinig poot om op te staan. Als ik het allemaal goed begrijp.

Dit. Zeer recent meegemaakt.
Als stalhouder kun je niks behalve eten erin stoppen en duimen dat zo'n dier geen dierenarts nodig heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 12:56

Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:29

Ik zou zo'n dier ook niet laten stikken maar de grens is wel beduidend korter.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 13:40

anjali schreef:
miereneter schreef:

Maar als jij gewoon netjes elke maand je stalgeld betaalt dan kun je toch moeilijk in de hier geschilderde problemen terechtkomen.

Absoluut, daarom schreef ik ook dat ik offtopic ging :Y) . Deed me gewoon even nadenken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:05

anjali schreef:
Ik heb wel eens zo'n "koekoeksjong"in mijn stal gehad.Het probleem is,stel dat hij acute koliek krijgt.Ik laat een dier dat op een of andere manier bij mij staat niet stikken. Dus dan zou ik de DA moeten bestellen en betalen.Al zeiden anderen dat ik dat dan niet zou hoeven. Maar als paardenliefhebster vind ik wel die morele plicht te hebben.Met heel veel moeite heb ik de eigenaren ertoe kunnen brengen het paardje op te halen voordat een dergelijk scenario plaatsvond!

Dat moet je wel, want je hebt een wettelijke zorgplicht als stalhouder.
Dus als het even tegenzit kom je voor hoge kosten te staan. Achterstallige stalhuur, dierenartskosten etc en moet je naar de rechter om nog iets van je geld terug te krijgen. Om er vervolgens achter te komen dat je van een kale kip niet kunt plukken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:34

Babootje schreef:
anjali schreef:

Dat moet je wel, want je hebt een wettelijke zorgplicht als stalhouder.
Dus als het even tegenzit kom je voor hoge kosten te staan. Achterstallige stalhuur, dierenartskosten etc en moet je naar de rechter om nog iets van je geld terug te krijgen. Om er vervolgens achter te komen dat je van een kale kip niet kunt plukken.

En dan blijkt het paard ook maar 2000 waard te zijn als je pech hebt, terwijl de da kosten alleen al zoveel zijn. Om maar een pechscenario te geven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:38

In het dierenpension waar ik vroeger werkte lieten wij eigenaren altijd voorwaarden tekenen. Onder andere als het dier 14 dagen de ophaal datum nog in de opvang zat en er geen contact geweest was of betaling in die 14 dagen dat betreffende dier dan naar het asiel mocht en daar 14 dagen later herplaatst mocht worden. Maar 1x gebeurd in die 10 jaar maar die ene keer waren wij erg blij met die optie! Ik zou als pension stal ook zeker zoiets op papier zetten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:53

dierenfan schreef:
In het dierenpension waar ik vroeger werkte lieten wij eigenaren altijd voorwaarden tekenen. Onder andere als het dier 14 dagen de ophaal datum nog in de opvang zat en er geen contact geweest was of betaling in die 14 dagen dat betreffende dier dan naar het asiel mocht en daar 14 dagen later herplaatst mocht worden. Maar 1x gebeurd in die 10 jaar maar die ene keer waren wij erg blij met die optie! Ik zou als pension stal ook zeker zoiets op papier zetten

14 dagen vind ik wat kort.Stel dat de eigenaar ziek is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:57

Kom je zoals ik het begrijp op 28 dagen uit?
Meestal kan iemand in die tijd wel contact opnemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 15:01

anjali schreef:
dierenfan schreef:

14 dagen vind ik wat kort.Stel dat de eigenaar ziek is.

Dan is er toch wel een zaakwaarnemer en/of familie of vrienden die daar wat in kunnen betekenen.