Coachingspaard moet 'nee' leren zeggen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Coachingspaard moet 'nee' leren zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 10:44

* Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap

Er komt een onderzoek naar het welzijn van paarden die worden ingezet voor coaching en therapie. Doel is om te komen tot een gids voor goede praktijken om het welzijn van de paarden te borgen. Zo moet het paard zelf met symbolen kunnen aangeven of het toe is aan een nieuwe sessie.

Een aantal bedrijven en brancheorganisaties dat paardencoaching of therapeutisch paardrijden aanbiedt, wil weten wat de impact hiervan op hun paarden is. Dat wordt de komende twee jaar samen met Aeres Hogeschool Dronten en HAS Hogeschool uitgezocht met onderzoek 'Welzijn van coach- en therapiepaarden'. Dat gebeurt onder leiding van lector Kathalijne Visser van Aeres Hogeschool Dronten.

Het onderzoek moet inzicht geven in hoe intensief de paarden kunnen worden ingezet. Naast die praktijkkennis wordt dan een Gids voor goede Praktijken samengesteld die door iedereen is te raadplegen om zo het welzijn van de paarden te waarborgen.

Nieuwe sessie
Heel vernieuwend in het project is dat ook wordt onderzocht of het mogelijk is om paarden te trainen om met symbolen te communiceren en daarmee zelf aan te laten geven of ze toe zijn aan een nieuwe les of sessie. Het welzijnsonderzoek betreft een RAAK-mkb, waarbij een vraag uit het midden- en kleinbedrijf centraal staat. Hogescholen en andere kennisinstellingen en minimaal zes mkb'ers doen dan in een consortium onderzoek naar praktisch toepasbare oplossingen voor een vraag.

anjali

Re: Coachingspaard moet 'nee' leren zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:04

Je moet hiervoor paarden met een speciaal karakter hebben. Die empathisch en sociaal naar mensen toe zijn.Bij verkoopadvertenties staat wel eens aangevinkt dat het betreffende paard geschikt zou zijn als therapiepaard.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:06

anjali schreef:
Je moet hiervoor paarden met een speciaal karakter hebben. Die empathisch en sociaal naar mensen toe zijn.Bij verkoopadvertenties staat wel eens aangevinkt dat het betreffende paard geschikt zou zijn als therapiepaard.

Ik zie dat toch vooral staan bij paarden waar ik tussen de zinnen door lees dat ze lichamelijk zo slecht zijn dat ze afgekeurd zijn voor elk ander doel :+

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:07

Bowo schreef:
anjali schreef:

Ik zie dat toch vooral staan bij paarden waar ik tussen de zinnen door lees dat ze lichamelijk zo slecht zijn dat ze afgekeurd zijn voor elk ander doel :+

Vooral dat ja. _O-

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:09

Ik vind het een goede ontwikkeling. Heb zelf weleens gedacht om een opleiding tot paardencoach te volgen. Maar na een introductie dag vond ik het eigenlijk niet echt eerlijk dat de paarden zomaar werden ingezet om mensen te coachen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:09

Ik heb er wel 1 die regelmatig Nee zegt :')

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:16

Precies de reden dat ik vooral coach met een simulator. Vaak staan de paarden dan aan de draad dat ze nog wat willen toevoegen, maar eigen keuze. Andersom kan ik moeilijk tegen een klant zeggen dat de paardencoaching vandaag zonder paard is want hij heeft nee gezegd.

Maar zoals ze het in dit artikel proberen te kaderen vind ik ook de plank volledig misslaan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:16

Als dit zou gaan lukken gaat het wel beter inzicht geven in wat de paarden zelf zouden willen. De een is misschien steeds klaar voor wat nieuws terwijl de ander na een keer denkt mwa laat maar.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:17

Prima idee. Gebeurde ook al met dekens op en af doen/houden.
In dat dekenartikel staat wel een aparte manier hoe paarden zijn getraind om dat van die dekens te leren. De wetenschappers gebruikten "positive-reinforcement technique" door het gebruik van te warme dekens bij warm weer, of geen dekens bij koud weer toe te passen. Dat duurde 14 dagen om te leren.
Het lijkt bij "nee" zeggen tegen coaching dat de koppeling maken tussen "nee" en een sessie met een persoon moeilijk te leggen is voor een paardm door de tijd die er tussen zit en het "ja" zeggen zo variabel is.
Ik denk dat zoiets op te lossen is door een bepaald pad te lopen, zodat een paard weet wat er gaat komen. Net zoals dat dekhengsten ook weten dat rechtsaf of linksaf slaan, andere dingen betekenen.
Ik denk dat mijn paard tegen alles nee zou zeggen, dus dat is sowieso geen goed coachingpaard :P .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:20

Best interessant. Ik vraag me trouwens af hoe je kunt coachen met een simulator? Rijtechnisch snap ik dat nog wel (en bv emdr op een mechanisch paard.) Maar rechtstreekse coaching zie ik niet zomaar voor me.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:25

Moeten ze shetlanders gaan gebruiken. Die zeggen heel vaak nee. :')

Maar ik ben benieuwd, er zijn denk ik veel paarden die dit werk top zouden vinden maar sommigen niet denk ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:27

Shadow0 schreef:
Best interessant. Ik vraag me trouwens af hoe je kunt coachen met een simulator? Rijtechnisch snap ik dat nog wel (en bv emdr op een mechanisch paard.) Maar rechtstreekse coaching zie ik niet zomaar voor me.

Nee ik ook niet. Het gaat toch om de interactie met een levend wezen.Niet met een robot.Maar het kan toch ook alleen werken als het paard er vrijwillig aan meewerkt. Dus paarden die dat soort aandacht leuk vinden.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:31

MarlindeRooz schreef:
Moeten ze shetlanders gaan gebruiken. Die zeggen heel vaak nee. :')

Maar ik ben benieuwd, er zijn denk ik veel paarden die dit werk top zouden vinden maar sommigen niet denk ik.

Ik dacht hetzelfde, coaching met shetlanders; probleem opgelost :')

Voor mijn beeldvorming; worden die paarden dan zo vaak en langdurig achter elkaar ingezet voor coaching?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:34

Heel interessant dit. :j Ik heb echt geen flauw benul van wat een invloed zo'n sessie op een paard kan hebben. Zou dat mentaal zo zwaar kunnen zijn?

Ik vraag me wel altijd af wat voor paarden hier beter voor zouden zijn. Een relaxt paard die z'n eigen ding wel doet of juist een die heel erg spiegelt? Misschien dat iemand hier antwoord op heeft? Er lijken hier mensen te zitten die deze therapie-sessies aanbieden?

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:40

Zo ver ik weet kunnen paarden de spanning overnemen maar ook heel makkelijk loslaten.
Zo heb ik op de opleiding gezien dat een paard bij een zwaar onderwerp ook echt ging liggen omdat het gewoon een heel zwaar onderwerp was.
Zodra de spanning uit de lucht was (dmv het gesprek), klaarde het paard op en zocht hij contact op met de client.
Nu was dit volgens onze begeleider heel zeldzaam dat een paard zo heftig reageert op een situatie, het was een oefensessie (zodat wij het konden leren) maar de begeleider pakte het zelf gelijk over.
Ik zelf ben daar toen wel heel erg van geschrokken (durfde daarna 5 jaar geen coaching aan te bieden). Maar ik zie wel dat de paarden het als leuk ervaren. Ook het paard met de zware lading, werd opgelucht en energiek en duidelijk een blijer paard als voor de sessie. Was een hele bijzondere ervaring.

edit;
Ik denk ook wel dat paarden het vanuit de natuur doen. Als een paard in de kudde niet lekker is, zie je ook vaak dat er een paar paarden omheen gaan staan. Als een paard koliekerig is, gaan de andere paarden vaak met het hoofd naar de buik van dat paard. Dat is toch ook een soort van spanning overnemen.
Laatst bijgewerkt door guppekop op 15-12-21 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:42

Bowo schreef:
anjali schreef:

_/-\o_ :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 12:11

Ik denk dat elk paard een bepaalde vorm van coaching doet bij zijn/haar eigenaar. Ik kom ook bij mijn paarden met verschillende emoties, de ene keer uitgerust en energiek maar de andere keer moe en sacherijnig. Mijn paarden moeten daar ook maar mee dealen. Voor de gevoeligere typen is dat best pittig. Ik merk tussen mijn paarden onderling ook verschil. De ene plakt op een slecht dag aan me vast terwijl de andere al wegloopt als ik uit de auto stap.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:38

anjali schreef:
Shadow0 schreef:

Nee ik ook niet. Het gaat toch om de interactie met een levend wezen.Niet met een robot.Maar het kan toch ook alleen werken als het paard er vrijwillig aan meewerkt. Dus paarden die dat soort aandacht leuk vinden.

Ik werk inderdaad meer vanuit een lichamelijke benadering, met houding en beweging. Dus met rechtstreekse input van degene die er op zit zonder de mogelijke ruis/compensatie van een extra persoonlijkheid (in dit geval het paard) er tussen. Het is trouwens geen robot waar ik mee werk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:48

guppekop schreef:
Zo ver ik weet kunnen paarden de spanning overnemen maar ook heel makkelijk loslaten.
Zo heb ik op de opleiding gezien dat een paard bij een zwaar onderwerp ook echt ging liggen omdat het gewoon een heel zwaar onderwerp was.
Zodra de spanning uit de lucht was (dmv het gesprek), klaarde het paard op en zocht hij contact op met de client.
Nu was dit volgens onze begeleider heel zeldzaam dat een paard zo heftig reageert op een situatie, het was een oefensessie (zodat wij het konden leren) maar de begeleider pakte het zelf gelijk over.
Ik zelf ben daar toen wel heel erg van geschrokken (durfde daarna 5 jaar geen coaching aan te bieden). Maar ik zie wel dat de paarden het als leuk ervaren. Ook het paard met de zware lading, werd opgelucht en energiek en duidelijk een blijer paard als voor de sessie. Was een hele bijzondere ervaring.

edit;
Ik denk ook wel dat paarden het vanuit de natuur doen. Als een paard in de kudde niet lekker is, zie je ook vaak dat er een paar paarden omheen gaan staan. Als een paard koliekerig is, gaan de andere paarden vaak met het hoofd naar de buik van dat paard. Dat is toch ook een soort van spanning overnemen.

Mooi hoe dat werkt he, ik heb ook weleens bij paarden coach sessies gekeken en denk juist dat deze dieren heel goed in staat zijn om te communiceren op hun manier mits men de taal herkent. Paarden leven in het hier en nu dus laten ook gelijk weer los.

Ik heb een paard gehad die ook in gezet werd voor coaching (niet door mij), was niks stuks aan. Dier was gewoon bijzonder gevoelig en mensgericht en kon enorm goed spiegelen en duiden. Wat voor mij vroeger als ruiter weleens lastig was, was voor de coaching echt top.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 13:48

LinSa schreef:
Ik denk dat elk paard een bepaalde vorm van coaching doet bij zijn/haar eigenaar. Ik kom ook bij mijn paarden met verschillende emoties, de ene keer uitgerust en energiek maar de andere keer moe en sacherijnig. Mijn paarden moeten daar ook maar mee dealen. Voor de gevoeligere typen is dat best pittig. Ik merk tussen mijn paarden onderling ook verschil. De ene plakt op een slecht dag aan me vast terwijl de andere al wegloopt als ik uit de auto stap.

Mee eens.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:05

bromfiets schreef:
Andersom kan ik moeilijk tegen een klant zeggen dat de paardencoaching vandaag zonder paard is want hij heeft nee gezegd.

De cursus "omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag niet door, computer horse says NO :+

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:13

Ik vind dit een hele goede ontwikkeling. Paarden zijn zulke gevoelige dieren en soms vraag ik me af of paarden inderdaad aan kunnen geven dat ze er nu niet klaar voor zijn. Ik heb veel paardencoaching gezien en me vaak afgevraagd hoe het zit met het welzijn zowel lichamelijk (veel 'kapotte' paarden) als mentaal.

Er is mij gevraagd of ik mijn paard hiervoor wilde uitlenen en uit bescherming nee gezegd, zeker omdat het een paard was dat ontzettend gevoelig was en de stress snel op het lichaam sloeg (ook als ik stress had. :P )

Mooie ontwikkeling, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:15

Isabel_k schreef:
Ik vind dit een hele goede ontwikkeling. Paarden zijn zulke gevoelige dieren en soms vraag ik me af of paarden inderdaad aan kunnen geven dat ze er nu niet klaar voor zijn. Ik heb veel paardencoaching gezien en me vaak afgevraagd hoe het zit met het welzijn zowel lichamelijk (veel 'kapotte' paarden) als mentaal.

Er is mij gevraagd of ik mijn paard hiervoor wilde uitlenen en uit bescherming nee gezegd, zeker omdat het een paard was dat ontzettend gevoelig was en de stress snel op het lichaam sloeg (ook als ik stress had. :P )

Ieder paard kan dat. Of er ook naar geluisterd wordt, is een tweede.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:18

Mkango schreef:
Isabel_k schreef:

Ieder paard kan dat. Of er ook naar geluisterd wordt, is een tweede.

Ja dat snap ik. Ik doelde ook meer op de mens in dit geval. :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 14:23

Mel heeft wel eens een sessie gedaan, ze liep daarbij los in een bak dus kon weg van de cliënt en therapeut. Wat wel grappig was is dat ze afentoe tijdens het gesprek tussen de cliënt en de therapeut in ging staan, cliënt afschermen. Een keer zelfs de afstand groter ging maken door de therapeut weg te duwen.
Toen lieten ze dat onderwerp maar even rusten, en na een tijdje ging mel toen dr eigen ding doen.

Ik vond het wel leuk te zien, mel vond het leuk om te doen maar ik durfde het toch niet aan om dat te laten doen zonder er zelf bij te zijn