KNHS beëindigt samenwerking met bondscoach Rob Ehrens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KNHS beëindigt samenwerking met bondscoach Rob Ehrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 20:48

KNHS
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Rob Ehrens. Foto: Marjo.

De KNHS beëindigt aan het einde van dit jaar de samenwerking met Rob Ehrens als senioren bondscoach van de springruiters. 16 jaar lang vervulde Ehrens deze positie met passie, kennis en ervaring. Hij is één van de meest succesvolle en langstzittende bondscoaches uit de geschiedenis van de KNHS, met als absoluut hoogtepunt het Team en Individueel Goud op het WK in Caen in 2014. Na zo veel jaar dezelfde persoon in deze sleutelrol, vindt de KNHS het tijd voor een frisse wind.

Onder leiding van Rob Ehrens wonnen de Nederlandse springruiters vele mooie medailles. In 2006 werd het team in Aken onder zijn leiding wereldkampioen, tijdens de Olympische Spelen in Londen 2012 werd teamzilver in de wacht gesleept en dan natuurlijk het genoemde WK succes in 2014 in Caen.

Dit jaar sloot Ehrens af met het individueel brons van Maikel van der Vleuten op de Olympische Spelen in Tokio en de overwinning in de finale van de FEI Longines Nations Cup finale in Barcelona. Rob Ehrens begon in 2005 als bondscoach van de Nederlandse senioren nadat hij eerst enkele jaren succesvol was geweest als bondscoach van de Nederlandse jeugdteams.

Rob Ehrens is teleurgesteld over hoe de beslissing van de KNHS tot de stand is gekomen. “Ik had het liever eerder geweten en ik was graag nog doorgegaan. Ik heb deze functie altijd met heel veel passie en plezier uitgevoerd, maar als de KNHS het tijd vindt voor een frisse wind, dan leg ik me daarbij neer.”

Technisch directeur Iris Boelhouwer: “De successen van Rob Ehrens als bondscoach zijn ongeëvenaard. De KNHS en de Nederlandse springsport zijn Rob veel dank verschuldigd. Ik begrijp de teleurstelling van Rob. Het besluit om het contract met Rob niet te verlengen was uiteraard geen makkelijke beslissing om te nemen. Na 16 jaar dezelfde persoon in deze sleutelrol vinden wij het tijd voor vernieuwing. In afstemming met de ruiters wordt de rol en positie van bondscoach opnieuw ingevuld. Een nieuwe coach heeft tijd nodig om samen met de springruiters te bouwen aan een stevig fundament voor verder succes. De voorbereidingen die moeten leiden naar een teammedaille in Parijs, zijn inmiddels al begonnen.”

In de mediaguide vind je een overzicht van de fantastische successen die Ehrens samen met diverse ruiters door de jaren heen behaald heeft. Onderstaand, in beeld, een greep uit deze mooie successen:

• Winnaars FEI Nations Cup Rome 2011
  • Olympisch zilver in Londen 2012
  • WK teamgoud, Caen 2014
  • WK Goud voor Jeroen Dubbeldam in Caen 2014
  • Team goud EK 2015
  • Winnaars FEI Nations Cup 2017
  • Winnaars FEI Nations Cup Finale Barcelona 2017
  • Winnaars FEI Nations Cup finale Barcelona 2021
  • Winnaars FEI Nations Cup CHIO Rotterdam 2021
  • Brons voor Maikel van der Vleuten OS Tokio 2020
  • Winnaars FEI Nations Cup La Baule
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 15-11-21 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Re: KNHS beëindigt samenwerking met bondscoach Rob Ehrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:26

Wat een bijzonder besluit....
Benieuwd wat de ruiters er van vinden.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:28

De KNHS heeft vele bijzondere beslissingen gemaakt, maar deze steekt er toch wel echt met kop en schouders bovenuit. Bravo KNHS...

Echt heel jammer, hij was voor mij wel een boegbeeld en een rots in de branding in de Nederlandse paardensport, en ook buitengewoon succesvol. Dit is een leegte die ik niet zo gauw zo opgevuld zie worden...
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 15-11-21 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:30

Kendra schreef:

Ik denk dat juist de ruiters ten grondslag liggen aan deze keuze.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:42

Wat een dom besluit. Wederom laat de KNHS zien totaal geen verbinding te hebben met de paardensport.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:16

Wildgirl schreef:
Kendra schreef:

Hoe kom je daarbij? Want daar is echt geen sprake van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:18

Onbegrijpelijk. Denk dat ze zichzelf flink in de voeten schieten met deze beslissing.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:37

Is de KNHS grote schoonmaak aan het houden of zo :x Eerst Luc Steeghs, nu Rob Ehrens, wie is de volgende?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:20

Wat een... uhm... bijzonder besluit :?.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:22

Zo jammer... Als er iemand een goede bondscoach was...
Niet te volgen dit besluit! Never change a winning team.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:32

Wildgirl schreef:

Dat zou een ander licht op de situatie geven. Want de bondscoach = er om de ruiters optimaal te laten presteren. Dus als de sporters iets anders nodig hebben en dit ook aangeven, kan het nodig zijn dat je naar een nieuwe bondscoach moet. Al kan het proces dan zeker anders, en met meer eer voor de vertrekkende coach.

Jammer dat de beweegredenen niet echt helder zijn....hopelijk intern wel. Al lijkt het niet, gezien de reactie van Rob Ehrens zelf: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... ien-aankom

Nu is het ten overstaan van alle andere mensen een bijzonder onhandige en pijnlijke zet. Zeker gezien de geschiedenis van 'onhandige' beslissingen van de bond.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:27

Ach verandering schrikt vaak af want ja iets nieuws is eng.
Maar een nieuwe wind hoeft niet bij voorbaat slecht te zijn. Ik wens de opvolger veel succes, is die trouwens al bekend?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:31

Bijzondere beslissing..ik weet niet wat ik er van moet denken maar uit zijn bericht blijkt wel dat de communicatie er over beter had gekund.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:33

Cherdenise schreef:
Maar een nieuwe wind hoeft niet bij voorbaat slecht te zijn. Ik wens de opvolger veel succes, is die trouwens al bekend?

Dat kan zo zijn, maar om dat zo vlak van te voren bekend te maken vind ik persoonlijk niet netjes

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:34

Kidde schreef:
Cherdenise schreef:

Dat kan zo zijn, maar om dat zo vlak van te voren bekend te maken vind ik persoonlijk niet netjes

Dat vind ik ook maar ging meer over de verandering dan het persoonlijke aspect ;)

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:54

Ik vind dit echt te gek voor woorden. De jeugd waar de successen elkaar opvolgen met Luc en de senioren. Proeft een beetje als bij de eventing jaren geleden. Daar zijn aardig wat jaren nodig geweest voor het weer stabiel de goede kant uitging.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:38

De manier waarop ook, dat kán toch niet?! Heeft er dan nou niemand daar gedacht om eerst eens in gesprek te gaan? Ik vind het echt te bizar voor woorden :n

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:44

Afgezien van de poppetjes en de prestaties, hoogste tijd voor verandering. 16 Jaar een en dezelfde persoon op zo'n post vind ik niet goed. Veel te lang. Dat moeten beide partijen niet willen.

Stilstand is achteruitgang, je moet willen blijven ontwikkelen als sport/sector. Daar zijn om de zoveel tijd nieuwe mensen met nieuwe ideeën, andere kennis en vaardigheden en een andere persoonlijkheid voor nodig.

Als je een dergelijke functie bekleedt, dan moet je er niet vanuit gaan dat die je bij wijze van tot aan de pensioen kunt blijven zitten als je dat zou willen. Kijk naar andere sportbonden. 16 jaar is volgens mij heel uitzonderlijk en niet zonder reden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:49

De andere kijk erop is never change a winning team..
Oor beide is wat te zeggen. De manier waarop lijkt typisch KNHS, daar lusten de honden geen brood van.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:53

Boras schreef:
Afgezien van de poppetjes en de prestaties, hoogste tijd voor verandering. 16 Jaar een en dezelfde persoon op zo'n post vind ik niet goed. Veel te lang. Dat moeten beide partijen niet willen.

Stilstand is achteruitgang, je moet willen blijven ontwikkelen als sport/sector. Daar zijn om de zoveel tijd nieuwe mensen met nieuwe ideeën, andere kennis en vaardigheden en een andere persoonlijkheid voor nodig.

Als je een dergelijke functie bekleedt, dan moet je er niet vanuit gaan dat die je bij wijze van tot aan de pensioen kunt blijven zitten als je dat zou willen. Kijk naar andere sportbonden. 16 jaar is volgens mij heel uitzonderlijk en niet zonder reden.

Daar heb je best een punt, maar alles draait ook om communicatie, dat je een frisse wind wil kan je ook in een eerder stadium kunnen laten weten en niet tijdens contractverlengingsgesprek en dus op het allerlaatste document.

Het lijkt mij sterk dat ze dit pas 3 dagen geleden besloten hebben, ze hadden hem mee moeten nemen in de dilemma's die er speelden en wat dit in gaat houden voor hem.
Dan kom je beter voorbereid het gesprek in, in plaats van dat ze nu een bommetje laten vallen. Dat is niet eerlijk voor iemand met zo'n lange en goede staat van dienst.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:00

ingvdh, ik ben daar niet bij geweest. Wat je leest is een eenzijdig verhaal en de KNHS zal zich niet uitlaten over het dossier van een individuele medewerker.

Als dat zo is, dan had dat zeker anders en beter gemoeten. Maar het verhaal kan ook anders gegaan zijn.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:16

Hoe dan ook, hoe het nu naar buiten komt is niet slim... En dat terwijl het imago van de bond al zo twijfelachtig is.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:39

Boras schreef:
ingvdh, ik ben daar niet bij geweest. Wat je leest is een eenzijdig verhaal en de KNHS zal zich niet uitlaten over het dossier van een individuele medewerker.

Als dat zo is, dan had dat zeker anders en beter gemoeten. Maar het verhaal kan ook anders gegaan zijn.

Ik kan je toch wel verzekeren dat sommige zaken heel apart zijn bij de KNHS.. een leugentje links of rechts kan volgens hun geen kwaad, als het hun maar wat oplevert.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:20

Kelly_ann schreef:

Inderdaad…. Het is blijkbaar iets waar men het over eens is, maar vervolgens hebben ze er een potje van gemaakt. Springruiters staan ook niet echt bekend om hun communicatieve vaardigheden. Jammer zo. Iemand beschadigd die eigenlijk een minuten lang applaus op de HK in Den Bosch of een ander evenement had verdiend.