PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 17:15

*Bokt.nl
Sport

Afbeelding
De PETA wil dat paardensport word verbannen van de Olympische Spelen.
Foto: © FEI/Christophe Taniére.

Het onderdeel paardrijden wordt geschrapt uit de moderne vijfkamp. Dit is naar aanleiding van het voorval in Tokio, waarbij Annika Schleu en haar trainster het paard Saint Boy mishandelden. Dit is echter niet genoeg, volgens de dierenrechtenorganisatie PETA. Zij roepen het IOC op om alle vormen van paardensport uit het olympisch programma te halen.

De FEI heeft gereageerd op de oproep van de PETA. Ze geven zich volledig te richten op het verantwoord gebruik van paarden in de sport. De woordvoerder geeft aan: "Het voorval in Tokio, met coach Kim Raisner, heeft helaas een grote impact gekend op de aanvaarding van de paardensport. Paardensport heeft altijd gedraaid om die unieke band tussen ruiter en paard. Die band is er in de vijfkamp niet."

De PETA vindt dat het IOC met de tijd mee moet gaan en moet moderniseren. "We vinden dat het tijd is voor verandering", vertelt Kathy Guillermo via de mail aan persbureau Reuters. "De Olympische Spelen hebben zich verder ontwikkeld de laatste jaren. Croquet was bijvoorbeeld ooit ook onderdeel. De normen en waarden veranderen en het is nu tijd dat het IOC dat erkent."

Guillermo gaat verder: "In de cross country raakte Jet Set, van Robin Godel zo ernstig gewond, dat hij moest worden ingeslapen. Een ander voorbeeld is Kilkenny, van Cian O'Connor, die met een bloedneus over de finish van het springparcours kwam. Geen enkel paard moet lijden, of sterven, voor een gouden medaille."

mika11

Re: PETA wil paardensport bannen van de Olympische Spelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:39

Dat was te verwachten natuurlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:41

Barbet schreef:

Na het zien van de OS dressuur heb ik er zelfs begrip voor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:46

Ik begrijp het ook wel. Het zet de lijn door van: geen circus acts meer met dieren, geen kunstjes van dolfijnen meer etc. Sporten met dieren zou de volgende stap kunnen zijn. Zou zo maar kunnen dat paardrijden over een aantal jaren geen Olympische sport meer is.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 17:52

Suzanne F. schreef:
Ik begrijp het ook wel. Het zet de lijn door van: geen circus acts meer met dieren, geen kunstjes van dolfijnen meer etc. Sporten met dieren zou de volgende stap kunnen zijn. Zou zo maar kunnen dat paardrijden over een aantal jaren geen Olympische sport meer is.

Ik begrijp en verwacht het ook. Inderdaad, tegenwoordig vinden we het ook niet meer normaal om dolfijnen en orka's in te zetten voor trucjes. Ik denk dat de lijn doorgezet gaat worden en dat een relatief 'vroege' stap wordt dat paardensport niet meer op de OS zal verschijnen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:08

In een ander artikel op bokt staat volgens mij al dat de beslissing definitief is genomen, na Parijs stopt dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:21

Ayasha schreef:
Barbet schreef:

Niet alleen de dressuur, ook het springen.

Maar het is al vaker een discussiepunt geweest de paardensport te blijven organiseren, maar dan uit financieel oogpunt, dacht ik.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 06-11-21 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:22

Peta kan wel zoveel willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:29

Suzanne F. schreef:
Ik vind dat het niet de lijn doorzet van geen wilde dieren meer gebruiken voor entertainment, maar wel de tendens dat dierenwelzijn steeds belangrijker wordt. Imo is de FEI is daarin érg laks, of eigenlijk: de FEI is conservatief en wijzigingen met het oog op verbeterd dierenwelzijn hebben geen prioriteit (overigens niet de FEI, ook zat andere bonden). Peta zijn extremisten, voor hen is het nooit goed genoeg tot ieder dier in gevangenschap hemelen is en er geen nieuwe meer bijkomen, maar de paardensport verliest nu zelfs onder ruiters rap aan populariteit en dat zou de bonden toch wel wakker moeten schudden, maar dat doet het ook niet.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:55

Suzanne F. schreef:

Er zijn inderdaad maar weinig argumenten die stand houden in het gebruik van dieren voor amusement of gewin.
Plus (Olympische) paardensport is ook niet enorm aantrekkelijk voor publiek en tv.
En het kost een godsvermogen om de dieren steeds de wereld over te vliegen. En hoe leuk is dat eigenlijk voor het beestje?

De tegenhanger is wel dat de industrie rond paarden momenteel toch wel groot is en er zijn wel wat landen in opkomst die nog vollop mee willen gaan doen... Dus zomaar krijg je de boel nog niet gestopt.

En toch stemt het me verdrietig, de band met paarden is zo uniek. En de sport vaak zo mooi.
Bovendien wil ik ook liever voor eerlijke en paard respecterende sport pleiten. Niet voor de afschaffing daarvan :o

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 18:56

Lijkt me een goed plan! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 19:00

Monique1963 schreef:
In een ander artikel op bokt staat volgens mij al dat de beslissing definitief is genomen, na Parijs stopt dit.

Niet alle paardensport. Alleen in de moderne vijfkamp.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:15

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Niet alleen de dressuur, ook het springen.

Maar het is al vaker een discussiepunt geweest de paardensport te blijven organiseren, maar dan uit financieel oogpunt, dacht ik.

Het springen heb ik niet gekeken dus daar kan ik zelf geen mening over vormen maar las in het OS topic idd wat dingen die echt niet kunnen. Maar de dressuur heb ik alle combinaties gezien en op een tiental na was het om van te huilen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:00

Als je nu nog niet ziet waar Peta naar toe wil

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:06

Uiteindelijk mag er helemaal niets meer.

Het is al jaren een glijdende schaal en ik roep dat al jaren. Ik vind het jammer om gelijk te krijgen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:10

Loretta schreef:

Het is al jaren een glijdende schaal en ik roep dat al jaren. Ik vind het jammer om gelijk te krijgen.

Eens, dan rijdt ook niemand van Bokt meer :(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:15

corine1981 schreef:
Loretta schreef:

Eens, dan rijdt ook niemand van Bokt meer :(

En denk jij als ze het voor elkaar hebben om paardrijden te verbieden dat ze dan stoppen.
Dan zoeken ze wel weer iets nieuws.

Hun argument is dat het niet meer van deze tijd is. Nou dat werkt als volgt. Eerst voeren ze ergens een hetze tegen zeggen dat het slecht is en vervolgens is het niet meer van deze tijd. En mensen trappen er steeds weer met open ogen in.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:22

Loretta schreef:

En dan zijn het straks ineens veel te dure grasmaaiers waar men massaal vanaf wil. Top plan.

PETA :') Dezelfde organisatie die een hele guide maakt om een videospel “vegan” te spelen, want oh wee als je in een game een vis of een insect vangt. Niet serieus nemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:25

Peta is een aparte groep, maar in deze ben ik het dan toch wel met ze eens.
De "sport" op de OS is er niet voor de paarden en is er ook niet goed meer voor :n

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:29

Westhof schreef:
Loretta schreef:

En dan zijn het straks ineens veel te dure grasmaaiers waar men massaal vanaf wil. Top plan.

PETA :') Dezelfde organisatie die een hele guide maakt om een videospel “vegan” te spelen, want oh wee als je in een game een vis of een insect vangt. Niet serieus nemen.

Zo heb ik een keer een review op youtube gezien over een DLC voor het spel cities skylines. De reviewer had er heel veel moeite mee dat er dierentuinen in de DLC zaten.

Dan moet natuurlijk ook de game Planet Zoo verboden worden.

Waar eindigt dit?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:30

Topsport met dieren is een heel moeilijke combinatie.
Het gaat zo vaak mis als de belangen (te) groot zijn/worden.

Ik ben er om die reden al enige jaren voorstander van om de hippische sport niet langer Olympisch te laten zijn.
Ben geen Peta-fan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:32

Azmay schreef:
De "sport" op de OS is er niet voor de paarden en is er ook niet goed meer voor :n

Alleen het probleem is dat als het ze lukt om de paardensport met het grote geld te verbieden dat het daarna appel eitje is om de Parelli's en andere naturals ook de nek om te draaien.

Ik heb het al eerder gezegd. "Dierenrechtenactivisten, binnenkort ook bij U in het paddock paradise"

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:36

Loretta schreef:
Azmay schreef:

Alleen het probleem is dat als het ze lukt om de paardensport met het grote geld te verbieden dat het daarna appel eitje is om de Parelli's en andere naturals ook de nek om te draaien.

Ik heb het al eerder gezegd. "Dierenrechtenactivisten, binnenkort ook bij U in het paddock paradise"

Dus dan maar alles toestaan/promoten?
Nah, het is niet wit of zwart.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:37

Loretta schreef:
Azmay schreef:

Wat moet er dan gebeuren? Verder gaan zoals we nu bezig zijn?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:38

Azmay schreef:
Dus dan maar alles toestaan/promoten?
Nah, het is niet wit of zwart.

Of al je troeven maar uit handen geven en Peta alles maar kapot laten maken.
Het probleem is dat Peta alles behalve het redelijke midden is.