Marguerite Kavanagh: dyslexie en dressuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Marguerite Kavanagh: dyslexie en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 20:11

Eurodressage
Algemeen

Afbeelding
Bakletters kunnen moeilijk te lezen/onthouden zijn voor iemand met dyslexie.
Foto door _l_amanda_l_/Bokt Wiki.

De gastcolumniste van deze week is Marguerite Kavanagh, bestuurslid van Dressage Ireland. Ze heeft deze column geschreven vanuit haar ervaring met de moeilijkheden die dressuurruiters met dyslexie tegenkomen. Ze vindt dat de dressuurwereld een discussie hierover moet starten, en samenwerken om ruiters met dyslexie te ondersteunen, zodat ze hun sport kunnen blijven beoefenen en zichtbaar zijn voor degenen die overwegen de sport in te gaan.

Dyslexie en dressuur
Dyslexie kan worden omschreven als een neurobiologische aandoening, die invloed heeft op het vermogen om te lezen en schrijven. Het heeft effect op hun geheugen, structuur, concentratie, vermogen om te multitasken en communicatie. Dit is interessant als je de definitie van dressuur erbij pakt: de uitdagingen worden dan duidelijker.

Dressuur is manier om je paard te trainen, zodat hij souplesse en kracht kan trainen, terwijl hij rustig en met zijn aandacht bij jou blijft. Als het op een dressuurwedstrijd aankomt, wordt de uitdaging groter. Paard en ruiter moeten een aantal vooraf bepaalde bewegingen of figuren uitvoeren in een ring van 20x60 of 20x40 meter. De 20x60-ring heeft 12 letters die symmetrisch geplaatst zijn, om aan te geven waar de bewegingen starten en eindigen, en waar een overgang gereden moet worden, zowel in stap, draf of galop. Soepele overgangen binnen de gangen worden ook beoordeeld op een schaal van 0 tot 10. Een 10 is perfect. De letters staan niet in alfabetische volgorde. Dit is een extra moeilijkheid,

Vijftien tot twintig procent van de bevolking heeft dyslexie, maar er is nog steeds weinig begrip voor, vooral als het om dressuur gaat. Een dyslectisch persoon ziet er normaal uit, doet normale dingen en is een expert geworden in het verbergen van zijn moeilijkheden. Ze moeten vaak beter hun best doen en harder werken dan anderen om de uitdagingen van het dagelijks leven te overwinnen. Het verbergen van de moeilijkheden kost extra energie en kan uitputtend zijn.

Lezen en schrijven is de meest voorkomende moeilijkheid en sommige dyslectische mensen ervaren een visuele stress bij het lezen. Dit zorgt ervoor dat woorden onduidelijk of vervormd lijken, of zelfs lijken te bewegen.

Een ander probleem is teveel informatie, zoals bijvoorbeeld een lijst met instructies of aanwijzingen. Dit is voor het dyslectische brein moeilijker te verwerken. Als aanvulling op al het bovengenoemde, word het nog moeilijker als men het verschil tussen links en rechts niet weet. Dyslexie gaat vaak gepaard met dyscalculie (moeilijkheden met cijfers), spraak- en taalproblemen en dyspraxie, het effect op de fijne en grove motoriek.

De waarheid is dat dyslectische kinderen en volwassenen in de dressuur grote problemen ervaren als ze geen lezer mogen hebben op een nationaal of ander kampioenschap. De hindernissen die ze tegenkomen, maken het bijna onmogelijk om mee te doen. Omdat dyslectische ruiters hun aandoening als een leerstoornis zien, en niet als een fysieke uitdaging, willen ze niet geclassificeerd worden als een pararuiter. Pararuiters mogen meedoen met normale dressuurklasses met dispensatie voor hulpmiddelen, afhankelijk van hun beperking. Voorbeelden hiervan zijn rijden met een zweep, speciale teugels of een lezer bij kampioenschappen. De tijd is gekomen dat ruiters met de diagnose dyslexie ook vergelijkbare hulpmiddelen zouden moeten hebben.

Dyslexie is een complexe aandoening die alleen gediagnosticeerd kan worden door een opgeleide psycholoog. Een diagnose laten stellen kost meestal meer dan €500. De beoordeling onderscheidt duidelijk de leerproblemen van een persoon met gemiddelde en bovengemiddelde intelligentie. Natuurlijk leveren sommige personen met dyslexie ook hoge academische prestaties door hun eigen ingewikkelde mechanismes en door een systeem gebaseerd op educatie en school, dat nu erkent dat dyslectische personen ondersteuning nodig hebben, of redelijke aanpassingen nodig zijn in de vorm van bijvoorbeeld extra tijd voor examens, vrijstelling, een lezer of schrijver, om dezelfde resultaten als anderen te behalen.

Ik vind dat het nu tijd is, dat de dressuurorganisaties over de hele wereld dyslexie erkennen als leerprobleem en daarom ruiters daarom toestaan een lezer te hebben voor hun proeven. Ik geloof niet dat dit ze een oneerlijk voordeel geeft, omdat de complexiteit van dyslexie enorm van invloed is op het korte termijngeheugen. Het fonetisch begrijpen van de klank van letters (V en P klinken hetzelfde) hun mogelijkheid om instructies of een patroon te volgen, of multitasken behoren allemaal tot de enorme uitdagingen die ze tegenkomen. Met dit allemaal in gedachten, ze moeten zich ook concentreren op hun eigen positie en de manier van gaan van hun paard.

Ik heb heel sterk het gevoel dat de hippische wereld zich bewust moet worden van de moeilijkheden voor dressuurruiters met dyslexie, het begrijpen en aanpassingen voor ze doen,

Veel ruiters met dyslexie hebben moeten worstelen met de misvattingen van anderen, ze hebben allemaal het gevoel ervaren dat ze stom worden gevonden, of schaamte. Velen hebben daardoor een laag zelfbeeld. We willen als dressuurcommunity dat ons opleidingssysteem zeker de ruiters met diagnose dyslexie ondersteunt, en ze de kansen geven die ze verdienen. Voor sommige kinderen en volwassenen kan paardrijden dat ene ding zijn, waarin ze uitblinken. Het maakt ze blij en geeft ze het zelfvertrouwen dat ze in de klas niet krijgen. Ze hebben er talent voor en ze brengen het beste in zichzelf en in het paard naar boven. Ons huidige systeem ontmoedigt dyslectische ruiters om hun volledige talent te benutten bij kampioenschappen, omdat ze bang zijn om hun proef te vergeten. Hun energie en concentratie ligt dan vooral op het onthouden van de proef, in plaats van de manier van rijden.

Voor het goede imago van de sport, voor het goede gevoel van ruiters met dyslexie en hun eigenwaarde, moeten lezers op kampioenschappen worden toegestaan. Als we iemand met een zichtbare beperking aan het been toestaan een zweep te gebruiken, waarom zouden we een ruiter met dyslexie dan een lezer onthouden?

Geschreven door Marguerite Kavanagh.

Afbeelding

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 20:28

Ik heb de tekst meerdere keren moeten lezen om het een beetje te begrijpen :+ . Misschien had het wel fijn geweest dat de tekst ook een beetje te doen is voor de mensen waar het over gaat.

Ik ben vooral benieuwd hoe haalbaar deze plannen zijn. Is mijn verklaring van de middelbare school nog geldig en voldoende genoeg? Of wordt dit een melkkoe voor de KNHS waar je een verklaring moet gaan "kopen"?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:48

Ik heb dyslexie en ik kan me hier niet in vinden.
Ja het is lastig een proefje uit het hoofd te leren en daar moest ik ook echt even tijd in steken. Maar ik denk dat iemand met een lager IQ, adhd, add en enkele gemiddelde psychiatrische stoornis het ook lastig vind.
Om dit te vergelijken met een missend been, wat niet leerbaar is, vind ik niet oke.
Iedereen zal tegen iets aan lopen, daar hoeven we echt niet allemaal een uitzondering door te worden. Maar dat is mijn visie.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 11-10-21 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re: Marguerite Kavanagh: dyslexie en dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:05

Ik heb dan geen dyslexie, maar door ziekte wel diverse lichamelijke problemen en problemen met geheugen en concentratie. Ik kan dus geen proef uit het hoofd rijden, dat lukt echr niet. Alleen is het voor mijn lichamelijke problemen al heel moeilijk om dispensatie te krijgen en is geheugen gevolg van die ziekte maar hoe moet je dat bewijzen?

Aan de ene kant zou het enorm fijn zijn als bepaalde dingen niet uit hoofd hoeven, maar waar leg je de grens en hoe? Dyslexie wel, mensen met andere problemen waardoor het niet gaat niet?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:46

Ik ben echt zo dyslecties als een deur, kreeg op school verschillende dispensaties en uitzonderingen, maar kan me hier totaal niet in vinden.
Ik kan heel makkelijk proeven uit het hoofd leren, het gaat immers niet om de letters maar om de lijnen, je proef kan je zien als iets abstracts.

In mijn oren klinkt dit echt als complete onzin.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:54

Als je de dressuurproef op schrift zou moeten kunnen reproduceren, dan zou ik het begrijpen. Ik zie het zoals xx_Irisje beschrijft. Leer ik een proef uit mijn hoofd, dan weet ik niet eens naar welke letter ik rijd. Ik weet gewoon welke lijn ik moet pakken volgens het tekeningetje in mijn hoofd. Het wordt juist meer beelddenken. Dat zou voor een dyslect geen probleem moeten zijn. Bij een geheugen- of concentratiestoornis lijkt het me ingewikkelder.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:20

Ik vraag mij eigenlijk ook oprecht af hoeveel problemen met verplicht uit het hoofd moeten rijden er hier zijn. In Nederland mag er tot aardig niveau nog voorgelezen worden.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:25

Waarom niet voor alle ruiters een (mogelijkheid tot) lezer als het onthouden van de proef toch eigenlijk geen deel uit zou (moeten) maken bij het rijden? Lijkt mij de meest logische oplossing. Maar ik rijd zelf geen dressuur.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:06

Banjer schreef:
Als aanvulling op al het bovengenoemde, word het nog moeilijker als men het verschil tussen links en rechts niet weet.

Dit gaat hier zo goed op.
Mijn voorlezers weten het inmiddels, als ik voor een wending de verkeerde kant op kijk word er nog eens extra hard links of rechts geroepen. Als die roep hard is ga ik de andere kant op dan dat ik in m'n hoofd had. Soms gaat goed, soms dus niet :') . Mijn schuld, niet die van de lezer.

Ik heb recent beide ZZ proeven van het mennen uit m'n hoofd gereden en dat viel mij eigenlijk niet tegen, maar moet het vaker doen om te kijken of dat nu wel of niet fijner is dan voor gelezen te worden. Ik kan een vaardigheid ook na 2x lopen rijden, dus waarom zou ik een dressuur proef niet uit m'n hoofd kunnen was mijn idee doen ik zonder zat.
Lagere klasses heb ik wel in gebaren taal op mijn voorbord (pijltjes links en rechts, rondje voor grote volte, kleinere volte is rondje met een getal er in hoe groot hij moet worden enz), dat is helemaal ideaal.
In het 2span gaat het wel goed, daar zit de voorlezer vlak achter mij op de wagen dus ziet mij een wending voor bereiden en noemt die vaak bij links of rechts ook de naam van de pony, dan weet ik wel welke kant ik op moet O:) .

Ik heb ook geen idee welke letter precies waar zit, maar de lijnen zijn (meestal) logisch dus dan is het ook niet eens perce interessant om de letter te weten.

Maar ik zie dit meer als onhandigheidje van mij zelf. En niet als een handicap waar rekening mee gehouden moet worden. Ik red me tot nu toe helemaal prima en heb hier zelfs nog nooit bij stil gestaan.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:10

Ik heb ook dyslexie, maar ik ken een proef, van wat voor soort dan ook, uit m'n hoofd als ik 'm twee keer doorlees. Wat een onzin, er zijn ook mensen zonder dyslexie die gewoon heel slecht zijn in dingen uit hun hoofd leren of die hun proef halfweg de uitvoering vergeten door de stress, en niet iedereen met dyslexie is per definitie slecht in dingen vanbuiten leren. Dit is toch gewoon op te lossen door iedereen te laten kiezen of hij/zij wel/geen lezer wilt?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:10

Hier nog een Dyslect. ik kan me hier ook niet in vinden.

een paar reacties.

Citaat:
de letters staan niet in alfabetische volgorde. Dit is een extra moeilijkheid,

Waarom een extra moeilijkheid? Ik vond het de eerste keer opvallend maar niet moeilijk.

Citaat:
Een dyslectisch persoon... ...en is een expert geworden in het verbergen van zijn moeilijkheden

Of het overwinnen daarvan. Ik verberg het persoonlijk helemaal niet. Als ik het relevant vind zeg ik gewoon dat ik dyslexie heb. En verder doe ik mijn best zoals iedereen.

Citaat:
Lezen en schrijven is de meest voorkomende moeilijkheid en sommige dyslectische mensen ervaren een visuele stress bij het lezen. Dit zorgt ervoor dat woorden onduidelijk of vervormd lijken, of zelfs lijken te bewegen.

Losse letters daarentegen vormen meestal geen probleem. De bordjes langs de bak-rand zweven echt geen tien meter door de lucht om een figuur te verpesten.

Citaat:
zoals bijvoorbeeld een lijst met instructies of aanwijzingen. Dit is voor het dyslectische brein moeilijker te verwerken.

Is dat zo? Dit LEES ik voor het eerst. Een bronvermelding zou hier welkom zijn.

Citaat:
Ik geloof niet dat dit ze een oneerlijk voordeel geeft, omdat de complexiteit van dyslexie enorm van invloed is op het korte termijngeheugen.

Waar haal je dit vandaan? Ik krijg al sinds mijn kindertijd te horen dat ik een uitstekend geheugen voor details heb. En opnieuw is dit nieuwe informatie voor mij. Een bron zou ook hier zeer welkom zijn.

Citaat:
Het fonetisch begrijpen van de klank van letters (V en P klinken hetzelfde) hun mogelijkheid om instructies of een patroon te volgen, of multitasken behoren allemaal tot de enorme uitdagingen die ze tegenkomen.

Nee gewoon niet. V en P rijmen op elkaar maar zijn verre van hetzelfde. De overige zaken heb ik nog nooit gehoord of ervaren. En voor de derde keer, waar is de bron van deze informatie?

Citaat:
ze hebben allemaal het gevoel ervaren dat ze stom worden gevonden

Nee niet allemaal. Ze zijn er vast maar ik niet dus niet allemaal.

Citaat:
Voor sommige kinderen en volwassenen kan paardrijden dat ene ding zijn, waarin ze uitblinken. Het maakt ze blij en geeft ze het zelfvertrouwen dat ze in de klas niet krijgen.

Het enige? Echt waar? Meestal valt dat heel erg mee. Het gros van de mensen, ook die met dyslexie heeft veel talenten.

Ik voel me in dit rare artikel bijna als een idioot neergezet. -O-

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:15

Ik vind het ook nogal beledigend overkomen voor mensen met dyslexie, alsof het de een of andere enge rare ziekte is :+ . Ik kan me voorstellen dat sommige ruiters idd wel vastlopen met link/rechts, maar dat ga je met een lezer erbij niet oplossen. Dan kan je beter vanbuiten leren welke kant je op moet draaien geloof ik. Ik mis me in andere talen zeer consequent met de woorden voor links en rechts, maar dan mag je nog zo hard zeggen dat ik naar rechts moet, als ik op dat moment denk dat links, rechts is, draai ik alsnog verkeerd.
Dyspraxie of andere stoornissen die soms met dyslexie gepaard gaan kunnen het rijden misschien wel bemoeilijken, maar dat ligt dan niet meer aan de dyslexie maar aan de dyspraxie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:29

Ik heb geen verstand van dyslexie, maar degene die ik ken hebben geen problemen met het herkennen van letter op zich, maar het samenvoegen naar woorden is moeilijk.
Ze kunnen prima spellen, maar een woord er van maken is de moeilijkheid.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:30

Ik heb geen dyslexie, maar heb toch moeite te geloven dat het hebben van dyslexie zo problematisch is voor het van buiten leren van een dressuurproef.

Ik rij al 15j zonder letters in de piste en heb recent voor het eerst een proef voor een 20x60m piste van buiten geleerd tijdens het laatste half uur van mijn les. Een week later heb gewoon de proef doorgereden zonder parcoursfouten...
Ik weet nog steeds niet welke letters mijn diagonalen en overgangen definiëren. Voor mij mogen er even goed bordjes met stippen of cartoonfiguren hangen. De enige letters die ik met 100% zekerheid weet hangen is de A en de C, al de rest is onderling verwisselbaar voor mij.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:35

axel_1997 schreef:
....

Citaat:

....

Oh nu dus wel. Thanks >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:44

axel_1997 schreef:
....

Citaat:

....

Hier in Nederland is het onderwijs idd goed toegerust op het begeleiden van leerlingen met dyslexie, maar in de UK (en ik vermoed ook in Ierland) heerst nog steeds het beeld dat leerlingen met dyslexie inderdaad minder intelligent zijn, dingen minder kunnen onthouden etc. Dit artikel sluit echt naadloos aan bij dat ouderwetse beeld dat ze daar hebben van dyslexie.

Ik heb Geschiedenis gestudeerd hier in Nederland, waar bijna alles natuurlijk draait om tekst en schrijven en we hadden daar zat studenten met dyslexie en nooit heb ik ook maar een van hen, of hun docenten, zich af horen vragen of ze überhaupt wel thuishoorden op de uni. Mijn Britse vrienden/kennissen met dyslexie daarentegen (allemaal twintigers), hebben echt het zelfvertrouwen van een achteruitlopend lieveheersbeestje, zeker als het op studiegerelateerde dingen en lezen aankomt, want hen is op school altijd verteld dat ze simpelweg minder intelligent zijn doordat ze dyslexie hebben. Tijdens mijn MA in Londen was er dus ook (vrijwel) niemand met dyslexie, of ze moesten uit het buitenland komen waar er dus wél begeleiding is zodat mensen met dyslexie hun potentie volledig konden benutten. Echt heel sneu.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:09

xx_Irisje schreef:
Ik ben echt zo dyslecties als een deur, kreeg op school verschillende dispensaties en uitzonderingen, maar kan me hier totaal niet in vinden.
Ik kan heel makkelijk proeven uit het hoofd leren, het gaat immers niet om de letters maar om de lijnen, je proef kan je zien als iets abstracts.

Precies dit...
Ik lees het verhaal twee keer door en het enige wat ik kan denken is dat je op voorhand de proef toch al dusdanig vaak rijd, dat je hem uit je hoofd kan rijden. Dat je niet op letters hoeft te rijden. Dat je enkel het bordje waar je naartoe moet in de gaten houdt en niet de precieze letter.

En wat heeft het voor meerwaarde als iemand dan je proef voorleest en er wordt gezegd: 'Tussen H-E-K enkele passen travers'

Ga je dan de hele bak doorkijken om de letters te vinden? En wat als je de H dan als een B aanziet, dan doe je de oefening niet, omdat je dyslexie je dan een andere letter laat zien.

Maar eigenlijk weet je heel goed dat je op dat stuk travers moet rijden, want je hebt de proef immers thuis al keer op keer gereden.

Of denk ik nu helemaal fout?

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:17

EarthFocus schreef:
xx_Irisje schreef:

Precies dit...
Ik lees het verhaal twee keer door en het enige wat ik kan denken is dat je op voorhand de proef toch al dusdanig vaak rijd, dat je hem uit je hoofd kan rijden. Dat je niet op letters hoeft te rijden. Dat je enkel het bordje waar je naartoe moet in de gaten houdt en niet de precieze letter.

En wat heeft het voor meerwaarde als iemand dan je proef voorleest en er wordt gezegd: 'Tussen H-E-K enkele passen travers'

Ga je dan de hele bak doorkijken om de letters te vinden? En wat als je de H dan als een B aanziet, dan doe je de oefening niet, omdat je dyslexie je dan een andere letter laat zien.

Maar eigenlijk weet je heel goed dat je op dat stuk travers moet rijden, want je hebt de proef immers thuis al keer op keer gereden.

Nee je zit aardig in de richting al is een H voor een B aanzien heel onwaarschijnlijk. Het zijn echt woorden en zinnen die problemen geven. Losse letters vallen wel mee. Voor mij in elk geval.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:18

EarthFocus schreef:

Iemand met dyslexie kan prima vormen herkennen dus ook losse letters met daarbij de behorende klank.
Spellen gaat dan ook vaak best wel.. maar woorden vormen niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:25

axel_1997 schreef:
EarthFocus schreef:

Precies dit...

Nee je zit aardig in de richting al is een H voor een B aanzien heel onwaarschijnlijk. Het zijn echt woorden en zinnen die problemen geven. Losse letters vallen wel mee. Voor mij in elk geval.

Ik begrijp dat letters op zichzelf staand niet het probleem zijn, maar ik gaf even een voorbeeld van de H en de B.
Het kan ook een S zijn die als Z wordt gezien.

Maar ik ken geen enkele dyslect die moeite heeft met enkel letters.

Daarbij rij ik sowieso liever een proef zonder voorlezer dan met voorlezer, ik word er onzeker van. Hoe goed ik de proef ook uit mijn hoofd heb geleerd, als er voorgelezen word, is mijn concentratie daarop gefocust en niet op het rijden van de proef.
Daarbij heb ik geen dyslexie maar autisme.

Dus wat ik mij dan ook afvraag is of het dan ook zo mag zijn dat je met autisme dan iedere proef zonder voorlezer en publiek mag rijden, omdat dit meer prikkels geeft en je je daardoor minder goed kan concentreren.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 12:26

Brainless schreef:
EarthFocus schreef:

Iemand met dyslexie kan prima vormen herkennen dus ook losse letters met daarbij de behorende klank.
Spellen gaat dan ook vaak best wel.. maar woorden vormen niet.

Mee eens... Ik vind dit stuk dan ook niet echt veel meerwaarde hebben. Zeker niet als ik de reacties van bokkers lees met dyslexie, die zich hier totaal niet in kunnen vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 13:02

Dyslexie heeft veel vormen en uitingen en dit artikel slaat dus 100% op mij. Ik herken me er helemaal in. Ik kom dus uit een tijd waar dyslexie totaal onbekend was en ik begreep maar niet waarom ik zo'n dom meisje was terwijl mijn IQ testen (tot op de dag van vandaag) torenhoog scoren. Dus ik heb VWO en verder gestudeerd zonder dat ik wist waarom ik zo slecht kon onthouden, waarom ik zoveel moeite had met rechts en links en waarom ik elke dag na paar uur leren, lezen en schrijven zo totaal uitgeput was. Pas toen zoonlief door de molen ging herkende ik alles met dat verschil dat hij een normaal gemiddeld IQ heeft en daardoor op de een of andere manier veel meer moeite heeft met leren. Aanmerkelijk meer moeite als ik had.

Dyslextische mensen hebben een handicap en dat is lastig.

Dressuur proeven kon ik lopen tot ik een ons woog, ging hem niet worden. DE dochter las voor rekening houden met mijn handicap en inderdaad als ik ging zitten om naar links te gaan zei ze streng"andere kant" en ging het goed.
De kür op muziek heb ik tot in den treure geoefend. Want dat gaat niet voorlezen en de dochter stond met de tekst aan de kant om in te kunnen grijpen waar nodig. Ik reed show met Hercule (jaja de lat lag altijd hoog) en ik blijk op een keer de proef volkomen in spiegelbeeld gereden te hebben. Gelukkig had die slimmerik dat door en volgende alles met arendsogen wetende dat het moment van de paniek zou komen . Toen dat kwam was gelijk die kordate strenge stem die het overnam en me de weg wees totdat ik het weer zelf wist en dus de eindstreep haalde met netjes groeten.
Niemand heeft door gehad dat ik 3/4 deel van de proef in spiegelbeeld reed en door de dochter toen ik volkomen in paniek raakte van hoe nu verder→ keurig op de oorspronkelijk geoefende proef werd gezet _O- .

Mijn dochter las per onderdeel de dressuurproeven (laag niveau mag dat gelukkig) en dan bv vlak voor de letter kort de herhalende aanwijzing.

Ik vind als mensen extra hulp nodig hebben, want dyslexie, of niet aangeboren hersenletsel, restschade vanwege epilepsie etc→ dat we daar niet zo moeilijk over moeten doen. Het gaat om de lol.

Dyslextische mensen zijn enorm creatief en vindingrijk, om oplossingen te vinden. Zo reed ik ook in het 8 tal show team. Voorop rijden en de route uitrollen ging hem niet worden natuurlijk. Maar 2de ging wel en als we dan zelfstandig ons figuur moesten doen, dan fluisterde mijn buurvrouw die hetzelfde de andere kant moest doen de juiste figuur. Zo lief. Dat is maar een keer bijna fout gegaan en toen schopte ze me gelukkig tegen mijn laars aan en heeft zo ook niemand wat gemerkt. Door haar hulp, de hulp van mijn dochter, alle lieve mensen om mij heen, heb ik altijd alles kunnen doen wat ik wilde. Dart is lief en tof, en mijn voorstel zou dan ook zijn, als mensen hulp nodig hebben, om het even waarom, dan geef ze die.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:30

Dochterlief is ook zo dyslectisch als een krant in de verkeerde volgorde.

Meestal lost ze het heel creatief op. Ze is een enorme beeld denker, een analoge klok kan ze echt niet lezen, links en rechts blijft ook lastig. Dyslectie heeft wel degelijk te maken met het verwerken van informatie van je korte termijn geheugen naar het lange termijn.

Ook merk ik dat de oefeningen bijvoorbeeld wijken voor de kuit, haar aanleren motorisch moeilijker leek. Misschien dat anderen zich hier in herkennen? De coördinatie handen/voeten is net anders.
Er is onderzoek gedaan en een vraag in het onderzoek is ook of je als baby hebt gekropen.

Tijdsinschatting blijft ook wel een dingetje.

Zolang ze de proef van te voren oefent weet ze het zo uit haar hoofd. Springparcours zonder parcours lopen kunnen we beter niets eens starten.

Maar aangezien mevrouw nu Z dressuur rijdt, lesgeeft (links en rechts is dan binnen en buiten, ik haar appjes soms moet vertalen of er Chinees staat), komt ze er wel.
Iedereen heeft wel ergens wat moeite mee. Zolang je dat als uitdaging ziet komt dat best goed.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:02

Ah dit verklaard waarom ik zó veel moeite moet doen om een proef uit m’n hoofd te leren. :')
Nooit echt die link gelegd. Maar eigenlijk wel logisch, ik kon vroeger op school/studie al nooit rijtjes uit m’n hoofd leren. Met dressuurproef doe je eigelijk precies hetzelfde :+
Dus mocht iemand een gouden tip hebben…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 20:31

Ik volg het oorspronkelijke artikel ook niet zo sterk. Ik zou het ook niet zomaar aan dyslexie willen koppelen, en zou koppeling aan bv het werkgeheugen logischer vinden.
Dat het rijden van proeven moeilijk is als je links en rechts niet goed uit elkaar kunt houden geloof ik zeker wel. De series binnen een reeks volgen elkaar wel redelijk logisch op (als je van hand moet veranderen is dat over het algemeen in de eerstvolgende hoek die er geschikt voor is) maar aan het eind van het afwenden moet je wel echt weten welke kant je op gaat.

En ik vraag me af of het zou helpen als de letters ook een vlaggetjesaanduiding krijgen, wit links en rood rechts (dat is hoe je hindernissen springt, toch? := )