Door vuurwerk op hol geslagen pony zwaargewond ingeslapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Door vuurwerk op hol geslagen pony zwaargewond ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-21 08:53

De Hoefslag
Algemeen

Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding
Foto Copyright FEI.

Boosheid en verdriet wisselen elkaar af bij de familie Damhuis in Tilligte. Zaterdag moesten ze één van hun pony’s, die drachtig was, laten inslapen. Het dier was - samen met andere pony’s - op hol geslagen, vermoedelijk nadat vuurwerk was afgestoken. De pony raakte verstrikt in de afrastering en scheurde in de poging los te komen een deel van het achterbeen af. Broers Alfons en Gerard Damhuis zijn hard getroffen door het gebeuren. “Ik zag de pony kermen, het raakt ons enorm.”

Lees het hele artikel op De Hoefslag.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 05-10-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Disclaimer aangepast

_Nancy

Re: Door vuurwerk op hol geslagen pony zwaargewond ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:56

Ik las het net op nu.nl, verschrikkelijk om dit mee te maken ;(

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:05

Verschrikkelijk om mee te maken als eigenaar. Vind het wel goed dat hij de publiciteit op heeft gezocht. Daders van het vuurwerk hebben zich gemeld en vergoeden de schade, maar excuses zijn er niet gemaakt......
Je kunt ook niet met 100% zekerheid zeggen dat het door het vuurwerk komt. Hij vond de pony s ochtends zo in de weide...

Zo heeft mijn paard ooit haar been gebroken, als ik zelf niet had gezien hoe dat gebeurt was, dan had ik mijn achterbuurjongen de schuld gegeven omdat hij altijd onwijs met de crossmotor aan het scheuren was en mijn paarden daar nogal op reageerden.

Ik neem het niet voor de jongens op, maar het kan ook een andere oorzaak zijn geweest omdat ze niet hebben gezien wat er op dat moment is gebeurt.

De pony's krijg je er niet mee terug, want ze was ook nog eens drachtig.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:31

Het gebeurt bij ons ook nog wel eens.

Tegenwoordig is het blijkbaar ook modern bij geslaagden om vuurwerk af te steken. (ipv schooltas aan de vlaggestok)

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:31

Intriest dit. Ik vind het wel goed en moedig dat ze de publiciteit hiermee opzoeken. Veel sterkte gewenst.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:42

Dat wordt weer de petitie tekenen om vuurwerk te verbieden!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:46

Arme arme pony.....

Hier werd afgelopen weekend ook vuurwerk afgestoken want het was octoberfest.
Geen idee wat dat rot vuurwerk er dan bij moet.

Ze moeten gewoon boetes van 4000 euro geven. Dat gaat wel preventief werken.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 09:55

Ik had dit gisteren gelezen.. stond gisterenavond om 23.20u nog in pyjama bij de paarden, ik schrok wakker van vreselijk heftig vuurwerk en had het artikel nog vers in mijn hoofd.. ik moest ze controleren voor ik verder kon slapen..
Nu had ik geluk, de paarden stonden kalm te eten, leve mijn ouwe stabiele kalme Fjord.
Ik heb degenen die bij het vuurwerk hoorden in gedachten wel het een en ander gegund.. :/

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:50

Ik heb het idee dat alles tegenwoordig een reden tot vuurwerk is. Vorig jaar een dorp verderop omdat iemand werd herdacht. (en even later op fb iemand die zich afvraagt waarom. (Zijn hoogdrachtige paarden waren overstuur)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:16

Gisteren werd er nog vuurwerk afgestoken in de woonwijk vlak bij mijn weide. Paarden waren onrustig en hebben wel een paar rondjes gemaakt, maar ook honden met de riem los erachteraan keihard in paniek weg. Wat een ellende kan vuurwerk geven. Heb ook een drachtige merrie staan, wat een drama voor deze mensen en het arme dier. Fijn dat de 'daders' zich hebben gemeld, sneu dat het zo afloopt voor het paard.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:36

Een waarschuwing is wel op z'n plaats als je het filmpje bij artikel wilt kijken.. Verschrikkelijk ongeluk ;( Sterkte voor de eigenaren....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:39

Goh, als er een filmpje is over een pony met een afgerukte poot, denk ik dat je ongeveer wel een beetje kan weten aan wat je je kan verwachten? Maar het zou er misschien nog expliciet bij mogen.

Verschrikkelijk wel dat die pony daar zo lang dan nog gelegen heeft voor ze hem konden helpen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:43

Vrijdagavond vuurwerk en zaterdagochtend gevonden. Eigenlijk hoop ik dat er dan toch iets anders aan de hand was, dat de pony niet de hele nacht heeft moeten liggen creperen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:44

Ik ben ook een pony verloren door illegaal vuurwerk.
Een gigantische knal, pony's rennen weg en mijn fjord viel dood neer.
Was ook in oktober.
Vuurwerk was bewust op het erf gegooid om de paarden te laten schrikken, hij heeft een taakstraf gehad.
Echt vreselijk om mee te maken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:40

Verschrikkelijk.. en wat een verhalen hier allemaal al..

Hier vorig jaar net zoiets meegemaakt. Buurman was jarig en die vond het ook leuk om snachts vuurwerk af te steken. Mijn oudje in blinde paniek door het hek gegaan, en een halve km verderop langs de 80km weg in de sloot beland. Op zich nog een soort van geluk dat hij daar was beland, want had hij op de weg blijven lopen had het nog heel anders kunnen gaan. (Zaterdagnacht, weg waar ze niet netjes 80 rijden, voor t zelfde een auto die verongelukt was..) mn merrie en veulen liepen er ook nog, die bleven gelukkig achter het schrikdraad wat op de grond lag te tikken. Gelukkig allemaal dus heel goed afgelopen, maar brr wat een stress.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:48

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 19:53

In eerst instantie zag ik niet eens dat er een filmpje bij zat, Nu gezien, maar wat vreselijk als dat dier de hele nacht heeft moeten lijden...Dat een draad een bot en al kan afrukken...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:32

Zal het niet te trainen zijn om te wennen aan vuurwerk?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:01

_San87_ schreef:
https://www.twentefm.nl/nieuws/68854/0/ ... -pony.html

Hier staat wat meer info over de afloop. Wat een nachtmerrie...

Daarin staat ook dat ze op 950 meter afstand stonden? Dat is bijna een kilometer. Dat is best ver weg voor paarden om zo in paniek te raken toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:46

Ik vind het ook wwl vreemd..een KM is een flinke afstand... Zeker voor vuurwerk.

En draad wat een been kan afrukken?
T is niet bepaald dun schrikdrasd wat overal doorheen snijd.

Wel onwijs vervelend en naar voor eigenaar en dier.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:15

950 meter? Dat is hier aan de andere kant van het dorp. Ik vraag me af of je dan de vuurwerkafstekende jongens hiervoor verantwoordelijk kan houden. En wat voor draad was het dan? Alleen dat ijzerdraad kan een been eraf krijgen als ze erin hangen. Dat ijzerdraad wordt ook nog best veel gebruikt trouwens als afrastering voor pony’s. Vooral omdat er een goede klap stroom op kan, meer dan lint.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:18

Met koord kan het ook. Heb daar zo'n gruwelijke wond van gezien. En daar stonden we bij. Dus binnen een paar minuten bevrijd.
Dat kwam als een lus om het been.

Ondanks dat ik een gruwelijke hekel heb aan vuurwerk op 24.00 met oud op nieuw na. Vind ik met deze nieuwe info het ook niet aantonen dat het vuurwerk de oorzaak is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:22

Het kan echt wel.

Hier gingen de paarden een keer bokkend door de wei na een knal van F16 door geluidsmuur.

Vuurwerk horen we hier trouwens heel erg hard zelfs al is het op 2km afstand. Overlaatst met kermis in de stad was het vuurwerk en dat hoorden we zelfs thuis zo'n 15km verderop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:24

Natuurlijk kan het. Geluid draagt ver.
Maar kan ook best wat anders zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 19:09

zimbabwe schreef:
Zal het niet te trainen zijn om te wennen aan vuurwerk?

Tuurlijk. Hier bouwt het vuurwerk afsteken zich op in de maanden naar oud en nieuw. De eerste paar knallen gehad. Juist omdat het zich opbouwt heeft mijn oude pony nergens naar gekeken, en ook mijn katten vinden alleen de eerste 5 minuten van nieuwjaar spannend, als ww3 van start gaat.

Maar als er nu ineens een bak vuurwerk afgestoken wordt, durf ik ook niet te garanderen dat het goed gaat...

Arme pony...