Opnieuw Shetlandpony doodgebeten in Oudsbergen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Opnieuw Shetlandpony doodgebeten in Oudsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 18:12

*Vilt.be
Algemeen

Afbeelding
Foto: Becker1999 op Flickr

In Oudsbergen is opnieuw een Shetlandpony doodgebeten door de wolf. Het is de tweede keer op twee weken tijd dat de Limburgse wolven pony's aanvallen. Eerder werden al vier koeien het slachtoffer van de wolvenroedel.

In Meeuwen, deelgemeente van Oudsbergen, ontdekten passanten in de loop van woensdag het dode dier op. “De pony was 15 jaar oud en werd opgejaagd door de wolven. Wellicht is het dier door de omheining gelopen”, vertelt de eigenaar van de pony in De Standaard. Een ezel die samen met de pony in de wei stond, werd niet aangevallen.

Sleepsporen
“Het ging er in ieder geval niet zacht aan toe”, klinkt het. De eigenaar gaat ervan uit dat de wolven de pony midden in de weide ernaast hebben kunnen pakken. “We vermoeden dat ze het dier meer dan 100 meter door de weide hebben gesleurd. De sleepsporen, het bloed, ingewanden en beenderen liggen overal verspreid.”

De weide was afgemaakt met vierdraads prikkeldraad en stroomdraad, maar wolfproof was de omheining niet. Volgens het Agentschap Natuur en Bos is het wolfproof afmaken van weides cruciaal in de strijd tegen wolvenaanvallen op vee. Volgens het agentschap kan er ook pas sprake zijn van een probleemwolf wanneer er systematisch goed beschermd vee wordt aangevallen.
Niet enkel kleinvee.

Lange tijd gingen experts ervan uit dat de wolven geen paarden of runderen zouden aanvallen, waardoor eigenaars van deze dieren geen recht hadden op subsidies voor het wolfproof omheinen van hun weides. Maar nadat eerder al twee pony’s en een aantal koeien, waarvan één drachtige, werden gedood door de wolf, werd geopperd om de subsidie ook voor paarden- en rundveehouders te activeren. Normaal gezien zal de Vlaamse regering daar deze week nog licht voor geven. Dan kunnen zij, net als kleinveehouders, 90 procent van hun investering in een wolfwerende omheining terugkrijgen.

De nieuwe aanval maakt buurtbewoners bijzonder ongerust. Vorige week toonden zij al hun ongenoegen tijdens een fakkeltocht tegen de wolf. Zowat 3.000 mensen verzamelden in Oudsbergen om een signaal te geven aan de beleidsmakers. “Wij willen dat de overheid onze ongerustheid serieus neemt en verwachten voorstellen om het wolvenprobleem aan te pakken”, klonk het toen. Na de nieuwe aanval beraden ze zich over verdere acties.

LinSa

Re: Opnieuw Shetlandpony doodgebeten in Oudsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:15

Wat schokkend en ontzettend verdrietig voor de eigenaar ;(

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:16

Bellatrix schreef:
[ Volgens het agentschap kan er ook pas sprake zijn van een probleemwolf wanneer er systematisch goed beschermd vee wordt aangevallen.
Niet enkel kleinvee.

.

In ieder geval niet hun probleem... :roll:

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:21

Dit kan toch zo niet langer, kom op zeg!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:25

Het is daar een heel paardrijke omgeving, dus ik vrees dat we wekelijks wel zo een bericht kunnen verwachten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:29

Wat is er niet wolfproof aan 4 draden schrik en prikkeldraad?
Wat is daar anders aan dan aan de zogenaamde flut omheining die de pro wolvers voorschrijven?

Bahbah, maak me er echt boos om zo ook nog even de sneer naar de eigenaar, eigen schuld.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:37

Kuggur schreef:
Bellatrix schreef:
[ Volgens het agentschap kan er ook pas sprake zijn van een probleemwolf wanneer er systematisch goed beschermd vee wordt aangevallen.
Niet enkel kleinvee.

.

In ieder geval niet hun probleem... :roll:

Nou inderdaad, van "een wolf valt geen volwassen paarden/pony's aan" naar dit...
In en in triest!

En wat is wolfproof? 1.20 hoog netje waar stroom op staat?
Of minimaal 2m hoog gaas hekwerk, met verschillende stroomdraden en ingegraven gaaswerk?

Dat een pony waarschijnlijk door 4 lagen prikkeldraad+schrikdraad is gelopen geeft wel aan hoe bang het dier is geweest... vreselijk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:43

Brrr, nachtmerrie voor de eigenaar ;(.

Wat ik mij nu afvraag, afschieten mag niet, dat weet ik. Maar dit gat om een roedel, zou het, net als bij kraaien, helpen er een af te schieten om de rest schrik aan te jagen?

Hoewel ik niet meteen pro afschieten ben, denk ik dat dat de enige manier is om wolven te 'leren' van vee af te blijven.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:52

En wat lost die vergoeding nu eigenlijk op ??? Alsof het allemaal voorwerpen zijn, die je gewoon vervangt door een ander. Net of het om een beschadigde auto gaat, waarvoor je je autopolis kan inroepen bij schade aangebracht door derden.
Voor de eigenaars van die dieren, met name de hobbydieren, is zoiets toch eerder een emotioneel drama dan een financieel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 18:58

Precies marilu.
Al kreeg ik een ton voor mijn tinkers dan nog verzacht dat niks.

Mijn buurman had hobbymatig maar wel uit de kluiten gewassen hobby met schapen. Had er soms wel rond de 80.
Die hij dan achter dat schapen stroomdraad liet grazen op diverse percelen.
Hij is gestopt. 1 aanblik van een schaap was genoeg...
En dan is dat geen watjes man. Maar hij zei ook je weet hier in de buurt niet meer wat je aan gaat treffen in de ochtend.

Maar toch idioot dat het zo moet.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:17

Marilu schreef:
En wat lost die vergoeding nu eigenlijk op ??? Alsof het allemaal voorwerpen zijn, die je gewoon vervangt door een ander. Net of het om een beschadigde auto gaat, waarvoor je je autopolis kan inroepen bij schade aangebracht door derden.
Voor de eigenaars van die dieren, met name de hobbydieren, is zoiets toch eerder een emotioneel drama dan een financieel.

Nu hou ik melkvee. Maar zou er net zo kapot van zijn. Heb stuk voor stuk een band met mijn koeien.

Maar volgens de pro-wolven mensen, zijn het voor ons veehouders toch maar gewoon koeien :(

Alsof het dan ineens alles word goed gepraat, wat de wolf voor schade allemaal aanricht.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:44

Heftig, het zal je pony maar zijn en hem dan op zo'n manier terug vinden helemaal uit elkaar gescheurd, hoe onterend is dat. Ik ben wel pro-wolf maar niet in NL. Afschieten hoeft van mij ook niet, maar afvangen lijkt me hoogstnoodzakelijk en dan uitzetten waar ze geen kwaad kunnen in rusland of zo, waar ze horen.

Overigens wolfwerende omheining las ik in mijn dyslectie weer eens andersom, weerwolfende omheining?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:47

Ja, ik snap er ook niks van.

We kunnen het er toch onderhand over eens zijn dat er niet zoiets bestaat als een wolfproof-omheining (tenzij je echt meters hoog moet gaan), dus de enige andere optie is dan om de bedreigde dieren op te sluiten in stallen met gesloten deuren en ramen. M.a.w. de vrijheid van een hele hoop dieren beknotten of zelfs afnemen.
Oftewel de deur open zetten voor de wolf, maar ze wel sluiten voor een hele hoop andere dieren (die een hele hoop betekenen voor een hele hoop mensen).
En zoals ook al meermaals geopperd is : wat is de wolf dan verondersteld om te eten, als alle dieren 'wolfproof' verstopt zijn ? Worteltjes en aardappeltjes ?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:57

Tja... "paarden- en rundveehouders"

Horen daar ook particulieren onder die 1-4 paarden in een wei hebben staan? Of valken deze weer buiten de boot en moeten deze alles zelf bekostigen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:59

Wat een traumatische ervaring voor de eigenaar, vreselijk |(

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:02

Misschien een domme vraag, maar hoe weten ze zo zeker dat dit door wolven gedaan is? Is er dna onderzoek gedaan?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:04

Achterom schreef:
Misschien een domme vraag, maar hoe weten ze zo zeker dat dit door wolven gedaan is? Is er dna onderzoek gedaan?

In diezelfde omgeving zijn er al 2 eerdere ponies aangevallen zelfs een koe.
Denk dat ze daar al wel DNA op gevonden hebben en dit ook bij deze pony hebben getest.
Soms zijn er ook sporen terug te vinden, zeker nu met de regen kan je pootafdrukken snel terugvinden in modder ofzo.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:15

Art_Ificious schreef:
Achterom schreef:

In diezelfde omgeving zijn er al 2 eerdere ponies aangevallen zelfs een koe.
Denk dat ze daar al wel DNA op gevonden hebben en dit ook bij deze pony hebben getest.
Soms zijn er ook sporen terug te vinden, zeker nu met de regen kan je pootafdrukken snel terugvinden in modder ofzo.

En die pootafdrukken verschillen ook daadwerkelijk van die van een hond? Ik stel de vragen omdat ik zeker geen expert ben, maar soms wel het gevoel krijg dat dit soort vreselijke dingen wel heel makkelijk op de wolf worden afgeschoven...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:20

Pootafdruk van een wolf verschilt idd met die van een hond. Google maar eens :)

Edit

Een pootafdruk van een wolf lijkt op die van de hond en is 8 tot 10 cm lang. De afdruk van een wolf is wat meer ovaal dan die van een hond (die is rond), en de achtertenen zitten wat meer naar achter; er is dus meer ruimte tussen achtertenen en voortenen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:23

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:24

Art_Ificious schreef:

Edit

Een pootafdruk van een wolf lijkt op die van de hond en is 8 tot 10 cm lang. De afdruk van een wolf is wat meer ovaal dan die van een hond (die is rond), en de achtertenen zitten wat meer naar achter; er is dus meer ruimte tussen achtertenen en voortenen.

Dat vond ik ook, maar ook dat ze in Zweden zeggen dat je een spoor drie kilometer zou moeten volgen om het zeker te weten... Dat gaat je niet lukken in NL of BE

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:30

Achterom schreef:
Art_Ificious schreef:

Edit

Dat vond ik ook, maar ook dat ze in Zweden zeggen dat je een spoor drie kilometer zou moeten volgen om het zeker te weten... Dat gaat je niet lukken in NL of BE

Het gaat vooral over het rechtlopende spoor. Een hond loopt niet continu in rechte lijn, tenzij naast fiets of wandelaar. Daarom dat er wel eens verwarring kan zijn.
Je kan dan dus wel kijken naar eventuele voetsporen van schoenen of bandensporen (maar die zie je niet als fietser op een verharde weg rijdt en hond in zandberm loopt bv. Idem voor voetganger, de mens kan op harde lopen en hond in de zachte berm)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:26

Bah dit is echt een kleine 20km van bij mij, kan echt niet begrijpen hoe men dat dan voor zich ziet om zulke dieren hier maar gewoon los te laten en dat komt dan wel goed. Ofzo.

Schoonmoeder heeft 4 schaapjes en 2 koetjes en heeft een waakhond gekocht uit angst voor de wolf. Beetje jammer dat de waakhond denkt dat ze schoothondje is.. zou haar echt niet in gevecht met een wolf willen zien BAH moet er niet aan denken

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:28

Wat vreselijk, alweer.... Hoeveel moeten er nog volgen? Alsof een net wolven echt tegenhoud... Ik bedoel, komop, 4 dragen en niet... wolfproof..? Sterkte voor de eigenaar... Wat een hel.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:37

Anastasia24 schreef:
Wat vreselijk, alweer.... Hoeveel moeten er nog volgen? Alsof een net wolven echt tegenhoud... Ik bedoel, komop, 4 dragen en niet... wolfproof..? Sterkte voor de eigenaar... Wat een hel.

De vraag die bij mij rijst...

Is de wolf door de draden gekropen (met dus stroomschokken of snijwonden van prikkeldraad als gevolg) of is die er onderdoor gegraven? Of overheen gesprongen? (4 draden lijkt me 1m tot 1m20 hoog?)

Tevens... Je hoort alleen over aanvallen in "niet-wolfproof-omheinde" weides.
Maar ik durf wedden dat de 1ste aanval in een "wolf-proof" omheinde wei niet gemeld zal worden. Dat de eigenaar misschien zelfs betaald zal worden de aanval nergens bekend te maken want het moet wel "wolf-proof" blijven en aanzetten tot meer van dat soort omheiningen.

1m30 springt een hond zo overheen, een wolf die écht wil jagen dus ook.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 29-09-21 21:42, in het totaal 2 keer bewerkt